{"id":3725,"date":"2022-03-03T12:03:43","date_gmt":"2022-03-03T12:03:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3725"},"modified":"2022-03-03T12:03:47","modified_gmt":"2022-03-03T12:03:47","slug":"vanliga-problem-med-porsche-996","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-996\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche 996"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 996 \u00e4r betydligt billigare \u00e4n f\u00f6reg\u00e5ngaren 933 och den efterf\u00f6ljande generationen 997. Detta beror p\u00e5 att 996 fortfarande \u00e4r den mest kontroversiella 911-modellen av dem alla tack vare sin design, sin motorarkitektur och sin allm\u00e4nna tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Detta betyder dock inte att det \u00e4r ett d\u00e5ligt beslut att k\u00f6pa en 996:a, eftersom v\u00e4lsk\u00f6tta exemplar med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka verkligen \u00e4r v\u00e4rda priset. Trots detta kostar 996:an ganska mycket pengar att underh\u00e5lla och det finns n\u00e5gra relativt allvarliga problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med 996 911 \u00e4r fel p\u00e5 IMS-lager, spruckna cylinderhuvuden\/liners, fj\u00e4dringsproblem, bakre oljet\u00e4tningar, kopplings- och v\u00e4xell\u00e5dsproblem samt problem med kylare och kondensator. 996 \u00e4r verkligen en av de minst tillf\u00f6rlitliga 911-modellerna genom tiderna, men om du underh\u00e5ller dem kommer de sannolikt att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en 996 \u00e4r en ganska knepig uppgift eftersom det kr\u00e4ver att du gr\u00e4ver djupt i varje tillg\u00e4nglig modell. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att kontakta en licensierad Porsche-specialist f\u00f6r att inspektera bilen fullst\u00e4ndigt. Du kommer att beh\u00f6va betala mer pengar i f\u00f6rv\u00e4g, men det kommer att spara dig mycket pengar l\u00e4ngre fram om du k\u00f6per ett sunt exemplar.<\/p>\n\n\n\n

IMS-lagerfel<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de allvarligaste och potentiellt katastrofala problemen med 996 \u00e4r de fabriksmonterade IMS-lagren som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder utan n\u00e5gon som helst f\u00f6rvarning. Fel som dessa kan helt f\u00f6rst\u00f6ra en motor, s\u00e5 du m\u00e5ste se till att den 996 du tittar p\u00e5 har n\u00e5gon form av l\u00f6sning f\u00f6r detta.<\/p>\n\n\n\n

Flera k\u00e4llor n\u00e4mner att mellan 5 och 10 % av 996:orna \u00e4r pl\u00e5gade av dessa problem, vilket verkligen \u00e4r m\u00e5nga bilar. Det enklaste s\u00e4ttet att l\u00f6sa detta \u00e4r att installera en eftermarknadsl\u00f6sning som hindrar IMS-lagren fr\u00e5n att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Spruckna cylinderhuvuden\/liners<\/h2>\n\n\n\n

996 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r potentiella spruckna cylinderhuvuden och foder som ocks\u00e5 kan leda till katastrofala konsekvenser. Dessa problem \u00e4r dock relativt s\u00e4llsynta och du kommer knappast att uppleva dem p\u00e5 senare 996-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Icke desto mindre \u00e4r detta problem problematiskt eftersom det inte kan uppt\u00e4ckas i f\u00f6rv\u00e4g, \u00e5tminstone inte utan Porsche specialutrustning som kostar pengar. Tillg\u00e4ngliga uppgifter visar att \u00e4ldre 3,4L-motorer \u00e4r mycket mer ben\u00e4gna att drabbas av problem som dessa i motsats till 3,6L flat 6-motorer efter 2001.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Med 996 introducerades en helt ny typ av fj\u00e4dring som har visat sig vara tillf\u00f6rlitlig och en mycket v\u00e4lkommen uppgradering eftersom den g\u00f6r bilen mycket mer dynamisk och rolig att k\u00f6ra. M\u00e5nga \u00e4gare klagar dock \u00f6ver konstiga ljud som kommer fr\u00e5n de fr\u00e4mre v\u00e4nstra och h\u00f6gra h\u00f6rnen, s\u00e4rskilt kn\u00e4ckningsljud.<\/p>\n\n\n\n

Dessa \u00e4r vanligtvis f\u00f6rknippade med slitna eller skadade styrarmar som \u00e4r relativt enkla och billiga att byta ut. M\u00e5nga Porsche-specialister uppger dock att du b\u00f6r g\u00f6ra detta vart 3-5:e \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Problem med oljet\u00e4tning p\u00e5 bakre huvuddelen<\/h2>\n\n\n\n

