{"id":3906,"date":"2022-03-11T10:20:55","date_gmt":"2022-03-11T10:20:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3906"},"modified":"2022-03-11T10:20:58","modified_gmt":"2022-03-11T10:20:58","slug":"mercedes-w203-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w203-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W203 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Namnet Mercedes W203 h\u00e4nvisar till Mercedes Benz C-klass 2000-2007 som nu finns tillg\u00e4nglig till ett mycket \u00f6verkomligt pris. W203 anses av m\u00e5nga vara ett av de b\u00e4sta nuvarande Mercedes-v\u00e4rdesalternativen, medan andra anser att den \u00e4r tr\u00e5kig och inte alls lika intressant som W211 E-Klass fr\u00e5n samma tid.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst har W203 m\u00e5nga funktioner som sannolikt kommer att imponera p\u00e5 dig oavsett vad du tycker om W203 som helhet. W203 finns i en m\u00e4ngd olika motoralternativ som b\u00f6rjar med en mindre 4-cylindrig motor och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till de mest kraftfulla V8-motorerna som finns i AMG-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

W203 ser ut som en mer kompakt version av W211 E-Klass fr\u00e5n samma tid, vilket liknar det Mercedes g\u00f6r nu med nya C-Klass och nuvarande E-Klass. Interi\u00f6ren i W203 b\u00f6rjar visa sin \u00e5lder lite grann, men den \u00e4r \u00e4nd\u00e5 utrustad med h\u00f6gklassiga l\u00e4der-, aluminium- och tr\u00e4detaljer.<\/p>\n\n\n\n

W203 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den har ocks\u00e5 sin del av de vanligaste problemen. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r W203 extremt bra medan praktiska egenskaper inte \u00e4r i niv\u00e5 med den nuvarande C-klassen, men inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n f\u00f6r att det ska vara en avg\u00f6rande faktor.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Motorn \u00e4r varje bils bultande hj\u00e4rta s\u00e5 det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att b\u00f6rja d\u00e4rifr\u00e5n. C180 Kompressor \u00e4r den svagaste versionen av W203 C-Klass eftersom den erbjuder en 2,0L 4-cylindrig motor med 129 hk medan senare C180-modeller anv\u00e4nder en \u00e4nnu mindre 1,8L 4-cylindrig motor men \u00e4nd\u00e5 med upp till 143 hk.<\/p>\n\n\n\n

C200 kommer ocks\u00e5 med en 4-cylindrig motor, en 2,0L-motor med 163 hk. Det sexcylindriga sortimentet inleds med C230 som har 204 hk fr\u00e5n sin 2,5 liters V6-motor. Det finns \u00e4ven en 4-cylindrig version av C230, men den \u00e4r inte lika popul\u00e4r som den 6-cylindriga versionen.<\/p>\n\n\n\n

C240 anv\u00e4nder en 2,6 liters V6 med 170 hk medan C280 anv\u00e4nder en 3,0 liters V6 med 231 hk. W203 finns ocks\u00e5 med n\u00e5gra olika V6-motorer med upp till 354 hk i C32 AMG. Den mest kraftfulla W203-modellen \u00e4r C55 AMG eftersom den anv\u00e4nder en V8 med 367 hk.<\/p>\n\n\n\n

Ing\u00e5ngsversionen av W203 anv\u00e4nder en manuell v\u00e4xell\u00e5da och en plattform med fyrhjulsdrift medan de h\u00f6gre modellerna anv\u00e4nder en 5-v\u00e4xlad automatl\u00e5da och finns tillg\u00e4ngliga med Mercedes 4MATIC AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W203 ser ut och k\u00e4nns som en krympt version av W211 E-Klass fr\u00e5n den tiden, vilket \u00e4r bra n\u00e4r man ser p\u00e5 den fr\u00e5n en C-Klass-\u00e4gares perspektiv. Detta inneb\u00e4r att W203 ser trevlig och stilfull ut, men proportionerna \u00e4r tveksamma f\u00f6r vissa.<\/p>\n\n\n\n

