{"id":3975,"date":"2022-03-24T12:31:19","date_gmt":"2022-03-24T12:31:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3975"},"modified":"2022-03-24T12:31:22","modified_gmt":"2022-03-24T12:31:22","slug":"vanliga-problem-med-audi-a4-b8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-a4-b8\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi A4 B8"},"content":{"rendered":"\n

Audi A4 B8 tillverkades mellan 2008 och 2012, medan B8-faceliftet introducerades 2012 och tillverkades fram till 2016. A3 B8 \u00e4r faktiskt en av de mest popul\u00e4ra A4-modellerna hittills eftersom den erbj\u00f6d en riktigt snygg exteri\u00f6r med den allra b\u00e4sta interi\u00f6rdesignen i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

A4 B8 var ocks\u00e5 den allra f\u00f6rsta riktigt moderna A4:an eftersom den fanns med de allra f\u00f6rsta LED-k\u00f6rljusen och med det f\u00f6rsta riktigt omfattande MMI-infotainmentsystemet. De motorer som erbjuds \u00e4r hyfsat tillf\u00f6rlitliga, medan A4 B8 med S-Tronic efter faceliftet ocks\u00e5 \u00e4r extremt raffinerade och l\u00e4tta att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

A4 B8 \u00e4r en av de b\u00e4sta allsidiga prisv\u00e4rda kompakta lyxbilarna du kan k\u00f6pa just nu. Innan du dock g\u00e5r djupare in i ett potentiellt A4 B8-\u00e4gande m\u00e5ste du ta itu med n\u00e5gra av de vanligaste problemen med A4 B8.<\/p>\n\n\n\n

Dessa inkluderar en defekt vattenpump, l\u00e4ckor, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, problem med styrsystemet och kolbildning i insugningsventilerna. De flesta av dessa kan enkelt \u00e5tg\u00e4rdas och de \u00e5terkommer inte ofta. P\u00e5 det hela taget \u00e4r A4 en p\u00e5litlig bil, och om du underh\u00e5ller den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer du att ha gl\u00e4dje av den under l\u00e5ng tid fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

Vattenpumpen \u00e4r en av de mest s\u00e5rbara komponenterna p\u00e5 Audi A4 B8 och du kommer troligen att uppleva ett problem med vattenpumpen s\u00e5 sm\u00e5ningom. Problemet h\u00e4r \u00e4r att pumpen \u00e4r tillverkad av plast som tenderar att spricka och s\u00f6nderfalla med tiden eftersom den kommer i kontakt med komponenter som arbetar vid h\u00f6ga temperaturer.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att h\u00f6ljet sannolikt kommer att spricka vid n\u00e5gon tidpunkt, vilket tenderar att leda till att kylv\u00e4tskan l\u00e4cker. Om du inte tar itu med problemet tillr\u00e4ckligt snart kommer din A4 B8 sannolikt att \u00f6verhettas. Packningen som sitter mellan pumpen och termostaten \u00e4r ocks\u00e5 en v\u00e4lk\u00e4nd svag punkt i A4. Vissa s\u00e4ger att problem med vattenpumpen kan dyka upp 2-3 g\u00e5nger per 100 000 miles, s\u00e4rskilt p\u00e5 2,0L-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 l\u00e4ckor<\/h2>\n\n\n\n

A4 B8 f\u00f6rlitar sig p\u00e5 direktinsprutning av motorn, vilket inneb\u00e4r att br\u00e4nsleinsprutarna sprutar in br\u00e4nsle direkt i motorns cylindrar. Dessa injektorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att bli igensatta, smutsiga och skadade vilket till slut orsakar en l\u00e4cka. Den goda nyheten \u00e4r att det \u00e4r ganska osannolikt att alla injektorer l\u00e4cker p\u00e5 en g\u00e5ng, men den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att \u00e4ven en enda l\u00e4ckande injektor orsakar prestandaproblem.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner att din A4 inte vill starta, den g\u00e5r d\u00e5ligt p\u00e5 tomg\u00e5ng, har felst\u00f6tningar eller saknar prestanda, \u00e4r det troligt att det \u00e4r injektorerna som b\u00e4r skulden.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga \u00e4gare p\u00e5 n\u00e4tet som s\u00e4ger att deras A4 B8-modeller tenderar att drabbas av \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning. Vissa s\u00e4ger att deras A4:or f\u00f6rbrukar 1 liter olja var 1 000 till 2 000 mil medan andra inte upplever n\u00e5gra problem alls. P\u00e5 grund av dessa problem har m\u00e5nga A4-\u00e4gare 2012 v\u00e4ckt en grupptalan mot Audi.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning kommer sannolikt inte att orsaka n\u00e5gra st\u00f6rre problem om du alltid fyller p\u00e5 vid behov. Att \u00e5tg\u00e4rda problemet \u00e4r dock alltid en b\u00e4ttre id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Audi A4 B8 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av hastighetsvibrationer och h\u00f6ga niv\u00e5er av vibrationer vid k\u00f6rning b\u00e5de i h\u00f6ga och l\u00e4gre hastigheter. Enligt Audi uppst\u00e5r detta problem p\u00e5 grund av en felaktig styrsystemslang och \u00e4r vanligare hos f\u00f6rare som tenderar att k\u00f6ra mer aggressivt.<\/p>\n\n\n\n

