{"id":3969,"date":"2022-03-24T12:29:29","date_gmt":"2022-03-24T12:29:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3969"},"modified":"2022-03-24T12:29:32","modified_gmt":"2022-03-24T12:29:32","slug":"audi-s-tronic-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/audi-s-tronic-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Audi S-Tronic – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

”Vorsprung Durch Technik” (F\u00f6rb\u00e4ttring genom teknik) \u00e4r en vanlig Audi-slogan som \u00e4r utformad f\u00f6r att visa upp det som varum\u00e4rket bygger p\u00e5. Audi gillar att f\u00f6rnya sig, och de vill leda varum\u00e4rket med st\u00e4ndiga innovationer, vilket \u00e4r anledningen till att Audi S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan finns.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en s\u00e5 kallad dubbelkopplingsv\u00e4xel som syftar till att kombinera \u00f6verl\u00e4gsen prestanda med effektivitet. Den f\u00f6rsta S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan har sl\u00e4ppts redan 2008 och sedan dess g\u00f6r Audi sitt b\u00e4sta f\u00f6r att g\u00f6ra v\u00e4xell\u00e5dan s\u00e5 bra som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi f\u00f6rklara vad S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan g\u00f6r, hur den fungerar, hur tillf\u00f6rlitlig den \u00e4r och varf\u00f6r du ska k\u00f6pa den. Den dubbla kopplingsdesignen g\u00f6r underverk n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda och effektivitet och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Audi har valt att erbjuda en DCT framf\u00f6r en vanlig momentomvandlare.<\/p>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra nackdelar med S-Tronic som ocks\u00e5 kommer att diskuteras i detalj nedan. Allt som allt, se till att l\u00e4sa artikeln f\u00f6r att f\u00e5 en b\u00e4ttre f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r varf\u00f6r S-Tronic \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4r som den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r Audi S-Tronic?<\/h2>\n\n\n\n

Audi S-Tronic \u00e4r ett Audi-m\u00e4rkesnamn som anv\u00e4nds f\u00f6r att beskriva en dubbelkopplad direktv\u00e4xell\u00e5da som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att k\u00f6ra din bil i antingen automatiskt l\u00e4ge eller helt manuellt l\u00e4ge. S-Tronic \u00e4r utformad f\u00f6r att kombinera alla f\u00f6rdelarna med en manuell v\u00e4xell\u00e5da samtidigt som den ger dig m\u00f6jlighet att helt enkelt koppla in D och l\u00e5ta bilen g\u00f6ra magin.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic \u00e4r den senaste Audi-v\u00e4xell\u00e5dan medan Audi Tiptronic, R-Tronic och DSG Multitronic alla \u00e4r \u00e4ldre v\u00e4xell\u00e5dor som inte \u00e4r lika avancerade som S-Tronic. Audi har konstruerat S-Tronic s\u00e5 att den ska kunna v\u00e4xla utan ett m\u00e4rkbart avbrott i kraftfl\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic \u00e4r ocks\u00e5 mer br\u00e4nslesn\u00e5l \u00e4n de flesta vridmomentomvandlare som finns eftersom den \u00e4r utformad f\u00f6r att alltid k\u00f6ra i ett relativt l\u00e5gt varvtalsomr\u00e5de. N\u00e4r du d\u00e4remot sl\u00e5r in sportl\u00e4get tenderar v\u00e4xell\u00e5dan att h\u00e5lla h\u00f6gre varvtal f\u00f6r att alltid ha all tillg\u00e4nglig kraft att erbjuda.<\/p>\n\n\n\n

Detta s\u00e4kerst\u00e4ller ett tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt med flera karakt\u00e4rer n\u00e4r det g\u00e4ller att utforma en v\u00e4xell\u00e5da, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Audi S-Tronic \u00e4r s\u00e5 ber\u00f6md.<\/p>\n\n\n\n

Hur fungerar Audi S-Tronic?<\/h2>\n\n\n\n

S-Tronic best\u00e5r av tv\u00e5 flerskiviga kopplingar som kallas K1 och K2 f\u00f6rutom tv\u00e5 undertransmissioner som driver bilens v\u00e4xlar direkt. Dessa transmissionskomponenter \u00e4r b\u00e5da aktiva n\u00e4r motorn \u00e4r ig\u00e5ng, men det \u00e4r alltid bara en som sk\u00f6ter v\u00e4xlingarna.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du l\u00e4gger in andra v\u00e4xeln och b\u00f6rjar accelerera \u00e4r tredje v\u00e4xeln l\u00e4tt tillg\u00e4nglig i den andra delen av v\u00e4xell\u00e5dan. Detta garanterar snabba v\u00e4xlingar utan den ”shunt i ryggen” som f\u00f6rknippas med \u00e4ldre v\u00e4xell\u00e5dor med enkelkoppling.<\/p>\n\n\n\n

