{"id":3803,"date":"2022-03-03T12:28:31","date_gmt":"2022-03-03T12:28:31","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3803"},"modified":"2022-03-03T12:28:33","modified_gmt":"2022-03-03T12:28:33","slug":"mercedes-gl450-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-gl450-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes GL450 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes GL-klass \u00e4r en fullstor lyx-SUV fr\u00e5n Mercedes med plats f\u00f6r upp till sju passagerare, en hund eller tv\u00e5 och en massa bagage. GL-klassen, eller den numera omd\u00f6pt till GLS-Klass Mercedes SUV, riktar sig till dem som vill maximera utrymme och anv\u00e4ndbarhet utan att g\u00f6ra avkall p\u00e5 komfort, lyx och teknik.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av GL (X164) tillverkades mellan 2006 och 2012 och ersattes senare av generationen X166. X166 var i produktion mellan 2012 och 2019 och ersattes senare av GLS-klassen som den nya Mercedes fullstora lyxiga familje-SUV.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser X164 n\u00e5got ut som en f\u00f6rh\u00f6jd version av mellanstora ML, vilket inneb\u00e4r att den ser aggressiv, utilitaristisk och stilren ut. X166 ser lite mer speciell ut tack vare Mercedes nya str\u00e5lkastarteknik, ett mer tillf\u00f6rlitligt chassi och mycket mer teknik.<\/p>\n\n\n\n

GL450 anv\u00e4nder en 8-cylindrig motor vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r placerad i toppen av Mercedes SUV-utbud. Den erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme, upp till sju sittplatser och massor av lastutrymme. V\u00e4rdem\u00e4ssigt erbjuder GL ett bra v\u00e4rde, men den kostar ganska mycket pengar att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av GL450 anv\u00e4nder en 4,7L V8 som ger 335 och 339lb-ft vridmoment. Den levereras uteslutande med Mercedes 7G-Tronic automatl\u00e5da. Den h\u00e4r motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin dragkraft och sina anstr\u00e4ngningsl\u00f6sa prestanda utan att offra smidighet f\u00f6rfining.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av GL450 anv\u00e4nder samma motor, men effekten har \u00f6kat till 362 hk och 406 lb-ft vridmoment. Denna GL450 anv\u00e4nder en nyare, mer raffinerad och effektiv v\u00e4xell\u00e5da som kallas 9G Tronic-automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