20-25-\u00e5riga europeiska bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att dricka mycket olja, b\u00e5de f\u00f6r att motorn kr\u00e4ver mer olja med bilar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka och f\u00f6r att de tenderar att bilda l\u00e4ckor. Den bakre huvudoljet\u00e4tningen p\u00e5 996:an \u00e4r ett vanligt st\u00e4lle d\u00e4r l\u00e4ckor som dessa uppst\u00e5r och delarna f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r relativt billiga.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta \u00e4r problemet h\u00e4r att denna t\u00e4tning \u00e4r ganska sv\u00e5r\u00e5tkomlig och d\u00e4rmed \u00e4r utbyteskostnaderna h\u00f6ga.<\/p>\n\n\n\n

Problem med koppling och v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

996 finns med tv\u00e5 olika typer av v\u00e4xell\u00e5dor. Det f\u00f6rsta och mer popul\u00e4ra alternativet \u00e4r den p\u00e5litliga manuella l\u00e5dan, men dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 igenom kopplingsplattor relativt ofta. Om du \u00e4r varsam med den har du naturligtvis inga problem, men om du inte \u00e4r det tenderar de att g\u00e5 s\u00f6nder snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Tiptronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r inte d\u00e5lig n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men den reagerar ganska l\u00e5ngsamt och \u00e4r relativt tr\u00e5kig j\u00e4mf\u00f6rt med en manuell v\u00e4xell\u00e5da. Dessa v\u00e4xell\u00e5dor har ocks\u00e5 kylr\u00f6r som tenderar att rosta efter n\u00e5gra \u00e5r, men det \u00e4r enkelt och billigt att byta ut dem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med kylare och kondensator<\/h2>\n\n\n\n

996 \u00e4r k\u00e4nslig f\u00f6r kosmetiska skador orsakade av stenskott precis som alla andra oskyddade bilar d\u00e4r ute. Problemet h\u00e4r \u00e4r dock att stenslag ocks\u00e5 ofta orsakar skador b\u00e5de p\u00e5 kylare och kondensatorer.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att underh\u00e5lla dessa tv\u00e5 ordentligt b\u00f6r du reng\u00f6ra dem relativt regelbundet, men du m\u00e5ste ta bort hela st\u00f6tf\u00e5ngaren f\u00f6r att g\u00f6ra det. D\u00e4rf\u00f6r tenderar de flesta \u00e4gare att ignorera detta trots att det i slut\u00e4ndan leder till korrosionsrelaterade skador.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r 996 Porsche v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 996 911 \u00e4r verkligen v\u00e4rt det eftersom det \u00e4r en relativt billig ing\u00e5ng till 911-\u00e4gande. Du m\u00e5ste dock vara villig att spendera lite extra p\u00e5 ett exemplar med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka som har f\u00e5tt alla dessa problem utr\u00e4ttade. Annars kommer kostnaderna f\u00f6r att \u00e4ga 996:an att kraftigt s\u00e4nka dess totala attraktionskraft.<\/p>\n\n\n\n

996 \u00e4r den mest prisv\u00e4rda 911:an du kan k\u00f6pa just nu och v\u00e4lsk\u00f6tta exemplar med manuell v\u00e4xell\u00e5da kommer sannolikt att forts\u00e4tta att v\u00e4rderas. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det nu en relativt bra tidpunkt att skaffa en 996, men bara en som \u00e4r sorterad s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r hatar folk Porsche 996?<\/h4>\n\n\n\n

De tv\u00e5 fr\u00e4msta orsakerna till att m\u00e5nga Porsche-entusiaster tenderar att hata 996:an \u00e4r designen och den vattenkylda motorn. Den aubergineformade str\u00e5lkastardesignen var ett stort avsteg fr\u00e5n \u00e4ldre 911-modeller som var s\u00e5 hatade att Porsche omedelbart gick tillbaka till rundade str\u00e5lkastare med 997.<\/p>\n\n\n\n

Den andra anledningen beror p\u00e5 den vattenkylda motorn eftersom \u00e4ldre luftkylda 911:or inte \u00e4r skyh\u00f6ga i v\u00e4rde. 996 \u00e4r faktiskt en bra 911 eftersom det \u00e4r en rolig bil att k\u00f6ra och den erbjuder en relativt modern \u00e4garupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r Porsche 996?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om 996:an kostar mellan 500 och 1000 dollar att underh\u00e5lla \u00e5rligen, men dyrare och sp\u00e5rfokuserade versioner tenderar att kosta \u00e4nnu mer. Allt beror p\u00e5 hur gammal bilen \u00e4r, hur m\u00e5nga kilometer den har k\u00f6rt och hur den \u00e4r i allm\u00e4nt skick.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste komma ih\u00e5g att detta trots allt \u00e4r en Porsche, och alla vet att en Porsche kostar ganska mycket pengar att underh\u00e5lla, oavsett vad du tycker om den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 996 \u00e4r betydligt billigare \u00e4n f\u00f6reg\u00e5ngaren 933 och den efterf\u00f6ljande generationen 997. Detta beror p\u00e5 att 996 fortfarande \u00e4r den mest kontroversiella 911-modellen av dem alla tack vare sin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3725"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3725"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3725\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3726,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3725\/revisions\/3726"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3725"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3725"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3725"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}