{"id":3910,"date":"2022-03-11T10:22:28","date_gmt":"2022-03-11T10:22:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3910"},"modified":"2022-03-11T10:22:31","modified_gmt":"2022-03-11T10:22:31","slug":"mercedes-a160-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-a160-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes A160 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W177 introducerades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan som den helt nya Mercedes A-Klass hatchback\/sedan. A-klassen \u00e4r Mercedes instegsmodell, vilket inneb\u00e4r att A160 \u00e4r den billigaste v\u00e4gen in i Mercedes Benz-\u00e4gandet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det kan tyckas vara lite \u00f6verdrivet s\u00e5 \u00e4r den nya A-klassen mycket b\u00e4ttre \u00e4n den gamla, s\u00e5 W177 \u00e4r en riktig Mercedes vilket inte var fallet med den tidigare modellen. A160 drivs av en liten 4-cylindrig motor som \u00e4r utformad f\u00f6r att vara effektiv, tyst och l\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

A160:s exteri\u00f6rdesign \u00e4r mer eller mindre densamma som hos alla andra A-klasser d\u00e4r ute, bortsett fr\u00e5n AMG-modellerna. Det \u00e4r interi\u00f6ren i A-Klass som \u00e4r det som g\u00e4ller eftersom den erbjuder en klassledande design. B\u00e5de den yttre och inre designen \u00e4r dock starkt beroende av vilken utrustning du v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r A-Klass konkurrenskraftig, men med tanke p\u00e5 att den \u00e4r s\u00e5 ny kan du inte riktigt hitta dessa f\u00f6r ett l\u00e4gre pris. Praktiken med A160 \u00e4r mer \u00e4n hygglig med klassledande lastutrymme och tillr\u00e4ckligt med plats f\u00f6r upp till fyra vuxna av m\u00e5ttlig storlek.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz A160 drivs av en 4-cylindrig motor med 1,3 liter i rad som ger 109 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 132 lb-ft. Detta kan betraktas som svagt av m\u00e5nga, men f\u00f6r en stadsbil \u00e4r de 43MPG som A160 ger mer \u00e4n perfekt. A160 \u00e4r kopplad till Mercedes 9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r snabba och s\u00f6ml\u00f6sa v\u00e4xlingar.<\/p>\n\n\n\n

A-klassen \u00e4r en framhjulsdriven bil medan 4MATIC-alternativet \u00e4r tillg\u00e4ngligt f\u00f6r mer kraftfulla modeller. Som n\u00e4mnts \u00e4r A160 en relativt l\u00e5ngsam modell d\u00e5 0-60mph-tiden tar n\u00e4stan 11 sekunder. Drivlinan \u00e4r dock effektiv, raffinerad, bekv\u00e4m och relativt p\u00e5litlig.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W177 A-klass var den allra f\u00f6rsta Mercedes-modellen som introducerade Mercedes nuvarande formspr\u00e5k. Detta var typiskt sett n\u00e5got som S-klassen skulle g\u00f6ra, men av n\u00e5gon anledning gjorde A-klassen det. Som s\u00e5dan ser A-klassen ut i linje med de allra senaste Mercedes-modellerna d\u00e4r ute, vilket verkligen \u00e4r en bra sak.
A-Klassens design \u00e4r dock starkt beroende av vilka optionspaket du v\u00e4ljer eftersom AMG-modellerna tenderar att se mycket b\u00e4ttre ut j\u00e4mf\u00f6rt med standardmodellerna i A-Klass. Interi\u00f6ren \u00e4r mer eller mindre densamma, men om den \u00e4r v\u00e4lutrustad \u00e4r den utan tvekan den b\u00e4sta interi\u00f6ren i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

