{"id":3981,"date":"2022-03-24T12:33:09","date_gmt":"2022-03-24T12:33:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3981"},"modified":"2022-03-24T12:33:11","modified_gmt":"2022-03-24T12:33:11","slug":"audi-a1-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/audi-a1-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Audi A1 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Audi A1 \u00e4r den minsta lyxbilen som Audi tillverkar och introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010. Den f\u00f6rsta A1 fick en uppfr\u00e4schning 2015 och den h\u00f6lls i produktion hela v\u00e4gen fram till 2019. \u00c5r 2020 sl\u00e4ppte Audi \u00e4ntligen den nya A1 p\u00e5 marknaden som syftar till att h\u00f6ja ribban n\u00e4r det g\u00e4ller subkompakta lyxiga hatchbacks.<\/p>\n\n\n\n

A1 drivs vanligtvis av antingen en 3-cylindrig eller 4-cylindrig motor med en effekt p\u00e5 mellan 86 hk och 260 hk. Motorn \u00e4r vanligtvis kopplad till Audis egen S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r den lilla hatchbacken att vara b\u00e5de snabb och effektiv.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt verkar A1 d\u00e4mpad och ganska i linje med resten av Audis sortiment. Den f\u00f6rsta A1 ser lite mer rundad ut, medan den nya anv\u00e4nder en mer kantig designstrategi. Interi\u00f6rt ser den f\u00f6rsta A1 bra ut, men den nya ser futuristisk och lyxig ut.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar den andra generationen av A1 vara b\u00e4ttre \u00e4n den f\u00f6rsta, men de vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, elektriska problem, problem med montering och skrammel, problem med turboladdare och problem med styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi A1-utbudet 2010 b\u00f6rjar med 1.2TFSI-motorn som ger 86 hk och \u00e4r den svagaste motorn som finns i en Audi efter 2000-talet. Den f\u00f6rsta generationen av A1 finns ocks\u00e5 med n\u00e5gra 1.4TFSI-motorer med effekt mellan 122 hk och 140 hk. A1 2.0L TFSI med 2.0L TFSI ger 256 hk och den levereras med Quattro AWD som standard.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 efter faceliftet \u00f6verger 1,2L TFSI och l\u00e4gger till Audi S1 i sortimentet. 1,4L TFSI-motorn kan nu maxas till 150 hk med faceliftmodellen. Audi S1 Quattro erbjuder en 2,0 l fyrcylindrig turbo med 4 cylindrar och 231 hk. Alla dessa kan f\u00e5s med antingen S-Tronic DCT eller manuellt p\u00e5 vissa marknader.<\/p>\n\n\n\n

Den nya Audi A1-utbudet b\u00f6rjar med en 3-cylindrig 1.0L-motor med 95 hk, men denna motor kan ocks\u00e5 hittas med antingen 110 hk eller 116 hk. Nya A1 kan ocks\u00e5 f\u00e5s med en 1,5 liters fyrcylindrig motor med 150 hk medan den h\u00f6gsta A1-motorn kommer med en 2,0 liters fyrcylindrig motor och upp\u00e5t 200 hk.<\/p>\n\n\n\n

A1 \u00e4r byggd f\u00f6r att vara effektiv, kompakt och aerodynamisk, vilket inneb\u00e4r att den n\u00e5r max 60MPG f\u00f6r de mest effektiva motorerna.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av Audi A1 b\u00f6rjar nu se lite \u00e4ldre ut medan den nya Audi A1 ser futuristisk och v\u00e5gad ut, s\u00e4rskilt om den \u00e4r m\u00e5lad i en roligare f\u00e4rg. Den yttre designen hos b\u00e5da generationerna \u00e4r starkt beroende av det yttre stylingpaketet och str\u00e5lkastarna.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rt \u00e4r den f\u00f6rsta generationen av A1 nu lite daterad, men kan fortfarande imponera om den \u00e4r hyfsat utrustad. Uppdateringen av f\u00f6rsta generationen har f\u00f6rb\u00e4ttrat inredningen n\u00e5got, men de flesta huvudytor har f\u00f6rblivit desamma. Den nya A1 ser mycket b\u00e4ttre ut fr\u00e5n alla vinklar, s\u00e4rskilt eftersom den levereras med den Audi egenutvecklade Virtual Cockpit.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringen och chassit i A1 \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 bekv\u00e4m k\u00f6rning med en relativt styv inst\u00e4llning. A1 \u00e4r utformad f\u00f6r att vara en kvick stadsbil vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r relativt mjuk, men den rullar inte i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av Audi A1 \u00e4r inte lika p\u00e5litlig som bilen efter faceliftet och den andra generationen. Hur som helst \u00e4r A1 hyfsat p\u00e5litlig som helhet, men bara om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De vanligaste Audi A1-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med turboladdaren, elen, timing-systemet, h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning samt monterings- och skrammelproblem.<\/p>\n\n\n\n

