{"id":383,"date":"2021-04-14T10:46:41","date_gmt":"2021-04-14T10:46:41","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=383"},"modified":"2021-04-14T10:46:41","modified_gmt":"2021-04-14T10:46:41","slug":"vilken-mercedes-har-vingdorrar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-har-vingdorrar\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes har vingd\u00f6rrar?"},"content":{"rendered":"\n

En Gull-wing-d\u00f6rr \u00e4r en d\u00f6rr med topph\u00e4ngd d\u00f6rr som blev popul\u00e4r genom den legendariska v\u00e4gburna versionen av den ikoniska racing 300SL Mercedes p\u00e5 1950-talet. Sedan dess har m\u00e5svingard\u00f6rrar hittat sin v\u00e4g till en annan Mercedes-modell, SLS.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300SL \u00e4r en otroligt popul\u00e4r veteranbil nuf\u00f6rtiden, och m\u00e5svingerd\u00f6rrarna \u00e4r s\u00e4kert en av anledningarna till det. Tesla har ocks\u00e5 introducerat sin version av m\u00e5svingd\u00f6rrarna i toppmodellen av SUV:en Model X, som kallas Falcon-d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300SL<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz 300SL (chassiskod W 198) introducerades 1952 f\u00f6r t\u00e4vlings\u00e4ndam\u00e5l och 1954 som tv\u00e5sitsig sportbil f\u00f6r v\u00e4gbruk. Den v\u00e4gg\u00e5ende versionen av SL erbj\u00f6ds som roadster och coup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

300SL drevs av en 2,9-liters raka sexmotor kopplad till en 4-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da. 300SL hade 240 hk och ett vridmoment p\u00e5 217 lb-ft. Bilen v\u00e4gde bara omkring 3440 pund f\u00f6r coup\u00e9 och lite mer f\u00f6r roadster, vilket gjorde att 300SL var ganska atletisk, \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Sedan 300SL:s f\u00f6delse har modellens popularitet skjutit i h\u00f6jden eftersom m\u00e5nga anser att 300SL \u00e4r den vackraste klassiska bilen genom tiderna. Tillsammans med dess popularitet har \u00e4ven v\u00e4rdet skjutit i h\u00f6jden. Det ursprungliga v\u00e4rdet p\u00e5 300SL var cirka 7 000 dollar f\u00f6r coup\u00e9bilen (inte justerat f\u00f6r inflation).
Numera kostar en hygglig 300SL coupe s\u00e5 mycket som 1-3 miljoner dollar. Och v\u00e4rdet f\u00f6rv\u00e4ntas bara forts\u00e4tta att stiga eftersom 300SL inte visar n\u00e5gra tecken p\u00e5 att sl\u00e5 sig till ro. Coup\u00e9versionen \u00e4r \u00e4nnu mer samlingsbar, delvis p\u00e5 grund av att roadstern inte erbjuder Gullwing-d\u00f6rrarna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG introducerades f\u00f6rst 2010 som den andliga efterf\u00f6ljaren till den ikoniska Mercedes 300SL. SLS finns ocks\u00e5 i en coup\u00e9version utrustad med Gullwing-d\u00f6rrar, eller en roadsterversion med vanliga d\u00f6rrar, precis som 300SL.<\/p>\n\n\n\n

SLS \u00e4r utrustad med en av de mest uppskattade AMG-motorerna genom tiderna, den 6,2-liters V8-motorn med naturlig framdrivning, kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling, med en kapacitet p\u00e5 upp till 631 hk (468 lb-ft) och i den mest kraftfulla versionen av Black Series.<\/p>\n\n\n\n

SLS har ocks\u00e5 upplevt en stadig v\u00e4rdestegring under de senaste \u00e5ren, och numera f\u00f6rv\u00e4ntas du betala minst 150 000 dollar f\u00f6r ett hyfsat exemplar, och l\u00e5ngt \u00f6ver 600 000 dollar f\u00f6r toppmodellen SLS AMG Black Series i begr\u00e4nsad upplaga.<\/p>\n\n\n\n

SLS upph\u00f6rde att tillverkas 2015 och ersattes senare av AMG GT, som ocks\u00e5 n\u00e4rmar sig slutet av sin livsl\u00e4ngd 2022. \u00c4ven om AMG GT var en senare modell var det bara AMG GT Black Series som hade mer kraft \u00e4n SLS AMG Black Series.<\/p>\n\n\n\n

SLS AMG f\u00f6rv\u00e4ntas ocks\u00e5 klara sig b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde under de kommande \u00e5ren, delvis p\u00e5 grund av att AMG GT inte \u00e4r utrustad med m\u00e5svingard\u00f6rrar och \u00e4ven p\u00e5 grund av den ikoniska 6,2-liters V8:an med naturlig aspiration.<\/p>\n\n\n\n

Effekten av m\u00e5svingd\u00f6rrar p\u00e5 bilens v\u00e4rde<\/h2>\n\n\n\n

De flesta modeller g\u00e5r b\u00e4ttre i roadsterform \u00e4n i coup\u00e9form. Vissa biltillverkare som Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Mclaren och m\u00e5nga andra erbjuder cabrioletmodeller med en betydande premie j\u00e4mf\u00f6rt med en coupe. Och andrahandsv\u00e4rdet gynnar ocks\u00e5 cabrioletmodellerna mer.<\/p>\n\n\n\n

