{"id":3918,"date":"2022-03-11T10:25:04","date_gmt":"2022-03-11T10:25:04","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3918"},"modified":"2022-03-11T10:25:06","modified_gmt":"2022-03-11T10:25:06","slug":"mercedes-a200-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-a200-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes A200 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz A-klass har funnits sedan 1997, men de tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna \u00e4r nu b\u00e5de gamla och nischade, vilket inneb\u00e4r att knappt n\u00e5gon \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa dem. D\u00e4remot \u00e4r generationerna W176 och den nya W177 mycket mer popul\u00e4ra, men den senare \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n den f\u00f6rra.<\/p>\n\n\n\n

A200-modellen \u00e4r den vanliga l\u00f6pande modellen som de flesta \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa eftersom den erbjuder en ekonomisk 4-cylindrig motor som \u00e4r tillr\u00e4ckligt potent f\u00f6r de flesta. A200 levereras ocks\u00e5 med en Mercedes egenutvecklad 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som \u00e4r sofistikerad och s\u00f6ml\u00f6s.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser W176 trevlig ut, men den yttre designen \u00e4r starkt beroende av vilket utrustningspaket du v\u00e4ljer vilket inneb\u00e4r att AMG-modeller tenderar att se b\u00e4st ut. W177 ser mycket mer sammanh\u00e4ngande och i linje med den aktuella Mercedes-katalogen ut, men den ser ocks\u00e5 mycket b\u00e4ttre ut i AMG-form.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan W176 nu f\u00e5s f\u00f6r ett relativt \u00f6verkomligt pris, men W177 \u00e4r mycket dyrare. Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att W176 \u00e4r lite tr\u00e5ng om du \u00e4r l\u00e5ng, medan W177 \u00e4r mycket rymligare i alla avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A200 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

W176 A200 kommer med en 1,6 liter stor fyrcylindrig turbomotor i linje med 156 hk och ett vridmoment p\u00e5 184 lb-ft. Motorn \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som tenderar att v\u00e4xla s\u00f6ml\u00f6st och utan kr\u00e5ngel. W176 A200 \u00e4r en framhjulsdriven bil medan 4MATIC-alternativet finns som extrautrustning.<\/p>\n\n\n\n

W177 A200 drivs av en 1,4 liters fyrcylindrig turbomotor i linje med 163 hk och ett vridmoment p\u00e5 184 lb-ft. Motorn \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad dubbelkopplingsautomat som \u00e4r b\u00e5de snabbare och smidigare \u00e4n den som finns i W176. W177 kommer ocks\u00e5 i RWD-utf\u00f6rande medan 4MATIC finns som tillval.<\/p>\n\n\n\n

W176 kan ge upp till 45MPG kombinerat medan W177 kan ge upp till 46MPG. Det \u00e4r ganska uppenbart att s\u00e4ttet du k\u00f6r p\u00e5 spelar en viktigare roll n\u00e4r det g\u00e4ller MPG-resultat \u00e4n MPG-informationen som annonseras.<\/p>\n\n\n\n

Motor- och v\u00e4xell\u00e5dskombinationen i b\u00e5da dessa \u00e4r passande f\u00f6r en s\u00e5dan h\u00e4r bil eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfull och tyst.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A200 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W176 A200 ser snygg ut f\u00f6r de flesta eftersom det \u00e4r den f\u00f6rsta riktiga VW Golf-konkurrenten med Mercedes-m\u00e4rke. M\u00e5nga anser dock att W176 inte \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre \u00e4n Golf n\u00e4r det g\u00e4ller designen, \u00e4ven om Golf tekniskt sett \u00e4r en billigare bil.<\/p>\n\n\n\n

