{"id":3979,"date":"2022-03-24T12:32:30","date_gmt":"2022-03-24T12:32:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3979"},"modified":"2022-03-24T12:32:33","modified_gmt":"2022-03-24T12:32:33","slug":"vanliga-problem-med-audi-a6","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-a6\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi A6"},"content":{"rendered":"\n

Audi A6 introducerades 1994 som en uppfr\u00e4schad version av Audi 100. Sedan dess har A6-modellen haft fem olika generationer och \u00e4r nu en av de mest popul\u00e4ra och mest s\u00e5lda Audi-modellerna. Den nuvarande Audi A6 C8 \u00e4r bara 2-3 \u00e5r gammal och ser ut att bli \u00e4nnu en succ\u00e9 f\u00f6r lyxbilstillverkaren fr\u00e5n Ingolstadt.<\/p>\n\n\n\n

Alla A6-generationer \u00e4r inte lika p\u00e5litliga eftersom C6 verkar vara den b\u00e4sta av alla. C7 tar andraplatsen medan den nya C8 nu ligger p\u00e5 tredje plats n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. C8 \u00e4r dock bara i b\u00f6rjan av sin livsl\u00e4ngd, s\u00e5 det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att tro att den kommande C8-uppdateringen kommer att l\u00f6sa m\u00e5nga problem som pl\u00e5gar den nuvarande C8 A6.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r de vanligaste Audi A6-problemen \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, problem med styrkedjan, problem med kolbildning, problem med v\u00e4xell\u00e5dan och elektriska problem. F\u00f6r att en A6 ska h\u00e5lla l\u00e4nge beh\u00f6ver den konstant underh\u00e5ll, utan det kommer den sannolikt att orsaka alla m\u00f6jliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r verkligheten f\u00f6r tyska executive lyxbilar eftersom de inte \u00e4r konstruerade f\u00f6r att klara av bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll. Det \u00e4r inte sant att dessa bilar inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt v\u00e4lbyggda, det \u00e4r snarare det faktum att m\u00e5nga som k\u00f6per dem inte underh\u00e5ller dem tillr\u00e4ckligt.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 problem med \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga europeiska lyxbilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att dricka f\u00f6r mycket olja, s\u00e4rskilt efter att ha ackumulerat ett hyfsat antal mil p\u00e5 m\u00e4taren. Problem som dessa kan l\u00f6sas p\u00e5 tv\u00e5 olika s\u00e4tt eftersom de vanligaste orsakerna till att detta h\u00e4nder \u00e4r att oljan l\u00e4cker eller att motorn \u00e4r ganska sliten.<\/p>\n\n\n\n

Om oljan l\u00e4cker kan du antingen forts\u00e4tta att fylla p\u00e5 oljetanken n\u00e4r oljeniv\u00e5n sjunker, men det \u00e4r en b\u00e4ttre id\u00e9 att hitta grundorsaken och l\u00f6sa den. Om den A6-modell du tittar p\u00e5 \u00e4r \u00e4ldre och har en hel del mil p\u00e5 klockan beh\u00f6ver bilen suga ut \u00f6kade m\u00e4ngder olja f\u00f6r att sm\u00f6rja sig ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de mest fruktade problemen som drabbar A6 \u00e4r problem med timing-systemet, n\u00e4rmare best\u00e4mt timing-kedjans sp\u00e4nnare. De b\u00e4sta Audi A6-motorerna \u00e4r V6- och V8-motorer, och b\u00e5da dessa anv\u00e4nder sofistikerade plastguider och hydrauliska kolvar f\u00f6r kedjorna f\u00f6r att h\u00e5lla dem snygga och strama. Dessa \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, och n\u00e4r de g\u00f6r det m\u00e5ste du agera snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste agera snabbt eftersom hela din motor kan vara i fara. Om sp\u00e4nnaren misslyckas kan kedjan eventuellt till och med f\u00f6rst\u00f6ra hela motorn p\u00e5 bara n\u00e5gra hundra mil, eller till och med mindre. Var noga med att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 dessa plastsp\u00e4nnare om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en A6.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 problem med kolbildning<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga av motorerna som finns i A6 \u00e4r beroende av direktinsprutningssystemet f\u00f6r att str\u00f6 br\u00e4nslet direkt in i cylindrarna. F\u00f6rdelarna med denna teknik \u00e4r att motorer med direktinsprutning f\u00f6rbrukar mindre br\u00e4nsle och sl\u00e4pper ut mindre koldioxid samtidigt som de ger mer effekt i processen. Detta \u00e4r viktigt f\u00f6r m\u00e5nga moderna biltillverkare eftersom teknik som denna g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dem att fortfarande tillverka st\u00f6rre motorer som klarar CO2-utsl\u00e4ppstesterna.<\/p>\n\n\n\n