Men n\u00e4r det g\u00e4ller 300SL och SLS AMG anses coupe n\u00e4stan alltid vara mer samlingsbar p\u00e5 grund av m\u00e5svingd\u00f6rrarna, s\u00e5 v\u00e4rdet p\u00e5 dessa \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n roadsterformen. Genom historien har endast ett f\u00e5tal bilar levererats med m\u00e5sving-\/falcon-d\u00f6rrar fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

En Pagani Huayra \u00e4r en exotisk hyperbil f\u00f6r flera miljoner dollar som tillverkas av den italienska boutiquetillverkaren Pagani Automobili. Huayra finns \u00e4ven i roadster- och coup\u00e9form, och m\u00e5nga entusiaster har uttryckt sin fientlighet eftersom roadstern har vanliga d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om Gullwing-d\u00f6rrar<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan m\u00e5svingd\u00f6rrar och fj\u00e4rilsd\u00f6rrar\/ saxd\u00f6rrar?<\/h4>\n\n\n\n

Fj\u00e4ril\/saxd\u00f6rrar \u00e4r en viktig del av de stora V12-drivna Lamborghini-modellerna, t.ex. Aventador och Murcielago. Ferrari erbjuder ocks\u00e5 fj\u00e4rilsd\u00f6rrar med sina V12-toppmodeller som Ferrari LaFerrari eller Ferrari Enzo.
Dessa d\u00f6rrar har g\u00e5ngj\u00e4rn p\u00e5 samma st\u00e4lle som vanliga d\u00f6rrar, men g\u00e5ngj\u00e4rnsmekanismen \u00e4r annorlunda s\u00e5 att d\u00f6rrarna \u00f6ppnas antingen p\u00e5 ett fj\u00e4rilsliknande s\u00e4tt eller p\u00e5 ett mer kantigt saxliknande s\u00e4tt.
M\u00e4rken som Rolls Royce erbjuder s\u00e5 kallade ”Suicide Doors”, som \u00e4r bakre g\u00e5ngj\u00e4rn i ett f\u00f6rs\u00f6k att g\u00f6ra d\u00f6rr\u00f6ppningen s\u00e5 bred som m\u00f6jligt f\u00f6r en person kl\u00e4dd i galakl\u00e4nning. Det finns \u00e4ven n\u00e5gra andra d\u00f6rrtyper inom bilindustrin, men fj\u00e4ril\/ sax- och m\u00e5svingmodellerna anses vara de h\u00e4ftigaste av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes SL-modellen att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Ur ett v\u00e4rdeperspektiv verkar SLS AMG Black Series verkligen vara den b\u00e4sta modellen att k\u00f6pa, men SLS AMG BS kostar mycket mer \u00e4n resten av SLS-serien. Black Series \u00e4r ocks\u00e5 den mest atletiska, kraftfullaste och underh\u00e5llande modellen att k\u00f6ra, men ocks\u00e5 den mest begr\u00e4nsade av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r man v\u00e4ljer mellan coup\u00e9 och roadster verkar dock coup\u00e9 vara en betydligt mer popul\u00e4r variant p\u00e5 begagnatmarknaden. P\u00e5 grund av m\u00e5svingd\u00f6rrarna och k\u00f6regenskaperna verkar coup\u00e9n vara ett b\u00e4ttre k\u00f6p p\u00e5 det hela taget. Kup\u00e9n f\u00f6rv\u00e4ntas ocks\u00e5 f\u00e5 en j\u00e4mnare v\u00e4rde\u00f6kning j\u00e4mf\u00f6rt med roadstern.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Mercedes att sl\u00e4ppa en ny modell med m\u00e5svingd\u00f6rrar?<\/h4>\n\n\n\n

Inga nuvarande modeller erbjuds med m\u00e5svingd\u00f6rrar, och Mercedes inser att alternativet m\u00e5svingd\u00f6rrar \u00e4r otroligt v\u00e4rdefullt f\u00f6r varum\u00e4rket s\u00e5 Mercedes kommer f\u00f6rmodligen bara att erbjuda m\u00e5svingd\u00f6rrar till de b\u00e4sta och mest v\u00e4rdefulla modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Kanske kommer efterf\u00f6ljaren till AMG GT att erbjuda m\u00e5svingd\u00f6rrar, men just nu finns det inga indikationer om efterf\u00f6ljaren till GT. Det \u00e4r fortfarande oklart n\u00e4r Mercedes planerar att erbjuda en bil med m\u00e5svingd\u00f6rrar, men n\u00e4r de s\u00e5 sm\u00e5ningom best\u00e4mmer sig f\u00f6r att g\u00f6ra det kommer det med all s\u00e4kerhet att bli en popul\u00e4r modell.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En Gull-wing-d\u00f6rr \u00e4r en d\u00f6rr med topph\u00e4ngd d\u00f6rr som blev popul\u00e4r genom den legendariska v\u00e4gburna versionen av den ikoniska racing 300SL Mercedes p\u00e5 1950-talet. Sedan dess har m\u00e5svingard\u00f6rrar hittat sin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":384,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/383"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=383"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/383\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/384"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=383"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=383"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=383"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}