{"id":3914,"date":"2022-03-11T10:23:54","date_gmt":"2022-03-11T10:23:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3914"},"modified":"2022-03-11T10:23:57","modified_gmt":"2022-03-11T10:23:57","slug":"mercedes-c180-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-c180-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes C180 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes C180 \u00e4r en l\u00e5nglivad modell i Mercedes Benz C-klassupps\u00e4ttning. I \u00e5rtionden har C180 representerat Mercedes C-Klass-linjens instegsmodell tack vare en liten 4-cylindrig motor som syftar till effektivitet, smidighet och ett litet koldioxidavtryck.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta tenderar motorn som finns i C180 att vara p\u00e5 den svagare sidan eftersom den inte precis passar in i en Mercedes sedan. Designm\u00e4ssigt skiljer sig C180 inte fr\u00e5n h\u00f6gre Mercedes-modeller, bortsett fr\u00e5n AMG-modellerna f\u00f6rst\u00e5s. Interi\u00f6rt \u00e4r det mer eller mindre samma sak, den enda skillnaden finns p\u00e5 de \u00e4ldre modellerna som anv\u00e4nder en manuell i st\u00e4llet f\u00f6r en automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

C180 \u00e4r inte heller den mest p\u00e5litliga Mercedes C-klassmodellen som finns, eftersom den verkar lida av en myriad av olika problem. De vanligaste \u00e4r nere vid MAF-sensorn, el, styrsystemet och v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

C180 tenderar att kosta lite mindre j\u00e4mf\u00f6rt med starkare 4-cylindriga och framf\u00f6r allt 6-cylindriga motorer. Som s\u00e5dan kommer du att kunna hitta en b\u00e4ttre utrustad C180 med f\u00e4rre mil p\u00e5 klockan f\u00f6r lika mycket pengar som en C350 med h\u00f6gre milantal och fler mil. Praktiken \u00e4r helt densamma som f\u00f6r alla andra C-klassmodeller, f\u00f6rutom hybriden f\u00f6rst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan \u00e4r C180 inte riktigt en tungviktare n\u00e4r det g\u00e4ller effekt eftersom den bara producerar upp till 170 hk i den allra senaste W206 C-Klass. Som s\u00e5dan kommer C180 med antingen en 1,5, 1,6 eller 1,8 liters 4-cylindrig motor med en effekt som varierar fr\u00e5n 130 hk till 170 hk beroende p\u00e5 modell\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

De tidiga C180-modellerna har manuell v\u00e4xell\u00e5da medan de senaste modellerna har antingen Mercedes egen 7G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da eller Mercedes 9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da. C180 var alltid en bakhjulsdriven bil vilket inte g\u00f6r den s\u00e4rskilt dynamisk eftersom det aldrig var avsikten med C-klassen i alla fall.<\/p>\n\n\n\n

C180 kan ge upp till 45MPG i genomsnitt, vilket inte \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med C200, C220 eller till och med C350. Detta inneb\u00e4r att C180 inte riktigt \u00e4r ett logiskt val eftersom den saknar kraft samtidigt som den inte heller \u00e4r s\u00e5 effektiv i processen.<\/p>\n\n\n\n

Dina k\u00f6rvanor spelar en st\u00f6rre roll n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet, mer \u00e4n tillverkarens MPG-v\u00e4rden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Bent C180 ser mer eller mindre identisk ut med alla icke-AMG C-klassmodeller. W204 Mercedes C180 ser b\u00e4st ut n\u00e4r den \u00e4r i post-facelift-utf\u00f6rande och utrustad med Mercedes AMG-paketet. W204 \u00e4r p\u00e5 den \u00e4ldre sidan f\u00f6r tillf\u00e4llet, men W204 efter facelift \u00e4r acceptabel.<\/p>\n\n\n\n

W205 C180 \u00e4r nu ett av de mest popul\u00e4ra alternativen f\u00f6r begagnade lyxbilar eftersom den kombinerar stort v\u00e4rde och relativt modern teknik. W205 \u00e4r ocks\u00e5 b\u00e4st i post-facelift-utf\u00f6rande medan pre-facelift-modellen ocks\u00e5 \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4cklig f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Den nuvarande W206 C180 \u00e4r verkligen den mest tekniskt avancerade C180-modellen hittills samtidigt som den ocks\u00e5 \u00e4r den med h\u00f6gst h\u00e4stkrafter. C180 har alltid varit en bekv\u00e4m lyxkryssare vilket inneb\u00e4r att du inte ska f\u00f6rv\u00e4nta dig att den ska vara s\u00e5 dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

