{"id":3971,"date":"2022-03-24T12:30:03","date_gmt":"2022-03-24T12:30:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3971"},"modified":"2022-03-24T12:30:06","modified_gmt":"2022-03-24T12:30:06","slug":"vad-ar-battre-s-tronic-eller-tiptronic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-battre-s-tronic-eller-tiptronic\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r b\u00e4ttre S-Tronic eller Tiptronic?"},"content":{"rendered":"\n

B\u00e5de S-Tronic och Tiptronic \u00e4r automatiska v\u00e4xell\u00e5dor av Audi-m\u00e4rke, n\u00e4rmare best\u00e4mt \u00e4r S-Tronic Audis namn p\u00e5 deras egenutvecklade dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da, medan Tiptronic \u00e4r Audis namn p\u00e5 deras egenutvecklade automatiska vridmomentomvandlarv\u00e4xell\u00e5da med enkelkoppling.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaderna mellan en dubbelkopplad och en enkelkopplad vridmomentomvandlarl\u00e5da \u00e4r betydande men inte lika stora som f\u00f6r tio \u00e5r sedan. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att S-Tronic \u00e4r den mer sofistikerade v\u00e4xell\u00e5dan eftersom den reagerar snabbare, \u00e4r mer ekonomisk, bekv\u00e4mare n\u00e4r man f\u00e4rdas i h\u00f6ga hastigheter och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r S-Tronic b\u00e4ttre f\u00f6r sportigare bilar.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-l\u00e5dan \u00e4r nu mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan och \u00e4r det f\u00f6redragna valet f\u00f6r lyxbilar med h\u00f6gt vridmoment som Audi A8. Tiptronic kan inte konkurrera med S-Tronic n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4xlingstider, startkontroll och smidighet vid l\u00e5ga hastigheter och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som den oftast finns i lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att b\u00e5da dessa \u00e4r toppmoderna v\u00e4xell\u00e5dor eftersom de ligger helt i linje med resten av bilindustrin. N\u00e4r de j\u00e4mf\u00f6rs med varandra tenderar de att prestera p\u00e5 samma s\u00e4tt, men de utm\u00e4rker sig p\u00e5 olika omr\u00e5den. Om du vill veta mer, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic – Audi DCT-v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2008 och har f\u00f6rb\u00e4ttrats sedan dess. Numera finns v\u00e4xell\u00e5dan med upp till 8 v\u00e4xlar och finns fr\u00e4mst p\u00e5 mer dynamiska bilar och bilar som prioriterar effektivitet. Sj\u00e4lva k\u00e4rnan i en DCT-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r att kombinera responstiden hos en manuell v\u00e4xell\u00e5da med m\u00f6jligheten att v\u00e4lja D och bara l\u00e5ta bilen g\u00f6ra sin sak.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att sl\u00e5 in det manuella l\u00e4get kan du sj\u00e4lv v\u00e4xla genom antingen de rattmonterade pedalerna eller sj\u00e4lva v\u00e4xelspaken. En DCT-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r snabbare \u00e4n en enkelkopplingsl\u00e5da, vilket inneb\u00e4r att Tiptronic inte \u00e4r lika responsiv.<\/p>\n\n\n\n

Den dubbla kopplingsarkitekturen kombinerar tv\u00e5 kopplingar. Den ena kopplingen (K1) styr den f\u00f6rsta, tredje, femte och sjunde v\u00e4xeln medan den andra kopplingen (K2) styr den andra, fj\u00e4rde, sj\u00e4tte och bakre v\u00e4xeln. Detta inneb\u00e4r att n\u00e4r du l\u00e4gger bilen i v\u00e4xell\u00e4ge och bilen l\u00e4gger in f\u00f6rsta v\u00e4xeln \u00e4r andra v\u00e4xeln redan f\u00f6rvald i kopplingen K2, s\u00e5 i det \u00f6gonblick du drar i pedalen eller n\u00e5r ett visst varvtal sker v\u00e4xlingen fr\u00e5n andra till tredje v\u00e4xeln omedelbart.<\/p>\n\n\n\n

Audi Tiptronic – Audi v\u00e4xell\u00e5da med enkelkoppling och vridmomentomvandlare<\/h2>\n\n\n\n

Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan anv\u00e4nder en mer vanlig enkelkopplingskonfiguration d\u00e4r alla v\u00e4xlar styrs genom en enda koppling. Detta g\u00f6r att bilen k\u00e4nns lite lummigare j\u00e4mf\u00f6rt med DCT-l\u00e5dan, men det g\u00f6r ocks\u00e5 att bilen k\u00e4nns mer d\u00e4mpad, mer ben\u00e4gen att k\u00f6ra i lugn och ro och cruising.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som en momentomvandlarv\u00e4xell\u00e5da \u00e4r n\u00e5got du hittar p\u00e5 h\u00f6gre modeller som Audi A6, Audi A7 och Audi A8. De viktigaste f\u00f6rdelarna som en Tiptronic har j\u00e4mf\u00f6rt med en S-Tronic \u00e4r att den v\u00e4xlar p\u00e5 ett mer avslappnat s\u00e4tt, s\u00e4rskilt n\u00e4r den v\u00e4xlar fr\u00e5n 1:a till 2:a v\u00e4xeln.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-l\u00e5dan finns oftast i en 8-v\u00e4xlad konfiguration som ocks\u00e5 betonar cruising-sidan. Vissa s\u00e4ger att Tiptronic k\u00e4nns mer hemma i en bil som A8 p\u00e5 grund av dess gigantiska storlek och relativt lata inst\u00e4llning till k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic bilar Vs Audi Tiptronic bilar<\/h2>\n\n\n\n