Direktinsprutningstekniken orsakar dock att \u00f6verdrivet mycket kol byggs upp i insugningsventilerna. Om dessa kolavlagringar ackumuleras f\u00f6r mycket \u00e4r det troligt att de begr\u00e4nsar luftfl\u00f6det till motorn, vilket tenderar att orsaka grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, felst\u00f6tningar, avst\u00e4ngning och minskad effekt. Det enklaste s\u00e4ttet att l\u00f6sa detta \u00e4r att antingen byta olja oftare eller reng\u00f6ra avlagringarna regelbundet.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 v\u00e4xell\u00e5dsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi A6 finns med antingen en manuell v\u00e4xell\u00e5da, en Tiptronic-v\u00e4xelomvandlare, en S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da eller den fruktade Multitronic-v\u00e4xell\u00e5dan. Multitronic CVT-v\u00e4xell\u00e5dan anv\u00e4nds ofta p\u00e5 FWD Audi-modeller och \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ofta g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Det enklaste s\u00e4ttet att ta hand om Multitronic-problem \u00e4r att spola transmissionsoljan var 35 000:e mil, annars \u00e4r det troligt att v\u00e4xell\u00e5dan g\u00e5r s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre tyska lyxbilar \u00e4r inte fr\u00e4mmande f\u00f6r alla typer av elektriska problem, och det \u00e4r precis samma historia med \u00e4ldre A6-modeller. Dessa problem yttrar sig p\u00e5 m\u00e5nga olika omr\u00e5den, till exempel den elektriska utrustningen i bilen, s\u00e5som elektriska f\u00f6nsterrutor, telefonanslutning, GPS, yttre belysning, elektrisk bagagelucka och s\u00e5 vidare.
Dessa kan l\u00e4tt l\u00f6sas, men de dyker ofta upp igen, s\u00e4rskilt p\u00e5 \u00e4ldre Audi-modeller.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den minst tillf\u00f6rlitliga Audi A6-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra Audi A6-modell\u00e5r som helt enkelt \u00e4r f\u00f6r problematiska och b\u00f6r undvikas. Dessa upplever vanligtvis alla de problem som anges i den h\u00e4r artikeln, och m\u00e5nga fler, s\u00e5 de kan r\u00e4kna upp underh\u00e5lls- och reparationskostnader snabbare \u00e4n mer p\u00e5litliga Audi A6-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r undvika modellerna 2000, 2003, 2004, 2005, 2006, 2011, 2013, 2014, 2015, 2016 och 2019. Den vanliga tumregeln \u00e4r att alltid leta efter nyare modeller fr\u00e5n en viss generation, vilket inneb\u00e4r att A6-modeller efter faceliftet alltid \u00e4r ditt b\u00e4sta tips n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka Audi A6-modeller \u00e4r de dyraste att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A6 \u00e4r en genomg\u00e5ende lyxbil som finns med stora motorer, mycket kraft och mycket teknik. Allt detta kr\u00e4ver r\u00e4tt underh\u00e5ll, och vissa modeller \u00e4r betydligt dyrare \u00e4n andra. De dyraste Audi A6-modellerna \u00e4r de sportiga S6- och RS6-modellerna, s\u00e4rskilt de som har en V10-motor som h\u00e4rstammar fr\u00e5n Lamborghini.<\/p>\n\n\n\n

Audi A6-modeller med den fruktade Multitronic CVT-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att vara dyra att underh\u00e5lla, och det \u00e4r samma sak med \u00e4ldre Audi-modeller med Quattro AWD-systemet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A6 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A6 \u00e4r en av de b\u00e4sta mellanstora lyxsedanerna genom tiderna, och som s\u00e5dan \u00e4r den verkligen v\u00e4rd det. Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en A6 m\u00e5ste du dock v\u00e4lja r\u00e4tt bil, vilket inneb\u00e4r att du alltid m\u00e5ste kunna h\u00e5lla en viss summa pengar \u00e5t sidan f\u00f6r underh\u00e5llskostnader.<\/p>\n\n\n\n

En A6 \u00e4r inte en Toyota Corolla, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r mycket mer komplex och beh\u00f6ver mer k\u00e4nslig sk\u00f6tsel. N\u00e4r du k\u00f6per en A6 ska du alltid v\u00e4lja modeller efter faceliftet och f\u00f6rs\u00f6ka undvika Multitronic-v\u00e4xell\u00e5dan. Bilar med m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis d\u00e5liga eftersom de s\u00e4msta Audi A6-modellerna \u00e4r de som inte har underh\u00e5llits enligt Audis underh\u00e5llsschema och rekommendationsbok.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A6 introducerades 1994 som en uppfr\u00e4schad version av Audi 100. Sedan dess har A6-modellen haft fem olika generationer och \u00e4r nu en av de mest popul\u00e4ra och mest s\u00e5lda<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3979"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3979"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3979\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3980,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3979\/revisions\/3980"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3979"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3979"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3979"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}