W177 \u00e4r mycket mer sofistikerad och ser ut som en \u00e4kta Mercedes, oavsett utrustningslistan. Interi\u00f6ren i W176 saknar kvalitet j\u00e4mf\u00f6rt med W177 medan sj\u00e4lva designen \u00e4r betydligt b\u00e4ttre med W177 eftersom den \u00e4r b\u00e5de mer futuristisk och b\u00e4ttre utrustad.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringen i b\u00e5da dessa \u00f6verbryggar klyftan mellan dynamisk k\u00f6rning och bekv\u00e4m cruising. AMG-fj\u00e4dringen g\u00f6r bilen mycket mer dynamisk, men \u00f6verlag prioriterar A-klassen komfort precis som alla andra Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A200 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W176 A200 tenderar att hamna i botten av de flesta tillf\u00f6rlitlighetstabeller och unders\u00f6kningar medan W177 f\u00f6rb\u00e4ttrar sin f\u00f6reg\u00e5ngare d\u00e5 den vanligtvis tenderar att landa n\u00e5gonstans p\u00e5 f\u00f6rsta halvan. Som s\u00e5dan \u00e4r W177 mycket mer tillf\u00f6rlitlig, b\u00e5de f\u00f6r att Mercedes gjort den s\u00e5 och f\u00f6r att det \u00e4r en nyare bil \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som tenderar att drabba A200 \u00e4r oljel\u00e4ckage, problem med styrsystemet, elektriska problem och allm\u00e4n brist p\u00e5 kvalitet, men bara f\u00f6r W176. Underh\u00e5llskostnaderna \u00e4r inte lika h\u00f6ga som f\u00f6r de flesta Mercedes-modeller, men fortfarande h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med n\u00e5got som en VW Golf.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A200 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W176 A200 kan k\u00f6pas f\u00f6r omkring 20 000 dollar medan h\u00f6gre modeller med b\u00e4ttre utrustning och f\u00e4rre mil tenderar att g\u00e5 f\u00f6r mycket mer. W177 \u00e4r fortfarande en relativt ny bil, vilket inneb\u00e4r att den kostar mycket mer \u00e4n s\u00e5, med undantag f\u00f6r de mycket enkla modellerna.<\/p>\n\n\n\n

W176 A200 \u00e4r inte lika rymlig som W177, b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller sittplatser och lastutrymme. Du kan l\u00e4tt f\u00e5 plats med upp till fyra m\u00e5ttligt stora vuxna i W177 medan W176 k\u00e4mpar n\u00e4r det g\u00e4ller plats i baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa W176 Mercedes A200?<\/h4>\n\n\n\n

W176 A200 \u00e4r inte den b\u00e4sta Mercedes-modellen som finns, och som s\u00e5dan tenderar folk att k\u00f6pa den bara om de gillar hur bilen ser ut och k\u00e4nns. Om priset \u00e4r r\u00e4tt och om du \u00e4r villig att g\u00f6ra vissa kompromisser n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme, kvalitet och tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r W176 A200 v\u00e4rd att \u00f6verv\u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 senare modeller med f\u00e4rre mil p\u00e5 klockan eftersom dessa \u00e4r ligor b\u00e4ttre \u00e4n de f\u00f6rsta modellerna n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. P\u00e5 det hela taget kan W176 A200 vara en fantastisk bil, men bara om du ser den som en s\u00e5dan fr\u00e5n b\u00f6rjan.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa W177 Mercedes A200?<\/h4>\n\n\n\n

W177 A200 \u00e4r mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med W176. S\u00e5 mycket att j\u00e4mf\u00f6relsen mellan dessa tv\u00e5 knappast \u00e4r meningsfull. Det enda som W176 g\u00f6r b\u00e4ttre \u00e4n W177 \u00e4r priset. I alla andra avseenden \u00e4r W177 b\u00e4ttre eftersom den \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig, mer avancerad, lyxigare och rymligare.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det mycket vettigare att k\u00f6pa W177 eftersom det \u00e4r en av de b\u00e4sta kompakta lyxbilarna du kan k\u00f6pa i dag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes A200 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de W176 och W177 \u00e4r verkligen s\u00e4kra bilar eftersom de \u00e4r utrustade med all den senaste s\u00e4kerhetstekniken, t.ex. assistent f\u00f6r d\u00f6da vinklar, automatisk bromsning, filh\u00e5llningsassistent, kollisionsf\u00f6rebyggande system, Distronic adaptive cruise och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta av dessa \u00e4r extrautrustning, s\u00e5 den \u00f6vergripande s\u00e4kerheten beror p\u00e5 hur mycket du \u00e4r villig att spendera. Hur som helst har A-klassen alltid varit en \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4ker bil eftersom Mercedes alltid levererar n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz A-klass har funnits sedan 1997, men de tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna \u00e4r nu b\u00e5de gamla och nischade, vilket inneb\u00e4r att knappt n\u00e5gon \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa dem. D\u00e4remot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3918"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3918"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3918\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3919,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3918\/revisions\/3919"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3918"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3918"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3918"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}