{"id":387,"date":"2021-04-14T10:48:15","date_gmt":"2021-04-14T10:48:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=387"},"modified":"2021-04-14T10:48:15","modified_gmt":"2021-04-14T10:48:15","slug":"vilka-mercedes-har-mbux","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-mbux\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har MBUX?"},"content":{"rendered":"\n

MBUX eller Mercedes Benz User Experience \u00e4r ett modernt infotainmentsystem f\u00f6r bilar fr\u00e5n Mercedes. Systemet debuterade i A-klassens instegsmodell 2018, och sedan dess har det erbjudits i varje ny Mercedes-modell.
Detta \u00e4r f\u00f6rsta g\u00e5ngen som den banbrytande tekniken b\u00f6rjade i en A-klass, snarare \u00e4n i en S-klass. Detta berodde fr\u00e4mst p\u00e5 att Mercedes ville behaga den yngre teknikintresserade kundkretsen. MBUX anses allm\u00e4nt vara ett av, om inte det b\u00e4sta infotainmentsystemet som f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuds i hela bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

MBUX: Mer \u00e4n bara ett infotainmentsystem<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r systemet syftar till att helt f\u00f6r\u00e4ndra ditt s\u00e4tt att interagera med bilen, och det inneh\u00e5ller \u00e4ven m\u00e5nga underh\u00e5llnings- och s\u00e4kerhetsfunktioner. M\u00e5nga moderna infotainmentsystem i bilar saknar processorkraft och \u00e4r vanligtvis l\u00e5ngsamma och k\u00e4nns som den senaste generationen, men MBUX erbjuder en upplevelse som liknar en modern smartphone.
Som standard levereras MBUX med en f\u00f6rardisplay och en central sk\u00e4rm, b\u00e5da m\u00e4ts p\u00e5 7 tum. Den h\u00e4r versionen av MBUX \u00e4r inte lika sp\u00e4nnande som den uppgraderade versionen som f\u00f6ljer med Premium-paketet och erbjuder tv\u00e5 10,25-tumssk\u00e4rmar bakom en glaspanel som ger en infotainmentupplevelse av n\u00e4sta generations slag.
MBUX-systemet erbjuder vackert utformade typsnitt och skarp grafik som ger ett premiumintryck. MBUX, BMW:s iDrive och Audis MMI \u00e4r de tre branschledande systemen n\u00e4r det g\u00e4ller infotainmentsystem, och resten av bilindustrin sl\u00e4par l\u00e5ngt efter.<\/p>\n\n\n\n

MBUX-funktionalitet<\/h2>\n\n\n\n

MBUX kan styra i stort sett alla aspekter av bilen. Du kan styra dina vanliga navigations-, ljud- och samtalssystem. Du kan ocks\u00e5 styra s\u00e4tesalternativen, och i vissa av de h\u00f6gre Mercedes-modellerna kan du \u00e4ven styra massages\u00e4tena.
Dessutom kan du st\u00e4lla in dina k\u00f6rprofiler, omgivande belysning, st\u00f6rningar i s\u00e4kerhetssystemen och mycket mer.
Den tidigare generationen av Mercedes COMMAND-systemet hade en kontrollratt i mittkonsolen som gjorde det m\u00f6jligt att styra systemet. MBUX har dock ingen central kontrollratt och styrs med peking\u00e5ngar, geststyrning, rattknappar och r\u00f6ststyrning.
Systemet kan ocks\u00e5 k\u00e4nna igen frekventa val av musik, rutt och destination som g\u00f6r det l\u00e4ttare att njuta av resan.<\/p>\n\n\n\n

MBUX Artificiell intelligens<\/h2>\n\n\n\n

En av de mest imponerande MBUX-funktionerna \u00e4r den virtuella r\u00f6stassistenten med artificiell intelligens LINGUATRONIC. Det h\u00e4r systemet aktiveras genom att s\u00e4ga ”Hej Mercedes” och g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att styra m\u00e5nga olika aspekter av ditt infotainmentsystem genom att anv\u00e4nda vardagliga fraser.
Detta system kan ocks\u00e5 l\u00e4ra sig med tiden och kommer s\u00e4kert att f\u00f6rb\u00e4ttras med framtida versioner. Det nuvarande systemet fungerar via molnet och liknar till viss del Siri eller Google Assistant. MBUX-systemet kr\u00e4ver en anslutning till mobiln\u00e4tet och kan hj\u00e4lpa dig att best\u00e4mma vilken restaurang du ska g\u00e5 till eller vilken v\u00e4g du ska ta.
Du b\u00f6r l\u00e4sa anv\u00e4ndarhandboken om alla funktioner som systemet erbjuder s\u00e5 att du kan f\u00e5 ut det mesta av det. MBUX-systemet lyssnar alltid, med eller utan n\u00e4tverksanslutning, och du kan styra den omgivande belysningen, s\u00e4tespositioner, klimatkontroller, massage, s\u00e4tesv\u00e4rme och ventilationsalternativ.<\/p>\n\n\n\n