Audi A1 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av Audi A1 \u00e4r numera en ganska prisv\u00e4rd bil och den konkurrerar med till exempel VW Polo. A1 efter faceliftet h\u00e5ller fortfarande sitt v\u00e4rde fint, vilket inneb\u00e4r att den kostar mycket mer \u00e4n f\u00f6rsta generationens A1. Den nya A1 \u00e4r n\u00e4stan lika dyr som Audi A3 vilket inneb\u00e4r att den verkligen \u00e4r en nischprodukt.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r A1 en stadsbil och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r inte s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller att transportera fler personer och saker. Fyra vuxna kommer att k\u00e4mpa f\u00f6r att f\u00e5 det bekv\u00e4mt i A1, s\u00e4rskilt eftersom de troligen inte kommer att kunna st\u00e4lla sina saker n\u00e5gonstans.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A1 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A1 \u00e4r v\u00e4rd det om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en subkompakt lyxig hatchback och om du kan f\u00e5 plats i en s\u00e5dan bekv\u00e4mt. A1 m\u00e5 vara en instegs-Audi, men det \u00e4r en riktig Audi, \u00e5tminstone vad g\u00e4ller den nya A1. Hur som helst, f\u00f6r en stadsbil \u00e4r A1 faktiskt en riktigt bra id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att vissa A1-modeller kan uppn\u00e5 h\u00e4pnadsv\u00e4ckande 60MPG g\u00f6r det dem utm\u00e4rkta f\u00f6r konstant anv\u00e4ndning. F\u00f6rutom att A1 \u00e4r kvick, v\u00e4lutrustad och effektiv har den ocks\u00e5 alla de funktioner som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en \u00e4kta Audi.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A1 en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om det \u00e4r en Audi \u00e4r det inte riktigt en familjebil. A1 \u00e4r liten b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r v\u00e4l isolerad och inte heller rymlig f\u00f6r n\u00e5gon annan \u00e4n en yngre familj med ett barn. Trots det k\u00e4nns A1 lite f\u00f6r tunn och sk\u00f6r samtidigt som den kostar en hel del pengar vilket inneb\u00e4r att du kan hitta en mycket b\u00e4ttre familjebil i den h\u00e4r prisklassen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om A1 har en del familjev\u00e4nliga funktioner som l\u00e4tt\u00e5tkomliga IsoFix-f\u00f6rankringspunkter, brett \u00f6ppningsbara d\u00f6rrar och ett stj\u00e4rnklart s\u00e4kerhetsbetyg, finns det b\u00e4ttre alternativ d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A1 f\u00f6r l\u00e5ngsam?<\/h4>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts n\u00e5gra g\u00e5nger i den h\u00e4r artikeln kan A1 f\u00e5s med n\u00e5gra motorval som str\u00e4cker sig fr\u00e5n bara 80-ish hk till upp\u00e5t 200 hk. Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6rest\u00e4lla sig hur det k\u00e4nns att k\u00f6ra en 2000-talsbil med s\u00e5 l\u00e5ga effektsiffror, men verkligheten \u00e4r att det inte \u00e4r ett s\u00e5 stort problem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att du kommer att tycka att bilen \u00e4r l\u00e5ngsam n\u00e4r du sm\u00e4lter in p\u00e5 motorv\u00e4gen eller n\u00e4r du f\u00f6rs\u00f6ker k\u00f6ra om n\u00e5gon p\u00e5 motorv\u00e4gen, men verkligheten \u00e4r att A1 \u00e4r tillr\u00e4cklig f\u00f6r vad den \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A1 \u00e4r den minsta lyxbilen som Audi tillverkar och introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010. Den f\u00f6rsta A1 fick en uppfr\u00e4schning 2015 och den h\u00f6lls i produktion hela v\u00e4gen fram<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3981"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3981"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3981\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3982,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3981\/revisions\/3982"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3981"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3981"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3981"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}