{"id":3801,"date":"2022-03-03T12:28:02","date_gmt":"2022-03-03T12:28:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3801"},"modified":"2022-03-03T12:28:05","modified_gmt":"2022-03-03T12:28:05","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-gl450","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-gl450\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes GL450"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes GL\/GLS-modellerna utg\u00f6r den h\u00f6gsta niv\u00e5n av Mercedes lyxiga SUV:er i fullstorlek och \u00e4r utformade f\u00f6r att ge maximal komfort f\u00f6r alla sju passagerare. Dessa bilar \u00e4r stora, breda, tunga och l\u00e5nga, vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r de l\u00e4ttaste bilarna att k\u00f6ra, men de \u00e4r n\u00e5gra av de mest bekv\u00e4ma.<\/p>\n\n\n\n

Med en s\u00e5dan stor massa kommer n\u00e5gra tydliga f\u00f6rbeh\u00e5ll, varav m\u00e5nga \u00e4r direkt f\u00f6rknippade med alla de problem som GL450-modellerna upplever. GL450 var i produktion mellan 2007 och 2017, och under den tiden har GL kontinuerligt f\u00f6rb\u00e4ttrats tills den ersattes av GLS.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av GL450 (X164) introducerades 2006, och den lider fr\u00e4mst av problem med krockkuddar, fj\u00e4dringsproblem och styrningsproblem. Den andra generationen av GLE450 (X166) introducerades 2013. Denna GL450-modell \u00e4r mycket mer uppdaterad och den \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den f\u00f6rsta generationen.<\/p>\n\n\n\n

De mest irriterande problemen som pl\u00e5gar den andra generationen av GL450 \u00e4r elektriska problem, s\u00e4tesrelaterade problem och motorproblem. Man kan lugnt s\u00e4ga att alla GL-modeller \u00e4r komplexa och dyra att underh\u00e5lla, vilket g\u00f6r dem ben\u00e4gna att drabbas av alla m\u00f6jliga problem om de inte tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 (X164) problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

X164 GL450 var ocks\u00e5 en del av den fruktade Mercedes Takata-\u00e5terkallelsen som omfattade alla slags felaktiga krockkuddar och felaktiga system f\u00f6r utl\u00f6sning av krockkuddar i praktiskt taget alla Mercedes-modeller fr\u00e5n den tiden. Problemet h\u00e4r \u00e4r att s\u00e5 m\u00e5nga Mercedes-modeller p\u00e5verkades, s\u00e5 det finns fortfarande m\u00e5nga Mercedes-modeller med ol\u00f6sta problem med krockkuddar ute p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad X164 GL450, eller n\u00e5gon annan Mercedes fr\u00e5n den epoken, b\u00f6r du unders\u00f6ka om bilen du tittar p\u00e5 har alla dessa problem l\u00f6sta. Om inte riskerar du potentiellt d\u00f6dliga konsekvenser eftersom du aldrig litar p\u00e5 dina krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 (X164) problem med upph\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

GL450 \u00e4r Mercedes flaggskepp, den sjusitsiga fullstora SUV:n, vilket inneb\u00e4r att den f\u00e5r Mercedes luftfj\u00e4dringssystem AIRMATIC. Detta system \u00e4r inte s\u00e5 d\u00e5ligt som alla tror, men det \u00e4r bara fallet om systemet verkligen underh\u00e5lls ordentligt.
De vanligaste problemen med GL450-luftfj\u00e4dring \u00e4r bland annat problem med sjunkande luftfj\u00e4dring och problem med luftkompressorn. Ibland b\u00f6rjar trycket l\u00e4cka vilket resulterar i att bilen antingen sjunker helt eller sjunker till den ena eller andra sidan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 (X164) styrningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Tidiga GL450-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ibland f\u00e5 ganska allvarliga problem med styrsystemet. Problem som att servostyrningen l\u00e5ser sig under k\u00f6rning \u00e4r inget man vill uppleva, men tyv\u00e4rr har m\u00e5nga GL450-\u00e4gare gjort det.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom rapporterade m\u00e5nga \u00e4gare ocks\u00e5 om en tung ratt och en inkonsekvent styrhj\u00e4lpsassistans.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 (X166) elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Den andra generationen av GL450 verkar vara mycket mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den f\u00f6rsta generationens modell, men man kan lugnt s\u00e4ga att \u00e4ven denna fullstora SUV inte \u00e4r utan problem. Ett av de vanligaste X166-problemen \u00e4r elektriska, till exempel ett felaktigt assistentsystem f\u00f6r d\u00f6da vinkeln, problem med kablage eller n\u00e5gra s\u00e4rskilt intressanta vattenrelaterade problem.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget kommer dessa i en m\u00e4ngd olika problem vilket inneb\u00e4r att du kan uppleva problem med din vindrutetorkare medan en annan \u00e4gare kan uppleva problem med n\u00e5gon annan elektrisk artikel.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 (X166) s\u00e4tesrelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de den f\u00f6rsta och s\u00e4rskilt den andra generationen av GL450 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha helt dumma nackst\u00f6dsrelaterade problem. Eftersom GL450 oftast anv\u00e4nds f\u00f6r att chauffera stora familjer klagade m\u00e5nga \u00e4gare \u00f6ver att de inte kan ta bort nackskydden p\u00e5 andra raden helt och h\u00e5llet f\u00f6r att kunna montera en bilbarnstol p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4garna uppger att dessa nackst\u00f6d g\u00f6r de yngre passagerarna p\u00e5 andra raden obekv\u00e4ma medan andra uppger att GL450 \u00e4r extremt os\u00e4ker p\u00e5 grund av detta. Mercedes har aldrig l\u00e4mnat n\u00e5got fullst\u00e4ndigt svar p\u00e5 denna fr\u00e5ga och erbjuder inte heller n\u00e5gon l\u00f6sning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GL450 (X166) motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

