{"id":3787,"date":"2022-03-03T12:24:16","date_gmt":"2022-03-03T12:24:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3787"},"modified":"2022-03-03T12:24:19","modified_gmt":"2022-03-03T12:24:19","slug":"2022-genesis-gv80-vs-mercedes-gle","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/2022-genesis-gv80-vs-mercedes-gle\/","title":{"rendered":"2022 Genesis GV80 vs Mercedes GLE"},"content":{"rendered":"\n

I b\u00f6rjan av det h\u00e4r \u00e5rhundradet sl\u00e4ppte Mercedes ML-klassen som var en av, om inte den allra f\u00f6rsta lyxiga mellanstora SUV:n p\u00e5 den tiden. Vi spolar fram 25 \u00e5r och GLE-klassen (den nya ML-klassen) \u00e4r fortfarande en av de, om inte den b\u00e4sta mellanstora lyxiga SUV:n p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har \u00e5rtionden av erfarenhet n\u00e4r det g\u00e4ller att utforma och tillverka n\u00e5gra av de lyxigaste bilarna som v\u00e4rlden n\u00e5gonsin sett. Alla nuvarande Mercedes SUV:er bygger p\u00e5 ett arv av \u00f6verl\u00e4gsen produktteknik, placering och filosofi, och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r GLE ligger i toppen av detta segment.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan d\u00f6k dock Genesis upp som ett nygammalt lyxm\u00e4rke med fokus p\u00e5 att tillverka bilar som borde kunna konkurrera med Mercedes, Audi, BMW, Volvo och Jaguar. GV80 \u00e4r Genesis mellanstora SUV som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med GLE samtidigt som den \u00e4r mer prisv\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om GV80 ser lovande ut kommer Genesis troligen att beh\u00f6va \u00e5rtionden av tillverkning av lyxbilar f\u00f6r att kunna konkurrera med GLE. GLE \u00e4r mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd, lyxigare, mer tekniskt avancerad, rymligare och kan f\u00e5s med mjukare, effektivare och kraftfullare motorer.<\/p>\n\n\n\n

2022 Genesis GV80 – Den nya mellanstora lyxiga SUV:n<\/h2>\n\n\n\n

Genesis GV80 b\u00f6rjar p\u00e5 50 200 dollar f\u00f6r RWD 2.5T-modellen som erbjuder en 2,5 liter 4-cylindrig motor med 300 h\u00e4stkrafter. Om du betalar ytterligare 6 000 dollar kan du uppgradera till AWD-versionerna som ocks\u00e5 kommer med en n\u00e5got b\u00e4ttre utrustningslista som inneh\u00e5ller saker som ventilerade s\u00e4ten, tr\u00e5dl\u00f6sa laddare och en uppv\u00e4rmd ratt.<\/p>\n\n\n\n

Genesis toppmodell GV80 3.5T f\u00f6r 60 800 dollar erbjuder en V6 p\u00e5 3,5 liter med 375 h\u00e4stkrafter, men f\u00f6r 8 000 dollar mer kan du f\u00e5 toppmodellen 3.5T Advanced som kommer med 3:e s\u00e4te och n\u00e4stan allt Genesis har att erbjuda. Designm\u00e4ssigt ser GV80 autentisk ut och \u00e4r en frisk fl\u00e4kt j\u00e4mf\u00f6rt med de befintliga m\u00e4rkena som Mercedes, BMW, Volvo och Audi.<\/p>\n\n\n\n

Detta tema forts\u00e4tter p\u00e5 insidan, men GV80 \u00e4r inte alls lika p\u00e5kostad som GLE \u00e4ven om den erbjuder en riktigt fin interi\u00f6r. Basmodellen GV80 \u00e4r billigare och kraftfullare j\u00e4mf\u00f6rt med basmodellen GLE medan GLE tar hem kakan med kraftfullare prestandamodeller, ett mer tilltalande m\u00e4rke och mer passagerarutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Man kan lugnt s\u00e4ga att GV80 \u00e4r ett imponerande paket eftersom den erbjuder ganska mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna. Att g\u00e5 huvud mot huvud med ett m\u00e4rke som Mercedes \u00e4r dock en sv\u00e5r uppgift, s\u00e4rskilt f\u00f6r ett nykomlingsm\u00e4rke som bara har b\u00f6rjat sin lyxbilsresa.<\/p>\n\n\n\n

2022 Mercedes GLE-klass – den b\u00e4sta delen av Mercedes SUV-sortimentet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes GLE350 b\u00f6rjar p\u00e5 56 150 dollar och erbjuder en 2,0 liter 4-cylindrig turbomotor med 255 h\u00e4stkrafter. GLE350 kommer ocks\u00e5 i RWD-utf\u00f6rande som standard, och f\u00f6r 2 000 dollar mer kan du uppgradera till 4MATIC-systemet, men Mercedes kr\u00e4ver inte att du betalar f\u00f6r extra utrustning om du bara vill ha 4MATIC-systemet.<\/p>\n\n\n\n

