{"id":391,"date":"2021-04-14T10:50:43","date_gmt":"2021-04-14T10:50:43","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=391"},"modified":"2021-04-14T10:50:43","modified_gmt":"2021-04-14T10:50:43","slug":"vilka-mercedes-modeller-har-turbodiesel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-modeller-har-turbodiesel\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes-modeller har turbodiesel?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande b\u00e5de gas- och dieseldrivlinor f\u00f6r i stort sett alla modeller. \u00c4ven om dieselmotorer inte \u00e4r ett alternativ i USA \u00e4r dieselmotorer i Europa lika popul\u00e4ra, om inte till och med mer popul\u00e4ra j\u00e4mf\u00f6rt med gasmotorer (bensinmotorer).
Dagens Mercedes-dieselmotorer \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n de gamla smutsiga dieselmotorerna fr\u00e5n f\u00f6rr. Dessa motorer \u00e4r vanligtvis mer br\u00e4nsleeffektiva j\u00e4mf\u00f6rt med en gasmotor med liknande effekt, och de \u00e4r inte s\u00e5 f\u00f6rorenande som du kanske f\u00f6rv\u00e4ntar dig.<\/p>\n\n\n\n

Dieseldrivna Mercedes sedans<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C-klass \u00e4r den minsta sedanen i Mercedes sortiment. W205 Mercedes kommer att ers\u00e4ttas i \u00e5r, men Mercedes erbjuder fortfarande W205 C-klass med n\u00e5gra dieselalternativ. Alla turbodieselmodeller har en 4-cylindrig 2,0-litersmotor, och du kan \u00e4ven v\u00e4lja hybridmodellen C300 BlueTec.
Den st\u00f6rre E-klassen erbjuder ocks\u00e5 n\u00e5gra turbodieselalternativ. Utbudet inleds med E220d, som \u00e4r utrustad med en 2,0-liters turbodieselmotor som liknar den i C300 BlueTec. Den h\u00e4r motorn producerar cirka 200 h\u00e4stkrafter och erbjuder dessutom en bra br\u00e4nsleeffektivitet. Den h\u00e4r motorn kan ocks\u00e5 kopplas ihop med en elmotor i E300de.
E-klassen erbjuder ocks\u00e5 n\u00e5gra 6-cylindriga turbodieselmotorer, till skillnad fr\u00e5n C-klassen. E350d och E400d 4MATIC har b\u00e5da en 3,0-liters turboladdad 6-radsmotor med turboladdning som kan g\u00f6ra 260-340 hk, beroende p\u00e5 vilken modell det handlar om.
Den nyligen lanserade S-klassen har en ganska imponerande 3,0-liters turboladdad 6-cylindrig dieselmotor OM656. Denna motor driver instegsmodellen S350d och S400d. Effekten fr\u00e5n OM656 i S400d \u00e4r 340 hk, vilket g\u00f6r den till den mest kraftfulla Mercedes-dieselmotorn genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Diesel-drivna Mercedes SUV:er<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder ocks\u00e5 dieselversioner av hela SUV-utbudet. Dessa modeller finns inte till f\u00f6rs\u00e4ljning i USA, men resten av v\u00e4rlden kan v\u00e4lja mellan bensin- eller dieseldrivna Mercedes-modeller. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja vissa av SUV:erna som diesel\/elhybrider.
Motorerna i fr\u00e5ga \u00e4r samma som i sedans. Den 4-cylindriga 2,0\/2,1-liters turbomotorn finns i GLA eller GLC och \u00e4ven i vissa GLE-modeller. GLS d\u00e4remot f\u00e5r den 3,0-liters turboladdade inline 6-motorn.
Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja ut G-klassen med en turboladdad dieselmotor ocks\u00e5. Modellen i fr\u00e5ga \u00e4r G350d som drivs av en 3,0-liters inline 6-cylindrig motor med 282 hk. Vissa anser att den h\u00e4r motorn \u00e4r det perfekta alternativet f\u00f6r G-klassen, eftersom den erbjuder mycket vridmoment till ett mer rimligt pris j\u00e4mf\u00f6rt med en gasdriven G-klass.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r finns det inga Mercedes dieselalternativ i USA?<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2017 var endast 3 % av de Mercedes-bilar som s\u00e5ldes i USA 2017 dieseldrivna. P\u00e5 grund av den l\u00e5ga f\u00f6rs\u00e4ljningen och den v\u00e4xande oviljan mot diesel i allm\u00e4nhet har Mercedes sedan dess slutat erbjuda n\u00e5gra dieselmotorer i USA.
De flesta amerikaner f\u00f6redrar gasdrivna bilar, eftersom br\u00e4nslepriserna vanligtvis inte \u00e4r lika d\u00e5liga som i Europa. De flesta dieseldrivna bilar i USA \u00e4r vanligtvis pick-up trucks och kommersiella fordon, s\u00e5 en dieselmotor i en lyxbil \u00e4r inte lika tilltalande.
Vissa skandaler som VAG Dieselgate-skandalen har ytterligare minskat dieselbilarnas attraktionskraft i USA. En annan anledning till att Mercedes slutade erbjuda dieselmotorer i USA \u00e4r att amerikanska kunder inte kan anv\u00e4nda det korrekta dieselbr\u00e4nsle som kr\u00e4vs f\u00f6r Mercedes dieselmodeller.
De flesta amerikanska bensinstationer erbjuder en stor andel biodiesel, s\u00e5 mycket som 20 procent. Och Mercedesbilar kr\u00e4ver mindre \u00e4n 5 % biodiesel i dieselblandningen. Biodieselblandningar med h\u00f6g andel biodiesel kan f\u00f6rs\u00e4mra motorn och orsaka m\u00e5nga problem l\u00e4ngre fram. Vissa tror att detta \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att Mercedes slutade erbjuda dieselmotorer i USA.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Mercedes att sluta erbjuda dieselmotorer \u00e4ven p\u00e5 andra marknader?<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska oklart om Mercedes kommer att sluta erbjuda dieselmotorer helt och h\u00e5llet. Nyare modeller tyder p\u00e5 att dieselmotorn inte \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g n\u00e5gonstans eftersom vissa dieselmotorer som OM656 \u00e4r tillf\u00f6rlitliga, kraftfulla och effektiva p\u00e5 samma g\u00e5ng.
M\u00e5nga regeringar f\u00f6resl\u00e5r f\u00f6rbud mot dieselmotorer under de kommande 5-10 \u00e5ren, men detta \u00e4r fortfarande i ett tidigt skede och det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga om det n\u00e5gonsin kommer att ske. M\u00e5nga st\u00e4der runt om i v\u00e4rlden kr\u00e4ver ocks\u00e5 att du betalar en tr\u00e4ngselavgift, vilket vanligtvis \u00e4r mycket v\u00e4rre f\u00f6r en dieseldriven motor.<\/p>\n\n\n\n

