{"id":3898,"date":"2022-03-11T10:17:11","date_gmt":"2022-03-11T10:17:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3898"},"modified":"2022-03-11T10:17:14","modified_gmt":"2022-03-11T10:17:14","slug":"mercedes-w204-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w204-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W204 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W204 C-klass tillverkades mellan 2007 och 2015, och under den tiden har Mercedes lyckats erbjuda en sedan, en coup\u00e9, en kombi och en cabrioletversion av W204. W204 fick ocks\u00e5 en uppdatering i mitten av cykeln som var tydligast i interi\u00f6ren eftersom den i princip introducerade C-klassen i den moderna eran.<\/p>\n\n\n\n

C-Klass W204 finns i ett stort antal olika motorkonfigurationer, fr\u00e5n sm\u00e5 4-cylindriga motorer till V8-motorer med 500 hk och mer. W204 fanns tillg\u00e4nglig med antingen en manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 W204 har \u00e5ldrats hyggligt vilket inneb\u00e4r att den fortfarande ser attraktiv ut, s\u00e4rskilt i AMG-utf\u00f6rande. Interi\u00f6ren visar sin \u00e5lder betydligt mer \u00e4n exteri\u00f6ren, s\u00e4rskilt n\u00e4r man tar en titt p\u00e5 interi\u00f6ren i W204 f\u00f6re faceliftet.<\/p>\n\n\n\n

W204 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den lider \u00e4nd\u00e5 av olika problem, en del av dem \u00e4r motorrelaterade, andra \u00e4r f\u00f6rknippade med styrningen, elektriciteten eller med alla m\u00f6jliga sorters l\u00e4ckor. Praktiskt och v\u00e4rdem\u00e4ssigt erbjuder W204 mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna nuf\u00f6rtiden eftersom den \u00e4r n\u00e4stan lika rymlig som den nuvarande C-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W204 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

W204 finns med ett stort utbud av motorer som b\u00f6rjar med C180 som erbjuder en 1,8 liters 4-cylindrig motor med 156 hk. C200 anv\u00e4nder samma motor, men effekten har \u00f6kat till 184 hk. C230 anv\u00e4nder en 4-cylindrig motor p\u00e5 2,5 liter med 204 h\u00e4stkrafter medan C250 ocks\u00e5 lyckas erbjuda 205 h\u00e4stkrafter fr\u00e5n samma motor.<\/p>\n\n\n\n

Det 6-cylindriga sortimentet b\u00f6rjar med C280 och dess 3,0L 6-cylindriga motor med 231 hk som ocks\u00e5 delas med C300, den enda skillnaden \u00e4r att C280 var en tidigare modell. N\u00e4sta i raden \u00e4r den 6-cylindriga 3,5 liters motor med naturlig aspiration i C350 som ger 272 hk, med undantag f\u00f6r C350CGI som ger 292 hk.<\/p>\n\n\n\n

I toppmodellerna C63 AMG finns en V8-motor med naturlig insugning p\u00e5 6,2 liter med upp till 457 hk. Ing\u00e5ngsmodellerna levereras med en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xel medan de mer kraftfulla motorerna levereras med en 7-v\u00e4xlad automat. W204 kan ocks\u00e5 f\u00e5s med Mercedes egenutvecklade 4MATIC AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W204 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W204 ser ut och k\u00e4nns sofistikerad, stilren och d\u00e4mpad. Modellerna f\u00f6re facelift visar nu sin \u00e5lder lite mer medan modellerna efter facelift \u00e4r mycket snyggare. Den yttre designen \u00e4r ocks\u00e5 starkt beroende av AMG-paketet eftersom AMG-utrustade modeller ser mycket mer aggressiva och i\u00f6gonfallande ut.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i W204 \u00e5ldrade inte s\u00e5 bra, s\u00e4rskilt inte W204 f\u00f6re facelift med sin tvivelaktiga ratt och infotainmentsk\u00e4rmmekanism. Modellen efter faceliftet ser mycket b\u00e4ttre ut p\u00e5 insidan ocks\u00e5, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer AMG-ratten med tre ekrar.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringen i W204 \u00e4r utformade f\u00f6r att vara bekv\u00e4ma och subtila vilket inneb\u00e4r att W204 \u00e4r gjord f\u00f6r att vara en lyxbil. Om du vill ha en mer dynamisk upplevelse b\u00f6r du satsa p\u00e5 AMG-toppmodellerna eftersom dessa erbjuder en mycket mer fokuserad k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W204 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

