{"id":3729,"date":"2022-03-03T12:04:44","date_gmt":"2022-03-03T12:04:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3729"},"modified":"2022-03-03T12:04:47","modified_gmt":"2022-03-03T12:04:47","slug":"vanliga-problem-med-porsche-cayenne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-cayenne\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche Cayenne"},"content":{"rendered":"\n

Porsche \u00e4r numera k\u00e4nda f\u00f6r att vara \u00f6verl\u00e4gset p\u00e5litliga och v\u00e4lutvecklade bilar, men det har inte alltid varit s\u00e5, eftersom Porsche en g\u00e5ng i tiden k\u00e4mpade f\u00f6r att tillverka p\u00e5litliga bilar. Cayenne \u00e4r en av de mest problematiska nyare Porsche-modellerna, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r komplex och f\u00f6r att den anv\u00e4nder m\u00e5nga VAG-delar.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r de flesta av dessa inte op\u00e5litliga i sig, men om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer de att bli det. Porschar \u00e4r tillverkade med l\u00e4mpligt underh\u00e5ll i \u00e5tanke, vilket inneb\u00e4r att utan det tenderar de att falla s\u00f6nder relativt snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Den mest problematiska Cayenne-modellen \u00e4r den f\u00f6rsta generationen medan de tv\u00e5 senare generationerna faktiskt \u00e4r b\u00e4ttre. De vanligaste Porsche Cayenne-problemen \u00e4r kylmedelsl\u00e4ckage, problematiska v\u00e4xell\u00e5dor, f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage, problem med \u00f6verf\u00f6ringshuset och motorproblem.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa kan l\u00f6sas utan s\u00e5 mycket kr\u00e5ngel, men de kostar en hel del pengar att \u00e5tg\u00e4rda. Det \u00e4r verkligheten med att \u00e4ga en Porsche eftersom Porschar tenderar att vara dyra, oavsett hur man ser p\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckage av kylv\u00e4tska<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de mest tveksamma konstruktionsbesluten i Porsche Cayenne-historien \u00e4r kylvattenledningarna i plast eftersom de tenderar att slitas ut i f\u00f6rtid, \u00e4ven p\u00e5 exemplar med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka. Det h\u00e4r problemet kan l\u00f6sas relativt enkelt genom att helt enkelt byta ut dessa r\u00f6r mot aluminiumr\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Porsche \u00e4r dock inte villig att t\u00e4cka kostnaderna som \u00e4r mer \u00e4n 3 000 dollar. Vissa s\u00e4ger att dessa problem \u00e4r s\u00e5 problematiska att de till och med kr\u00e4ver en fullst\u00e4ndig \u00e5terkallelse. Porsche var inte s\u00e5 intresserad av dessa problem vilket i slut\u00e4ndan ledde till en grupptalan mot Porsche medan NHTSA fortfarande unders\u00f6ker saken.<\/p>\n\n\n\n

Transmissionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

De flesta Cayenne-modeller kommer antingen med den \u00e4ldre Tiptronic-v\u00e4xelomvandlaren eller en modern PDK-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling. Den f\u00f6rsta generationen Cayenne fanns \u00e4ven med en manuell v\u00e4xell\u00e5da, men man kan lugnt s\u00e4ga att knappt n\u00e5gon valde en manuell Cayenne.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4ldre automatiska v\u00e4xell\u00e5dorna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att bli ryckiga och bullriga, vilket senare leder till att de helt g\u00e5r s\u00f6nder. Dessa beror oftast p\u00e5 aggressiva v\u00e4xlingar och felaktigt underh\u00e5ll, s\u00e5 se till att h\u00e5lla utkik efter dessa om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en Cayenne.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r tidigt slitage av d\u00e4ck och bromsar<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Cayenne \u00e4r en stor, tung och kraftfull bil med breda, biffiga d\u00e4ck. Detta \u00e4r ett vanligt recept f\u00f6r f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage, s\u00e4rskilt om de inte \u00e4r ordentligt pumpade och korrekt balanserade. De beh\u00f6ver ocks\u00e5 \u00e5terst\u00e4llas oftare \u00e4n de flesta bilar och att rotera dem \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget ska du inte bli alltf\u00f6r f\u00f6rv\u00e5nad om du g\u00e5r igenom d\u00e4cken snabbare \u00e4n vanligt, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer de mer avancerade Turbo- och GTS-modellerna. Det \u00e4r mer eller mindre samma sak med bromsarna ocks\u00e5, eftersom det \u00e4r en sv\u00e5r uppgift att stoppa en s\u00e5 stor lyxpr\u00e5m.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Vissa Porsche Cayenne-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha problem med \u00f6verf\u00f6ringshuset medan \u00e5terkommande problem med \u00f6verf\u00f6ringshuset \u00e4r minimala. Problemet h\u00e4r \u00e4r dock att dessa problem tenderar att dyka upp \u00e4ven p\u00e5 exemplar med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka, och vissa k\u00e4llor n\u00e4mner 70k-90k milsmarkeringen som det vanliga omr\u00e5det f\u00f6r denna typ av problem.<\/p>\n\n\n\n

