{"id":379,"date":"2021-04-14T10:44:33","date_gmt":"2021-04-14T10:44:33","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=379"},"modified":"2021-04-14T10:44:33","modified_gmt":"2021-04-14T10:44:33","slug":"vilka-mercedes-benz-modeller-ar-hardtop-cabrioleter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-benz-modeller-ar-hardtop-cabrioleter\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes-Benz-modeller \u00e4r hardtop cabrioleter?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes har erbjudit cabrioleter med fast tak under hela varum\u00e4rkets historia. Modeller som SL, SLC\/SLK \u00e4r utrustade med hardtop fr\u00e5n fabriken. Dessa modeller har sett en stadigt minskande popularitet p\u00e5 grund av SUV-kraschen, s\u00e5 Mercedes har beslutat att det inte \u00e4r meningsfullt att erbjuda hardtop cabrioleter l\u00e4ngre.
Numera tillverkar Mercedes varken SL eller SLC-modellen l\u00e4ngre, men det finns n\u00e5gra indikationer p\u00e5 att vi kommer att bevittna SL:s och \u00e4ven SLC:s \u00e5terkomst om n\u00e5gra \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL modell<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes SL-m\u00e4rket g\u00e5r tillbaka till 1950-talet, och vissa modeller som 300SL anses fortfarande vara en av de viktigaste Mercedes-modellerna genom tiderna. Numera kostar en 300SL i gott skick s\u00e5 mycket som n\u00e5gra miljoner dollar och anses allm\u00e4nt vara den vackraste bilen genom tiderna.
S\u00e5 det \u00e4r logiskt att Mercedes inte vill l\u00e4gga ned SL helt och h\u00e5llet. Mercedes har slutat producera SL f\u00f6r tillf\u00e4llet, f\u00f6r att helt omkonstruera SL till 2022. Du kan dock fortfarande k\u00f6pa en SL fr\u00e5n 2020 som b\u00f6rjar p\u00e5 91 000 dollar f\u00f6r instegsmodellen SL450 med en 362 hk stark 3,0-liters V6 BiTurbo V6.
Om du vill ha en V8-driven SL \u00e4r n\u00e4sta modell i sortimentet SL550. Utrustad med en 4,7-liters V8 BiTurbo med 449 h\u00e4stkrafter och ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 114 000 dollar. B\u00e5da dessa kommer med hardtop cabriolet fr\u00e5n fabriken.
Om du vill ha \u00e4nnu kraftfullare SL-modeller kan du alltid v\u00e4lja en AMG-version, som \u00e4r mycket kraftfullare och inriktad p\u00e5 prestandak\u00f6rning. Dessa modeller \u00e4r utrustade med motorer p\u00e5 \u00f6ver 550 h\u00e4stkrafter, snabbare transmissionsalternativ och en sportig exteri\u00f6r och interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLC\/SLK<\/h2>\n\n\n\n

Redan 1996 introducerade Mercedes en kompakt lyxroadster med namnet SLK. Denna modell syftade till att konkurrera med Porsche Boxter genom att erbjuda den b\u00e4sta kompakta sportbilen med hardtop. Senare d\u00f6ptes SLK om till SLC i ett f\u00f6rs\u00f6k att g\u00f6ra SLC mer passande med resten av modellbeteckningarna.
SLC slutade tillverkas 2020, men du kan fortfarande k\u00f6pa en SLC hos vissa Mercedes-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Utbudet b\u00f6rjar med SLC300, som drivs av en 2,0-liters fyrcylindrig turbo i linje med 241 h\u00e4stkrafter. SLC300 Roadster b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 50 000 dollar, men m\u00e5nga \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare erbjuder rabatter eftersom de inte l\u00e4ngre tillverkas.
N\u00e4sta modell i serien \u00e4r den AMG-drivna SLC43 AMG Roadster. Den h\u00e4r modellen drivs av en AMG-f\u00f6rb\u00e4ttrad 3,0-liters V6 BiTurbo som ger 385 hk till ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 65 000 dollar. B\u00e5da modellerna \u00e4r hardtop cabrioleter.<\/p>\n\n\n\n

