{"id":3926,"date":"2022-03-11T10:27:59","date_gmt":"2022-03-11T10:27:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3926"},"modified":"2022-03-11T10:28:03","modified_gmt":"2022-03-11T10:28:03","slug":"mercedes-w169-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w169-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W169 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W169 tillverkades mellan 2004 och 2012, och under den tiden har Mercedes lyckats s\u00e4lja massor av dessa. W169 finns med olika iterationer av den fyrcylindriga Mercedes-motorn i linje med en effekt p\u00e5 mellan 95 hk och 195 hk.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r W169 inte precis vad man skulle klassa som en hatchback p\u00e5 instegsniv\u00e5, vilket \u00e4r fallet med de tv\u00e5 senaste modellerna av A-Klass, utan mer n\u00e5got av ett mellanting mellan en hatchback och en minivan. Interi\u00f6rt k\u00e4nns W169 f\u00f6rstklassig och v\u00e4lbyggd, vilket man inte direkt kan s\u00e4ga om exteri\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

W196 \u00e4r inte heller den mest p\u00e5litliga Mercedesbilen genom tiderna, men den kan \u00e4nd\u00e5 h\u00e5lla l\u00e4nge om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De h\u00e4r har funnits ganska l\u00e4nge och det \u00e4r inte s\u00e5 m\u00e5nga som \u00e4r villiga att spendera de pengar som kr\u00e4vs f\u00f6r att underh\u00e5lla dem eftersom de \u00e4r relativt billiga att k\u00f6pa nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r W169 p\u00e5 den tr\u00e5nga sidan, men du kan f\u00e5 plats med upp till fyra vuxna av m\u00e5ttlig storlek. Lastutrymmet \u00e4r hyfsat, s\u00e4rskilt f\u00f6r en kompakt stadsbil fr\u00e5n b\u00f6rjan av 2000-talet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W169 definitivt en f\u00f6rv\u00e4rvad smak, s\u00e5 om du gillar den finns det m\u00e5nga anledningar till varf\u00f6r du b\u00f6r k\u00f6pa den.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

W169-sortimentet startar med A150-modellen som erbjuder en 1,5 liters 4-cylindrig motor i linje med 95 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r A160-modellen som finns med samma motor, men modellbeteckningen introducerades f\u00f6rst 2010 som en ers\u00e4ttare f\u00f6r A150. A170 anv\u00e4nder en kraftfullare 1,7L fyrcylindrig motor i rad med 116 hk.<\/p>\n\n\n\n

A180 introducerades ocks\u00e5 2010 som en ers\u00e4ttare till A170 med samma motor och effekt. A200 anv\u00e4nder en fyrcylindrig 2,0-liters motor med 136 h\u00e4stkrafter i rad, medan A200 Turbo, som \u00e4r den h\u00f6gsta modellen, anv\u00e4nder samma motor, men med en turboladdare p\u00e5 den, vilket ger en kombinerad effekt p\u00e5 193 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