Detta l\u00e5ter inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis s\u00e5 illa, s\u00e4rskilt inte om det sker under garanti. Detta \u00e4r dock mer eller mindre den tidpunkt d\u00e5 de flesta Cayenne-modeller inte l\u00e4ngre omfattas av n\u00e5gon garanti och reparationskostnaderna kan l\u00e4tt str\u00e4cka sig mot och potentiellt till och med \u00f6ver 5 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 vanligaste motorproblemen med Porsche Cayenne \u00e4r problem med att starta motorn och eventuellt d\u00f6da motorer. Dessa problem orsakas ofta av defekta br\u00e4nslepumpar s\u00e5 se till att kontrollera dem varje g\u00e5ng du tar in din Cayenne f\u00f6r service.<\/p>\n\n\n\n

Det ska s\u00e4gas att vissa Cayenne-modeller upplever problem som dessa redan f\u00f6re 50 000 milsgr\u00e4nsen, och vissa av dem gick s\u00e5 l\u00e5ngt att de beh\u00f6vde ett komplett motorbyte. Detta \u00e4r ett enormt potentiellt problem eftersom ett komplett motorbyte faktiskt kan skriva av den f\u00f6rsta, eller till och med den andra generationen av Cayenne helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayenne v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar, eftersom vissa \u00e4r villiga att spendera de extra underh\u00e5llspengarna f\u00f6r att kunna njuta av en Porsche. Vissa anser dock att det \u00e4r l\u00f6jligt att spendera rekordstora summor p\u00e5 underh\u00e5ll f\u00f6r en SUV som potentiellt \u00e4r 10-20 \u00e5r gammal.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vissa Cayenne-modeller \u00e4r billiga att k\u00f6pa \u00e4r ingen av dem billig att \u00e4ga. \u00c4ven om de flesta m\u00e4nniskor k\u00f6per Cayenne-modeller f\u00f6r att de \u00e4lskar Porsche-m\u00e4rket och de njuter av den extra uppm\u00e4rksamheten p\u00e5 detaljer och h\u00f6gkvalitativa material, \u00e4r alla medvetna om att de inte \u00e4r det objektivt sett b\u00e4sta s\u00e4ttet hur man kan spendera begagnatbilspengar.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Porsche Cayenne \u00e4r den s\u00e4msta?<\/h4>\n\n\n\n

Det m\u00e5ste vara den allra f\u00f6rsta pre-facelift Porsche Cayenne-modellen eftersom den ser konstig ut och \u00e4r f\u00f6r gammal f\u00f6r en modern k\u00f6pare. Vissa 1:a generationen Cayenne-modeller kan f\u00e5s f\u00f6r en l\u00f6jligt l\u00e5g summa pengar vilket inneb\u00e4r att den totala efterfr\u00e5gan p\u00e5 1:a generationen Cayenne-modeller \u00e4r liten och n\u00e4stan obefintlig.<\/p>\n\n\n\n

Vissa 1st gen Cayenne-modeller \u00e4r s\u00e5 billiga att k\u00f6pa men s\u00e5 dyra att \u00e4ga att ingen \u00e4r villig att k\u00f6pa dem. \u00c4ven de som g\u00f6r det underh\u00e5ller dem n\u00e4stan aldrig ordentligt, vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga av dessa modeller med 100-200 000 miles plus med bristande tillf\u00f6rlitlighet och alla m\u00f6jliga ooriginaldelar och tvivelaktiga reparationer.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Porsche Cayenne s\u00e5 dyr att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra tydliga sk\u00e4l till varf\u00f6r Porsche Cayenne kostar s\u00e5 mycket pengar att underh\u00e5lla. Det b\u00f6rjar med komplexitetsniv\u00e5erna, de avancerade materialen, tillg\u00e5ngen p\u00e5 reservdelar, Porsche-m\u00e4rket, motorerna och modell\u00e5ren. Cayenne SUV:er \u00e4r packade med alla m\u00f6jliga tekniker, prylar och funktioner vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r mycket som kan g\u00e5 fel.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga Cayenne-modeller anv\u00e4nder material som kolfiber f\u00f6r antingen bromsarna eller specifika interi\u00f6rkomponenter som \u00e4r extremt dyra, och enbart service av dessa kan bli \u00f6verl\u00e4gset dyrt. Porsche-delar \u00e4r inte lika allm\u00e4nt tillg\u00e4ngliga som Toyota- eller Honda-delar och Porsche-m\u00e4rket kr\u00e4ver ocks\u00e5 specialbehandling och d\u00e4rf\u00f6r tar de flesta Porsche-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare ut dumma pengar \u00e4ven f\u00f6r enkla uppgifter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche \u00e4r numera k\u00e4nda f\u00f6r att vara \u00f6verl\u00e4gset p\u00e5litliga och v\u00e4lutvecklade bilar, men det har inte alltid varit s\u00e5, eftersom Porsche en g\u00e5ng i tiden k\u00e4mpade f\u00f6r att tillverka p\u00e5litliga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3729"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3729"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3729\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3730,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3729\/revisions\/3730"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3729"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3729"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3729"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}