{"id":3900,"date":"2022-03-11T10:17:45","date_gmt":"2022-03-11T10:17:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3900"},"modified":"2022-03-11T10:17:49","modified_gmt":"2022-03-11T10:17:49","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w211","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w211\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W211"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz W211 \u00e4r en mellanstor lyxsedan som tillverkades mellan 2002 och 2009. Detta inneb\u00e4r att W211 nu \u00e4r en 20 \u00e5r gammal bil, och d\u00e4rmed \u00e4r den inte lika p\u00e5litlig som den en g\u00e5ng var. Detta g\u00f6r dock inte W211 d\u00e5lig, men det betyder bara att du b\u00f6r underh\u00e5lla den om du vill att den ska h\u00e5lla \u00e4nnu l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som pl\u00e5gar W211 \u00e4r f\u00f6rknippade med kamaxelpositionssensorn, upph\u00e4ngningen, SBC-pumpen (Sensotronic Brake Control), elen och oljekylarens kylart\u00e4tning. Dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e5gra g\u00e5nger under en W211:s livstid.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4r \u00f6vertygade om att W211 \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes-modellerna efter 2000, detta \u00e4r ganska uppenbart med tanke p\u00e5 att m\u00e5nga av dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att passera en miljon milsgr\u00e4nsen. Detta \u00e4r endast m\u00f6jligt om du underh\u00e5ller bilen p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r det s\u00e4kert att s\u00e4ga att en W211 \u00e4r en av de mest ikoniska Mercedes-sedanerna, detta \u00e4r s\u00e4rskilt fallet eftersom W211 \u00e4r en av de b\u00e4st s\u00e5lda E-Klass-modellerna d\u00e4r ute. Detta \u00e4r ett viktigt faktum eftersom Mercedes lyckades s\u00e4lja mer \u00e4n 13 miljoner E-klasser genom historien.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 kamaxelpositionsgivare<\/h2>\n\n\n\n

Kamaxelpositionssensorn fyller en viktig funktion eftersom den best\u00e4mmer pulsen med vilken br\u00e4nslet sprutas in i motorn, vilket inneb\u00e4r att den synkroniserar motorns timing. Om du f\u00e5r den fruktade kontrollampan p\u00e5 din instrumentpanel och om kontrollampan backas upp av motorstopp eller minskad motoreffekt, \u00e4r chansen stor att det \u00e4r din kamaxelpositionssensor som b\u00e4r skulden.<\/p>\n\n\n\n

Att byta ut dessa \u00e4r ganska enkelt och m\u00e5nga Mercedes-tekniker \u00e4r bekanta med dessa s\u00e5 detta borde inte vara ett sv\u00e5rt problem att \u00e5tg\u00e4rda. Dessa tenderar att misslyckas n\u00e5gra g\u00e5nger under en W211:s livsl\u00e4ngd s\u00e5 se till att kontrollera dessa om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa W211.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 fj\u00e4dringsproblem<\/h2>\n\n\n\n

W211 finns med en tidig version av Mercedes AIRMATIC-luftfj\u00e4dringssystem som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att orsaka problem, s\u00e4rskilt om bilen inte k\u00f6rs hela tiden. Dessa orsakar vanligtvis problem p\u00e5 bakaxeln, s\u00e5 om du ser en W211 med oj\u00e4mn k\u00f6rh\u00f6jd \u00e4r det troligen en felaktig luftfj\u00e4dring som g\u00e4ller.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om bilen k\u00f6rs st\u00e4ndigt \u00e4r luftkompressorn k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder medan luftkuddarna som skjuter upp bilen ibland tenderar att l\u00e4cka. Dessa \u00e4r ett k\u00e4nt problem f\u00f6r W211, s\u00e5 att \u00e5tg\u00e4rda dessa borde inte heller vara ett alltf\u00f6r stort problem, men var f\u00f6rsiktig eftersom dessa kan kosta en hel del pengar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 SBC-fr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

SBC, eller med andra ord Sensotronic Brake Control, \u00e4r ett smart elektrohydrauliskt system d\u00e4r bromsarna styrs via en k\u00e4nslig servomekanism. M\u00e5nga Mercedes-specialister s\u00e4ger att SBC-systemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder efter cirka 200k-300k bromsman\u00f6vreringar. Mercedes har till och med erbjudit en s\u00e4rskild garanti p\u00e5 denna del eftersom det kostar ganska mycket pengar att reparera den.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att 2006 \u00e5rs W211-uppdatering l\u00f6ste m\u00e5nga av dessa problem, men om du \u00e4r ute efter versionen f\u00f6re uppdateringen, se till att leta efter ett gult klisterm\u00e4rke p\u00e5 sj\u00e4lva SBC-pumpen eftersom det anger datumet n\u00e4r dessa senast byttes ut.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