MBUX f\u00f6rst\u00e4rkt verklighet<\/h2>\n\n\n\n

MBUX AR \u00e4r ocks\u00e5 en av de imponerande funktionerna i det nya MBUX-systemet. MBUX AR g\u00f6r det m\u00f6jligt att tydligt projicera riktlinjerna p\u00e5 din heads-up-display och i f\u00f6rarens cockpit, vilket g\u00f6r det om\u00f6jligt f\u00f6r dig att ta fel v\u00e4g.
Det h\u00e4r systemet ger tydliga, omissk\u00e4nnliga v\u00e4gbeskrivningar som k\u00e4nns otroligt rymd\u00e5ldersm\u00e4ssigt. MBUX-navigationssystemet \u00e4r lika avancerat som resten av systemet. Om du \u00e4r van vid att anv\u00e4nda Apple Car Play eller Android Auto m\u00f6jligg\u00f6r systemet \u00e4ven tr\u00e5dl\u00f6st CarPlay p\u00e5 vissa marknader.<\/p>\n\n\n\n

MBUX FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilket \u00e4r b\u00e4st, Mercedes MBUX, Audi MMI eller BMW iDrive?<\/h4>\n\n\n\n

Alla tre systemen \u00e4r fantastiska eftersom de erbjuder j\u00e4mf\u00f6rbara funktioner, och att v\u00e4lja n\u00e5got av de tre \u00e4r tillr\u00e4ckligt bra. Det finns dock vissa skillnader. \u00c4ven om alla tre systemen erbjuder AI-r\u00f6stassistenter \u00e4r den i Mercedes den mest avancerade.
N\u00e4r det g\u00e4ller geststyrning \u00e4r det BMW som erbjuder flest funktioner f\u00f6r geststyrning. Utformningen av dessa tre skiljer sig ganska mycket \u00e5t. BMW:s f\u00f6rarcockpit \u00e4r inte lika anpassningsbar som de andra tv\u00e5 och kan ibland k\u00e4nnas lite m\u00f6rk.
Audis Virtual Cockpit \u00e4r det b\u00e4sta f\u00f6rarm\u00e4tningssystemet av de tre, men den centrala sk\u00e4rmen kan verka lite enkel j\u00e4mf\u00f6rt med MBUX. Audi och Mercedes verkar vara ett b\u00e4ttre val \u00e4n BMW, men inte s\u00e4rskilt mycket.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att uppgradera till Premium MBUX-systemet?<\/h4>\n\n\n\n

Kort sagt, ja, det \u00e4r det. Det grundl\u00e4ggande MBUX-systemet ser d\u00e5ligt ut och erbjuder tjocka ramar och begr\u00e4nsad funktionalitet. Det fullfj\u00e4drade MBUX-systemet ing\u00e5r som en del av Premium-paketet, och Premium-paketet anses generellt vara ”ett m\u00e5ste” n\u00e4r det g\u00e4ller andrahandsk\u00f6pare.
Grundsystemet \u00e4r helt enkelt f\u00f6r enkelt f\u00f6r en modern Mercedes, s\u00e5 det \u00e4r starkt rekommenderat att du uppgraderar systemet till den fullst\u00e4ndiga MBUX-upplevelsen. Det erbjuder mycket mer funktionalitet och \u00e4r i alla avseenden mer tilltalande f\u00f6r \u00f6gonen.<\/p>\n\n\n\n

Erbjuder AMG-versionen av MBUX n\u00e5gon ytterligare funktionalitet?<\/h4>\n\n\n\n

AMG-versioner av vanliga Mercedes-bilar brukar erbjuda ”mer av allt”, och det g\u00e4ller delvis f\u00f6r MBUX. MBUX i moderna AMG-versioner erbjuder vissa specifika prestandainriktade m\u00e4tare och information. MBUX i en AMG-version \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med en sportigare design som inneh\u00e5ller en v\u00e4xellampa f\u00f6r problemfri v\u00e4xling.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det fullst\u00e4ndiga MBUX-systemet?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts m\u00e5ste du, om du vill ha den fullst\u00e4ndiga MBUX-upplevelsen i din A-klass, v\u00e4lja premiumpaketet, som kostar 2 950 dollar. Du m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att Wi-Fi-hotspot i bilen levereras med 1 GB under en provperiod. D\u00e4refter m\u00e5ste du betala 35 dollar f\u00f6r 4 GB i m\u00e5naden eller 70 dollar f\u00f6r 10 GB och 200 dollar f\u00f6r 20 GB per \u00e5r.
Moderna planer f\u00f6r dataanv\u00e4ndning fr\u00e5n din mobiltelefon \u00e4r det b\u00e4sta alternativet, eftersom de vanligtvis \u00e4r billigare och bilen kan ansluta till en extern Wi-Fi-hotspot n\u00e4r som helst.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

MBUX eller Mercedes Benz User Experience \u00e4r ett modernt infotainmentsystem f\u00f6r bilar fr\u00e5n Mercedes. Systemet debuterade i A-klassens instegsmodell 2018, och sedan dess har det erbjudits i varje ny Mercedes-modell.Detta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":388,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/387"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=387"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/387\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/388"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=387"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=387"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=387"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}