{"id":3791,"date":"2022-03-03T12:25:21","date_gmt":"2022-03-03T12:25:21","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3791"},"modified":"2022-03-03T12:25:24","modified_gmt":"2022-03-03T12:25:24","slug":"mercedes-gle-350-vs-gle-450","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-gle-350-vs-gle-450\/","title":{"rendered":"Mercedes GLE 350 vs GLE 450"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes ML-klass introducerades i slutet av 90-talet och hade tre olika generationer tills den ersattes av GLE som nu \u00e4r inne p\u00e5 sin andra generation. Den f\u00f6rsta Mercedes GLE var inte en helt ny modell eftersom den snarare var en uppgraderad och uppfr\u00e4schad version av den tredje generationen ML.<\/p>\n\n\n\n

Nu \u00e5r 2022 kan du k\u00f6pa GLE i n\u00e5gra olika konfigurationer. Instegsmodellen RWD GLE350 kommer med en 4-cylindrig motor som f\u00f6r m\u00e5nga \u00e4r lite f\u00f6r tr\u00e5kig och eventuellt till och med underm\u00e5lig. GLE 450 kommer med en rej\u00e4l prish\u00f6jning, men den erbjuder en 6-cylindrig motor och AWD-systemet 4MATIC.<\/p>\n\n\n\n

Om du gillar GLE f\u00f6r dess design, praktiska egenskaper och interi\u00f6r b\u00f6r GLE350 tj\u00e4na dig tillr\u00e4ckligt bra, s\u00e4rskilt om du uppgraderar till 4MATIC-modellen. Om du d\u00e4remot vill ha en \u00e4kta Mercedes lyxiga SUV-upplevelse m\u00e5ste du uppgradera till GLE450 eftersom den erbjuder en b\u00e4ttre och kraftfullare motor.<\/p>\n\n\n\n

Den 6-cylindriga motorn som finns i GLE450 k\u00e4nns helt enkelt mer exklusiv, smidigare och mer passande f\u00f6r en s\u00e5 stor SUV. Med det sagt, om du inte bryr dig om motorn och bara vill ha en Mercedes SUV kan du spendera prisskillnaden mellan de tv\u00e5 p\u00e5 extrautrustning.<\/p>\n\n\n\n

2022 Mercedes GLE350 – En kompromissl\u00f6s mellanstor lyx-SUV<\/h2>\n\n\n\n

Att kalla GLE350 f\u00f6r kompromissl\u00f6s \u00e4r kanske lite v\u00e4l l\u00e5ngtg\u00e5ende, men jag tycker faktiskt att en s\u00e5 stor och imponerande lyx-SUV borde komma med en motor som \u00e4r mer passande. Kompromissen h\u00e4r \u00e4r dock enkel eftersom Mercedes beslutat att erbjuda GLE350 med en 4-cylindrig motor f\u00f6r dem som vill spara n\u00e5gra extra pengar.<\/p>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 53 150 dollar \u00e4r GLE350 mycket billigare j\u00e4mf\u00f6rt med GLE450. GLE350 levereras med en 2,0 l turboladdad 4-cylindrig motor med turbo som ger 255 hk och 273 lb-ft vridmoment. Den levereras ocks\u00e5 med ett RWD-system, men du kan uppgradera GLE350 till att erbjuda 4MATIC-systemet f\u00f6r 2 500 dollar mer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om den 4-cylindriga 2.0L-motorn som finns i GLE350 \u00e4r kraftfull nog f\u00f6r de flesta, \u00e4r den inte lika raffinerad eller smidig som den 6-cylindriga enheten som finns i GLE450. Man skulle kunna f\u00f6rv\u00e4nta sig att en 4-cylindrig 2.0L-motor \u00e4r effektivare \u00e4n den 6-cylindriga 3.0L-motor som finns i GLE450, men s\u00e5 \u00e4r helt enkelt inte fallet i verkligheten.<\/p>\n\n\n\n

Denna mindre motor m\u00e5ste arbeta h\u00e5rdare f\u00f6r att driva en s\u00e5 stor SUV som GLE. Detta inneb\u00e4r att 3,0L V6 GLE helt enkelt k\u00e4nns mer anstr\u00e4ngningsl\u00f6s utan att vara mindre effektiv.<\/p>\n\n\n\n

2022 Mercedes GLE450 – Den perfekta platsen Mercedes GLE<\/h2>\n\n\n\n

GLE450 b\u00f6rjar p\u00e5 63 950 dollar och den f\u00e5r den turboladdade 3,0L V6:an med 362 hk och 360 lb-ft vridmoment. Den f\u00e5r ocks\u00e5 mild-hybridteknik som inneb\u00e4r att elmotorn kan hj\u00e4lpa den st\u00f6rre V6:an och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som GLE450:s maximala effekt \u00e4r 362 hk.<\/p>\n\n\n\n

GLE450 kommer ocks\u00e5 exklusivt med 4MATIC-systemet vilket inneb\u00e4r att du inte beh\u00f6ver betala n\u00e5got f\u00f6r att f\u00e5 en AWD-bil. Den 6-cylindriga motorn som finns i GLE450 \u00e4r mycket mer passande eftersom den ger en obehindrad k\u00f6rupplevelse som f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas mycket mer h\u00f6gklassig.<\/p>\n\n\n\n