De h\u00f6gre AMG-modellerna ser mycket mer aggressiva och i\u00f6gonfallande ut, s\u00e4rskilt E55 AMG med sina signaturhjul. Interi\u00f6ren i W203 \u00e4r fylld med massor av h\u00f6gklassiga material som l\u00e4der, aluminium och tr\u00e4detaljer som h\u00f6jer k\u00f6rupplevelsen ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringen i W203 \u00e4r b\u00e5da inriktade p\u00e5 en mer avslappnad, cruisingk\u00f6rning. De h\u00f6gre AMG-modellerna \u00e4r \u00e5 andra sidan mycket mer dynamiska och kapabla till canyon-kr\u00e4vande.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W203 \u00e4r en lagom p\u00e5litlig bil vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r h\u00e5lla relativt l\u00e4nge, men bara om du underh\u00e5ller den v\u00e4l. De vanligaste problemen som tenderar att drabba W203 \u00e4r f\u00f6rknippade med elektronik, olje- och br\u00e4nslel\u00e4ckage, framhjulsupph\u00e4ngning, eventuell rost och balansaxeln.<\/p>\n\n\n\n

Det goda \u00e4r att W203 inte lider av alltf\u00f6r m\u00e5nga mekaniska problem, men det d\u00e5liga \u00e4r att den lider av en hel del elektriska problem. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W203 hygglig n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Om du underh\u00e5ller den kommer den sannolikt att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W203 g\u00e5r att f\u00e5 f\u00f6r bara n\u00e5gra tusenlappar nuf\u00f6rtiden, \u00e4ven f\u00f6r hyggliga modeller. Det betyder att W203 \u00e4r en extremt bra aff\u00e4r nuf\u00f6rtiden. Anledningen \u00e4r att ingen egentligen \u00e4r s\u00e5 entusiastisk \u00f6ver W203 eftersom den inte \u00e4r den snyggaste eller b\u00e4st presterande moderna Mercedes-klassikern.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r W203 inte alls lika rymlig som den nuvarande C-klassen, men den borde \u00e4nd\u00e5 r\u00e4cka till f\u00f6r upp till fyra vuxna. Lastutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 hyfsat, men inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som nyare C-Klass-modeller.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W203 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W203 \u00e4r verkligen en s\u00e4ker bil eftersom det \u00e4r en relativt modern bil som har uppfyllt de flesta av de aktuella krocks\u00e4kerhetstesterna. W203 \u00e4r inte utrustad med de allra senaste aktiva mjukvarus\u00e4kerhetssystemen som finns i dagens bilar, men m\u00e5nga anser \u00e4nd\u00e5 att dessa \u00e4r \u00f6verfl\u00f6diga.<\/p>\n\n\n\n

De viktigaste strukturella punkterna i W203 \u00e4r mer \u00e4n anst\u00e4ndiga vilket inneb\u00e4r att W203 \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil. Oavsett vilka funktioner en bil erbjuder kan ingen av dem ers\u00e4tta en utsedd och uppm\u00e4rksam f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W203 v\u00e4rd det?<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 \u00e4r v\u00e4rd det om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en relativt ny begagnad, kompakt lyxsedan som inte kommer att spr\u00e4nga banken. W203 finns i en m\u00e4ngd olika motorval och de 6-cylindriga \u00e4r verkligen de b\u00e4sta att skaffa eftersom de \u00e4r de mest p\u00e5litliga.<\/p>\n\n\n\n

Du ska inte f\u00f6rv\u00e4nta dig att W203 ska vara i n\u00e4rheten av lika lyxig, tyst eller bekv\u00e4m som den nuvarande C-klassen, men du kommer sannolikt att bli \u00f6verraskad eftersom skillnaderna inte \u00e4r s\u00e5 stora.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta W203-modellen att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra Mercedesentusiaster \u00e4r C55- och C32 AMG-modellerna de b\u00e4sta att k\u00f6pa, men bara om du \u00e4r ute efter de mest kraftfulla och snabbaste modellerna som finns. Det verkliga v\u00e4rdet hittar du med C230 eftersom den erbjuder en perfekt balans mellan kraft, tillf\u00f6rlitlighet och pris.<\/p>\n\n\n\n

Se bara till att v\u00e4lja en modell fr\u00e5n 2005 och upp\u00e5t eftersom dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara de mest tillf\u00f6rlitliga. Tidigare modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att uppleva problem med balansaxeln mycket mer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Namnet Mercedes W203 h\u00e4nvisar till Mercedes Benz C-klass 2000-2007 som nu finns tillg\u00e4nglig till ett mycket \u00f6verkomligt pris. W203 anses av m\u00e5nga vara ett av de b\u00e4sta nuvarande Mercedes-v\u00e4rdesalternativen, medan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3906"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3906"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3906\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3907,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3906\/revisions\/3907"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3906"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3906"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3906"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}