{"id":3888,"date":"2022-03-11T10:10:10","date_gmt":"2022-03-11T10:10:10","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3888"},"modified":"2022-03-11T10:10:13","modified_gmt":"2022-03-11T10:10:13","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-c350e","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-c350e\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes C350e"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes C350e tillverkades mellan 2015 och 2018, och vid den tiden var denna Mercedes kompakta lyxiga plug-in hybrid sedan den mest popul\u00e4ra Mercedes plug-in sedanen. Mercedes listade 350e med en br\u00e4nslef\u00f6rbrukning p\u00e5 112MPG kombinerad vilket verkligen \u00e4r en riktigt imponerande siffra.<\/p>\n\n\n\n

Alla vet dock att en hybrid erbjuder en riktigt komplex plattform och att bilar som dessa ibland tenderar att uppleva problem mycket oftare j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga gasdrivna bilar. C350e anv\u00e4nder en fyrcylindrig motor som b\u00e5de \u00e4r turboladdad och hj\u00e4lps \u00e5t av en elmotor, men de flesta av de problem som f\u00f6rknippas med C350e beror inte p\u00e5 motorn.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som drabbar C350e \u00e4r f\u00f6rknippade med v\u00e4xell\u00e5dan, elen, MAF-sensorn, \u00f6verdrivna vibrationer under k\u00f6rning och magnetventilen f\u00f6r justering av kamaxeln. De flesta av dessa kan l\u00f6sas utan alltf\u00f6r stora problem, men de \u00e4r \u00e4nd\u00e5 tillr\u00e4ckligt allvarliga f\u00f6r att f\u00f6rst\u00f6ra din helhetsupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r C350e en hyfsat p\u00e5litlig bil som beh\u00f6ver konstant och korrekt underh\u00e5ll, vilket \u00e4r fallet med alla Mercedes-modeller. Om du underh\u00e5ller den p\u00e5 avsett s\u00e4tt b\u00f6r C350e h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C350e problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C350e drivs av en Mercedes egenutvecklad 7-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare. 7G-Tronic \u00e4r en hygglig automatisk v\u00e4xell\u00e5da, men den har ibland grov v\u00e4xling, ovilja att byta v\u00e4xel, s\u00e4rskilt n\u00e4r man v\u00e4xlar fr\u00e5n neutral till f\u00f6rsta eller fr\u00e5n f\u00f6rsta till andra v\u00e4xeln.<\/p>\n\n\n\n

Problem som dessa kan ofta l\u00f6sas helt enkelt genom att utf\u00f6ra en \u00e5terst\u00e4llning av v\u00e4xell\u00e5dan. F\u00f6r att undvika n\u00e5got av dessa b\u00f6r du dock se till att byta transmissionsolja vart 4-5:e \u00e5r. \u00c4ven om 7G-Tronic \u00e4r en hyfsat tillf\u00f6rlitlig v\u00e4xell\u00e5da orsakar den ibland problem som inte \u00e4r s\u00e5 sv\u00e5ra att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C350e elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C350e \u00e4r inte en gammal bil i sig, men den har ibland problem med m\u00e5nga av bilens elektriska delar, t.ex. yttre belysning, inre belysning, infotainmentsk\u00e4rm som fryser, GPS-problem, problem med telefonanslutning. De flesta av dessa kan l\u00e4tt l\u00f6sas, men de tenderar att \u00e5terkomma i m\u00e5nga fall.
Mercedes tillverkar komplexa bilar som \u00e4r utrustade med all slags teknik och l\u00f6sningar som g\u00f6r ditt liv mycket b\u00e4ttre och enklare. Ibland h\u00e4nder dock raka motsatsen n\u00e4r dessa b\u00f6rjar orsaka problem. Tack och lov tenderar dessa att bara dyka upp p\u00e5 ett litet antal enheter.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C350e MAF-sensorproblem<\/h2>\n\n\n\n

MAF-sensorn (Mass airflow) \u00e4r utformad f\u00f6r att alltid h\u00e5lla reda p\u00e5 hur mycket luft som passerar genom motorn och samtidigt h\u00e5lla reda p\u00e5 lufttemperaturen. Dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ibland misstolka den m\u00e4ngd luft som beh\u00f6vs vilket tenderar att orsaka bristf\u00e4lliga accelerationer som kan f\u00f6rst\u00f6ra din k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga Mercedes-specialister s\u00e4ger att dessa b\u00f6r bytas ut var 50k miles eller s\u00e5, s\u00e5 du kommer sannolikt att st\u00f6ta p\u00e5 detta problem om du vill k\u00f6pa en W205 C-klass. MAF-sensorn \u00e4r en viktig del n\u00e4r det g\u00e4ller t\u00e4ndningsprocessen, s\u00e5 om du k\u00e4nner att din C350e saknar kraft ska du se till att kontrollera MAF-sensorn.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C350e \u00f6verdrivna vibrationer under k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C350e \u00e4r utrustad med en sak som kallas aktiv k\u00f6rsensor som har till uppgift att st\u00e4ndigt \u00f6vervaka kvaliteten p\u00e5 k\u00f6rningen. M\u00e5nga \u00e4gare har dock rapporterat att deras C-klassmodeller tenderar att uppleva \u00f6verdrivna m\u00e4ngder vibrationer under k\u00f6rning och att den aktiva k\u00f6rsensorn \u00e4r den vanligaste orsaken.<\/p>\n\n\n\n

