{"id":395,"date":"2021-04-20T08:55:11","date_gmt":"2021-04-20T08:55:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=395"},"modified":"2021-04-20T08:55:11","modified_gmt":"2021-04-20T08:55:11","slug":"vilka-mercedes-har-skottsakra-fonster","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-skottsakra-fonster\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har skotts\u00e4kra f\u00f6nster?"},"content":{"rendered":"\n

Sedan 1928 har Mercedes fabriksanpassat m\u00e5nga modeller, till exempel den legendariska Pullman 600 och m\u00e5nga av de f\u00f6ljande S-klasserna, f\u00f6r att erbjuda olika skyddselement i syfte att ge maximal s\u00e4kerhet f\u00f6r passagerarna.<\/p>\n\n\n\n

Modeller som dessa och m\u00e5nga andra har uppgraderats med tjocka lager av skotts\u00e4kert glas, f\u00f6rst\u00e4rkta paneler p\u00e5 d\u00f6rrens undersida och m\u00e5nga andra s\u00e4kerhetsdetaljer. Funktioner som dessa kan motst\u00e5 st\u00f6rre kaliber och i vissa fall till och med spr\u00e4ng\u00e4mnen.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta modellen som erbj\u00f6d ett s\u00e5dant skydd direkt fr\u00e5n fabriken var Nurburg 460-modellen, och Mercedes har bara fortsatt att f\u00f6rb\u00e4ttra sina s\u00e4kerhetsfunktioner sedan dess. Det \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att m\u00e5nga av v\u00e4rldens aristokrati har rullat i ett av dessa fordon i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz 770 (w07)<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz 770, kallad Gro\u00dfer Mercedes (Grand Mercedes), var en fullstor lyxbil fr\u00e5n Mercedes som byggdes f\u00f6r att erbjuda den h\u00f6gsta niv\u00e5n av komfort och lyx p\u00e5 1930- och 40-talen. Denna modell var s\u00e5 attraktiv att m\u00e5nga av Tredje rikets h\u00f6gsta tj\u00e4nstem\u00e4n, inklusive Hitler, anv\u00e4nde dem som dagliga fordon.<\/p>\n\n\n\n

770 var otroligt popul\u00e4r bland aristokratin, och p\u00e5 grund av detta b\u00f6rjade Mercedes \u00e4ven erbjuda 770 som en skotts\u00e4ker version. F\u00f6rutom de h\u00f6gsta tj\u00e4nstem\u00e4nnen i Tredje riket anv\u00e4ndes 770:or \u00e4ven av p\u00e5ven Pius XI och den japanska kejsaren Hirohito.<\/p>\n\n\n\n

Dessa fordon erbj\u00f6d omfattande skyddsmaterial som 40 mm st\u00e5lpansarpl\u00e5t i hela metallverket som omger hyttutrymmet. 770 hade ocks\u00e5 skotts\u00e4kert glas som var s\u00e5 tjockt som 1,6 tum. Den h\u00e4r versionen av 770 v\u00e4ger n\u00e4stan 4,2 ton, och hjulen och d\u00e4cken kunde ocks\u00e5 st\u00e5 emot flera olika typer av attacker.<\/p>\n\n\n\n

Typ 600\/600 Pullman<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen mest k\u00e4nda Mercedes som byggdes f\u00f6r v\u00e4rldsledarna var Pullman 600. Pullman introducerades 1963 och steg genast till toppen av den tidens lyxbilslistor. Pullman hade hela 250 h\u00e4stkrafter fr\u00e5n sin hyfsat p\u00e5litliga V8-motor. Designen och funktionerna bidrog ocks\u00e5 till att Pullman fick ikonisk status.<\/p>\n\n\n\n

Efter ett tag beg\u00e4rde den tyska regeringen en bepansrad version av 600:an, och Mercedes var redo att helt \u00e5teruppfinna den ”skotts\u00e4kra” bilen. Pullman anv\u00e4nde mestadels st\u00e5llegering f\u00f6r att skydda de viktigaste ytorna och keramik f\u00f6r andra. Mercedes samarbetade ocks\u00e5 med olika glastillverkare, eftersom Pullman beh\u00f6vde b\u00f6jda skotts\u00e4kra glas.<\/p>\n\n\n\n

Den bepansrade Pullman 600 var den f\u00f6rsta helt skotts\u00e4kra modellen som Mercedes tillverkade efter andra v\u00e4rldskriget, och bilen anv\u00e4ndes under drottning Elizabeth II:s bes\u00f6k. Den bil som anv\u00e4ndes av drottningen hade ett h\u00f6gre specialtak s\u00e5 att drottningen kunde beh\u00e5lla sin hatt p\u00e5 n\u00e4r hon var inne i bilen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benz Guard-serien<\/h2>\n\n\n\n

Numera erbjuder Mercedes \u00e4ven fabriksbilar som \u00e4r utrustade med skotts\u00e4kra f\u00f6nster och m\u00e5nga andra skyddselement genom Mercedes Benz Guard-divisionen. Dagens skotts\u00e4kra versioner \u00e4r oftast Maybach S650-limousiner eller den utstr\u00e4ckta Mercedes Pullman S650.<\/p>\n\n\n\n