En 20 \u00e5r gammal Mercedes \u00e4r ett k\u00e4nt recept f\u00f6r alla typer av elektriska problem, s\u00e5som problem med instrumentbr\u00e4dan, problem med yttre belysning, problem med soltakets mekanism, problem med elektriska f\u00f6nster och m\u00e5nga andra problem med bilens tillbeh\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Dessa \u00e4r vanligtvis l\u00e4tta att \u00e5tg\u00e4rda, men problemet \u00e4r att de tenderar att dyka upp i hela W211. Detta inneb\u00e4r att det verkligen \u00e4r en stor uppgift att \u00e4ga en W211 utan ett enda elektriskt problem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W211 oljekylare kylare radiator t\u00e4tning problem<\/h2>\n\n\n\n

Oljekylaren \u00e4r utformad f\u00f6r att kyla motoroljan, vilket inneb\u00e4r att din W211 utan den \u00e4r ben\u00e4gen att \u00f6verhettas, s\u00e4rskilt under de varmare m\u00e5naderna och om du k\u00f6r bilen i stop-and-go-trafik. Problemet h\u00e4r \u00e4r att t\u00e4tningarna runt oljekylaren tenderar att s\u00f6nderfalla eftersom de inte \u00e4r byggda av h\u00e5llbart material.<\/p>\n\n\n\n

Om dessa t\u00e4tningar blir d\u00e5liga kommer de att bilda oljel\u00e4ckage som kan orsaka f\u00f6r\u00f6delse f\u00f6r alla omgivande delar i ditt motorrum. H\u00e5ll d\u00e4rf\u00f6r ett \u00f6ga p\u00e5 dessa om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en W211.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Mercedes W211 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 en myriad av olika faktorer, fr\u00e4mst underh\u00e5ll. Vissa motorer, s\u00e4rskilt vissa dieselmotorer, \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla upp\u00e5t en miljon mil. De mest tillf\u00f6rlitliga och l\u00e5nglivade bensinmotorerna verkar vara de fyrcylindriga.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att anta att alla v\u00e4lunderh\u00e5llna W211-modeller kan h\u00e5lla minst 500 000 mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner. Internet \u00e4r fullt av stolta \u00e4gare som mer \u00e4n g\u00e4rna visar upp f\u00f6r v\u00e4rlden att deras W211:or korsar till och med det dubbla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W211 en klassisk bil?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du anser vara den viktigaste faktorn. I vissa l\u00e4nder, som till exempel Storbritannien, m\u00e5ste en bil vara mer \u00e4n 20 \u00e5r gammal f\u00f6r att kunna listas som en klassiker. Detta inneb\u00e4r att tidiga W211-modeller kan betraktas som klassiker.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att dessa bilar inte l\u00e4ngre beh\u00f6ver betala v\u00e4gtrafikskatt, men vissa l\u00e4nder har h\u00f6jt ribban till 40 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W211 en bra investering?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill tj\u00e4na pengar genom att beh\u00e5lla en W211 \u00e4r chansen stor att du inte kommer att kunna tj\u00e4na n\u00e5gon st\u00f6rre summa pengar, \u00e5tminstone inte inom en \u00f6versk\u00e5dlig framtid. Det finns helt enkelt f\u00f6r m\u00e5nga W211:or runt om i v\u00e4rlden s\u00e5 efterfr\u00e5gan p\u00e5 dessa \u00e4r inte alls lika stor som utbudet.<\/p>\n\n\n\n

Visserligen \u00e4r de flesta av dessa exemplar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka och misshandlade exemplar, men det finns fortfarande m\u00e5nga av dessa som \u00e4r i hyggligt skick. Kanske \u00e4r de mer begr\u00e4nsade AMG-modellerna i begr\u00e4nsad upplaga mer vettiga som investeringar, men vanliga W211:or g\u00f6r det inte, \u00e5tminstone inte f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz W211 \u00e4r en mellanstor lyxsedan som tillverkades mellan 2002 och 2009. Detta inneb\u00e4r att W211 nu \u00e4r en 20 \u00e5r gammal bil, och d\u00e4rmed \u00e4r den inte lika<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3900"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3900"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3900\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3901,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3900\/revisions\/3901"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3900"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3900"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3900"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}