{"id":3727,"date":"2022-03-03T12:04:16","date_gmt":"2022-03-03T12:04:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3727"},"modified":"2022-03-03T12:04:19","modified_gmt":"2022-03-03T12:04:19","slug":"porsche-cayenne-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-cayenne-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Porsche Cayenne – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Porsche Cayenne \u00e4r en lyxig mellanstor SUV och en av de mest popul\u00e4ra Porsche-modellerna n\u00e5gonsin. Den f\u00f6rsta generationen Cayenne introducerades redan 2003 och var i produktion fram till 2010. F\u00f6rsta generationens Cayenne \u00e4r nu en relativt impopul\u00e4r bil f\u00f6rutom sitt m\u00e4rke eftersom den ser lite konstig ut och inte \u00e4r den mest p\u00e5litliga bilen d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av Cayenne introducerades 2011 och var i produktion fram till 2018. Den h\u00e4r generationen av Cayenne \u00e4r nu en mycket popul\u00e4r bil eftersom den ser mycket b\u00e4ttre ut och \u00e4r mycket mer p\u00e5litlig. Den nuvarande generationen av Cayenne \u00e4r den b\u00e4sta Cayenne-modellen hittills och finns antingen som coup\u00e9 eller vanlig SUV.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r Cayenne sl\u00e5ende, dynamisk och lyxig. Alla interi\u00f6rmaterial \u00e4r o\u00f6vertr\u00e4ffade och den \u00f6vergripande interi\u00f6rdesignen \u00e4r b\u00e5de toppmodern och d\u00e4mpad p\u00e5 samma g\u00e5ng. Den f\u00f6rsta generationen Cayenne \u00e4r den mest problematiska, de tv\u00e5 senare generationerna verkar vara mycket mer p\u00e5litliga.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Cayenne en \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd SUV b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r en Porsche och f\u00f6r att den \u00e4r en fantastisk SUV \u00f6verlag. Den andra generationen av Cayenne \u00e4r nu ganska l\u00e4ttillg\u00e4nglig och det \u00e4r den du ska skaffa, s\u00e4rskilt versionen efter faceliftet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationen av Porsche Cayenne – 2003-2010<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen Cayenne finns i n\u00e5gra olika motorval, allt fr\u00e5n instegsmodellen 3,2L V6 med 250 hk, mellanmodellen S med en 4,5L V8 med 340 hk, och Turbo-modellerna som erbjuder mellan 450-550 hk fr\u00e5n den toppmodellen 5,4\/5,8L twin-turbo V8.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen Cayenne finns antingen som 955 pre-facelift eller 957 post-facelift fr\u00e5n 2010 och fram\u00e5t. 957 \u00e4r den mest eftertraktade bilen just nu eftersom den \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig och erbjuder lite mer modern design och teknik. P\u00e5 det hela taget \u00e4r designen tveksam, men det \u00f6vergripande utf\u00f6randet \u00e4r verkligen imponerande.<\/p>\n\n\n\n

Du kan k\u00f6pa en 1st gen f\u00f6r 4 000-18 000 dollar f\u00f6r modellerna f\u00f6re facelift och 8 000-25 000 dollar f\u00f6r modellerna efter facelift. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 1st gen relativt tillf\u00f6rlitlig, men bara om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, men med tanke p\u00e5 att dessa nu verkligen \u00e4r n\u00e5bara underh\u00e5ller de flesta inte dem s\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem, s\u00e4rskilt i tidigare modeller. Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en s\u00e5dan, var noga med servicedetaljerna och g\u00f6r alltid en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet eftersom dessa bilar fortfarande \u00e4r riktigt dyra att \u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne av andra generationen – 2011-2018<\/h2>\n\n\n\n

Den andra generationen av Porsche Cayenne \u00e4r en betydligt mer popul\u00e4r modell j\u00e4mf\u00f6rt med fistgen, b\u00e5de f\u00f6r att den ser snyggare ut och f\u00f6r att den \u00e4r mer p\u00e5litlig. Dessutom \u00e4r den andra generationen mycket mer dynamisk, lyxigare och effektivare.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 en hel del motorer att erbjuda, fr\u00e5n en 3,5L V6 med 300 hk och hela v\u00e4gen upp till en 4,8L twin-turbo V8 med 570 hk. Cayenne i instegsutf\u00f6rande med den tidigare n\u00e4mnda 3,5 liter och Cayenne S med en 3,6 liter twin-turbo V6 med 420 h\u00e4stkrafter \u00e4r de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra modellerna p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r den andra generationen av Cayenne b\u00e4ttre ur n\u00e4stan alla perspektiv. Den ser snygg ut fr\u00e5n insidan ocks\u00e5 eftersom den liknar den nuvarande generationen av Cayenne ganska mycket. Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r den mycket b\u00e4ttre \u00e4n sin f\u00f6reg\u00e5ngare, men den kostar ocks\u00e5 mycket pengar att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan man f\u00e5 andra generationens Cayenne f\u00f6r mellan 17 000 och 70 000 dollar beroende p\u00e5 modell, k\u00f6rstr\u00e4cka och allm\u00e4nt skick.<\/p>\n\n\n\n