Gas vs diesel vs el<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med en dieselmotor j\u00e4mf\u00f6rt med en gasmotor?<\/h4>\n\n\n\n

En dieselmotor ger vanligtvis mer vridmoment, \u00e4r mer br\u00e4nslesn\u00e5l och kostar mer p\u00e5 begagnatmarknaden. Dieselmotorer \u00e4r ett b\u00e4ttre alternativ f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning, eftersom moderna dieselmotorer f\u00f6rbrukar mycket mindre br\u00e4nsle i processen.
Med detta sagt \u00e4r en gasmotor mer anpassad f\u00f6r stadsk\u00f6rning och \u00e4r vanligtvis mer raffinerad \u00e4n en dieselmotor, som ofta har ett traktordrivet ljud. Dessutom \u00e4r en modern gasdriven motor oftast inte heller lika skadlig f\u00f6r milj\u00f6n.
Man r\u00e4knar ocks\u00e5 med att en dieselmotor h\u00e5ller l\u00e4ngre \u00e4n en gasmotor, men en gasmotor g\u00e5r inte s\u00f6nder lika ofta.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r f\u00f6rdelarna med elmotorer j\u00e4mf\u00f6rt med traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer?<\/h4>\n\n\n\n

Elmotorer \u00e4r mycket mindre skadliga f\u00f6r milj\u00f6n \u00e4n traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer. Tillverkningen av batterier \u00e4r dock inte direkt milj\u00f6v\u00e4nlig. Elmotorer befinner sig fortfarande i ett tidigt skede och detta f\u00f6rv\u00e4ntas bli b\u00e4ttre med tiden.
En elmotor kan producera 100 % av sin effekt vid vilket varvtal som helst, men en traditionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor m\u00e5ste f\u00f6rst\u00f6ra upp till ett visst varvtal f\u00f6r att producera sin maximala effekt. Detta inneb\u00e4r \u00f6verl\u00e4gsna accelerationstider f\u00f6r elmotorer.
L\u00e4ttheten att leva med en traditionell f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor \u00e4r fortfarande o\u00f6vertr\u00e4ffad av elbilar, eftersom st\u00f6rre delen av v\u00e4rlden fortfarande inte \u00e4r redo att g\u00f6ra en fullst\u00e4ndig \u00f6verg\u00e5ng. Dessutom \u00e4r livsl\u00e4ngden f\u00f6r traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer mycket l\u00e4ngre, eftersom det inte finns n\u00e5got behov av att helt byta ut batterierna n\u00e4r de blir gamla och oanv\u00e4ndbara.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande b\u00e5de gas- och dieseldrivlinor f\u00f6r i stort sett alla modeller. \u00c4ven om dieselmotorer inte \u00e4r ett alternativ i USA \u00e4r dieselmotorer i Europa lika popul\u00e4ra, om<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":392,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/391"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=391"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/391\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/392"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=391"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=391"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=391"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}