{"id":3902,"date":"2022-03-11T10:19:05","date_gmt":"2022-03-11T10:19:05","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3902"},"modified":"2022-03-11T10:19:07","modified_gmt":"2022-03-11T10:19:07","slug":"mercedes-w211-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w211-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W211 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W211 tillverkades mellan 2002 och 2009, med en uppdatering som avsev\u00e4rt uppgraderade W211 redan 2006. 20 \u00e5r senare verkar W211 vara ett av de mest prisv\u00e4rda alternativen om du \u00e4r ute efter en begagnad Mercedes lyxsedan. W211 \u00e4r bekv\u00e4m, rymlig och lugn samtidigt som den kostar n\u00e4stan ingenting.<\/p>\n\n\n\n

W211-sortimentet finns med en uppsj\u00f6 av olika motoralternativ som 4-cylindriga motorer, 6-cylindriga motorer och de toppande V8-motorerna. En manuell v\u00e4xell\u00e5da var standard f\u00f6r W211 i instegsutf\u00f6rande medan de med kraftfullare motorer har en automatisk v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt verkar W211 ha \u00e5ldrats v\u00e4l. Den har bra proportioner och en interi\u00f6r som verkar \u00f6verbrygga klyftan mellan Mercedes gamla design och Mercedes nya design. W211 kan h\u00e5lla i hundratusentals mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner, men den \u00e4r inte fri fr\u00e5n sin del av problem.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r W211 verkligen ett bra alternativ, s\u00e4rskilt efterfaceliftmodellen som \u00e4r en niv\u00e5 \u00f6ver f\u00f6rfaceliftmodellen i n\u00e4stan alla aspekter. W211 har bekv\u00e4mt plats f\u00f6r upp till fyra vuxna passagerare medan lastutrymmet som erbjuds \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

W211-sortimentet b\u00f6rjar med den 1,8 liter stora fyrcylindriga radmotor som finns i E200 Kompressor och som ger 163 hk eller 184 hk i fallet med W200 Kompressor efter faceliftet. E240 kommer med en 2,6L V6 med 177 hk medan E280 kommer med en 231 hk stark 3,0L V6-motor. W320 f\u00e5r en 3,2L V6 med 224 hk medan E350 f\u00e5r en 3,5L V6 med 272 hk.<\/p>\n\n\n\n

V8-sortimentet inleds med E500 och dess 5,0-liters V8 med naturlig insugning med 306 h\u00e4stkrafter f\u00f6r modellen f\u00f6re facelift eller en 5,5-liters V8 med naturlig insugning med 388 h\u00e4stkrafter f\u00f6r modellen efter facelift. AMG-toppmodellen f\u00f6re facelift kallas E55 AMG och har en 5,5 liters V8 med 476 h\u00e4stkrafter medan E63 AMG efter facelift anv\u00e4nder den h\u00e4rliga 6,2 liters V8 med naturlig insugning och 514 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

W211 kommer med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell eller en 7-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r de h\u00f6gre modellerna medan 4MATIC AWD finns tillg\u00e4nglig f\u00f6r n\u00e5gra kraftfullare motoralternativ. W211 \u00e4r inte den mest effektiva Mercedes d\u00e4r ute eftersom de svagare modellerna bara kan ge upp till 30MPG medan E63 AMG dricker bensin med tv\u00e5 sugr\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W211 kommer fr\u00e5n en annan Mercedes-designperiod d\u00e4r Mercedes anv\u00e4nde sig av den dubbla frontstr\u00e5lkastardesignen. W211 ser ut och k\u00e4nns som en riktig lyxbil borde eftersom n\u00e4stan alla modeller har det treuddiga emblemet p\u00e5 huven som var extremt popul\u00e4rt p\u00e5 den tiden.<\/p>\n\n\n\n

W211 ser \u00e4nnu b\u00e4ttre ut med modellen efter faceliftet och anses av m\u00e5nga vara en av de b\u00e4st designade Mercedes E-Klass-modellerna hittills. E-Klass W212 \u00e4r inte alls lika snygg som W211 medan W213 ocks\u00e5 \u00e4r en av de b\u00e4sta E-Klass-modellerna som finns.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rt ser W211 st\u00e5tlig och elegant ut, men ganska daterad. Modellen efter faceliftet har visserligen gjort interi\u00f6ren lite snyggare, men det g\u00e5r inte att komma ifr\u00e5n att W211 nu \u00e4r en 20 \u00e5r gammal bil. Chassit och fj\u00e4dringen \u00e4r uppenbarligen inst\u00e4llda p\u00e5 komfort, men AMG-modellerna \u00e4r mycket styvare och mer dynamiska.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W211 Mercedes E-Klass \u00e4r en relativt p\u00e5litlig Mercedes vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r h\u00e5lla l\u00e4nge om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Det finns m\u00e5nga \u00e4gare d\u00e4r ute som stolt kan visa upp f\u00f6r v\u00e4rlden att deras W211:or lyckades passera en miljon vilket \u00e4r imponerande f\u00f6r en bil.<\/p>\n\n\n\n

