{"id":3807,"date":"2022-03-03T12:29:27","date_gmt":"2022-03-03T12:29:27","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3807"},"modified":"2022-03-03T12:29:30","modified_gmt":"2022-03-03T12:29:30","slug":"mercedes-ml320-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-ml320-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes ML320 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes ML320 tillverkades mellan 1997 och 2005 f\u00f6r den f\u00f6rsta W163-generationen och den efterf\u00f6ljande ML320 var W164 som upph\u00f6rde att tillverkas 2011. Den f\u00f6rsta generationen av ML320 \u00e4r nu en ganska gammal bil och den \u00e4r inte heller den mest p\u00e5litliga medan W164 fortfarande \u00e4r en hygglig bil.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa anv\u00e4nder en 6-cylindrig motor med upp\u00e5t 200 hk, ett AWD-system och en automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Den f\u00f6rsta generationen av ML320 finns \u00e4ven med en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 vissa marknader. Alla dessa ML320-motorer \u00e4r smidiga och passande f\u00f6r en s\u00e5 stor bil, men de har problem med kylning och remskivor.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r den f\u00f6rsta generationen av ML tam och enkel medan den andra generationen \u00e4r mycket mer aggressiv och utilitaristisk, b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Chassit och fj\u00e4dringen \u00e4r skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r den bekv\u00e4ma sidan av saken, men det betyder inte att ML inte \u00e4r en bra terr\u00e4ngbil.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan b\u00e5da dessa bilar f\u00e5s till ett riktigt lockande pris, men h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader och tillf\u00f6rlitlighetsproblem tenderar att ge en annan bild. Praktiskt sett \u00e4r b\u00e5da dessa bilar mycket rymliga f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor, b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller sittplatser och lastutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML320 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av ML320 anv\u00e4nder en 3,2L V6-motor med 218hk och 228lb-ft vridmoment. Den levereras med ett permanent AWD-system som g\u00f6r den \u00e4ven till en v\u00e4rdefull terr\u00e4ngk\u00f6rare. Standardalternativet f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan i f\u00f6rsta generationen av ML320 \u00e4r en 5-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som passar ganska hyggligt till karakt\u00e4ren hos W163 ML320.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av ML320, W164-generationen, anv\u00e4nder en reviderad version av exakt samma motor f\u00f6r att erbjuda en 3,5 l cylindervolym som r\u00e4cker till 272 hk och 258 lb-ft vridmoment. W164 erbjuder ocks\u00e5 en mer sofistikerad och effektiv 7-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och ett permanent AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen ML320 kan ge ungef\u00e4r 17MPG kombinerad vilket inte \u00e4r s\u00e5 effektivt medan den andra generationen kan ge en mer hygglig 20MPG. P\u00e5 det hela taget m\u00e5ste du k\u00f6ra dessa p\u00e5 ett ganska \u00e5terh\u00e5llsamt s\u00e4tt f\u00f6r att verkligen uppleva 17 eller 20MPG.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML320 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av ML320 ser ganska enkel och t\u00e4mjd ut, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r s\u00e5 kommenderande. AMG-versionerna tenderar dock att piffa upp den yttre designen och g\u00f6ra den mer kommenderande, mer SUV-liknande.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av ML320 ser mycket mer imponerande och lyxig ut med starka armh\u00e5lor och uttalade h\u00f6fter. Interi\u00f6rt har b\u00e5da dessa modeller l\u00e4derstolar och smart utformade v\u00e4xlar, men den andra generationen ser mycket lyxigare ut \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da \u00e4r utformade som bekv\u00e4ma SUV:ar f\u00f6r familjen, vilket inneb\u00e4r att de erbjuder en d\u00e4mpad och avslappnad k\u00f6rupplevelse. De upplever dock en hel del kroppsrullning och lutning vid inbromsning, vilket g\u00f6r dem ovilliga att g\u00f6ra prestandak\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML320 – Tillf\u00f6rlitlighet och potentiella problem<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av ML320 \u00e4r inte den mest p\u00e5litliga SUV:n som finns, inte ens med r\u00e5ge. Den andra generationen \u00e4r dock faktiskt b\u00e4ttre, men bara om den underh\u00e5lls korrekt och i tid. Hur som helst m\u00e5ste du komma ih\u00e5g att b\u00e5da dessa har en tendens att drabbas av alla slags motorrelaterade problem, problem med styrsystemet och elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

