{"id":3973,"date":"2022-03-24T12:30:42","date_gmt":"2022-03-24T12:30:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3973"},"modified":"2022-03-24T12:30:45","modified_gmt":"2022-03-24T12:30:45","slug":"audi-a4-b8-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/audi-a4-b8-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Audi A4 B8 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Audi A4 B8 tillverkades mellan 2008 och 2016 och \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika Audi A4-modellerna hittills. N\u00e4r B8 A4 kom ut erbj\u00f6d den n\u00e5got av en revolution f\u00f6r segmentet eftersom det var den f\u00f6rsta A4 som bekv\u00e4mt \u00f6vertr\u00e4ffade sina rivaler n\u00e4r det g\u00e4ller lyx och f\u00f6rfining.<\/p>\n\n\n\n

B8 Audi A4 finns med ett par motoralternativ, fr\u00e5n mindre 4-cylindriga motorer till V6-turbomotorer med \u00f6ver 300 h\u00e4stkrafter. B8 kan f\u00e5s antingen manuellt eller med S-Tronic\/Tiptronic, beroende p\u00e5 modell och tillg\u00e4ngliga tillval. Vidare \u00e4r B8 ocks\u00e5 en FWD-bil medan Quattro kom som standard p\u00e5 mer kraftfulla modeller.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt var B8 A4 n\u00e5got av en revolution j\u00e4mf\u00f6rt med den f\u00f6reg\u00e5ende modellen, men alla A4-modeller som f\u00f6regick B8 var mer av en stilm\u00e4ssig utveckling \u00e4n en revolution. Interi\u00f6ren i B8 A4 ser fortfarande fantastisk ut om den har r\u00e4tt tillval, och m\u00e5nga anser att interi\u00f6ren i den f\u00f6rsta generationen A5 och B8 A4 \u00e4r en av de b\u00e4sta Audi-interi\u00f6rerna n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan B8 A4 nu k\u00f6pas f\u00f6r ett relativt l\u00e5gt pris, s\u00e4rskilt f\u00f6r pre-facelift-modeller med h\u00f6gre miltal, medan h\u00f6gre post-facelift-modeller med f\u00e4rre mil p\u00e5 klockan fortfarande betingar relativt h\u00f6ga priser. B8 kan bekv\u00e4mt rymma upp till fyra personer och det lastutrymme som erbjuds \u00e4r vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en kompakt executive sedan fr\u00e5n den tiden.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Audi A4 B8-sortimentet startar med tv\u00e5 1,8L TFSI-modeller d\u00e4r den ena modellen erbjuder en 1,8L fyrcylindrig turbomotor med 120 hk medan den andra \u00f6kar effekten till 160 hk. Det finns ocks\u00e5 tv\u00e5 versioner av 2.0L TFSI-modellen d\u00e4r den ena har 180 hk fr\u00e5n 2.0L turbofyran medan den andra har 211 hk.<\/p>\n\n\n\n

De h\u00f6gre Audi A4-modellerna \u00e4r 3.2L TFSI-modellerna som erbjuder en 3.2L V6 med 265 hk medan toppmodellen Audi S4 erbjuder en 3.0L turbo V6 med 333 hk. Alla dessa kan f\u00e5s med Quattro AWD-system medan de 6-cylindriga motorerna kommer med Quattro AWD direkt fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Bilar i den l\u00e4gre kategorin \u00e4r vanligtvis utrustade med en manuell l\u00e5da medan modeller i den h\u00f6gre kategorin \u00e4r utrustade med antingen en manuell l\u00e5da eller en tidig iteration av Audi Tiptronic-l\u00e5dan. B8 efter faceliftet introducerades 2012 och den bytte ut 3,2L V6 mot en mer ekonomisk 3,0L V6 med 272 hk.
Audi A4 B8 efter faceliftet kom ocks\u00e5 med Audi DCT S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan som var det f\u00f6redragna alternativet f\u00f6r de flesta k\u00f6pare av Audi A4 B8 efter faceliftet. B8:s br\u00e4nsleeffektivitet varierar mellan 30-ish MPG f\u00f6r de mindre effektiva modellerna och 45MPG f\u00f6r de mest effektiva.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi A4 B8 f\u00f6re faceliftet ser ganska snygg ut \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt, eftersom det \u00e4r den \u00e4ldsta A4-modellen som p\u00e5minner n\u00e5got om den nuvarande A4:an. A4 B8 var den f\u00f6rsta Audi A4 som fanns tillg\u00e4nglig med LED-str\u00e5lkastare, vilket gjorde en enorm skillnad p\u00e5 framsidan. S-Line-bilarna \u00e4r de mest eftertraktade medan sedanen \u00e4r mycket mer popul\u00e4r \u00e4n Avant.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 efter faceliftet f\u00f6rde helt enkelt in B8 i en helt modern era eftersom v\u00e4lutrustade B8 efterfaceliftmodeller fortfarande ser ganska nya ut. Det b\u00e4sta med B8 \u00e4r dock interi\u00f6ren, s\u00e4rskilt p\u00e5 post-facelift-versionen eftersom det \u00e4r en av de b\u00e4st utformade och mest h\u00f6gkvalitativa Audi-interi\u00f6rerna n\u00e5gonsin, som l\u00e4tt sl\u00e5r C-Klass och BMW 3-serie fr\u00e5n den tiden.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringen i B8 A4 \u00e4r skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r komfort och smidighet och \u00e4r egentligen inte s\u00e5 dynamiska. B8 erbjuder inte ett balanserat chassi och en balanserad viktf\u00f6rdelning som BMW 3-serien eftersom motorn sitter f\u00f6r l\u00e5ngt framme och det g\u00f6r bilen ben\u00e4gen att understyras.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r A4 B8 en ganska p\u00e5litlig bil, s\u00e4rskilt versionerna efter faceliftet som har utpl\u00e5nat de flesta av de problem som har pl\u00e5gat modellen f\u00f6re faceliftet. Hur som helst \u00e4r de vanligaste problemen med A4 B8 vattenpumpen fel, l\u00e4ckor, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, problem med styrsystemet och kolbildning i insugningsventilerna.<\/p>\n\n\n\n

