{"id":3884,"date":"2022-03-11T10:08:43","date_gmt":"2022-03-11T10:08:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3884"},"modified":"2022-03-11T10:08:45","modified_gmt":"2022-03-11T10:08:45","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-benz-9g-tronic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-benz-9g-tronic\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes-Benz 9G-Tronic"},"content":{"rendered":"\n

Den 9-v\u00e4xlade Mercedes Benz 9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en av de allra f\u00f6rsta 9-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dorna i lyxsegmentet. 9G-Tronic presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i 2013 \u00e5rs Mercedes E350 Blue Efficiency och inf\u00f6rlivades senare i alla efterf\u00f6ljande Mercedes-modeller, med b\u00f6rjan i W222 S-klass.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts kommer 9G med 9 v\u00e4xlar f\u00f6r att maximera effektiviteten och minimera effektf\u00f6rlusten, samtidigt som kopplingsingreppen och v\u00e4xlingstiderna har reducerats fr\u00e5n den tidigare 7G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 9G-Tronic en allsidig uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med 7G-Tronic och finns fortfarande i m\u00e5nga Mercedes-modeller.<\/p>\n\n\n\n

9G-Tronic finns b\u00e5de i form av en momentomvandlare och en multikoppling som i princip \u00e4r en 9G-Tronic, men utan momentomvandlare. \u00c4ven om majoriteten av de personer som k\u00f6r Mercedes-modeller med denna v\u00e4xell\u00e5da har m\u00e5nga positiva saker att s\u00e4ga, \u00e4r 9G-Tronic inte utan problem.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med 9G-Tronic \u00e4r grova v\u00e4xlingar, l\u00e5ngsamma v\u00e4xlingar, slipljud, svag acceleration och problem med solenoiden. Denna v\u00e4xell\u00e5da beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll om du vill att den ska h\u00e5lla l\u00e4nge, men i \u00f6vrigt \u00e4r det en relativt p\u00e5litlig l\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic problem med grov v\u00e4xling<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 att deras 9G-Tronic Mercedes-modeller uppvisade grov v\u00e4xling, s\u00e4rskilt n\u00e4r de v\u00e4xlade fr\u00e5n neutrall\u00e4ge till f\u00f6rsta eller fr\u00e5n f\u00f6rsta till andra. Detta tenderar att h\u00e4nda b\u00e5de n\u00e4r bilen \u00e4r kall och varm, vilket g\u00f6r problemet \u00e4nnu mer oroande. Vissa \u00e4gare s\u00e4ger att en omstart l\u00f6ste problemet, andra s\u00e4ger att det inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Vissa g\u00e5r s\u00e5 l\u00e5ngt som att s\u00e4ga att du inte ska bli f\u00f6rv\u00e5nad om du upplever ryckiga v\u00e4xlingar med 9G-Tronic, men verkligheten \u00e4r att problem som dessa p\u00e5verkar v\u00e4xell\u00e5dans totala h\u00e5llbarhet. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att kontakta en Mercedes-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och ta din bil f\u00f6r en fullst\u00e4ndig diagnos.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic problem med l\u00e5ngsamma v\u00e4xlingar<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic \u00e4r en toppmodern v\u00e4xell\u00e5da som finns i m\u00e5nga prestandainriktade Mercedes-modeller. Det \u00e4r inte en dubbelkopplingsl\u00e5da vilket inneb\u00e4r att den inte g\u00e5r igenom v\u00e4xlarna lika snabbt som n\u00e5got som Porsche PDK, men ingen kan s\u00e4ga att 9G-Tronic \u00e4r l\u00e5ngsam.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du upplever att din 9G-Tronic \u00e4r lat n\u00e4r den g\u00e5r igenom v\u00e4xlarna b\u00f6r du f\u00f6rst v\u00e4nta tills den n\u00e5r optimal arbetstemperatur. Om problemen kvarst\u00e5r b\u00f6r du ta din bil till bilhandlaren eftersom l\u00e5ngsam v\u00e4xling tenderar att vara ett symptom p\u00e5 slitna mekaniska komponenter eller ett problem med programvaran.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic slipande ljud<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att 9G-Tronic ska kunna fullg\u00f6ra sin uppgift som avsett beh\u00f6ver den st\u00e4ndiga v\u00e4tskebyten, mer specifikt beh\u00f6ver du byta v\u00e4tska vart 4-5:e \u00e5r beroende p\u00e5 hur m\u00e5nga mil du k\u00f6r \u00e5rligen. Oavsett vilket tenderar slipande ljud att uppst\u00e5 p\u00e5 grund av metallfyllningar och partiklar i v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tskan.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem leder ocks\u00e5 ofta till en defekt elektrohydraulisk omvandlare, s\u00e5 se till att f\u00e5 din inspekterad om din 9G-Tronic lider av liknande problem. M\u00e5nga \u00e4gare har rapporterat om vibrationer och slipning vid k\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g i h\u00f6gre v\u00e4xlar. Det \u00e4r \u00e4nnu inte klart om det har n\u00e5got att g\u00f6ra med v\u00e4xell\u00e5dan specifikt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic l\u00e5ngsam acceleration<\/h2>\n\n\n\n

