{"id":3882,"date":"2022-03-11T10:08:14","date_gmt":"2022-03-11T10:08:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3882"},"modified":"2022-03-11T10:08:16","modified_gmt":"2022-03-11T10:08:16","slug":"mercedes-gt-53-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-gt-53-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes GT 53 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes AMG GT 4-d\u00f6rrars 53 \u00e4r vad Mercedes kallar en supersportlig lyxsedan, eftersom den kombinerar prestanda och exklusivitet fr\u00e5n den tv\u00e5sitsiga AMG GT-sportbilen med lyx, praktiska egenskaper och platsutrymme fr\u00e5n Mercedes Benz CLS-klassen.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT 4-d\u00f6rrars \u00e4r inte bara en Mercedes CLS med en aggressivare kaross, eftersom den har ett helt separat AMG-designat chassi med unika komponenter som \u00e4ven \u00f6verf\u00f6rs till interi\u00f6ren. GT AMG \u00e4r verkligen en riktigt imponerande bil, oavsett om du v\u00e4ljer 43, 53 eller 63 AMG-versionen.<\/p>\n\n\n\n

GT 53 anv\u00e4nder en turboladdad 6-cylindrig motor som ger massor av kraft och \u00e4r dessutom sofistikerad med ganska hyggliga br\u00e4nslef\u00f6rbrukningssiffror. Designen p\u00e5 GT 4-d\u00f6rrars liknar den 2-d\u00f6rrars AMG GT, men framh\u00e4ver \u00e4nd\u00e5 storleken och v\u00e4gn\u00e4rvaron hos 4-d\u00f6rrarsmodellen.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT-plattformen verkar vara en riktigt p\u00e5litlig bas, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. V\u00e4rdem\u00e4ssigt kostar GT 4-d\u00f6rrars en hel del pengar, s\u00e5 mycket att den konkurrerar med vissa h\u00f6gre st\u00e5ende 63 AMG-modeller. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 mer \u00e4n hygglig, men huvudutrymmet i baks\u00e4tet lider lite p\u00e5 grund av den sluttande taklinjen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 53 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 53 levereras med en 3,0 l turboladdad 6-cylindrig motor i linje med turbo som ger 435 hk och 383 lb-ft vridmoment. Alla AMG GT-modeller levereras med Mercedes egen 9G-Tronic 9-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som balanserar smidighet och kraft perfekt med anspr\u00e5ksl\u00f6sa v\u00e4xlingar och hyfsad ekonomi.<\/p>\n\n\n\n

53:an f\u00e5r ocks\u00e5 Mercedes 4MATIC+ AWD-system som kan skicka 100 % av kraften till bakhjulen om du \u00e4r villig att g\u00f6ra det. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att GT 53 ska ge 26MG med en tid p\u00e5 4,5 sekunder fr\u00e5n 0 till 60 km\/h och en toppfart p\u00e5 177 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att den 4.0L BiTurbo V8 som finns i den toppmodellerade GT 63 \u00e4r mycket mer sp\u00e4nnande och kraftfull, men 435 hk i en lyxsedan \u00e4r inget att klaga p\u00e5. P\u00e5 det hela taget \u00e4r drivlinan som finns i GT 53 fantastisk eftersom den erbjuder fantastiska prestanda, hyfsad ekonomi och en dubbel personlighetskarakt\u00e4r som kan \u00e4ndras enligt ditt hj\u00e4rtas \u00f6nskem\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 53 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 4-d\u00f6rrars lineup introducerades n\u00e5gra \u00e5r efter AMG GT 2-d\u00f6rrars coup\u00e9. 4-d\u00f6rrarsmodellen l\u00e5nar inspiration fr\u00e5n b\u00e5de Mercedes CLS och den 2-d\u00f6rrars GT AMG f\u00f6r att g\u00f6ra den b\u00e4sta Mercedes sportlimousinen som finns. Aggressiv front, en l\u00e5ng sluttande siluett och en kraftig bakre del g\u00f6r att GT sticker ut \u00e4ven i superbilss\u00e4llskap.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rt \u00e4r AMG GT kl\u00e4dd med h\u00f6gkvalitativa material med tonvikt p\u00e5 kolfiber, aluminium, l\u00e4der och Alcantara. Den AMG-specifika ratten och de AMG-specifika s\u00e4tena skiljer AMG GT fr\u00e5n den mer vanliga Mercedes-serien och GT k\u00e4nns verkligen fokuserad och prestationsinriktad bakom cockpit.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT f\u00e5r en helt unik interi\u00f6r tack vare en massiv mittkonsol som liknar en V8-motor. Instrumentbr\u00e4dan \u00e4r h\u00f6gt upp och du sitter l\u00e5gt i f\u00f6rh\u00e5llande till marken vilket g\u00f6r att GT k\u00e4nns mindre \u00e4n vad den faktiskt \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Chassit i GT 53 \u00e4r trimmat f\u00f6r att vara lite mer hanterbart \u00e4n det som finns i GT 63, vilket inneb\u00e4r att det balanserar prestanda, hantering och lyh\u00f6rdhet utan att offra komfort, anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och daglig k\u00f6rbarhet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 53 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

