{"id":3904,"date":"2022-03-11T10:19:37","date_gmt":"2022-03-11T10:19:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3904"},"modified":"2022-03-11T10:19:40","modified_gmt":"2022-03-11T10:19:40","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w203","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w203\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W203"},"content":{"rendered":"\n

Med mer \u00e4n 46 olika versioner \u00e4r W203 en av de mest f\u00e4rgglada Mercedes-sedanerna som n\u00e5gonsin funnits. W203 var i produktion mellan 2000 och 2007, och under den tiden anv\u00e4ndes W203 b\u00e5de av aff\u00e4rsm\u00e4n och taxichauff\u00f6rer. W203 var ocks\u00e5 en otroligt popul\u00e4r familjebil medan m\u00e5nga m\u00e4nniskor runt om i v\u00e4rlden fortfarande anv\u00e4nder W203 Mercedes-modeller som sina dagliga f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

W203 \u00e4r inte den mest p\u00e5litliga Mercedes-modellen genom tiderna, men de flesta problem som \u00e4r f\u00f6rknippade med W203 beror p\u00e5 elapparaten. Detta inneb\u00e4r att det inte finns alltf\u00f6r m\u00e5nga potentiella mekaniska problem som kan dyka upp, vilket inneb\u00e4r att W203 kan h\u00e5lla l\u00e4nge om den tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som drabbar W203 \u00e4r dock rost, felaktiga SAM-moduler, problem med framhjulsupph\u00e4ngning och problem orsakade av alla slags l\u00e4ckor. W203 drabbas ocks\u00e5 av m\u00e5nga potentiella elektriska problem som tenderar att pl\u00e5ga den yttre och inre belysningen och m\u00e5nga andra tillbeh\u00f6r och kontroller i bilen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan W203 h\u00e5lla l\u00e4nge, men bara om den underh\u00e5lls tillr\u00e4ckligt bra. Det finns fortfarande m\u00e5nga av dessa runt om i v\u00e4rlden vilket inneb\u00e4r att de flesta m\u00e4nniskor \u00e4nnu inte \u00e4r redo att ge upp W203 eftersom det \u00e4r en bra bil \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 korrosionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

W203 \u00e4r inte en 20 \u00e5r gammal bil vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga av dessa har sett b\u00e4ttre dagar. Bilar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka som inte har underh\u00e5llits och tagits om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt tenderar att drabbas av h\u00f6ga niv\u00e5er av korrosionsfl\u00e4ckar som dyker upp i hjulhusen, f\u00f6nsteromfattningarna och under d\u00f6rrarna.<\/p>\n\n\n\n

Dessa b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas omedelbart, annars kommer rosten att sprida sig och eventuellt till och med pensionera bilen f\u00f6r gott. Om du \u00e4r ute efter en W203 b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r se till att inspektera alla k\u00e4nsliga omr\u00e5den f\u00f6r att hitta tecken p\u00e5 rost. Om du verkligen hittar n\u00e5gra, hoppa \u00f6ver det och g\u00e5 vidare eftersom rost inte \u00e4r n\u00e5got som kan l\u00f6sas enkelt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 felaktiga SAM-moduler<\/h2>\n\n\n\n

SAM-modulen, eller Signal Acquisition Module, \u00e4r utformad f\u00f6r att synkronisera all el i bilen vilket inneb\u00e4r att om den b\u00f6rjar orsaka problem, vilket den oundvikligen kommer att g\u00f6ra n\u00e5gon g\u00e5ng, kommer du troligen att m\u00e4rka att din br\u00e4nslem\u00e4tare inte fungerar, att dina lampor inte fungerar, problem med nyckelknippan, att s\u00e4kringar st\u00e4ndigt bl\u00e5ser och m\u00e5nga andra elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

Dessa m\u00e5ste bytas ut n\u00e4r de b\u00f6rjar orsaka problem, s\u00e5 se till att g\u00f6ra det omedelbart, annars riskerar du m\u00e5nga dyrare problem som kan dyka upp l\u00e4ngre fram. SAM-modulen \u00e4r en riktig huvudv\u00e4rk f\u00f6r m\u00e5nga W203-modeller, s\u00e5 var extra uppm\u00e4rksam p\u00e5 den om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r W203.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 problem med framhjulsupph\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de vanligaste mekaniska problemen som tenderar att dyka upp p\u00e5 W203-modeller \u00e4r de som \u00e4r f\u00f6rknippade med de fr\u00e4mre upph\u00e4ngningsbussningarna. Om du k\u00e4nner att din W203 g\u00e5r \u00f6ver gupp p\u00e5 ett skakigt s\u00e4tt \u00e4r det troligt att det \u00e4r de fr\u00e4mre bussningarna som \u00e4r skyldiga.<\/p>\n\n\n\n