Tidigare pre-facelift B8-modeller \u00e4r mycket mer mottagliga f\u00f6r dessa, s\u00e5 mycket att Audi till och med utf\u00e4rdat en \u00e5terkallelse. Vissa onlinesajter s\u00e4ger att problemet ofta kan \u00e5tg\u00e4rdas genom att helt enkelt byta ut styrsystemets v\u00e4tska och samtidigt spola den gamla helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 problem med kolbildning i insugningsventilerna<\/h2>\n\n\n\n

Audi A4 B8 tenderar ocks\u00e5 att drabbas av kolbildning i insugningsventilerna eftersom br\u00e4nslet sprutas direkt in i cylindrarna. Detta inneb\u00e4r att dessa motorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ibland drabbas av koluppbyggnad orsakad av oljebl\u00e5ning.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r dessa avlagringar byggs upp kontinuerligt begr\u00e4nsar de luftfl\u00f6det och kan p\u00e5verka motorns prestanda drastiskt. Om du k\u00e4nner att din A4 B8 lider av effektbrist, felst\u00f6tningar eller grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning m\u00e5ste du reng\u00f6ra dina insugningsventiler med valn\u00f6tsbl\u00e4string.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A4 B8 tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

Audi A4 B8 \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga Audi-sedanerna genom tiderna av tv\u00e5 specifika sk\u00e4l. Det f\u00f6rsta \u00e4r att B8 representerar det st\u00f6rsta tekniska spr\u00e5nget inom A4-familjen samtidigt som den fortfarande \u00e4r utformad p\u00e5 en v\u00e4lk\u00e4nd plattform och eftersom A4 efter faceliftet inte f\u00f6r\u00e4ndrades s\u00e5 mycket f\u00f6rutom att \u00e5tg\u00e4rda m\u00e5nga av de problem som pl\u00e5gade modellen f\u00f6re faceliftet.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r B8 A4 en mycket robust bil, men bara om du sk\u00f6ter allt underh\u00e5ll. Dessa verkst\u00e4llande tyska bilar \u00e4r inte konstruerade f\u00f6r att leva utan ordentligt underh\u00e5ll. Inte f\u00f6r att de saknar kvalitet, utan snarare f\u00f6r att de beh\u00f6ver underh\u00e5ll f\u00f6r att vara s\u00e5 \u00f6verl\u00e4gsna som de \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rt med ekonomibilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A4 B8 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A4 B8 \u00e4r verkligen v\u00e4rd det om du \u00e4r ute efter en kompakt lyxbil som kan leverera i n\u00e4stan alla situationer. A4 finns med AWD vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r en fantastisk bil f\u00f6r alla \u00e5rstider. Dessutom \u00f6verbryggar den gapet mellan den senaste A4-modellen och de mer prisv\u00e4rda A4-generationerna, vilket inneb\u00e4r att B8 A4 nu \u00e4r v\u00e4rdem\u00e4staren.<\/p>\n\n\n\n

Om du kombinerar det med \u00f6verl\u00e4gsen tillf\u00f6rlitlighet och den attraktionskraft som Audi-modeller brukar ha \u00e4r B8 A4 definitivt v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Audi A4 B8 ska jag k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst b\u00f6r du fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 modellen efter faceliftet eftersom den \u00e4r mycket mer raffinerad och \u00e4ven mycket mer tillf\u00f6rlitlig. N\u00e4r det g\u00e4ller motorerna \u00e4r det 2,0 liter TFSI efter facelift som du ska k\u00f6pa eftersom den balanserar kraft och effektivitet perfekt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 det mest popul\u00e4ra valet av alla, vilket inneb\u00e4r att tillg\u00e4ngligheten p\u00e5 reservdelar ocks\u00e5 \u00e4r \u00f6verl\u00e4gsen med denna motor. De h\u00f6gsta V6-motorerna \u00e4r potentiellt \u00e4nnu mer h\u00e5llbara, men de lider av h\u00f6gre niv\u00e5er av kolbildning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A4 B8 tillverkades mellan 2008 och 2012, medan B8-faceliftet introducerades 2012 och tillverkades fram till 2016. A3 B8 \u00e4r faktiskt en av de mest popul\u00e4ra A4-modellerna hittills eftersom den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3975"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3975"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3975\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3976,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3975\/revisions\/3976"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3975"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3975"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3975"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}