Nu \u00e4r det dags att plocka fram n\u00e5gra utm\u00e4rkta exempel p\u00e5 varf\u00f6r vissa bilar \u00e4r b\u00e4ttre med antingen S-Tronic- eller Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan. De mest popul\u00e4ra Audi S-Tronic-bilarna \u00e4r Audi A3, Audi A4 och Audi A5.<\/p>\n\n\n\n

De popul\u00e4raste Tiptronic-bilarna \u00e4r d\u00e4remot Audi A8, Audi Q8 och Audi Q7. N\u00e4r man tar en titt p\u00e5 effektdiagrammen, v\u00e4xelf\u00f6rh\u00e5llandena och vridmomentsiffrorna \u00e4r det ganska uppenbart att Audi A8, Q8 och Q7 inte alls \u00e4r lika dynamiska som de tidigare n\u00e4mnda bilarna.<\/p>\n\n\n\n

Audi A5 har till exempel en S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da medan den mest kraftfulla Audi RS5 har en Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da. Audi A4 har ocks\u00e5 en S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da medan den h\u00f6gsta Audi RS4 har en Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ocks\u00e5 en v\u00e4sentlig skillnad mellan de tv\u00e5 eftersom en S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da inte klarar av h\u00f6ga vridmoment. Den \u00e4r trots allt inte lika robust som Tiptronic.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Audi S-Tronic effektivare \u00e4n Audi Tiptronic?<\/h3>\n\n\n\n

Det handlar om hur v\u00e4xell\u00e5dan klarar av att v\u00e4xla och om den drabbas av ett avbrott i kraftfl\u00f6det n\u00e4r den g\u00f6r det. Audi S-Tronic klarar av att v\u00e4xla s\u00f6ml\u00f6st p\u00e5 ett \u00f6gonblick utan att avbryta kraftfl\u00f6det \u00f6verhuvudtaget. Det inneb\u00e4r att du inte k\u00e4nner att bilen rycker n\u00e4r du v\u00e4xlar och att bilen aldrig kommer att \u00f6verskrida en viss varvtalsgr\u00e4ns utan att v\u00e4xla.<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att S-Tronic helt enkelt \u00e4r snabbare och kan v\u00e4xla mer ekonomiskt. Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n S-Tronic, men den brister lite n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsleeffektivitetsresultaten.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag v\u00e4lja en Audi S-Tronic framf\u00f6r en Audi Tiptronic?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r v\u00e4lja Audi S-Tronic om du vill ha en responsiv bil som alltid befinner sig i r\u00e4tt effektvarvtalsomr\u00e5de. Eftersom dessa S-Tronic-bilar har motorer med l\u00e4gre vridmomenttal \u00e4r det viktigare att dessa har en mer sofistikerad v\u00e4xell\u00e5da som alltid kan h\u00e5lla bilen inom motorns effektband, vilket g\u00f6r att du alltid har tillr\u00e4ckligt med vridmoment l\u00e4ttillg\u00e4ngligt.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan briljerar med 4-cylindriga 2,0L-motorer med upp till 200 hk medan \u00e4ven bilar med h\u00f6gre effekt \u00e4r perfekta. S-Tronic \u00e4r det f\u00f6redragna valet f\u00f6r personer som \u00e4lskar sportbilar, responsiva bilar och bilar som tillbringar st\u00f6rre delen av sin tid i staden.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag v\u00e4lja en Audi Tiptronic framf\u00f6r en Audi S-Tronic?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts briljerar Audi Tiptronic n\u00e4r det g\u00e4ller cruising p\u00e5 motorv\u00e4gar och nedkylt k\u00f6rning. Den erbjuder fler v\u00e4xlar och klarar h\u00f6gre vridmomenttal vilket g\u00f6r att Tiptronic gl\u00e4nser med 6- och 8-cylindriga motorer.<\/p>\n\n\n\n

Dessa k\u00e4nner sig hemma i bilar som Audi A8 eftersom motorer med h\u00f6gt vridmoment gynnas av en mer nedkyld upplevelse.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e5de S-Tronic och Tiptronic \u00e4r automatiska v\u00e4xell\u00e5dor av Audi-m\u00e4rke, n\u00e4rmare best\u00e4mt \u00e4r S-Tronic Audis namn p\u00e5 deras egenutvecklade dubbelkopplingsv\u00e4xell\u00e5da, medan Tiptronic \u00e4r Audis namn p\u00e5 deras egenutvecklade automatiska vridmomentomvandlarv\u00e4xell\u00e5da med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3971"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3971"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3971\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3972,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3971\/revisions\/3972"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3971"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3971"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3971"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}