I samma \u00f6gonblick som K1-kopplingen \u00f6ppnas st\u00e4ngs K2-kopplingen, och det \u00e4r s\u00e5 en DCT-v\u00e4xell\u00e5da kan v\u00e4xla s\u00e5 snabbt utan att k\u00e4nnas nerv\u00f6s eller oreflekterad. K1-kopplingen kopplar in 1:a, 3:e, 5:e och 7:e v\u00e4xeln eftersom den \u00e4r b\u00e5de st\u00f6rre och robustare \u00e4n K2-kopplingen som sk\u00f6ter 2:a, 4:e, 5:e och backv\u00e4xeln.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Audi S-Tronic \u00e4r ocks\u00e5 en ganska tillf\u00f6rlitlig v\u00e4xell\u00e5da vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r en riktig uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med sin f\u00f6reg\u00e5ngare. Audi Multitronic \u00e4r utan tvekan den minst tillf\u00f6rlitliga v\u00e4xell\u00e5dan som Audi har tillverkat, \u00e4ven om den \u00e4r den som liknar S-Tronic mest.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic \u00e4r dock inte helt felfri eftersom den tenderar att f\u00e5 problem med hydraulenheten (Mechatronic), den bakre v\u00e4xelv\u00e4ljaren, solenoiden och en br\u00e4nd koppling. Dessa problem visar sig vanligtvis genom den fruktade varningslampan f\u00f6r ”v\u00e4xell\u00e5dsfel” och \u00e5tf\u00f6ljs av en ryckig k\u00f6rning, mycket buller och ovilja att l\u00e4gga i en v\u00e4xel.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic-versioner<\/h2>\n\n\n\n

Sedan S-Tronic b\u00f6rjade anv\u00e4ndas 2008 har Audi kontinuerligt uppgraderat den f\u00f6r att g\u00f6ra den s\u00e5 robust och sofistikerad som m\u00f6jligt. Den allra f\u00f6rsta S-Tronic har 6 v\u00e4xlar, medan de nuvarande har upp till 8 v\u00e4xlar f\u00f6r optimal effektivitet och kraft\u00f6verf\u00f6ring.<\/p>\n\n\n\n

Vissa Audi Sport-modeller anv\u00e4nder en mer robust version av S-Tronic som klarar mer vridmoment kontinuerligt. Detta m\u00f6jligg\u00f6r ocks\u00e5 l\u00e4get Launch Control d\u00e4r du kan rocka bilen av linjen f\u00f6r de d\u00e4r rekordtiderna p\u00e5 0-60 mph.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka k\u00f6rl\u00e4gen erbjuder Audi S-Tronic?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S-Tronic har tv\u00e5 l\u00e4gen: ett helautomatiskt l\u00e4ge och ett manuellt l\u00e4ge. Det automatiska l\u00e4get erbjuder ocks\u00e5 tv\u00e5 olika l\u00e4gen: Drive och Sport. Sportl\u00e4get g\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4nnu mer responsiv samtidigt som motorns varvtal \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n vanligt. Med andra ord h\u00e5ller S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan i sportl\u00e4get dig alltid inom det maximala effektomr\u00e5det.<\/p>\n\n\n\n

Manuellt l\u00e4ge g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att helt ta \u00f6ver v\u00e4xlingsprocessen genom antingen rattmonterade pedaler eller genom att anv\u00e4nda sj\u00e4lva v\u00e4xelspaken. Dessa \u00e4r ett f\u00f6redraget alternativ f\u00f6r dem som gillar att ta med sig bilen till banan eftersom de kontrollniv\u00e5er som ett manuellt l\u00e4ge erbjuder alltid kommer att vara \u00f6verl\u00e4gsna en automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med Audi S-Tronic?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en hel del f\u00f6rdelar med en DCT-v\u00e4xell\u00e5da. Till att b\u00f6rja med \u00e4r S-Tronic mycket effektivare j\u00e4mf\u00f6rt med en Audi momentomvandlare, samtidigt som den \u00e4r mer kontrollerbar och mjukare. S-Tronic eliminerar ocks\u00e5 helt och h\u00e5llet den shunt som \u00e4r f\u00f6rknippad med v\u00e4xling av v\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

En av de st\u00f6rsta f\u00f6rdelarna som S-Tronic erbjuder \u00e4r kontrollerbarheten. Det manuella l\u00e4get som erbjuds \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n alla andra momentomvandlartransmissioner eftersom det bokstavligen v\u00e4xlar p\u00e5 millisekunder.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r nackdelarna med Audi S-Tronic?<\/h4>\n\n\n\n

Audi S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r dyrare att k\u00f6pa, underh\u00e5lla, reparera och byta ut j\u00e4mf\u00f6rt med en enklare momentomvandlarenhet. Den \u00e4r ocks\u00e5 mycket tyngre, vilket inneb\u00e4r att de prestandaf\u00f6rdelar som den erbjuder hamnar lite i skymundan p\u00e5 grund av den extra vikten.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte \u00e4r van vid att k\u00f6ra en DCT-v\u00e4xell\u00e5da kommer du ocks\u00e5 att m\u00e4rka lite ryckighet n\u00e4r du man\u00f6vrerar i l\u00e4gre hastigheter. Detta \u00e4r ett vanligt drag hos de flesta DCT-v\u00e4xell\u00e5dor vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r n\u00e5got som alla DCT-v\u00e4xell\u00e5dor lider av.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

”Vorsprung Durch Technik” (F\u00f6rb\u00e4ttring genom teknik) \u00e4r en vanlig Audi-slogan som \u00e4r utformad f\u00f6r att visa upp det som varum\u00e4rket bygger p\u00e5. Audi gillar att f\u00f6rnya sig, och de vill<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3969"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3969"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3969\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3970,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3969\/revisions\/3970"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3969"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3969"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3969"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}