GL450 \u00e4r inte en bil som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r en stor m\u00e4ngd motorrelaterade problem, men vissa \u00e4gare rapporterade oljel\u00e4ckage, tillf\u00e4lliga problem med kylning av motorn eller kylarl\u00e4ckage. Det finns n\u00e5gra fall d\u00e4r n\u00e5gra f\u00e5 \u00e4gare klagade p\u00e5 att motorn helt dog \u00e4ven utan att bilen passerat 50 000 milsgr\u00e4nsen.<\/p>\n\n\n\n

De flesta rapporter angav att detta berodde p\u00e5 m\u00e4nskligt fel vid monteringsfabriken och att detta inte \u00e4r f\u00f6rknippat med alla GL450-modeller. P\u00e5 det hela taget \u00e4r motorerna i dessa kolosser relativt tillf\u00f6rlitliga, men bara om du underh\u00e5ller dem korrekt och i tid.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r X164 GL450 b\u00e4ttre \u00e4n X166 GLE450?<\/h3>\n\n\n\n

Den senare X166 GLE450 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen att k\u00f6pa eftersom den \u00e4r mycket modernare och eftersom den ocks\u00e5 \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig. Den f\u00f6rsta generationen X164 GL \u00e4r nu en relativt gammal bil, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga potentiella problem kan uppst\u00e5 n\u00e4r man \u00e4ger en s\u00e5 komplex och gammal bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r X166 fortfarande n\u00e5gorlunda uppdaterad, vilket inneb\u00e4r att den kan f\u00e5s med majoriteten av dagens teknik. GLS var egentligen bara en uppfr\u00e4schad X166 vilket inneb\u00e4r att den sista generationen av GL \u00e4r mer eller mindre densamma som den f\u00f6rsta generationen av GLS.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GL450 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Alla f\u00f6rstklassiga tyska lyxiga stora SUV:er \u00e4r dyra att underh\u00e5lla eftersom de anv\u00e4nder stora motorer, stora d\u00e4ck, stora bromsar och de \u00e4r ganska tunga vilket inneb\u00e4r att alla dessa m\u00e5ste hantera vikten. M\u00e5nga sajter uppger att du ska vara beredd att betala upp\u00e5t 2 000 dollar varje \u00e5r f\u00f6r GL-underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom dessa bilar \u00e4r stora och packade med alla m\u00f6jliga tekniker och komfortprylar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GL450 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da generationerna av GL450 \u00e4r s\u00e4kra, men den nyare generationen X166 \u00e4r \u00e4nnu s\u00e4krare. Mercedes har gjort sitt b\u00e4sta f\u00f6r att g\u00f6ra dessa bilar s\u00e5 s\u00e4kra som m\u00f6jligt eftersom de ofta anv\u00e4nds f\u00f6r familjetransporter. Takata-\u00e5terkallelsen och alla s\u00e4tesrelaterade problem f\u00f6rst\u00f6r dock bilden lite grann.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad GL-modell, se till att du l\u00e5ter den genomg\u00e5 en grundlig inspektion f\u00f6re k\u00f6pet och se till att alla ovann\u00e4mnda fr\u00e5gor tas upp under inspektionen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes GL\/GLS-modellerna utg\u00f6r den h\u00f6gsta niv\u00e5n av Mercedes lyxiga SUV:er i fullstorlek och \u00e4r utformade f\u00f6r att ge maximal komfort f\u00f6r alla sju passagerare. Dessa bilar \u00e4r stora, breda, tunga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3801"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3801"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3801\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3802,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3801\/revisions\/3802"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3801"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3801"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3801"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}