W204 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men den beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll, vilket \u00e4r fallet med alla andra Mercedes lyxbilar. De vanligaste problemen som W204 tenderar att uppleva \u00e4r f\u00f6rknippade med styrsystemet. Problem som att ratten l\u00e5ser sig n\u00e4r nyckeln sitter i t\u00e4ndningen eller slipande ljud n\u00e4r man vrider sig \u00e4r vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem inkluderar ocks\u00e5 alla typer av l\u00e4ckor, s\u00e4rskilt olje- och br\u00e4nslel\u00e4ckage. Problem med elektronik \u00e4r ocks\u00e5 vanliga, liksom problem med korrosion, fr\u00e4mst p\u00e5 \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W204 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en hyfsad W204 f\u00f6r s\u00e5 lite som 10 000 dollar, medan exemplar med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka tenderar att g\u00e5 f\u00f6r mycket h\u00f6gre priser \u00e4n s\u00e5. Den toppmodellen C63 AMG kostar mycket mer, men v\u00e4rdeminskningen har tagit ut sin r\u00e4tt p\u00e5 W204, vilket inneb\u00e4r att n\u00e4stan alla W204-modeller kan f\u00e5s f\u00f6r mindre \u00e4n en begagnad Chevy Cruze.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r W204 lite s\u00e4mre j\u00e4mf\u00f6rt med dagens C-klass, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder tillr\u00e4ckligt med sittplatser f\u00f6r upp till fyra vuxna. Fem \u00e4r lite tr\u00e5ngt, s\u00e4rskilt p\u00e5 grund av den stora bakre transmissionstunneln. Lastutrymmet \u00e4r mer eller mindre genomsnittligt f\u00f6r sin bilklass.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W204 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W204 \u00e4r verkligen v\u00e4rd det om du vill ha en begagnad lyxsedan till ett rimligt pris som kan erbjuda det mesta som alla nuvarande lyxsedaner kan. W204 efter faceliftet \u00e4r fortfarande en ganska konkurrenskraftig bil eftersom den erbjuder en trevlig k\u00f6rupplevelse med mycket utrymme utan att kosta s\u00e5 mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Du kan v\u00e4lja mellan en m\u00e4ngd olika motorval och karossvarianter vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna hitta en W204 som passar dina behov perfekt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W204 v\u00e4rt det om du \u00e4r ute efter den typen av bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W204 C63 AMG v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Den h\u00e4r generationen av C63 AMG har alla f\u00f6ruts\u00e4ttningar att bli en sann framtida klassiker eftersom den erbjuder den kanske mest ikoniska AMG-motorn genom tiderna, 6,2L n\/a V8 som l\u00e5ter galet. W204 C63 \u00e4r den sista sanna huligan-Mercedes muskelbilen, vilket inneb\u00e4r att den kommer att g\u00e5 till historien som s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Priserna p\u00e5 dessa har sjunkit under de senaste \u00e5ren, men det f\u00f6rv\u00e4ntas att dessa snart b\u00f6rjar stiga, s\u00e4rskilt eftersom den nya C63 erbjuder en mager 2,0L 4-cylindrig turbomotor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W204 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W204 \u00e4r en s\u00e4ker bil eftersom det \u00e4r en relativt modern bil. Tack vare m\u00e5nga moderna framsteg var W204 faktiskt en av de f\u00f6rsta Mercedes-bilarna som hade m\u00e5nga funktioner som vi f\u00f6rv\u00e4ntar oss av bilar fr\u00e5n den nuvarande eran.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder att du kan f\u00e5 W204 med parkeringssensorer, backkameror, blind spot assist och m\u00e5nga andra anv\u00e4ndbara assistans- och s\u00e4kerhetstekniker.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W204 C-klass tillverkades mellan 2007 och 2015, och under den tiden har Mercedes lyckats erbjuda en sedan, en coup\u00e9, en kombi och en cabrioletversion av W204. W204 fick ocks\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3898"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3898"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3898\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3899,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3898\/revisions\/3899"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3898"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3898"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3898"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}