GL450 \u00e4r GL-klassens instegsmodell, men den erbjuder mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med dragkraft f\u00f6r de flesta. 450-modellen \u00e4r ocks\u00e5 den mest effektiva av alla eftersom b\u00e5da dessa GL450-modeller kan ge en hygglig 18-22MPG kombinerad.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan l\u00e5nar den f\u00f6rsta generationen av GL450 sina designknep fr\u00e5n mellanstora ML-klassen. Detta g\u00f6r att X164 ser ganska aggressiv ut med utpr\u00e4glade axlar och en ganska imponerande frontgrill. Ridh\u00f6jden har h\u00f6jts, men GL450 \u00e4r inte n\u00e5gon all-out off-roader.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av GL450 anv\u00e4nder sig av en modernare design tack vare en helt ny grill, nya LED-str\u00e5lkastare med flera str\u00e5lkastare och en slankare silhuett. X166 ser inte lika aggressiv ut som X164, men den ser fortfarande imponerande ut f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringen i GL450 \u00e4r i f\u00f6rsta hand skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r komfort och cruising. Karossen tenderar att rulla ganska mycket, och om du kombinerar det med en h\u00f6g tyngdpunkt och mycket vikt kommer du omedelbart att inse att GL450 \u00e4r en bekv\u00e4m SUV och inget annat.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5da generationerna av GL450 anses vara tillf\u00f6rlitliga, men X166 \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n X164. B\u00e5da dessa kostar mycket pengar att underh\u00e5lla och r\u00e4tt underh\u00e5ll \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet, utan det kommer dessa SUV:er inte att kunna h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen som dessa SUV:er tenderar att drabbas av \u00e4r elektriska problem, upph\u00e4ngningsproblem (s\u00e4rskilt om de \u00e4r utrustade med AIRMATIC-upph\u00e4ngning), den fruktade Takata-\u00e5terkallelsen i samband med problem med krockkuddar, motorproblem och eventuella problem med servostyrningssystemet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan hitta en mycket begagnad X164 GL450 med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r cirka 10 000 dollar. Det \u00e4r inte dessa du b\u00f6r leta efter eftersom de tenderar att vara kostsamma att underh\u00e5lla, \u00e4ven om det ursprungliga begagnatpriset verkar frestande. Du b\u00f6r spendera omkring 17k-$20k p\u00e5 en GL450 av f\u00f6rsta generationen om du vill ha ett relativt hyggligt exemplar.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av GL450 kan f\u00e5s f\u00f6r cirka 15 000 dollar i den allra l\u00e4gsta \u00e4nden medan de b\u00e4sta X166 GL450-exemplaren g\u00e5r f\u00f6r cirka 40 000 dollar och mer. Du b\u00f6r spendera minst 27-32 000 dollar p\u00e5 en av dessa om du vill ha ett anst\u00e4ndigt exemplar med inte alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r b\u00e5da generationerna av GL \u00f6verl\u00e4gsna varje annan Mercedes SUV som finns. De erbjuder massor av utrymme, massor av sk\u00e5putrymmen och f\u00f6rvaringsutrymmen samtidigt som de erbjuder en fantastisk sikt runtomkring. De \u00e4r utformade f\u00f6r familjeanv\u00e4ndning i \u00e5tanke vilket inneb\u00e4r att det fortfarande \u00e4r enormt bra familjebilar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes GL450?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur mycket du \u00e4r villig att l\u00e4gga ut p\u00e5 en ny bil och om du ens beh\u00f6ver en s\u00e5 stor bil som GL. Du m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att dessa fullstora begagnade lyxiga SUV:er tenderar att kosta ganska mycket pengar att underh\u00e5lla, vilket \u00e4r n\u00e5got du m\u00e5ste g\u00f6ra om du vill att den ska h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r GL450 en bra bil f\u00f6r familjer eftersom den erbjuder mycket utrymme samtidigt som den \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil. V8:an p\u00e5 4,7 liter \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta och V8-modellen GL63 storming V8 \u00e4r egentligen inte n\u00f6dv\u00e4ndig f\u00f6r en s\u00e5dan icke-dynamisk bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r GL450 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom de flesta SUV:er i GL- och GLC-klassen k\u00f6ps av st\u00f6rre familjer m\u00e5ste GL vara s\u00e4ker f\u00f6r att \u00f6verhuvudtaget kunna s\u00e4ljas. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Mercedes har gjort stora anstr\u00e4ngningar f\u00f6r att se till att GL uppfyller alla moderna s\u00e4kerhetsnormer.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta X164-generationen av GL450 \u00e4r s\u00e4ker, men den saknar m\u00e5nga moderna s\u00e4kerhetsfunktioner i programvaran. Den fruktade Takata-\u00e5terkallelsen gjorde dessa relativt os\u00e4kra n\u00e4r det g\u00e4ller krockkuddar, s\u00e5 se till att kontrollera om den modell du tittar p\u00e5 \u00e4r fri fr\u00e5n dessa problem. Den andra generationen av GL450 \u00e4r dock mycket s\u00e4krare oavsett utrustningsniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r GL450 en bra terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

Alla generationer av GL450 kan h\u00e5lla m\u00e5ttet n\u00e4r det g\u00e4ller mild och m\u00e5ttlig terr\u00e4ngk\u00f6rning, men de \u00e4r inga terr\u00e4ngk\u00f6rnings-SUV:ar, inte p\u00e5 l\u00e5nga v\u00e4gar. De \u00e4r alldeles f\u00f6r tunga, f\u00f6r l\u00e5nga och f\u00f6r stora. Detta inneb\u00e4r att de i f\u00f6rsta hand \u00e4r utformade f\u00f6r v\u00e4gbruk.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst b\u00f6r GL450 g\u00f6ra susen f\u00f6r 99 procent av m\u00e4nniskorna, om du vill ha en mer seri\u00f6s terr\u00e4ngk\u00f6rare fr\u00e5n Mercedes b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet mot G-klassens SUV.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes GL-klass \u00e4r en fullstor lyx-SUV fr\u00e5n Mercedes med plats f\u00f6r upp till sju passagerare, en hund eller tv\u00e5 och en massa bagage. GL-klassen, eller den numera omd\u00f6pt till GLS-Klass<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3803"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3803"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3803\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3804,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3803\/revisions\/3804"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3803"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3803"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3803"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}