W196 kan f\u00e5s med antingen en 5-v\u00e4xlad manuell eller en 7-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Den \u00e4r ocks\u00e5 uteslutande en bil med framhjulsdrift. MPG-resultaten som W196 erbjuder ligger mellan 38MPG kombinerat f\u00f6r de l\u00e4gre modellerna medan den h\u00f6gsta modellen med 2,0L fyrcylindrig turbo kan ge cirka 30MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W169 ser lite oortodox ut eftersom den inte riktigt \u00e4r en minivan och inte heller en riktig hatchback. W169 sitter h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med nyare A-klassmodeller, vilket ger den en \u00f6verl\u00e4gsen sikt runtomkring. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att designen antingen \u00e4r snygg f\u00f6r dig eller inte. Mercedes best\u00e4mde sig f\u00f6r att dumpa den h\u00e4r designen till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r ett mer vanligt hatchback-utseende, vilket verkar ha varit r\u00e4tt val.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i W169 \u00e4r ganska h\u00f6gklassig, s\u00e4rskilt om den \u00e4r utrustad med tillvalspaketet i l\u00e4der. Interi\u00f6ren liknar den som finns i C-Klass fr\u00e5n den tiden vilket verkligen \u00e4r bra. \u00c4ven om den yttre designen s\u00e4kerligen kommer att glida h\u00e5r, kommer den inre designen troligen att vara trevlig oavsett vem du fr\u00e5gar.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsavst\u00e4mningen i W169 \u00e4r uppenbarligen inst\u00e4lld p\u00e5 en bekv\u00e4m k\u00f6rning vilket inneb\u00e4r att alla W169-modeller k\u00e4nns sofistikerade. De \u00e4r p\u00e5 intet s\u00e4tt sportbilar eftersom en s\u00e5 h\u00f6g tyngdpunkt faktiskt \u00e4r en dealbreaker om du gillar livlig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W169 \u00e4r medioker n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet eftersom vissa modeller tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder ganska ofta medan andra \u00e4r robusta. Ju tidigare modellen \u00e4r desto st\u00f6rre \u00e4r risken att den utvecklar problem d\u00e5 Mercedes lyckats stryka ut en hel del problem med den senare modellen.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r de vanligaste problemen som tenderar att drabba W169:an att h\u00e4nga samman med den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan, motorkylning och injektorer\/ventiler, oljel\u00e4ckage och upph\u00e4ngningsproblem. Underh\u00e5llet \u00e4r inte s\u00e5 dyrt eftersom det finns massor av dessa vilket inneb\u00e4r att reservdelar \u00e4r l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga och dessa \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tta att arbeta p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W169 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W169 kan k\u00f6pas f\u00f6r sm\u00e5pengar nuf\u00f6rtiden, men om du vill ha en mer anst\u00e4ndig modell med bra utrustning och inte alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan m\u00e5ste du spendera minst n\u00e5gra tusenlappar. Detta \u00e4r verkligen ett bra pris, s\u00e4rskilt om du gillar W169.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett ska du inte f\u00f6rv\u00e4nta dig att W169 ska vara n\u00e5got speciellt eftersom det \u00e4r en kompaktbil genom och genom. Lastutrymmet \u00e4r dock hyfsat, s\u00e4rskilt tack vare den breda bagageluckan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Mercedes W169 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

W169 finns i ganska m\u00e5nga iterationer och de b\u00e4sta att k\u00f6pa \u00e4r antingen A200 eller A200 Turbo. Dessa tv\u00e5 \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfulla utan att vara m\u00e4rkbart s\u00e4mre n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet. Du b\u00f6r ocks\u00e5 fokusera p\u00e5 senare modeller efter 2010 eftersom dessa \u00e4r mycket b\u00e4ttre och kan h\u00e5lla l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Modellerna f\u00f6re facelift \u00e4r inte ett strikt no-go, men om du vill ha b\u00e4st valuta f\u00f6r pengarna \u00e4r det alldeles f\u00f6rnuftigt att satsa p\u00e5 en mer tillf\u00f6rlitlig modell efter facelift.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W169 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

W169 verkar ibland lite os\u00e4ker n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet eftersom den \u00e4r lite h\u00f6gre fr\u00e5n marken och eftersom den tenderar att rulla ganska mycket i kurvorna. Detta utgjorde inte n\u00e5got problem d\u00e5 W169 ocks\u00e5 fick ett 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg, men det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna eftersom A-klassen \u00e4nd\u00e5 aldrig var avsedd att k\u00f6ra snabbt i kurvor.<\/p>\n\n\n\n

W169 \u00e4r f\u00f6r gammal f\u00f6r att kunna dra nytta av alla de toppmoderna mjukvarusystemen f\u00f6r s\u00e4kerhet, vilket inneb\u00e4r att du inte ska f\u00f6rv\u00e4nta dig att hitta dessa i W169.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes W169?<\/h4>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts otaliga g\u00e5nger vid det h\u00e4r laget \u00e4r W169 en f\u00f6rv\u00e4rvad smak vilket inneb\u00e4r att k\u00f6pet av den beror p\u00e5 hur du k\u00e4nner f\u00f6r hur bilen ser ut, k\u00e4nns och k\u00f6rs. Det finns m\u00e5nga m\u00e4nniskor d\u00e4r ute, inklusive mig sj\u00e4lv, som absolut hatar hur bilen ser ut medan andra anser att den \u00e4r perfekt f\u00f6r vad den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Om du gillar den, vill ha den och har anv\u00e4ndning f\u00f6r den, \u00e4r W169 ett v\u00e4rt att \u00f6verv\u00e4ga, s\u00e4rskilt eftersom den \u00e4r riktigt prisv\u00e4rd nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W169 tillverkades mellan 2004 och 2012, och under den tiden har Mercedes lyckats s\u00e4lja massor av dessa. W169 finns med olika iterationer av den fyrcylindriga Mercedes-motorn i linje med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3926"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3926"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3926\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3927,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3926\/revisions\/3927"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3926"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3926"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3926"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}