{"id":3912,"date":"2022-03-11T10:23:01","date_gmt":"2022-03-11T10:23:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3912"},"modified":"2022-03-11T10:23:04","modified_gmt":"2022-03-11T10:23:04","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-c180","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-c180\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes C180"},"content":{"rendered":"\n

Modellbeteckningen Mercedes C180 \u00e4r reserverad f\u00f6r Mercedes C-Klass-modeller p\u00e5 instegsniv\u00e5. C-Klass 180 har funnits i m\u00e5nga modellgenerationer, inklusive den allra senaste. C180 anv\u00e4nder antingen en 1,5, 1,6 eller 1,8 liter fyrcylindrig turbomotor med mindre \u00e4n 175 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Dessa effektsiffror \u00e4r inte p\u00e5 den starkare sidan, men de som tillbringar majoriteten av sin k\u00f6rtid i staden bryr sig \u00e4nd\u00e5 inte om effektsiffror. Dessa personer kommer troligen att uppskatta det faktum att den helt nya W206 C180 kan ge upp till 40MPG kombinerad.<\/p>\n\n\n\n

C180 \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis den mest tillf\u00f6rlitliga C-Klass-modellen av dem alla, men tillf\u00f6rlitlighetsresultaten varierar ganska mycket mellan alla C180-generationer. Trots detta \u00e4r de vanligaste problemen som C180 upplever f\u00f6rknippade med MAF-sensorn, elektriska problem, v\u00e4xell\u00e5dsproblem, problem med styrsystemet och slutligen effektuttaget.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r C180 endast acceptabel f\u00f6r dem som egentligen inte beh\u00f6ver s\u00e5 mycket kraft. Men eftersom vissa modeller erbjuder runt 150 hk anser m\u00e5nga att detta inte \u00e4r passande f\u00f6r en \u00e4kta Mercedes-sedan, s\u00e4rskilt eftersom MPG-resultaten inte \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre j\u00e4mf\u00f6rt med kraftfullare 4-cylindriga modeller.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 MAF-problem<\/h2>\n\n\n\n

MAF-sensorn (Mass airflow) \u00e4r avsedd att korrekt dosera den m\u00e4ngd syre som beh\u00f6vs f\u00f6r en perfekt balans i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren. Detta inneb\u00e4r att MAF spelar en viktig roll i avdelningen f\u00f6r variabel motorstyrning och som s\u00e5dan om den b\u00f6rjar orsaka problem kommer du sannolikt att m\u00e4rka en allvarlig effektbrist.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska f\u00f6rst\u00e5eligt varf\u00f6r detta betraktas som ett problem, men ett problem som detta p\u00e5 en bil som Mercedes C180 \u00e4r \u00e4nnu mer f\u00f6rr\u00e4diskt eftersom C180 lider av bristande effekt \u00e4nd\u00e5. P\u00e5 det hela taget, n\u00e4r MAF-sensorn b\u00f6rjar orsaka problem m\u00e5ste du byta ut den. M\u00e5nga Mercedes-specialister uppger att MAF-sensorbyten \u00e4r oundvikliga vid varje 50 000 miles eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

De nyare generationerna W205 och W206 av Mercedes Benz C-Klass \u00e4r lika ben\u00e4gna att drabbas av elektriska problem som vissa \u00e4ldre modeller. Det betyder dock inte att W205 och W206 inte kommer att utveckla elektriska problem under de kommande \u00e5ren. De vanligaste elektriska problemen som pl\u00e5gar C180 \u00e4r f\u00f6rknippade med elektriska f\u00f6nsterrutor, elektrisk baklucka och yttre belysning.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare rapporterade att deras C180-modeller ocks\u00e5 tenderar att f\u00e5 problem med m\u00e5nga av bilens tillbeh\u00f6r som GPS, infotainmentsk\u00e4rm, telefonanslutning och s\u00e5 vidare. Dessa \u00e4r inte skadliga f\u00f6r din allm\u00e4nna s\u00e4kerhet, men de \u00e4r verkligen huvudv\u00e4rksskapande.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 transmissionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Den mest besv\u00e4rliga Mercedes C180-transmissionen \u00e4r 7G-Tronic medan den nya 9G-Tronic \u00e4r m\u00e4rkbart b\u00e4ttre. De vanligaste v\u00e4xell\u00e5dsproblemen i samband med C180 \u00e4r l\u00e5ngsamma v\u00e4xlingar, ovilja att v\u00e4xla fr\u00e5n neutrall\u00e4ge till f\u00f6rsta eller fr\u00e5n f\u00f6rsta till andra, eller till och med vissa slipljud.<\/p>\n\n\n\n