Dessa m\u00e5ste bytas ut n\u00e4r detta h\u00e4nder vilket i teorin borde \u00e5tg\u00e4rda problemet p\u00e5 obest\u00e4md tid. Dessa problem \u00e4r relativt vanliga, men de \u00e4r oroande f\u00f6r alla vitala bilkomponenter.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C350e problem med solenoiden f\u00f6r justering av kamaxeln<\/h2>\n\n\n\n

Magnetventilen f\u00f6r justering av kamaxeln har till uppgift att l\u00e5ta oljan str\u00f6mma ordentligt genom systemet f\u00f6r variabel ventilstyrning n\u00e4r den \u00e4r inkopplad. Om kamaxeljusterarmagneten g\u00e5r s\u00f6nder kommer det sannolikt att p\u00e5verka motorns timing, och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det n\u00f6dv\u00e4ndigt att \u00e5tg\u00e4rda detta problem s\u00e5 snart som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Problem som dessa kan potentiellt orsaka allvarligare problem l\u00e4ngre fram, vilket inneb\u00e4r att motorstyrningen alltid m\u00e5ste vara p\u00e5 plats. Om du misslyckas med att ta itu med detta problem p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt i r\u00e4tt tid kommer du sannolikt att orsaka stor p\u00e5frestning p\u00e5 dina remmar och din motor.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C350e en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes C350e \u00e4r verkligen en bra bil eftersom den kombinerar AWD, en ganska potent och responsiv motor med segmentets ledande effektivitet. Detta inneb\u00e4r att det h\u00e4r paketet \u00e4r gjort f\u00f6r dem som vill njuta av en Mercedes utan att betala enorma summor f\u00f6r br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r C350e verkligen en bra bil eftersom all denna extra komplexitet egentligen inte \u00e4r till skada f\u00f6r bilens totala tillf\u00f6rlitlighet. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att underh\u00e5lla den ordentligt och din C350e b\u00f6r verkligen h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes hybrider v\u00e4rda det?<\/h4>\n\n\n\n

Med den st\u00e4ndigt \u00f6kande populariteten f\u00f6r koldioxidfria transporter leder hybrider bilindustrin axel mot axel med elbilar. Mercedes \u00e4r ett av de m\u00e4rken som best\u00e4mde sig f\u00f6r att ansluta sig till hybridutbudet relativt tidigt, vilket inneb\u00e4r att Mercedes hybrider numera \u00e4r n\u00e5gra av de mest avancerade p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Den helt nya C-klassen inneh\u00e5ller en elmotor i varje modell de erbjuder vilket inneb\u00e4r att de flesta moderna Mercedes-bilar antingen finns som mildhybrider, konventionella hybrider eller som fullst\u00e4ndiga plug-in-hybrider. F\u00f6rutom dessa tillverkar Mercedes ocks\u00e5 n\u00e5gra av de mest lyxiga och v\u00e4lbyggda elbilarna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r W205 C-klass en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

W205-generationen av C-klassen \u00e4r verkligen en p\u00e5litlig bil eftersom den erbjuder en kvalitetstillverkad plattform med effektiva och v\u00e4lbyggda motorer. Den 7G-Tronic-transmission som erbjuds \u00e4r b\u00e5de smidig och p\u00e5litlig f\u00f6r det mesta. W205 precis som alla andra Mercedes beh\u00f6ver dock r\u00e4tt underh\u00e5ll, annars \u00e4r den inte s\u00e5 p\u00e5litlig som den kan vara.<\/p>\n\n\n\n

Europeiska lyxbilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara besv\u00e4rliga om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt eftersom alla problem som uppst\u00e5r p\u00e5 grund av bristande underh\u00e5ll tenderar att adderas tills bilen b\u00f6rjar orsaka allt allvarligare problem som potentiellt till och med kan kosta tiotusentals dollar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes C350e tillverkades mellan 2015 och 2018, och vid den tiden var denna Mercedes kompakta lyxiga plug-in hybrid sedan den mest popul\u00e4ra Mercedes plug-in sedanen. Mercedes listade 350e med en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3888"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3888"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3888\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3889,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3888\/revisions\/3889"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3888"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3888"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3888"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}