GLE450 drivs av en 3.0L turbo V6 med 362 hk med en prislapp p\u00e5 63 950 dollar. GLE finns \u00e4ven som AMG-modell d\u00e4r de betydligt dyrare modellerna GLE45 AMG och toppmodellen GLE 63 AMG S har motorer med 429 hk respektive 600 hk, men de s\u00e4ljs ofta f\u00f6r \u00f6ver 120 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att GLE \u00e4ven finns i en mer sportig Coupe-form. GLE ser mer ordin\u00e4r ut j\u00e4mf\u00f6rt med GV80, men ordin\u00e4r i Mercedes termer betyder fortfarande imponerande. Interi\u00f6ren i GLE \u00e4r mer tekniskt avancerad och den k\u00e4nns och ser dyrare och lyxigare ut.<\/p>\n\n\n\n

9G-automatiken i GLE \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den automatik som finns i GV80 och den \u00f6vergripande k\u00f6rupplevelsen \u00e4r mycket mer raffinerad med GLE, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer luftfj\u00e4dringen AIRMATIC. GLE \u00e4r b\u00e4ttre, men GV80 \u00e4r en v\u00e4rdig konkurrent.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – GLE tar det med l\u00e4tthet, men GV80 \u00e4r en lovande start.<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska dj\u00e4rvt av ett nykomlingsm\u00e4rke att pl\u00f6tsligt dyka upp fr\u00e5n ingenstans och konkurrera med det potentiellt mest imponerande lyxm\u00e4rket av dem alla. Vi har sett otaliga f\u00f6rs\u00f6k fr\u00e5n m\u00e5nga andra nykomna m\u00e4rken att konkurrera med Mercedes och man kan lugnt s\u00e4ga att knappt n\u00e5got av dem lyckas rucka p\u00e5 n\u00e5gon Mercedes lyxfj\u00e4drar.<\/p>\n\n\n\n

GV80 \u00e4r dock utan tvekan en av de mest lovande nykomlingarna av lyxiga mellanstora SUV:er hittills. \u00c4ven om den inte kan m\u00e4ta sig med GLE eller n\u00e5gon annan tysk lyxig mellanstor lyx-SUV \u00e4r det \u00e4nd\u00e5 en lovande start, och om Genesis forts\u00e4tter att f\u00f6rb\u00e4ttra GV80 kommer GLE att f\u00e5 en v\u00e4rdig konkurrent.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Genesis GV80 2020 effektivare \u00e4n Mercedes GLE?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de instegsmodellen 2.5T RWD GV80 och GLE350 non-4MATIC-versionen ger ett kombinerat MPG-resultat p\u00e5 23MPG. GLE350 verkar erbjuda en mer effektiv upplevelse p\u00e5 motorv\u00e4gen medan GV80 \u00e4r mer hemma i staden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du r\u00f6r dig upp\u00e5t i sortimentet lyckas GLE450 erbjuda effektivare motorer tack vare ett kombinerat MPG-resultat p\u00e5 23MPG medan GV80 ligger n\u00e4rmare 20MPG. P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da liknande n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet i instegsutbudet, medan GLE verkar effektivare med en 6-cylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r 2022 Genesis GV80 mer p\u00e5litlig \u00e4n Mercedes GLE?<\/h4>\n\n\n\n

P\u00e5 varum\u00e4rkesniv\u00e5 rankas Genesis bland de allra b\u00e4sta lyxbilsm\u00e4rkena n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet medan Mercedes ligger n\u00e5gonstans i mitten. Det inneb\u00e4r att GV80 ocks\u00e5 har ett b\u00e4ttre prognostiserat v\u00e4rde j\u00e4mf\u00f6rt med GLE, men om du sk\u00f6ter ditt underh\u00e5ll ordentligt \u00e4r skillnaderna inte s\u00e5 stora.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kostar GLE ocks\u00e5 mer pengar att underh\u00e5lla vilket \u00e4r ganska v\u00e4ntat eftersom det trots allt \u00e4r en Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Genesis lika bra som Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts har Genesis en bra start n\u00e4r det g\u00e4ller deras allra f\u00f6rsta lyxbilar men de har en l\u00e5ng v\u00e4g framf\u00f6r sig innan de verkligen kan hota m\u00e4rken som Mercedes, BMW och Audi.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tre tyska lyxm\u00e4rken har varit med och tillverkat lyxbilar ett tag nu medan Hyundai\/Kia (\u00e4gare till Genesis) inte har s\u00e5 stor erfarenhet n\u00e4r det g\u00e4ller att tillverka lyxbilar. Som s\u00e5dan \u00e4r Genesis inte alls lika bra som Mercedes, men bara tiden f\u00e5r utvisa om detta kommer att f\u00f6r\u00e4ndras eller inte.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I b\u00f6rjan av det h\u00e4r \u00e5rhundradet sl\u00e4ppte Mercedes ML-klassen som var en av, om inte den allra f\u00f6rsta lyxiga mellanstora SUV:n p\u00e5 den tiden. Vi spolar fram 25 \u00e5r och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[37,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3787"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3787"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3787\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3788,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3787\/revisions\/3788"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3787"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3787"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3787"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}