A-Klassens chassi och fj\u00e4dring \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 komfort och finess, med undantag f\u00f6r AMG-modellerna som \u00e4r mycket mer dynamiska och styvare.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W177 Mercedes A-klass \u00e4r en relativt p\u00e5litlig bil, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med W176-generationen som inte var s\u00e5 p\u00e5litlig. Detta betyder inte att W177 \u00e4r felfri eftersom den vanligtvis har problem med motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elen och oljel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes utf\u00e4rdar ocks\u00e5 en hel del \u00e5terkallelser f\u00f6r den nya A-klassen, men det \u00e4r ganska typiskt f\u00f6r helt nya modeller. Som s\u00e5dan har de senare modellerna f\u00e5tt m\u00e5nga av dessa problem \u00e5tg\u00e4rdade direkt fr\u00e5n fabriken och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga dessa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att k\u00f6pa en helt ny A160 f\u00f6r cirka 30 000 kronor medan begagnade modeller kan f\u00e5s f\u00f6r cirka 20 000 kronor om du vill ha de mindre utrustade modellerna medan AMG-line-modeller tenderar att kosta n\u00e4rmare 30 000 kronor begagnat. Detta \u00e4r rimliga priser med tanke p\u00e5 att A-klassen \u00e4r en ganska ny bil och att den inte kommer att ers\u00e4ttas under de n\u00e4rmaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper kan A-Klass rymma upp till fyra vuxna av m\u00e5ttlig storlek utan problem, medan l\u00e4ngre personer kan k\u00e4mpa lite mer f\u00f6r utrymmet. Tre passagerare p\u00e5 baks\u00e4tena \u00e4r definitivt en kl\u00e4m medan lastutrymmet \u00e4r klassledande. Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig ett liknande utrymme i Audi A3 och BMW 1-serie.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes A160?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en kompakt lyxbil som dessutom \u00e4r effektiv och \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd \u00e4r A-klassen ett riktigt bra val. Det \u00e4r vettigt att v\u00e4lja en modell i l\u00e4gre prisklass och l\u00e4gga de extra pengarna p\u00e5 extra utrustning eftersom A-klassen verkligen \u00e4r v\u00e4ldigt beroende av de tillval du v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

Du kanske blir lite besviken p\u00e5 0-60mph-tiderna, men om du spenderar majoriteten av dina d\u00e4ck i staden kommer du troligen inte att m\u00e4rka det. Om du d\u00e4remot inte \u00e4r n\u00e5gon som gillar snabba bilar \u00e4r A160 faktiskt ett perfekt val eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfull samtidigt som den \u00e4r riktigt effektiv.<\/p>\n\n\n\n

Vilka tillval \u00e4r ett m\u00e5ste f\u00f6r Mercedes A-klass?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r utseendet och k\u00e4nslan hos den nya A-klassen i h\u00f6g grad beroende av vilka tillval du v\u00e4ljer. Vissa av dem, som de st\u00f6rre bredbildssk\u00e4rmarna f\u00f6r infotainment och instrumentkluster, \u00e4r ett m\u00e5ste eftersom bilen utan dem inte k\u00e4nns alls lika lyxig som den kan vara.<\/p>\n\n\n\n

Vidare b\u00f6r du ocks\u00e5 v\u00e4lja de avancerade Multibeam-str\u00e5lkastarna, b\u00e5de f\u00f6r att bilen ser b\u00e4ttre ut med dem monterade och f\u00f6r att Mercedes Multibeam-teknik \u00e4r riktigt anv\u00e4ndbar. AMG-paketet och paketet f\u00f6r ambient interi\u00f6rbelysning \u00e4r ocks\u00e5 otroligt popul\u00e4ra p\u00e5 begagnatmarknaden, s\u00e5 se till att satsa p\u00e5 dessa om du vill beh\u00e5lla s\u00e5 mycket \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r den nya Mercedes A-klass s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Nya Mercedes A-klass \u00e4r verkligen en riktigt s\u00e4ker bil. IIHS och Euro NCAP \u00e4r de tv\u00e5 mest k\u00e4nda krocktestorganisationerna i v\u00e4rlden och b\u00e5da dessa bel\u00f6nade A-klassen med ett 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg. Vi har redan diskuterat att A-Klassens \u00f6vergripande attraktionskraft beror p\u00e5 vilka alternativ du v\u00e4ljer och detta g\u00e4ller \u00e4ven n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerheten.<\/p>\n\n\n\n

A-Klassen finns med alla moderna s\u00e4kerhetsalternativ som Mercedes Distronic med styrning, Pre-sense kollisionsundvikande system, allroundkameror, blind spot assist, lane keep assist, park pilot och s\u00e5 vidare. Alla dessa \u00e4r dock till\u00e4ggsalternativ som \u00e4r v\u00e4l v\u00e4rda det eftersom de h\u00e5ller dig s\u00e4ker samtidigt som de g\u00f6r bilen mer konkurrenskraftig p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W177 introducerades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan som den helt nya Mercedes A-Klass hatchback\/sedan. A-klassen \u00e4r Mercedes instegsmodell, vilket inneb\u00e4r att A160 \u00e4r den billigaste v\u00e4gen in i Mercedes Benz-\u00e4gandet.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3910"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3910"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3910\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3911,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3910\/revisions\/3911"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3910"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3910"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3910"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}