{"id":3967,"date":"2022-03-24T12:28:52","date_gmt":"2022-03-24T12:28:52","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3967"},"modified":"2022-03-24T12:28:55","modified_gmt":"2022-03-24T12:28:55","slug":"vanliga-problem-med-audi-s-tronic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-s-tronic\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi S-Tronic"},"content":{"rendered":"\n

Audi S-Tronic \u00e4r en v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling som utvecklats inom VAG. Denna v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ocks\u00e5 vanlig p\u00e5 andra VAG-m\u00e4rken som Skoda och VW och anses allm\u00e4nt vara en av de b\u00e4sta dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dorna som finns.<\/p>\n\n\n\n

Ingen v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r dock felfri, vilket inneb\u00e4r att det alltid finns n\u00e5gra sm\u00e5saker som tenderar att orsaka problem. Om du underh\u00e5ller v\u00e4xell\u00e5dan p\u00e5 avsett s\u00e4tt \u00e4r det inte lika troligt att du kommer att uppleva dessa, men om du inte g\u00f6r det kommer du med st\u00f6rsta sannolikhet att g\u00f6ra det. Dessa moderna dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r k\u00e4nsliga konstruktionsdelar, vilket inneb\u00e4r att de beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll f\u00f6r att fungera som avsett.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r ett fel p\u00e5 hydraulenheten, en br\u00e4nd koppling, en felaktig v\u00e4xelv\u00e4ljarsensor, magnetfel och fel p\u00e5 backv\u00e4xelv\u00e4ljaren. Vissa av dessa kr\u00e4ver en grundlig avskalning av v\u00e4xell\u00e5dan f\u00f6r att reparera den medan andra klarar sig med endast mindre reparationer.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r S-Tronic verkligen en av de b\u00e4st spridda DCT-v\u00e4xell\u00e5dorna som finns eftersom den \u00e4r effektiv, sofistikerad, relativt robust och klarar av en hel del vridmoment. Om du underh\u00e5ller din S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da kommer du sannolikt att ha gl\u00e4dje av den under en l\u00e5ng tid fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 Audi S-Tronic hydraulisk enhet<\/h2>\n\n\n\n

Hydraulikenheten, \u00e4ven kallad Mechatronic under VAG-paraplyet, ansvarar f\u00f6r att v\u00e4lja r\u00e4tt v\u00e4xel beroende p\u00e5 situationen. Den kopplar ocks\u00e5 in kopplingen och \u00f6vervakar v\u00e4xell\u00e5dans prestanda i allm\u00e4nhet. Om hydraulikenheten b\u00f6rjar orsaka problem kommer du att m\u00e4rka det eftersom v\u00e4xell\u00e5dan sannolikt blir lat, ryckig eller ovillig att l\u00e4gga in en v\u00e4xel \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

Om du upplever dessa symtom b\u00f6r du omedelbart sluta k\u00f6ra bilen eftersom det finns en stor chans att kopplingen ocks\u00e5 kommer att drabbas. Dessa f\u00f6ljs vanligtvis av en varningslampa f\u00f6r ”v\u00e4xell\u00e5dan fungerar inte” p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic br\u00e4nd koppling<\/h2>\n\n\n\n

Kopplingen \u00e4r tyv\u00e4rr en f\u00f6rbrukningsbar komponent vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste byta ut den s\u00e5 sm\u00e5ningom, oavsett vilken v\u00e4xell\u00e5da det handlar om. Men om v\u00e4xell\u00e5dan inte underh\u00e5llits korrekt eller om du tenderar att k\u00f6ra bilen p\u00e5 ett aggressivt s\u00e4tt kommer du sannolikt att br\u00e4nna kopplingen mycket tidigare.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare av \u00e4ldre Audi-bilar med h\u00f6g prestanda har rapporterat att kopplingen tenderar att br\u00e4nnas i f\u00f6rtid eftersom bilen inte klarar av h\u00f6ga vridmomenttal, s\u00e4rskilt om du anv\u00e4nder startkontroll.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic defekt v\u00e4xelv\u00e4ljarsensor<\/h2>\n\n\n\n

En v\u00e4xelv\u00e4ljarsensor \u00e4r en enhet som kommunicerar till bilens ECU att du har valt en viss v\u00e4xel. Den h\u00e4r sensorn arbetar tillsammans med andra system i bilen, till exempel t\u00e4ndningsl\u00e5set, p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt att den inte till\u00e5ter att du tar ut nyckeln ur t\u00e4ndningen om du inte aktiverar parkeringsl\u00e4get.<\/p>\n\n\n\n