Den tidigare generationen 7G-Tronic \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r snabba accelerationstider, och n\u00e4r 9G-TRonci introducerades f\u00f6rb\u00e4ttrades accelerationstiderna ytterligare. Om du k\u00f6per en h\u00f6gre AMG-modell f\u00e5r du dessutom launch control-funktionen som ser till att du alltid f\u00e5r s\u00e5 snabba accelerationstider som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare har dock rapporterat tv\u00e5 problem i samband med accelerationen. Det f\u00f6rsta \u00e4r att bilen \u00e4r ovillig att aktivera launch control eller ovillig att stanna i launch control-l\u00e4get. Ibland kan v\u00e4xell\u00e5dan inte riktigt avg\u00f6ra vilken v\u00e4xel som \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndig f\u00f6r optimala accelerationstider, vilket inneb\u00e4r att din bil accelererar l\u00e5ngsammare \u00e4n vanligt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic solenoidproblem<\/h2>\n\n\n\n

9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r konstruerad f\u00f6r att koppla in limp mode n\u00e4r n\u00e5got orsakar ett mer kritiskt fel f\u00f6r att bevara v\u00e4xell\u00e5dan fr\u00e5n ytterligare problem. Om solenoiden g\u00e5r s\u00f6nder kommer bilens v\u00e4xell\u00e5da att helt inaktivera den ber\u00f6rda v\u00e4xeln.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att v\u00e4xeln i fr\u00e5ga inte kommer att aktiveras och bilen kommer sannolikt att g\u00e5 in i halt l\u00e4ge. Om detta intr\u00e4ffar m\u00e5ste du ta din Mercedes till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. F\u00f6rs\u00f6k inte att \u00e5terst\u00e4lla v\u00e4xell\u00e5dan sj\u00e4lv eftersom halt l\u00e4ge \u00e4r utformat f\u00f6r att endast kopplas in n\u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan har problem som kan orsaka mycket st\u00f6rre skador.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 9G-Tronic en bra v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 9G-Tronic \u00e4r verkligen en riktigt bra v\u00e4xell\u00e5da eftersom den erbjuder en fantastisk kraft\u00f6verf\u00f6ring, klarar av mycket vridmoment och \u00e4r smidig och sammanh\u00e4ngande. 9G-Tronic maximerar ocks\u00e5 effektiviteten genom att den st\u00e4ndigt v\u00e4xlar beroende p\u00e5 vilket k\u00f6rl\u00e4ge du befinner dig i.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset lyh\u00f6rd vilket inneb\u00e4r att n\u00e4r du s\u00e4tter in kick down i sportl\u00e4get hittar bilen alltid r\u00e4tt v\u00e4xel att vara i vilket inneb\u00e4r att 9G-Tronic \u00e4r bra p\u00e5 allt. H\u00f6gre V12-modeller av Mercedes undviker vanligtvis att anv\u00e4nda 9G-Tronic eftersom 7G-Tronic \u00e4r ett b\u00e4ttre val f\u00f6r motorer med h\u00f6gre vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Hur \u00e5terst\u00e4ller man Mercedes 9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill nollst\u00e4lla din 9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da efter ett oljebyte eller av n\u00e5gon annan anledning ska du f\u00f6lja dessa steg. F\u00f6rs\u00f6k dock inte att g\u00f6ra detta om du inte \u00e4r 100 % medveten om vad du g\u00f6r. R\u00e5dg\u00f6r alltid med din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare n\u00e4r det g\u00e4ller att utf\u00f6ra \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaruppgifter sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4tt nyckeln i andra l\u00e4get och starta inte bilen. H\u00e5ll gaspedalen i nedsparkpositionen i 5 sekunder utan paus. Nu \u00e4r det dags att vrida nyckeln till OFF-l\u00e4get men utan att ta ut den ur. Ta d\u00e4refter bort foten fr\u00e5n gaspedalen och v\u00e4nta 2 minuter innan systemet startar om sig sj\u00e4lvt.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de b\u00e4sta automatiska v\u00e4xell\u00e5dorna i v\u00e4rlden?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga fantastiska automatl\u00e5dor runt om i v\u00e4rlden, men det verkar som om Porsche PDK dubbelkoppling kan vara den b\u00e4sta av dem alla. Anledningen \u00e4r att PDK erbjuder otroligt smidiga och snabba v\u00e4xlingar, s\u00e5 mycket att den smidighet som PDK erbjuder \u00e4r mer lik en vridmomentomvandlare \u00e4n en DCT-l\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra klarar PDK av konstant startkontroll. DSG-v\u00e4xell\u00e5dan (S-Tronic) som finns i andra VAG-produkter \u00e4r ocks\u00e5 fantastisk, men den \u00e4r inte lika smidig som PDK. Den automatiska Steptronic-v\u00e4xell\u00e5dan i vissa BMW \u00e4r ocks\u00e5 en av de b\u00e4sta v\u00e4xell\u00e5dorna p\u00e5 marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den 9-v\u00e4xlade Mercedes Benz 9G-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en av de allra f\u00f6rsta 9-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dorna i lyxsegmentet. 9G-Tronic presenterades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i 2013 \u00e5rs Mercedes E350 Blue Efficiency och inf\u00f6rlivades senare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3884"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3884"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3884\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3885,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3884\/revisions\/3885"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3884"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3884"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3884"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}