Den s\u00e4kraste Mercedesbilen i historien \u00e4r Mercedes Maybach S650. Denna version av S-klassen fick den h\u00f6gsta s\u00e4kerhetsstandarden och bel\u00f6nades senare med det ballistiska certifikatet VR10. Detta certifikat \u00e4r endast reserverat f\u00f6r de s\u00e4kraste civila bilarna som pengar kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Pullman 650 och den ”vanliga” skotts\u00e4kra S650 fick VR9-certifikatet, vilket fortfarande var ett tecken p\u00e5 otroligt h\u00f6ga s\u00e4kerhetsstandarder. Po\u00e4ngen med dessa fordon \u00e4r att erbjuda den s\u00e4kraste m\u00f6jliga k\u00f6rupplevelsen, utan att sn\u00e5la p\u00e5 lyxen. F\u00f6rutom att vara s\u00e4kra \u00e4r dessa fordon vanligtvis helt utrustade med hela Mercedes Maybach-paketet.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om skotts\u00e4kra bilar<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r nackdelarna med skotts\u00e4kra bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Dessa bilar \u00e4r det s\u00e4kraste s\u00e4ttet att transportera VIP:s ”VIPest” av VIP:s, och det g\u00e5r inte att s\u00e4tta en prislapp p\u00e5 s\u00e4kerhet. Jo, det kan man eftersom dessa bilar kan kosta upp\u00e5t 1,5 miljoner dollar.
F\u00f6rutom de skyh\u00f6ga kostnaderna finns det \u00e4ven andra nackdelar med skotts\u00e4kra bilar, bland annat det faktum att det praktiskt taget inte finns n\u00e5gon andrahandsmarknad f\u00f6r dessa bilar.
Skotts\u00e4kra bilar \u00e4r ocks\u00e5 tunga, br\u00e4nslesn\u00e5la, lata att k\u00f6ra och ibland till och med allvarligt komprometterade n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme. De kan inte servas p\u00e5 vanliga \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarservicest\u00e4llen och de kan inte heller anv\u00e4nda vanliga hjul och d\u00e4ck. Alla komponenter p\u00e5 dessa bilar m\u00e5ste f\u00f6lja h\u00f6gsta s\u00e4kerhetsstandard, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r dyra. Riktigt, riktigt, riktigt dyra.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra alternativ till Mercedes Guard-programmet?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra eftermarknadsf\u00f6retag som f\u00f6rs\u00f6ker konkurrera med Mercedes n\u00e4r det g\u00e4ller att erbjuda den s\u00e4kraste k\u00f6rupplevelsen, men endast ett f\u00e5tal av dem kan ens komma i n\u00e4rheten. Vissa f\u00f6retag som International Armoring Corporation har sysslat med att g\u00f6ra skotts\u00e4kra Mercedesbilar sedan 90-talet.<\/p>\n\n\n\n

Brabus \u00e4r ett f\u00f6retag som \u00e4r v\u00e4lk\u00e4nt f\u00f6r omfattande modifiering av m\u00e5nga Mercedes-modeller sedan 1944, och Brabus \u00e4r den n\u00e4st st\u00f6rsta tunern av Mercedes Benz, efter den interna AMG-avdelningen. Brabus erbjuder ocks\u00e5 omfattande skotts\u00e4kra m\u00f6jligheter utan n\u00e5gra kompromisser n\u00e4r det g\u00e4ller lyx.<\/p>\n\n\n\n

Brabus erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande Brabus Invicto VR6 G-glas Mercedes. Denna SUV erbjuder VR6-niv\u00e5er av skydd, men det viktigaste f\u00f6rs\u00e4ljningsargumentet f\u00f6r denna G-klass \u00e4r det faktum att bepansringen och skyddet \u00e4r osynligt, och du kanske inte ens inser det n\u00e4r du ser det.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den s\u00e4kraste skotts\u00e4kra bilen i v\u00e4rlden?<\/h4>\n\n\n\n

Den s\u00e4kraste bilen i v\u00e4rlden \u00e4r ”The Beast”, eller Cadillac-limousinen som anv\u00e4nds av USA:s president. Cadillac har tillverkat presidentbunkern i \u00e5rtionden, och den senaste verkar verkligen vara den s\u00e4kraste 4-d\u00f6rrars bilen som n\u00e5gonsin har tillverkats.<\/p>\n\n\n\n

The Beast \u00e4r 100 % f\u00f6rseglad n\u00e4r den \u00e4r st\u00e4ngd, s\u00e5 inga skadliga kemikalier kan n\u00e5gonsin tr\u00e4nga in i bilen. D\u00f6rrarna i Beast \u00e4r 8 tum tjocka och v\u00e4ger lika mycket som en d\u00f6rr till en Boeing 757. D\u00f6rrarna har 5 lager av glas och plast och \u00e4r helt s\u00e4kra mot alla pansarbrytande skott.<\/p>\n\n\n\n

Hela Beastens chassi \u00e4r fodrat med tjocka st\u00e5lplattor, och hjulen och d\u00e4cken \u00e4r st\u00e5lf\u00f6rst\u00e4rkta. Beast kan k\u00f6ra \u00e4ven om d\u00e4cken f\u00f6rst\u00f6rs. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med blod f\u00f6r presidenten, ett par hagelgev\u00e4r, t\u00e5rgasfack, otroligt avancerade GPS- och kommunikationssystem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sedan 1928 har Mercedes fabriksanpassat m\u00e5nga modeller, till exempel den legendariska Pullman 600 och m\u00e5nga av de f\u00f6ljande S-klasserna, f\u00f6r att erbjuda olika skyddselement i syfte att ge maximal s\u00e4kerhet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":396,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/395"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=395"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/395\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/396"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=395"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=395"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=395"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}