{"id":3908,"date":"2022-03-11T10:21:27","date_gmt":"2022-03-11T10:21:27","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3908"},"modified":"2022-03-11T10:21:30","modified_gmt":"2022-03-11T10:21:30","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-a160","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-a160\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes A160"},"content":{"rendered":"\n

W177 A-klass avsl\u00f6jades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan och fungerar nu som Mercedes lyxiga sedan\/atchback p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5. A160 \u00e4r Mercedes A-klass p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5, vilket inneb\u00e4r att A160 \u00e4r den billigaste ing\u00e5ngen till Mercedes Benz-\u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

A160 erbjuds med en 4-cylindrig 1,3 liters turbomotor med 4 cylindrar med 109 hk och 132 lb-pft vridmoment. Detta kan anses vara svagt, men f\u00f6r en stadsbil \u00e4r de 43MPG som A160 erbjuder perfekt. Den levereras med Mercedes 9G-Tronic automatl\u00e5da som \u00e4r b\u00e5de smidig och s\u00f6ml\u00f6s.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om W177 \u00e4r en ganska ny bil har den sin besk\u00e4rda del av problem. De vanligaste \u00e4r motorrelaterade, som att motorn st\u00e4ngs av eller inte kan startas igen. \u00c4gare har ocks\u00e5 rapporterat problem med elektroniken, s\u00e4rskilt med den yttre belysningen.<\/p>\n\n\n\n

Den fyrcylindriga 1,3L-motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att l\u00e4cka olja medan batterihuset ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att skadas p\u00e5 grund av vattenintr\u00e4ngning. Slutligen har \u00e4gare ocks\u00e5 rapporterat problem med DCT-v\u00e4xell\u00e5dan d\u00e4r vissa DCT-v\u00e4xell\u00e5dor p\u00e5 grund av ett tillverkningsfel kan ha lite f\u00f6r mycket olja i v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 motorrelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

Redan i Mach 2019 utf\u00e4rdade Mercedes \u00e5terkallelsen RC2647 eftersom motorn i den nya A-klassen var ben\u00e4gen f\u00f6r problem som att st\u00e4nga av eller inte kunna sl\u00e5 p\u00e5. Problemet berodde p\u00e5 mjukvaran eftersom drivlinjekontrollenheten inte kunde ge upphov till motorvarningslampan om n\u00e5got gick fel. Detta innebar att kontrollenheten kunde orsaka problem som vanligtvis leder till att motorn inte fungerar.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem ber\u00f6r A-Klass-modeller som byggts mellan den 22 maj 2018 och den 4 februari 2019. Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en A-klass, se till att korsreferera VIN f\u00f6r att ta reda p\u00e5 om bilen du tittar p\u00e5 byggdes under den h\u00e4r perioden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Den nya A-klassen var ocks\u00e5 en del av en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av ett problem med str\u00e5lkastarna. Problemet innebar att de automatiska helljusen tenderade att vara t\u00e4nda \u00e4ven n\u00e4r de borde st\u00e4ngas av, vilket innebar att de bl\u00e4ndade m\u00f6tande f\u00f6rare och d\u00e4rmed \u00f6kade risken f\u00f6r olyckor. Ytterligare elektriska problem var f\u00f6rknippade med styrenheten f\u00f6r krockkuddarna och n\u00f6dsamtalssystemet.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa \u00e4r l\u00e4tta att reparera och de tenderar inte att dyka upp igen. Mercedes utf\u00e4rdade till och med en rikst\u00e4ckande \u00e5terkallelse f\u00f6r problemet med helljusstr\u00e5lkastare eftersom m\u00e5nga bilar ber\u00f6rdes.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 problem med oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Den fyrcylindriga 1,3L-motorn var ocks\u00e5 en del av en betydande \u00e5terkallelse, RC2819. Problemet h\u00e4r var att oljan tar sig ut genom turboaggregatets oljeledning och l\u00e4cker sedan ut p\u00e5 undergolvspanelen. Beroende p\u00e5 hur allvarligt problemet \u00e4r kan oljan till och med g\u00e5 l\u00e4ngre \u00e4n s\u00e5, och om den kommer i kontakt med heta komponenter kan en brand uppst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom kan oljan s\u00e5 sm\u00e5ningom komma ut fr\u00e5n undergolvspanelerna och leta sig ut p\u00e5 v\u00e4gbanan, vilket naturligtvis \u00e4r en stor s\u00e4kerhetsrisk eftersom bilar inte kan uppr\u00e4tth\u00e5lla dragf\u00f6rm\u00e5gan p\u00e5 en oljig v\u00e4g. Fr\u00e5gor som dessa m\u00e5ste kontrolleras om du \u00e4r ute efter en A160 Mercedes eftersom de verkligen \u00e4r farliga.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 problem med vattenintr\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W177 kommer ocks\u00e5 med ett specifikt problem d\u00e4r batterihusets t\u00e4tningar tenderar att sl\u00e4ppa in vatten efter ett tag. Detta tenderar att orsaka batterikorrosion som oundvikligen p\u00e5verkar batteriets prestanda, vilket b\u00f6rjar orsaka alla m\u00f6jliga elektriska problem i slut\u00e4ndan.<\/p>\n\n\n\n

