{"id":3765,"date":"2022-03-03T12:18:10","date_gmt":"2022-03-03T12:18:10","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3765"},"modified":"2022-03-03T12:18:13","modified_gmt":"2022-03-03T12:18:13","slug":"mercedes-c240-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-c240-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes C240 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes C240 tillverkades mellan 2001 och 2007, och under den tiden lyckades Mercedes s\u00e4lja massor av dem. C240 kommer med en 2,2L V6 med 170 hk vilket \u00e4r en ganska hygglig siffra f\u00f6r en kompakt lyxsedan fr\u00e5n 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

C240 kommer med bakhjulsdrift och antingen en 5-v\u00e4xlad automatl\u00e5da eller en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da. Designm\u00e4ssigt ser C240 ut som vilken annan Mercedes som helst fr\u00e5n den tiden, vilket inneb\u00e4r att den ser stilfull ut men relativt daterad i dag.<\/p>\n\n\n\n

C240 \u00e4r verkligen en p\u00e5litlig bil, men m\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 problem med krockkuddar, elektriska problem, l\u00e4ckor, problem med motorremmar och remskivor samt allm\u00e4n tr\u00f6tthet och slitage av trim. Om du underh\u00e5ller C240 p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer du dock sannolikt att pressa ut n\u00e5gra hundratusen mil ur den.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r C240 numera stj\u00e4rnor eftersom du kan k\u00f6pa ett hyggligt exemplar f\u00f6r n\u00e5gonstans mellan 5 000 och 8 000 dollar. Det \u00e4r ocks\u00e5 en ganska praktisk bil som kan transportera upp till fyra vuxna personer med allt bagage utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C240 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

C240 introducerades f\u00f6rst 2001 och m\u00e5nga var snabba att k\u00f6pa den. En av anledningarna till att C240 var s\u00e5 popul\u00e4r \u00e4r att den kommer med en ganska potent motor med tanke p\u00e5 dess storlek och marknadspositionering. V6:an som finns i C240 \u00e4r smidig och raffinerad, vilket passar en bil med en treuddig stj\u00e4rnm\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

De 170 h\u00e4stkrafterna och 177lb-fts vridmoment \u00e4r perfekta f\u00f6r C240-chassit. Motorn \u00e4r i f\u00f6rsta hand inst\u00e4lld p\u00e5 komfort och j\u00e4mn linj\u00e4r acceleration, vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r ryckig eller sv\u00e5r att k\u00f6ra. Den 5-v\u00e4xlade automatl\u00e5dan passar ocks\u00e5 bra ihop med 2,2 V6:an eftersom den \u00e4r lika raffinerad och sofistikerad.<\/p>\n\n\n\n

Under denna tid erbj\u00f6d Mercedes inte 4MATIC fyrhjulsdrift f\u00f6r mindre modeller som C-Klass vilket inneb\u00e4r att C240 \u00e4r en strikt bakhjulsdriven bil. Det fanns \u00e4ven en manuell v\u00e4xell\u00e5da tillg\u00e4nglig, men denna var mer popul\u00e4r i Tyskland och resten av Europa.<\/p>\n\n\n\n

C240 ger cirka 24MPG kombinerad vilket \u00e4r hyggligt \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r C240s drivlina b\u00e5de raffinerad och smidig, men den upphetsar dig inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C240 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

C240:s design \u00e4r helt i linje med E-Klass fr\u00e5n den tiden, vilket inneb\u00e4r att den ser ut som E-Klass, men lite mer kompakt. Detta \u00e4r bra n\u00e4r du ville k\u00f6pa C-klassen, men inte det b\u00e4sta om du ville k\u00f6pa E-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rt ser C240 bra ut \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt eftersom den erbjuder en hel del teknik som uppv\u00e4rmda s\u00e4ten, digital luftkonditionering, navigering och ett ganska bra stereosystem. Vad g\u00e4ller chassi och fj\u00e4dring \u00e4r C240 en lyxbil och den k\u00f6rs som en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att C240 inte \u00e4r gjord f\u00f6r helgcanyon crushers eftersom den inte alls erbjuder ett spelbart chassi. C240 k\u00f6rs ungef\u00e4r som den nuvarande C-klassen g\u00f6r, vilket inneb\u00e4r att den inte f\u00f6rs\u00f6ker vara sportig, utan fokuserar p\u00e5 smidighet och lyx.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C240 – Tillf\u00f6rlitlighet och potentiella problem<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan kan C240 h\u00e5lla i hundratusentals mil om du tar v\u00e4l hand om den. Detta inneb\u00e4r att du st\u00e4ndigt g\u00f6r allt underh\u00e5ll, som att kontrollera och byta ut alla v\u00e4tskor, byta t\u00e4ndstift och filter.<\/p>\n\n\n\n