C180 \u00e4r inte den mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes C-klassmodellen om man d\u00f6mer av majoriteten av tillf\u00f6rlitlighetskartor och unders\u00f6kningar. C180 tenderar att placeras i den nedre delen av de flesta listor \u00f6ver kompakta sedaner, precis som BMW 3-serien och Audi A4.<\/p>\n\n\n\n

Dessa har dock f\u00f6r\u00e4ndrats p\u00e5 senare tid och b\u00e5de Audi och BMW \u00e4r likv\u00e4rdiga. Trots detta beror de vanligaste C180-problemen p\u00e5 MAF-sensorerna, elektroniken, styrsystemet, v\u00e4xell\u00e5dan eller till och med ibland p\u00e5 sensorerna f\u00f6r aktiv k\u00f6rning och \u00f6kade niv\u00e5er av vibrationer under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rdet \u00e4r det sv\u00e5rt att s\u00e4ga nej till C180 eftersom den erbjuder en mycket lyxig, \u00f6nskv\u00e4rd och trevlig plattform till ett rabatterat pris. Priset \u00e4r kanske inte s\u00e5 l\u00e5gt som vissa skulle vilja ha med de nyare Mercedes C180-generationerna, men de \u00e4r \u00e4nd\u00e5 l\u00e4gre j\u00e4mf\u00f6rt med h\u00f6gre C-klasser.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r C180 lika bra som alla andra C-klasser d\u00e4r ute, f\u00f6rutom hybriderna eftersom de vanligtvis tenderar att offra lastutrymme f\u00f6r batterierna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Mercedes C180 ska jag k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r v\u00e4lja antingen W204, W205 eller den helt nya W206. Med tanke p\u00e5 att W206 \u00e4r utom r\u00e4ckh\u00e5ll f\u00f6r de flesta kunder d\u00e4r ute b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet mot W205. W205 \u00e4r ett attraktivt f\u00f6rslag b\u00e5de f\u00f6re och efter faceliftet eftersom skillnaderna mellan de tv\u00e5 inte \u00e4r s\u00e5 massiva.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r skillnaderna mellan pre-facelift- och post-facelift-versionerna av W204 mycket mer p\u00e5tagliga, vilket inneb\u00e4r att W204 C180 efter facelift \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n C180 f\u00f6re facelift.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C180 l\u00e5ngsam?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du vanligtvis k\u00f6r eftersom vissa anser att 150 hk \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Uppriktigt sagt r\u00e4cker 150 hk f\u00f6r en typisk pendlarbil eftersom ingen beh\u00f6ver k\u00f6ra fort genom en stad. C-klassen \u00e4r dock inte precis en l\u00e4tt bil l\u00e4ngre vilket inneb\u00e4r att om du \u00e4r van vid bilar med h\u00f6gre h\u00e4stkrafter kommer du inte att gilla C180.<\/p>\n\n\n\n

Bristen p\u00e5 kraft \u00e4r mest m\u00e4rkbar vid omk\u00f6rning och n\u00e4r du k\u00f6r in p\u00e5 motorv\u00e4gen. Problemet h\u00e4r \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis bristen p\u00e5 kraft s\u00e5 mycket som det faktum att C180 faktiskt inte \u00e4r lika effektiv som vissa C-Klass-modeller i h\u00f6gre prisklass \u00e4r p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C180 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vilket \u00e5rsmodell du v\u00e4ljer och hur villig du \u00e4r att spendera pengar p\u00e5 alla s\u00e4kerhetsklockor och visselpipor. Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att den nya W206 C-klassen \u00e4r den s\u00e4kraste av dem alla, s\u00e4rskilt n\u00e4r den \u00e4r grundligt utrustad.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder att W204, 205 och W206 verkligen alla \u00e4r s\u00e4kra, men om du vill g\u00f6ra dem s\u00e5 s\u00e4kra som m\u00f6jligt m\u00e5ste du hitta s\u00e5dana med alla s\u00e4kerhetsalternativ inkluderade.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes C180 \u00e4r en l\u00e5nglivad modell i Mercedes Benz C-klassupps\u00e4ttning. I \u00e5rtionden har C180 representerat Mercedes C-Klass-linjens instegsmodell tack vare en liten 4-cylindrig motor som syftar till effektivitet, smidighet och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3914"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3914"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3914\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3915,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3914\/revisions\/3915"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3914"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3914"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3914"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}