AMG GT \u00e4r en p\u00e5litlig bil \u00f6verlag vilket inneb\u00e4r att alla AMG GT-varianter erbjuder tillf\u00f6rlitlighetsresultat \u00f6ver genomsnittet j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga Mercedes-modeller. Detta betyder dock inte att GT 53 \u00e4r utan fel d\u00e5 styrsystemet verkar avge konstiga ljud p\u00e5 vissa modeller vilket senare kan koppla ur servostyrningsassistansen.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT 53 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem som har att g\u00f6ra med skrammel och knarr i interi\u00f6ren, vilket inte \u00e4r n\u00e5got man vill ha i en bil som kostar \u00f6ver 100 000 dollar. \u00c4gare har ocks\u00e5 rapporterat problem med bilens elektronik, t.ex. GPS-systemet, telefonanslutning, r\u00f6ststyrning och infotainmentsk\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 53 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 4-d\u00f6rrars h\u00e5ller sitt v\u00e4rde b\u00e4ttre \u00e4n alla vanliga Mercedes-modeller eftersom efterfr\u00e5gan \u00e4r stor och utbudet begr\u00e4nsat. Om du vill ha en begagnad GT 53 4-d\u00f6rrars m\u00e5ste du d\u00e4rf\u00f6r betala runt 100 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

En ny kostar en bra bit \u00f6ver 100 000 dollar medan GT 63-modellerna ganska ofta n\u00e4rmar sig 200 000 dollar. Praktiskt sett erbjuder GT 4-d\u00f6rrars ett relativt stort lastutrymme med rymliga frams\u00e4ten, men utrymmet i baks\u00e4tet \u00e4r begr\u00e4nsat p\u00e5 grund av den lutande taklinjen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes AMG GT 53 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en bil som kombinerar prestanda med styling, sp\u00e4nning, exklusivitet och branschledande teknik \u00e4r den 4-d\u00f6rrars GT-linjen n\u00e5got f\u00f6r dig. Mercedes avs\u00e5g att den 4-d\u00f6rrars GT skulle vara det \u00f6verl\u00e4gsna valet till den numera nedlagda 2-d\u00f6rrars AMG eftersom 4-d\u00f6rren erbjuder en mer livlig och bekv\u00e4m plattform.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att det inte finns alltf\u00f6r m\u00e5nga bilar d\u00e4r ute som kan matcha GT 4-d\u00f6rrars. Porsche Panamera \u00e4r en direkt konkurrent till AMG GT 4-d\u00f6rrars, men Mercedes k\u00e4nns mer dynamisk och mer l\u00e4mpad f\u00f6r prestandak\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes AMG GT 53 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT 53 \u00e4r en femstj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet eftersom den utnyttjar alla moderna s\u00e4kerhetssystem fr\u00e5n Mercedes. Du beh\u00f6ver verkligen v\u00e4lja ut bilen med massor av extrautrustning om du vill att den ska vara s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst erbjuder AMG GT 4-d\u00f6rrars ett styvt chassi som klarar av att st\u00e5 emot mycket stress medan krockkrypningszonerna \u00e4r mer \u00e4n anst\u00e4ndiga.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Mercedes GT 4-d\u00f6rrars?<\/h4>\n\n\n\n

De enda verkliga konkurrenterna till AMG GT 4-d\u00f6rrars \u00e4r Porsche Panamera och BMW 8-serie Gran Coupe. Alla tre erbjuder dock olika tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt f\u00f6r hur man g\u00f6r en snabb, snygg, lyxig och \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd sportlimousin.
Panamera k\u00e4nns mest seri\u00f6s av k\u00f6pcentret samtidigt som den erbjuder de h\u00f6gsta kvalitetsniv\u00e5erna. BMW:n \u00e4r den mest dynamiska medan AMG GT k\u00e4nns som den mest sp\u00e4nnande bilen i g\u00e4nget att k\u00f6ra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes AMG GT 4-d\u00f6rrars 53 \u00e4r vad Mercedes kallar en supersportlig lyxsedan, eftersom den kombinerar prestanda och exklusivitet fr\u00e5n den tv\u00e5sitsiga AMG GT-sportbilen med lyx, praktiska egenskaper och platsutrymme fr\u00e5n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3882"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3882"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3882\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3883,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3882\/revisions\/3883"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3882"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3882"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3882"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}