Dessa m\u00e5ste bytas ut s\u00e5 fort du m\u00e4rker n\u00e5gra problem eftersom de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ibland helt g\u00e5 s\u00f6nder, till och med n\u00e4r du k\u00f6r p\u00e5 motorv\u00e4gen. F\u00f6r att undvika att f\u00f6rlora kontrollen och hamna i en olycka b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 de fr\u00e4mre bussningarna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 l\u00e4ckor<\/h2>\n\n\n\n

W203 \u00e4r en gammal Mercedes vilket inneb\u00e4r att den tenderar att f\u00f6rbruka mycket olja. Ibland kan dock den \u00f6kade f\u00f6rbrukningen bero p\u00e5 en l\u00e4cka. Om din W203 lider av en oljel\u00e4cka ska du dessutom se till att laga den s\u00e5 snart som m\u00f6jligt eftersom dessa ocks\u00e5 tenderar att hamna i ledningsn\u00e4tet vilket kan orsaka m\u00e5nga problem.<\/p>\n\n\n\n

W203 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att ibland l\u00e4cka br\u00e4nsle ocks\u00e5, s\u00e4rskilt under den andra s\u00e4tesraden. Om du k\u00e4nner n\u00e5gon br\u00e4nslelukt som kommer in i kup\u00e9n ska du kontrollera bilens undersida f\u00f6r eventuella br\u00e4nslel\u00e4ckage. Dessa tenderar vanligtvis att dyka upp n\u00e4r du fyller bilen helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W203 problem med balansaxeln<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W203 tenderar ocks\u00e5 att f\u00e5 problem med balansaxeln. Dessa uts\u00e4tts f\u00f6r relativt h\u00f6g belastning vilket inneb\u00e4r att de med \u00e5ren utvecklar sprickor som m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas om du vill beh\u00e5lla bilens k\u00f6rbarhet.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem \u00e4r vanligast med C320-modeller fr\u00e5n f\u00f6re 2003, s\u00e5 om du \u00e4r ute efter en av dessa ska du se till att inspektera balansaxeln.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W203 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en prisv\u00e4rd, relativt p\u00e5litlig, begagnad kompakt lyxsedan \u00e4r W203 en v\u00e4rdig utmanare, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r billig och f\u00f6r att den \u00e4r lyxig. Med tanke p\u00e5 att W203 b\u00e4r Mercedes Benz-m\u00e4rket \u00e4r du v\u00e4l medveten om att det \u00e4r en riktig lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

Ibland beh\u00f6ver man inte spendera exorbitanta summor p\u00e5 den nyaste och mest tekniskt avancerade bilen f\u00f6r att k\u00e4nna vad lyx verkligen \u00e4r. W203 \u00e4r det perfekta exemplet p\u00e5 den filosofin eftersom det \u00e4r en riktigt bra bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W203 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W203 \u00e4r verkligen en mycket s\u00e4ker bil eftersom den \u00e4r utrustad med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga s\u00e4kerhetsfunktioner fr\u00e5n 2000-talet, f\u00f6rutom de allra senaste och eventuellt till och med on\u00f6diga aktiva mjukvarus\u00e4kerhetssystemen. Naturligtvis skulle W203 kunna dra nytta av n\u00e5got som automatisk n\u00f6dbromsning eller kollisionsskydd, men dessa kan inte ers\u00e4tta en utsedd f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Den viktigare s\u00e4kerhetsaspekten \u00e4r en v\u00e4ldesignad, strukturbest\u00e4ndig bil som erbjuder 5-stj\u00e4rniga betyg i krocktester. Man kan lugnt s\u00e4ga att W203 verkligen \u00e4r en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W203 f\u00f6r gammal att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Gamla lyxbilar \u00e4r inte s\u00e5 kloka att k\u00f6pa eftersom de k\u00e4nns daterade samtidigt som de \u00e4r dyra att underh\u00e5lla. Med s\u00e5dana \u00f6kade niv\u00e5er av komplexitet \u00e4r 20-\u00e5riga lyxbilar inte de mest k\u00e4nda begagnade bilarna p\u00e5 marknaden, tv\u00e4rtom.<\/p>\n\n\n\n

W203 C-klass \u00e4r dock p\u00e5 gr\u00e4nsen till att vara tillr\u00e4ckligt ny f\u00f6r att vara v\u00e4rd att \u00f6verv\u00e4ga. Oavsett vad du tycker om W203 var W203 en av de mest framg\u00e5ngsrika Mercedes-modellerna vid den tiden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Med mer \u00e4n 46 olika versioner \u00e4r W203 en av de mest f\u00e4rgglada Mercedes-sedanerna som n\u00e5gonsin funnits. W203 var i produktion mellan 2000 och 2007, och under den tiden anv\u00e4ndes<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3904"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3904"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3904\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3905,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3904\/revisions\/3905"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3904"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3904"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3904"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}