Luftfj\u00e4dringsutrustade modeller \u00e4r ocks\u00e5 tveksamma utan r\u00e4tt underh\u00e5ll medan alla sorters l\u00e4ckor ocks\u00e5 kan skapa alla sorters problem. Ingen av dessa tv\u00e5 \u00e4r n\u00e5gon m\u00e4stare i tillf\u00f6rlitlighet, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste underh\u00e5lla dem om du vill att de ska h\u00e5lla \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML320 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av ML320 kan f\u00e5s f\u00f6r sm\u00e5pengar, men underh\u00e5llskostnaderna kan l\u00e4tt f\u00f6rneka det p\u00e5 bara ett \u00e5r. Andra generationen har ett mer rimligt pris, vilket inneb\u00e4r att du l\u00e4tt kan f\u00e5 en f\u00f6r 10 000 dollar. Du m\u00e5ste dock k\u00f6pa en nyare modell med f\u00e5 mil p\u00e5 klockan om du vill ha den som din dagliga f\u00f6rare. Dessa kommer att kosta dig n\u00e5gra tusenlappar extra.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r ML320 mer \u00e4n hygglig, oavsett om det \u00e4r W163- eller W164-generationen. Det finns gott om utrymme f\u00f6r upp till fem passagerare och det lastutrymme som erbjuds \u00e4r ocks\u00e5 mer \u00e4n anst\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa ML320?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa W164 ML320, men bara om du vill ha den, gillar den och kan underh\u00e5lla den ordentligt. Den f\u00f6rsta generationen ML320 \u00e4r egentligen inte s\u00e5 bra, s\u00e4rskilt inte om den har m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan. Med tanke p\u00e5 att dessa tenderar att k\u00f6ras tills hjulen faller av \u00e4r chanserna att hitta en med f\u00e5 mil begr\u00e4nsade, \u00e5tminstone inte till ett billigt pris.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet mot den andra generationen ML320. Den \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig och kan fortfarande anv\u00e4ndas idag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r ML320 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da generationerna av ML320 \u00e4r s\u00e4kra med tanke p\u00e5 deras \u00e5lder. Det inneb\u00e4r att de erbjuder en tankliknande byggkvalitet \u00e4ven om de saknar alla moderna s\u00e4kerhetsfunktioner. Den andra generationen av ML320 \u00e4r mycket s\u00e4krare, men inte heller lika s\u00e4ker som de flesta moderna SUV:er \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har alltid fokuserat p\u00e5 att g\u00f6ra s\u00e4kra bilar, och dessa tv\u00e5 \u00e4r inga undantag. Men om du vill ha den s\u00e4kraste Mercedes SUV-upplevelsen utan att betala enorma summor pengar b\u00f6r den tredje generationen ML-klass g\u00f6ra susen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r ML320 en bra terr\u00e4ngk\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da generationerna av ML320 kan h\u00e4vda sig p\u00e5 en terr\u00e4ngbana, men man kan lugnt s\u00e4ga att ingen av de h\u00e4r tv\u00e5 \u00e4r n\u00e5gon riktig terr\u00e4ngk\u00f6rare. De \u00e4r utformade och byggda f\u00f6r anv\u00e4ndning p\u00e5 v\u00e4g, skolresor, motorv\u00e4gsk\u00f6rning och fotbollstr\u00e4ningar. De \u00e4r f\u00f6dda f\u00f6r att tillbringa sin tid p\u00e5 v\u00e4gen \u00e4ven om de andas terr\u00e4ngbanor.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes vet att knappast n\u00e5gon \u00e4r villig eller t\u00e4nker ta en lyxig Mercedes SUV utanf\u00f6r de upptrampade v\u00e4garna och Mercedes vet ocks\u00e5 att de flesta Mercedes SUV-\u00e4gare vill ha komfort, tystnad och obehindrad prestanda.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes ML320 tillverkades mellan 1997 och 2005 f\u00f6r den f\u00f6rsta W163-generationen och den efterf\u00f6ljande ML320 var W164 som upph\u00f6rde att tillverkas 2011. Den f\u00f6rsta generationen av ML320 \u00e4r nu en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3807"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3807"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3807\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3808,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3807\/revisions\/3808"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3807"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3807"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3807"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}