Detta var ocks\u00e5 en del av en st\u00f6rre \u00e5terkallelse av A-klass, RC2970. Ett korroderat batteri kan inte bibeh\u00e5lla str\u00f6mmen, s\u00e4rskilt om terminalerna \u00e4r p\u00e5verkade. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 en risk f\u00f6r att batteriet helt d\u00f6r utan n\u00e5gra varningssignaler.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A160 problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes A160 som \u00e4r utrustad med DCT-transmissionen \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem som till exempel f\u00f6r mycket olja i transmissionen eller att transmissionen inte kan v\u00e4xla som avsett. Med tanke p\u00e5 att detta transmissionsproblem berodde p\u00e5 ett tillverkningsfel utf\u00e4rdar Mercedes ocks\u00e5 \u00e5terkallelsen R2838 p\u00e5 grund av detta.<\/p>\n\n\n\n

Med f\u00f6r mycket olja i v\u00e4xell\u00e5dan tenderar v\u00e4xell\u00e5dan att skumma upp och b\u00f6rja l\u00e4cka, vilket kan orsaka en m\u00e4ngd olika problem. Se d\u00e4rf\u00f6r till att unders\u00f6ka om den A160 du tittar p\u00e5 hade dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes A160 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om Mercedes A160 verkligen \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil, s\u00e4rskilt j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare generationen A-klass som inte var det. Mercedes har sett till att den nya A-klassen \u00e4r liga \u00f6ver den \u00e4ldre eftersom den \u00e4ldre inte riktigt kunde konkurrera med Audi A3 och BMW 1-serie.<\/p>\n\n\n\n

A-Klassen beh\u00f6ver, precis som alla andra Mercedes, konstant och grundligt underh\u00e5ll f\u00f6r att vara s\u00e5 p\u00e5litlig som m\u00f6jligt. Om du g\u00f6r det kommer du troligen att njuta av en problemfri upplevelse under en l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes A160 l\u00e5ngsam?<\/h4>\n\n\n\n

109 hk \u00e4r lite svagt f\u00f6r en bil som Mercedes, oavsett om det \u00e4r en hatchback, en sedan eller en SUV. En 0-60mph-tid p\u00e5 10,9 sekunder \u00e4r visserligen l\u00e5ngsam, men de flesta m\u00e4nniskor bryr sig egentligen inte om det. Topphastigheten f\u00f6r A160 \u00e4r 124mph vilket ocks\u00e5 \u00e4r n\u00e5got som de flesta m\u00e4nniskor inte bryr sig om eftersom ingen kommer att k\u00f6ra i s\u00e5dana hastigheter \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Det som \u00e4r viktigt \u00e4r omk\u00f6rningsf\u00f6rm\u00e5gan och man kan lugnt s\u00e4ga att A160 har brister n\u00e4r det g\u00e4ller omk\u00f6rning. Detta \u00e4r inte s\u00e5 n\u00f6dv\u00e4ndigt om du fr\u00e4mst k\u00f6r i stan, men om du ofta \u00e5ker motorv\u00e4g b\u00f6r du v\u00e4lja en kraftfullare modell av A-Klass.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes A160?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes A160 \u00e4r en \u00e4kta Mercedes-upplevelsebil, men den \u00e4r ganska l\u00e5ngsam f\u00f6r m\u00e5nga. Som s\u00e5dan, om du tillbringar majoriteten av tiden i stan och du inte riktigt bryr dig om hastighet och acceleration, \u00e4r A160 troligen en av de b\u00e4sta mindre lyxbilarna du kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

A-klassen erbjuder en underbar klassledande interi\u00f6rdesign, ett premiumm\u00e4rke och tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r upp till fyra m\u00e5ttligt stora vuxna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W177 A-klass avsl\u00f6jades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan och fungerar nu som Mercedes lyxiga sedan\/atchback p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5. A160 \u00e4r Mercedes A-klass p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5, vilket inneb\u00e4r att A160 \u00e4r den billigaste ing\u00e5ngen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3908"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3908"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3908\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3909,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3908\/revisions\/3909"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3908"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3908"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3908"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}