W211 \u00e4r dock inte felfri vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r rikta din uppm\u00e4rksamhet mot kamaxeljusteringssensorerna, SBC-pumpen, luftfj\u00e4dringssystemet, elektroniken och t\u00e4tningarna runt oljekylaren.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W211 kan numera f\u00e5s f\u00f6r n\u00e4stan ingenting, s\u00e4rskilt om du vill ha en pre-facelift-version. Du b\u00f6r dock fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 post-facelift-versionerna eftersom den \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig och erbjuder m\u00e5nga f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med pre-facelift-versionen. Tack och lov \u00e4r prisskillnaden mellan de tv\u00e5 ganska minimal.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r W211 mer \u00e4n tillr\u00e4cklig f\u00f6r upp till fyra vuxna medan lastutrymmet ocks\u00e5 \u00e4r vad du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av den h\u00e4r klassen av bilar. W211 \u00e4r verkligen en praktisk bil med m\u00e5nga inv\u00e4ndiga utrymmen och f\u00f6rvaringsutrymmen samtidigt som den erbjuder en hygglig sikt runtomkring.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes W211?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en billig, men p\u00e5litlig begagnad lyxsedan som l\u00e4tt rymmer upp till fyra personer \u00e4r W211 ett bra val. W211 \u00e4r ocks\u00e5 bekv\u00e4m, lyxig och utrustad med h\u00f6gklassig tr\u00e4- och l\u00e4derinredning. Som s\u00e5dan b\u00f6r W211 st\u00e5 h\u00f6gst upp p\u00e5 din lista eftersom den erbjuder ett fantastiskt v\u00e4rde nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

AMG-modellerna \u00e4r ett absolut n\u00f6je att k\u00f6ra eftersom de \u00e4r s\u00e5 stora och drivs av V8-motorer med naturlig insugning. Kraft\u00f6verf\u00f6ringen \u00e4r otroligt linj\u00e4r vilket g\u00f6r bilen f\u00f6ruts\u00e4gbar och f\u00f6rtroendeingivande.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes W211 att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts finns W211 i en m\u00e4ngd olika modeller och motorval s\u00e5 det \u00e4r inte l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 vilken av dessa som \u00e4r den b\u00e4sta att v\u00e4lja. Du b\u00f6r fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 versionerna efter faceliftet eftersom de \u00e4r mycket mer p\u00e5litliga samtidigt som de inte \u00e4r lika gamla.<\/p>\n\n\n\n

E500 post-facelift kan lika g\u00e4rna vara den b\u00e4sta W211 att satsa p\u00e5 eftersom den erbjuder massor av kraft utan att vara helt galen som 63 AMG. E500 erbjuder ocks\u00e5 en ganska p\u00e5litlig Mercedes-motor, s\u00e5 du b\u00f6r inte oroa dig f\u00f6r livsl\u00e4ngden, men bara om du underh\u00e5ller den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta generationen av Mercedes E-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W211 och Mercedes W213 \u00e4r de tv\u00e5 b\u00e4sta Mercedes Benz E-Klass generationerna genom tiderna eftersom b\u00e5da \u00e4r enorma uppgraderingar fr\u00e5n tidigare modeller samtidigt som de ser bra ut. Mellan de tv\u00e5 \u00e4r det f\u00f6rmodligen W213 som tar hem kakan som den b\u00e4sta E-Klass genom tiderna eftersom den introducerade Mercedes nuvarande interi\u00f6rdesignspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r det n\u00e4stan hals och hals mellan W211 och W213, vilket inneb\u00e4r att b\u00e5da \u00e4r fantastiska i sin egen r\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W211 tillverkades mellan 2002 och 2009, med en uppdatering som avsev\u00e4rt uppgraderade W211 redan 2006. 20 \u00e5r senare verkar W211 vara ett av de mest prisv\u00e4rda alternativen om du<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3902"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3902"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3902\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3903,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3902\/revisions\/3903"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3902"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3902"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3902"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}