Men om sensorn misslyckas kommer du inte att kunna ta ut nyckeln ur t\u00e4ndningen \u00e4ven om du har lyckats koppla in parkeringsl\u00e4get. Problemet h\u00e4r \u00e4r att bilens hj\u00e4rna inte \u00e4r medveten om vilken v\u00e4xel du har valt, vilket inneb\u00e4r att du inte kommer att kunna k\u00f6ra bilen f\u00f6rr\u00e4n detta problem \u00e4r l\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic solenoidfel<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de vanligaste problemen som S-Tronic tenderar att drabbas av \u00e4r en defekt solenoid. Dessa har till uppgift att kontrollera fl\u00f6det av v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska och i huvudsak g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan att fungera. Om oljan \u00e4r f\u00f6rorenad eller om det finns f\u00f6r mycket eller f\u00f6r lite olja i v\u00e4xell\u00e5dan kommer den sannolikt att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Att byta ut dessa \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 m\u00e5nga dubbelkopplade v\u00e4xell\u00e5dor nuf\u00f6rtiden s\u00e5 du beh\u00f6ver inte oroa dig f\u00f6r att hitta r\u00e4tt mekaniker f\u00f6r jobbet eftersom alla VAG-mekaniker kan byta ut dem utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Audi S-Tronic fel p\u00e5 backv\u00e4xelv\u00e4ljaren<\/h2>\n\n\n\n

De flesta S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dor f\u00f6re 2018 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att utveckla ett fel med backv\u00e4xelv\u00e4ljaren som tenderar att visa sig i of\u00f6rm\u00e5ga att v\u00e4lja backv\u00e4xel. Dessa \u00e4r ganska vanliga p\u00e5 \u00e4ldre S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dor medan nyare v\u00e4xell\u00e5dor inte ofta upplever den h\u00e4r typen av problem, men \u00e4r inte helt immuna mot dem.<\/p>\n\n\n\n

Dessa fel diagnostiseras ofta felaktigt som ett mekatroniskt fel, men i verkligheten \u00e4r dessa helt separata. Om det h\u00e4r problemet inte \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 fort som m\u00f6jligt kommer det dock sannolikt att orsaka ett problem med Mechatronic ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med Audi S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga sk\u00e4l till varf\u00f6r Audi S-Tronic DCT-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n det \u00e4ldre vridmomentomvandlarsystemet. Till att b\u00f6rja med \u00e4r den mycket mer raffinerad, vilket inneb\u00e4r att den v\u00e4xlar snabbare och att det \u00e4r mindre troligt att du m\u00e4rker att v\u00e4xlarna v\u00e4xlas. S-Tronic \u00e4r utformad f\u00f6r att arbeta i bakgrunden vilket inneb\u00e4r att det helt eliminerar behovet av att t\u00e4nka p\u00e5 vad v\u00e4xell\u00e5dan g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

En DCT-v\u00e4xell\u00e5da m\u00f6jligg\u00f6r snabbare tider p\u00e5 0-60 km\/h och \u00e4r vanligtvis b\u00e4ttre kontrollerad vilket inneb\u00e4r att den inte f\u00f6rbrukar mer br\u00e4nsle \u00e4n en manuell v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r nackdelarna med Audi S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

En DCT-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r tyngre och k\u00e4nsligare j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig momentomvandlare. Detta inneb\u00e4r att det vanligtvis kr\u00e4ver att du babblar den lite mer eftersom de flesta DCT-v\u00e4xell\u00e5dor inte klarar av samma m\u00e4ngd vridmoment som en robust vridmomentomvandlarv\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

DCT kan ibland k\u00e4nnas lite ryckig n\u00e4r du man\u00f6vrerar i l\u00e5ga hastigheter. Slutligen \u00e4r en DCT-v\u00e4xell\u00e5da mycket dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med en momentomvandlare, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 kostar mer pengar att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S-Tronic v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r utformad med sofistikering och effektivitet i \u00e5tanke, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r den mest avancerade Audi-v\u00e4xell\u00e5dan hittills. S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r ocks\u00e5 riktigt snabb att reagera vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med en manuell v\u00e4xell\u00e5da eftersom de kan v\u00e4xla p\u00e5 ett \u00f6gonblick.<\/p>\n\n\n\n

S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet n\u00e4r det g\u00e4ller att uppleva hur en \u00e4kta modern Audi ska k\u00f6ras. \u00c4ven om du \u00e4r en sann manuell entusiast kommer du troligen att uppskatta S-Tronic eftersom den \u00e4r s\u00e5 l\u00e4tt att leva med p\u00e5 daglig basis.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi S-Tronic \u00e4r en v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling som utvecklats inom VAG. Denna v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ocks\u00e5 vanlig p\u00e5 andra VAG-m\u00e4rken som Skoda och VW och anses allm\u00e4nt vara en av de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3967"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3967"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3967\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3968,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3967\/revisions\/3968"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3967"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3967"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3967"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}