Om du underh\u00e5ller en B8 A4 Audi kommer du sannolikt att ha gl\u00e4dje av den under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 B8 – V\u00e4rde och funktionalitet<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en f\u00f6rnuftigt utrustad Audi A4 med h\u00f6gre miltal f\u00f6re facelift f\u00f6r cirka 6 000-7 000 dollar, medan b\u00e4ttre utrustade B8 A4:or med l\u00e4gre miltal efter facelift g\u00e5r f\u00f6r n\u00e4stan tre g\u00e5nger s\u00e5 mycket. A4 B8 \u00e4r fortfarande mycket prisv\u00e4rd eftersom det \u00e4r en modern bil med allt du beh\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r den mer eller mindre densamma som den nuvarande Audi A4 med ett n\u00e5got mindre bakre sittutrymme och lastutrymme. Sikten \u00e4r bra runtomkring och A4 \u00e4r ocks\u00e5 en utm\u00e4rkt familjebil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi A4 B8 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Audi A4 B8 \u00e4r verkligen en s\u00e4ker bil eftersom den finns med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga funktioner som du beh\u00f6ver fr\u00e5n en modern bil. Det \u00e4r sant att s\u00e4kerhetsniv\u00e5erna i h\u00f6g grad beror p\u00e5 listorna \u00f6ver tillval, vilket inneb\u00e4r att detta n\u00e5got minskar den \u00f6vergripande attraktionskraften.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r dock en standardangel\u00e4genhet f\u00f6r alla bilar fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet eftersom alla de b\u00e4sta och mest anv\u00e4ndbara programvarufunktionerna alltid \u00e4r reserverade f\u00f6r bilar i den h\u00f6gre prisklassen och dyra tillvalspaket. Om du vill ha den s\u00e4kraste A4:an som finns, v\u00e4lj Prestige-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att underh\u00e5lla en Audi A4 B8?<\/h4>\n\n\n\n

Hur mycket pengar du m\u00e5ste betala f\u00f6r underh\u00e5ll beror i h\u00f6g grad p\u00e5 bilens skick, k\u00f6rstr\u00e4cka och hur den tidigare \u00e4garen tog hand om bilen. Du b\u00f6r r\u00e4kna med cirka 200-300 dollar per \u00e5r, men om n\u00e5got allvarligare g\u00e5r fel kan dessa siffror l\u00e4tt f\u00f6rdubblas.<\/p>\n\n\n\n

En korrekt uppskattning av underh\u00e5llet \u00e4r ganska sv\u00e5r eftersom B8 finns i olika konfigurationer av drivlinor och drivlinor.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi A4 B8?<\/h4>\n\n\n\n

Audi A4 B8 \u00e4r en av de mest prisv\u00e4rda Audi-modellerna du kan k\u00f6pa just nu eftersom den \u00f6verbryggar gapet mellan de allra senaste Audi-bilarna och de prisv\u00e4rda Audi-bilarna. Som s\u00e5dan \u00e4r B8 A4 p\u00e5litlig, snygg, sofistikerad, v\u00e4lutrustad och eftertraktad.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en begagnad kompakt lyxsedan ska du inte leta l\u00e4ngre \u00e4n till Audi A4 B8, s\u00e4rskilt inte till modellen efter facelift.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi A4 B8 tillverkades mellan 2008 och 2016 och \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika Audi A4-modellerna hittills. N\u00e4r B8 A4 kom ut erbj\u00f6d den n\u00e5got av en revolution f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3973"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3973"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3973\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3974,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3973\/revisions\/3974"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3973"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3973"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3973"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}