Dessa beror oftast p\u00e5 bristen p\u00e5 olja i systemet som har orsakats av felaktigt underh\u00e5ll. F\u00f6r att en s\u00e5 raffinerad v\u00e4xell\u00e5da som 7G och 9G ska fungera som avsett kr\u00e4vs ett korrekt underh\u00e5ll. Om du misslyckas med att underh\u00e5lla dem p\u00e5 det s\u00e4tt som kr\u00e4vs kommer de sannolikt att orsaka alla m\u00f6jliga problem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C180 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av olika styrsystemrelaterade problem som bristande assistans, slipande ljud n\u00e4r den \u00e4r helt l\u00e5st och att ratten l\u00e5ser sig n\u00e4r nyckeln sitter i t\u00e4ndningen. Detta problem \u00e4r faktiskt vanligt bland m\u00e5nga Mercedes-modeller, men C-Klass verkar ha dessa problem i hela sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att det kan vara skadligt f\u00f6r din s\u00e4kerhet p\u00e5 v\u00e4gen, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r ta din C180 till en erfaren mekaniker s\u00e5 fort du k\u00e4nner att ditt styrsystem g\u00e5r i otakt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C180 brist p\u00e5 kraft<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om detta kanske inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ses som ett problem \u00e4r det \u00e4nd\u00e5 n\u00e5got v\u00e4rt att prata om eftersom C180 faktiskt lider av effektbrist. C-klassen \u00e4r inte riktigt en l\u00e4ttviktsbil l\u00e4ngre eftersom den v\u00e4ger mer \u00e4n 3700lbs. Som s\u00e5dan \u00e4r en bakhjulsdriven motor p\u00e5 150 hk inte riktigt n\u00e5got att skryta med.
\u00c4ven om det kanske inte verkar vara ett allvarligt problem kommer du s\u00e4kert att m\u00e4rka bristen p\u00e5 kraft s\u00e5 fort du b\u00f6rjar k\u00f6ra om.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Mercedes C180-modell \u00e4r b\u00e4st att k\u00f6pa begagnad?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha det mest prisv\u00e4rda C180-alternativet som inte lider av \u00e5lderdom eller brist p\u00e5 bekv\u00e4mligheter m\u00e5ste du v\u00e4lja W205-generationen. Om du vill ha den b\u00e4sta och mest tillf\u00f6rlitliga C180-modellen ska du v\u00e4lja W204-faceliftmodellen eftersom den erbjuder de h\u00f6gsta tillf\u00f6rlitlighetsniv\u00e5erna.<\/p>\n\n\n\n

W203 \u00e4r nu en ganska gammal bil medan W204-modellen f\u00f6re facelift inte \u00e4r lika p\u00e5litlig eller snygg som modellen efter facelift. Prisskillnaderna mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r ganska minimala, s\u00e5 se till att kolla in post-facelift W204.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r tillverkar Mercedes fortfarande C180?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes C180 existerar eftersom Mercedes nu kan erbjuda mycket kraft fr\u00e5n mindre 4-cylindriga motorer. Den helt nya W206 C-klassen finns nu endast med en fyrcylindrig motor, till och med toppmodellen C63 f\u00e5r en fyrcylindrig motor p\u00e5 2,0 liter.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det inte l\u00e4ngre n\u00e5got som bryter aff\u00e4ren att k\u00f6pa C180 eftersom den erbjuder en liknande motor som C63 AMG. Detta l\u00e5ter verkligen m\u00e4rkligt, men desperata tider kr\u00e4ver desperata \u00e5tg\u00e4rder, \u00e5tminstone n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Mercedes C-klass har den b\u00e4sta motorn?<\/h3>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta motorn som n\u00e5gonsin har monterats i Mercedes Benz C-Klass \u00e4r den som finns i W204 Mercedes Benz C63 AMG Black Series. Den V8-motor p\u00e5 6,2 liter som finns i BS C63 \u00e4r sannolikt en av de b\u00e4sta motorer som Mercedes n\u00e5gonsin har tillverkat och den kommer sannolikt att g\u00e5 till historien som s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn ger 510 hk och 457 lb-ft vridmoment vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r en s\u00e5dan bil. M156 V8 \u00e4r en av de b\u00e4sta prestandamotorerna som finns, inte bara under Mercedes paraply, utan f\u00f6r hela bilindustrin ocks\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Modellbeteckningen Mercedes C180 \u00e4r reserverad f\u00f6r Mercedes C-Klass-modeller p\u00e5 instegsniv\u00e5. C-Klass 180 har funnits i m\u00e5nga modellgenerationer, inklusive den allra senaste. C180 anv\u00e4nder antingen en 1,5, 1,6 eller 1,8 liter<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3912"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3912"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3912\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3913,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3912\/revisions\/3913"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3912"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3912"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3912"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}