Tredje generationen av Porsche Cayenne – 2018-nutid<\/h2>\n\n\n\n

Den nuvarande generationen av Porsche Cayenne introducerade en coupe-karosstil f\u00f6r att g\u00f6ra den mer konkurrenskraftig i f\u00f6rh\u00e5llande till BMW X6, GLE Coupe och Audi Q8. Den nuvarande Cayenne erbjuder kraftfullare, men mindre och effektivare motorer j\u00e4mf\u00f6rt med b\u00e5da sina f\u00f6reg\u00e5ngare.<\/p>\n\n\n\n

De mest popul\u00e4ra Cayenne- och Cayenne S-modellerna anv\u00e4nder en 3.0L turbo V6 med 340 och 440 h\u00e4stkrafter. Toppmodellen Cayenne Turbo GT erbjuder en 4,0L twin-turbo V8 med 640 h\u00e4stkrafter. Den tredje generationen Cayenne introducerade ocks\u00e5 en hel del hybridmodeller d\u00e4r Turbo S E-Hybrid \u00e4r den mest kraftfulla Porsche SUV:n med 700 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Den tredje generationen av Cayenne \u00e4r en sann modern bil, vilket inneb\u00e4r att du f\u00e5r alla funktioner och tekniker som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en ny Porsche-modell. Priserna str\u00e4cker sig fr\u00e5n mitten av 50 000 dollar, hela v\u00e4gen upp till mer \u00e4n 200 000 dollar f\u00f6r vissa mer speciella modeller.
N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r den tredje generationen Cayenne fortfarande under garanti f\u00f6r de flesta, men p\u00e5 det hela taget \u00e4r det den mest tillf\u00f6rlitliga Porsche SUV:n hittills.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Porsche Cayenne ska jag k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha det b\u00e4sta, nyaste och mest fantastiska ska du satsa p\u00e5 den tredje generationen Cayenne, f\u00f6r du kommer inte att bli besviken. Men om det \u00e4r ett problem f\u00f6r dig att l\u00f6sa ut mer \u00e4n 50 000 dollar f\u00f6r en begagnad bil b\u00f6r du ta en titt p\u00e5 Cayenne-modellerna fr\u00e5n den 2:a generationen efter faceliftet, eftersom de \u00e4r mycket mer r\u00e4ttvist prissatta, men inte s\u00e5 olika fr\u00e5n modellerna fr\u00e5n den 3:e generationen.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationens Cayenne \u00e4r en f\u00f6rv\u00e4rvad smak eftersom vissa anser att den \u00e4r tr\u00e5kig och ful medan andra anser att den \u00e4r mycket v\u00e4rdefull.<\/p>\n\n\n\n

Hur dyr \u00e4r Cayenne att \u00e4ga?<\/h3>\n\n\n\n

Oavsett vilken generation du v\u00e4ljer m\u00e5ste du l\u00e4gga undan lite pengar f\u00f6r underh\u00e5llskostnader eftersom dessa lyxiga SUV:er kan kosta ganska mycket pengar att underh\u00e5lla. Cayenne \u00e4r Porsche vilket inneb\u00e4r att driftskostnaderna \u00e4r betydande.<\/p>\n\n\n\n

Modeller av f\u00f6rsta generationen \u00e4r billiga att k\u00f6pa, men de \u00e4r inte s\u00e5 mycket billigare att \u00e4ga j\u00e4mf\u00f6rt med senare modeller, \u00e4ven om de klarar tidens tand.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayenne b\u00e4ttre \u00e4n sina konkurrenter?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche Cayenne konkurrerar med BMW X6, Mercedes GLE Coupe, Audi Q8 och eventuellt till och med Lamborghini Urus f\u00f6r de h\u00f6gre modellerna. X6 startade den h\u00e4r marknaden och den nuvarande generationen X6 \u00e4r en oerh\u00f6rt imponerande bil medan GLE enligt min mening \u00e4r lite mindre sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

Q8 \u00e4r utan tvekan den snyggaste av alla och \u00e4r den mest popul\u00e4ra Coupe SUV:n just nu. Urus \u00e4r det mest sp\u00e4nnande alternativet, men den kostar ganska mycket mer. P\u00e5 det hela taget kan Cayenne mer \u00e4n v\u00e4l konkurrera med dessa och till och med \u00f6vertr\u00e4ffa dem i m\u00e5nga segment, till exempel n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet och utseende.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche Cayenne \u00e4r en lyxig mellanstor SUV och en av de mest popul\u00e4ra Porsche-modellerna n\u00e5gonsin. Den f\u00f6rsta generationen Cayenne introducerades redan 2003 och var i produktion fram till 2010. F\u00f6rsta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3727"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3727"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3727\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3728,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3727\/revisions\/3728"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3727"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3727"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3727"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}