C240 har dock sin besk\u00e4rda del av problem och de vanligaste \u00e4r f\u00f6rknippade med krockkuddar, motorremmar och remskivor, motorkylning, l\u00e4ckor, elektriska problem och allm\u00e4nt slitage av inredningen. Fr\u00e5gan om krockkuddar \u00e4r relativt vanlig och den pekar vanligtvis p\u00e5 alltf\u00f6r k\u00e4nsliga sensorer f\u00f6r utl\u00f6sning av krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem omfattar problem med yttre belysning, elektrisk sollucka, problem med elektriska f\u00f6nster, interi\u00f6ra prylar och tillbeh\u00f6r. Interi\u00f6rslitage och missf\u00e4rgning \u00e4r ocks\u00e5 vanliga problem, s\u00e4rskilt f\u00f6r bilar med ljusare interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C240 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

En hyfsad C240 kommer att kosta dig mellan 5 000 och 8 000 dollar vilket verkligen \u00e4r ett billigt pris. Detta beror p\u00e5 att det finns m\u00e5nga C240:or och att ingen egentligen \u00e4r s\u00e5 entusiastisk \u00f6ver dem. Visst, de k\u00f6r snyggt och de kan h\u00e5lla l\u00e4nge, men de r\u00e5r inte p\u00e5 n\u00e5gra fj\u00e4drar p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r C240 hygglig, bekv\u00e4m och klarar av att packa tre av dina v\u00e4nner och en ansenlig del av deras bagage. Baks\u00e4tena kan ocks\u00e5 f\u00e4llas ner f\u00f6r att skapa \u00e4nnu mer utrymme och det \u00e4r l\u00e4tt att montera en babysits i den andra s\u00e4tesraden tack vare de vid\u00f6ppna d\u00f6rrarna och de tillg\u00e4ngliga Isofix-monteringspunkterna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes C240?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar bilen och vill ha den b\u00f6r du verkligen k\u00f6pa en eftersom den inte \u00e4r s\u00e5 dyr och \u00e4nd\u00e5 k\u00f6rs ganska bra, \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. G\u00e5 dock inte och f\u00f6rv\u00e4nta dig att du ska k\u00f6pa en snabb bil eller en som gillar att ta kurvor snabbt.<\/p>\n\n\n\n

C240 k\u00f6rs ganska seniorv\u00e4nligt vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e4tt f\u00f6r dig och allt du vill g\u00f6ra n\u00e4r du k\u00f6r i C240 \u00e4r att luta dig tillbaka och slappna av.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r C240 en s\u00e4ker bil?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes C240 \u00e4r verkligen en s\u00e4ker bil, men inte enligt dagens normer. Bilars s\u00e4kerhetsstandarder har skjutit i h\u00f6jden de senaste tio \u00e5ren tack vare m\u00e5nga aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner, men de flesta bilar fr\u00e5n b\u00f6rjan av 2000-talet har endast de mest grundl\u00e4ggande mjukvarus\u00e4kerhetssystemen som parkeringssensorer.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r C240 s\u00e4ker eftersom den utnyttjar m\u00e4ngder av krockkuddar och smart utformade skrynkelzoner som \u00e4r avsedda att h\u00e5lla dig s\u00e4ker i h\u00e4ndelse av en krock.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan C240 och 2022 \u00e5rs C-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Allt \u00e4r annorlunda eftersom det ligger 20 \u00e5rs forskning och utveckling mellan dessa bilar. C240 \u00e4r en bil fr\u00e5n en annan tid, medan C-Klass 2022 ser ut som en bil fr\u00e5n 2050. Den enorma utveckling som bilarna har haft under de senaste 20 \u00e5ren \u00e4r f\u00f6rbryllande, och du kan se det ganska tydligt om du j\u00e4mf\u00f6r den nya C-klassen med C240.<\/p>\n\n\n\n

C240 \u00e4r dock lite mer taktil och tillfredsst\u00e4llande att interagera med \u00e4n den nya C-klassen. Den nya C-klassen \u00e4r s\u00e5 rymd\u00e5ldersliknande att den liksom f\u00f6rlorar Mercedes bankvalvs k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes C240 tillverkades mellan 2001 och 2007, och under den tiden lyckades Mercedes s\u00e4lja massor av dem. C240 kommer med en 2,2L V6 med 170 hk vilket \u00e4r en ganska<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3765"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3765"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3765\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3766,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3765\/revisions\/3766"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3765"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3765"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3765"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}