Varken den 4-cylindriga 2,0L-motorn eller den 3,0L V6-motorn l\u00e5ter s\u00e4rskilt intressant, men niv\u00e5n av sofistikering mellan de tv\u00e5 \u00e4r m\u00e4rkbar b\u00e5de under k\u00f6rning och vid stillest\u00e5nd. Det \u00e4r bara n\u00e5got lite mer speciellt med en SUV med en relativt stor motor, och de som l\u00e4gger m\u00e4rke till dessa saker kommer alltid att v\u00e4lja GLE450.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om b\u00e5de GLE350 och GLE450 har liknande maximal dragkapacitet kan GLE450 dra mycket mer utan anstr\u00e4ngning.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – GLE450 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r dem som bryr sig.<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r de h\u00e4r tv\u00e5 bilarna verkar det som om GLE450 \u00e4r den klara vinnaren eftersom den \u00e4r kraftfullare, har AWD som standard, \u00e4r smidigare, kan dra l\u00e4ttare och eftersom den \u00e4r lika effektiv. Men om du inte bryr dig om n\u00e5got av detta b\u00f6r GLE350 tj\u00e4na dig tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 ytterligare n\u00e5gra sk\u00e4l till varf\u00f6r GLE350 kan vara ett b\u00e4ttre val eftersom den \u00e4r mindre skadlig f\u00f6r milj\u00f6n och detta kan s\u00e4nka dina totala driftskostnader j\u00e4mf\u00f6rt med GLE450. De totala CO2-utsl\u00e4ppen som GLE350 erbjuder \u00e4r faktiskt mer hanterbara j\u00e4mf\u00f6rt med GLE450.<\/p>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 var du bor kan detta g\u00f6ra en enorm skillnad n\u00e4r det g\u00e4ller dina kostnader f\u00f6r registrering, f\u00f6rs\u00e4kring och v\u00e4gskatt. Hur som helst \u00e4r GLE450 ett b\u00e4ttre paket, men bara om du bryr dig om motorn och den \u00f6vergripande k\u00e4nslan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLE350 2022 effektivare \u00e4n GLE450?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes ger b\u00e5da dessa SUV:er en liknande MPG-klassning. Det inneb\u00e4r att b\u00e5da dessa b\u00f6r ge mellan 20-25 MPG respektive. En GLE350 utan 4MATIC b\u00f6r dock vara m\u00e4rkbart effektivare om du inte trampar tungt p\u00e5 gaspedalen.<\/p>\n\n\n\n

GLE450 4MATIC \u00e4r tyngre och erbjuder en st\u00f6rre motor vilket inneb\u00e4r att MPG-resultaten med GLE450 \u00e4r extremt beroende av hur du k\u00f6r bilen. Hur som helst erbjuder GLE350 ingen br\u00e4nsleeffektivitetsf\u00f6rdel j\u00e4mf\u00f6rt med GLE450 eftersom din MPG beror mer p\u00e5 dina k\u00f6rvanor \u00e4n de angivna MPG-resultaten.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r erbjuder Mercedes en 4-cylindrig 2,0 liter cylinder i 2022 \u00e5rs Mercedes GLE?<\/h4>\n\n\n\n

V\u00e4rlden som helhet r\u00f6r sig mot en mer h\u00e5llbar framtid, vilket inneb\u00e4r att bilarna st\u00e4ndigt blir mer och mer effektiva, vilket kommer med b\u00e5de f\u00f6r- och nackdelar. F\u00f6rdelarna \u00e4r att v\u00e5r milj\u00f6 blir renare och b\u00e4ttre skyddad, men nackdelarna \u00e4r bilar som blir allt tr\u00e5kigare.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r erbjuder Mercedes GLE med en 2,0 liters fyrcylindrig motor eftersom detta \u00e4r den riktning som alla bilar r\u00f6r sig mot. Med tiden kommer vi troligen att f\u00e5 se allt fler 2,0L 4-cylindriga motorer, \u00e4ven i st\u00f6rre SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en V8 Mercedes SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom downsizing och tv\u00e5ngsinduktion forts\u00e4tter att sprida sig \u00f6ver alla bilar verkar det mer utmanande \u00e4n n\u00e5gonsin att k\u00f6pa en V8 Mercedes SUV. Driftskostnaderna f\u00f6rknippade med dessa typer av motorer \u00e4r mycket h\u00f6gre eftersom dessa typer av motorer dricker mycket mer br\u00e4nsle och \u00e4r dyrare att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Ingen k\u00f6per dock en V8 \u00e5r 2022 p\u00e5 grund av anledning, folk k\u00f6per dem f\u00f6r att de \u00e4lskar dem. Oavsett hur bra och effektiv en 4-cylindrig 2,0 litermotor kan vara kommer en V8 alltid att k\u00e4nnas mer fyllig, smidigare och mycket roligare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes ML-klass introducerades i slutet av 90-talet och hade tre olika generationer tills den ersattes av GLE som nu \u00e4r inne p\u00e5 sin andra generation. Den f\u00f6rsta Mercedes GLE var<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3791"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3791"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3791\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3792,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3791\/revisions\/3792"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3791"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3791"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3791"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}