SL och SLC \u00e5terkommer.<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder Mercedes inga helt nya hardtop cabrioleter, men saker och ting \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att f\u00f6r\u00e4ndras eftersom Mercedes f\u00f6rv\u00e4ntas sl\u00e4ppa den nya SL roadstern i \u00e5r eller n\u00e4sta \u00e5r.
Det finns m\u00e5nga testmodeller av den nya SL, och vissa rapporter antyder till och med att den nya SL kommer att erbjudas med en V8-hybrid med 800 h\u00e4stkrafter. Mercedes kommer att \u00e5teruppliva SL som den sanna toppmodellen bland Mercedes sportbilar, p\u00e5 det s\u00e4tt som den alltid var t\u00e4nkt att vara.
SLC:s framtid \u00e4r n\u00e5got mer mystisk. Mercedes har inte gjort n\u00e5gra officiella uttalanden om SLC:s framtid, men vissa rapporter tyder p\u00e5 att SLC kan komma att \u00e5terupplivas under de kommande \u00e5ren. Om de moderna biltrenderna forts\u00e4tter att gynna SUV:er kanske vi inte f\u00e5r se SLC n\u00e5gon g\u00e5ng inom kort.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r h\u00e5rda toppar b\u00e4ttre \u00e4n cabrioleter med mjuka toppar?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5. En cabriolet med mjuk topp \u00e4r vanligtvis l\u00e4ttare och billigare att reparera. En mjuk topp anv\u00e4nder ocks\u00e5 mycket mindre utrymme, s\u00e5 den hindrar inte bagageluckan lika mycket.
Livsl\u00e4ngden f\u00f6r en cabriolet med mjuk topp \u00e4r dock mycket kortare \u00e4n f\u00f6r en cabriolet med h\u00e5rd topp.
En softtop \u00e4r l\u00e4ttare, vilket gynnar k\u00f6rscenariot n\u00e4r taket \u00e4r nedf\u00e4llt, j\u00e4mf\u00f6rt med en hardtop. \u00c4ven om en hardtop \u00e4r tyngre har den b\u00e4ttre k\u00f6rprestanda n\u00e4r taket \u00e4r uppe, eftersom en hardtop fungerar som en strukturell del av fordonet vilket g\u00f6r chassit mycket styvare.
En hardtop \u00e4r ocks\u00e5 vanligtvis tystare, men vissa m\u00e4rken som Rolls Royce kan n\u00e5 exceptionella niv\u00e5er av tystnad, \u00e4ven med softtop cabrioleter.<\/p>\n\n\n\n

Tillverkar BMW, Porsche eller Audi n\u00e5gra cabrioleter med fast tak?<\/h4>\n\n\n\n

BMW brukade erbjuda m\u00e5nga cabrioleter med h\u00e5rd topp, men numera erbjuder BMW endast ett f\u00e5tal moderna hardtops. Modeller som M4 cabriolet har en utdragbar hard-top, men den nyaste M4 cabriolet f\u00f6rv\u00e4ntas ha en soft-top cabriolet.
Audi har inte erbjudit n\u00e5gra cabrioleter med h\u00e5rd topp p\u00e5 ett tag nu, och det f\u00f6rv\u00e4ntas inte att de kommer att g\u00f6ra det inom kort.
Porsche har 911 Targa-modellerna. Dessa 911-varianter utg\u00f6r en ode till det f\u00f6rflutna, eftersom m\u00e5nga av de \u00e4ldre 911-modellerna erbj\u00f6ds med en Targa-topp.
Porsche brukade ocks\u00e5 erbjuda Boxter som en hard-top, men dagens Boxter-modeller har ist\u00e4llet en soft-top. Dessutom var Porsche 918 Spyder i begr\u00e4nsad upplaga fr\u00e5n f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan en strikt hardtop-konvertibel supersportbil.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser framtiden ut f\u00f6r cabrioleter med h\u00e5rda toppar?<\/h4>\n\n\n\n

Hard-top cabrioleter h\u00e5ller l\u00e5ngsamt p\u00e5 att avvecklas i hela bilindustrin. Vissa m\u00e4rken som Ferrari och Mclaren erbjuder vanligtvis h\u00e5rda toppar och inte mjuka toppar, p\u00e5 grund av den \u00f6kade styvheten i chassit som fungerar gynnsamt f\u00f6r sportig k\u00f6rning. Sportbilar ser ocks\u00e5 definitivt mycket b\u00e4ttre ut med h\u00e5rda toppar.
Cabrioleter \u00e4r inte lika popul\u00e4ra som de en g\u00e5ng var. Och framtiden f\u00f6r cabrioleten med h\u00e5rd tak \u00e4r mycket ogynnsam. Det beror p\u00e5 att \u00e4ven de m\u00e4rken som fortfarande erbjuder cabrioleter oftast \u00e4r cabrioleter med mjukt tak, eftersom det \u00e4r mycket enklare och mer kostnadseffektivt att tillverka en cabriolet med mjukt tak.
SUV:er h\u00e5ller p\u00e5 att bli den nya standarden i modern tid, och p\u00e5 grund av detta ser alla andra segment inom bilindustrin oftast en stadig nedg\u00e5ng i f\u00f6rs\u00e4ljning och popularitet till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r SUV:er. Varum\u00e4rkena inser detta och flyttar allt mer av FoU-pengarna till SUV-marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes har erbjudit cabrioleter med fast tak under hela varum\u00e4rkets historia. Modeller som SL, SLC\/SLK \u00e4r utrustade med hardtop fr\u00e5n fabriken. Dessa modeller har sett en stadigt minskande popularitet p\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":380,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/379"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=379"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/379\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/380"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=379"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=379"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=379"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}