{"id":3723,"date":"2022-03-03T12:03:11","date_gmt":"2022-03-03T12:03:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3723"},"modified":"2022-03-03T12:03:14","modified_gmt":"2022-03-03T12:03:14","slug":"porsche-996-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/porsche-996-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Porsche 996 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 911 \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta sportbilen genom tiderna, och p\u00e5 grund av det anses m\u00e5nga generationer av 911 nu vara riktiga klassiker eller moderna klassiker. \u00c4ldre luftkylda 911:or s\u00e4ljs f\u00f6r hundratals, om inte miljontals dollar medan Porsche 911 996 fr\u00e5n 1997-2004 \u00e4r n\u00e5got av ett svart f\u00e5r i familjen.<\/p>\n\n\n\n

996 introducerade en hel del avvikelser fr\u00e5n den tio \u00e5r gamla p\u00e5litliga 911:an i fr\u00e5ga om design och utf\u00f6rande, vilket orsakade en viss uppst\u00e5ndelse bland Porsche 911-entusiasterna. 996 var den f\u00f6rsta vattenkylda 911:an och den introducerade ocks\u00e5 en kraftigare, bredare kaross som \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nd f\u00f6r sina ”aubergine”-str\u00e5lkastare.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av detta fick 996 aldrig den \u00e4ra den verkligen f\u00f6rtj\u00e4nar, s\u00e5 nu \u00e4r det ett utm\u00e4rkt tillf\u00e4lle att \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa 996. Designm\u00e4ssigt \u00e4r 996:an en marmite-bil, antingen \u00e4lskar du den eller inte. Den \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, men det finns en hel del potentiella problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

Utrymmesm\u00e4ssigt \u00e4r det den f\u00f6rsta moderna 911:an, vilket inneb\u00e4r att den l\u00e4tt rymmer b\u00e5de l\u00e4ngre och \u00f6verdimensionerade f\u00f6rare. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r 996 n\u00e5got av en st\u00f6ld just nu eftersom den kan f\u00e5s f\u00f6r betydligt mindre j\u00e4mf\u00f6rt med f\u00f6reg\u00e5ende 993 och de efterf\u00f6ljande 997 generationerna av 911.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Basversionen av 996 911 levereras med en 3,4 l platt 6-cylindrig motor som ger 296 hk och 258 lb-ft vridmoment. 996 Carrera 4 har samma motor och ett AWD-system. 996 Carrera 4S har ocks\u00e5 AWD, men en kraftigare 6-cylindrig 3,6 liter flata motor med 320 hk och 273 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta Turbo-modellen fick en hel del uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med de vanliga 996 911:orna, vilket gjorde den till en riktigt snabb bil \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. Den 6-cylindriga 3,6 liter stora plattmotor med 6 cylindrar fick en dubbelturboaggregat som \u00f6kade effekten till 415 hk och 415 lb-pund vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Du kunde ocks\u00e5 uppgradera turbon med X50-paketet som h\u00f6jde effekten till 450hk och 444lb-ft vridmoment. Turbo 996 \u00e4r fortfarande en otroligt snabb bil med en topphastighet p\u00e5 186 mph och en 0-60 mph-tid p\u00e5 under 4 sekunder. Alla 996:or kommer med antingen en 6-v\u00e4xlad manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da, men de flesta entusiaster f\u00f6redrar den manuella v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

996:ans sista hora var 996 GT2 som \u00e4r ett riktigt banfokuserat odjur med 462 h\u00e4stkrafter och 457 lb-fts vridmoment. Turbo S kom ocks\u00e5 i slutet av 996-produktionen men \u00e4r i princip en vanlig Turbo med X50-paketet.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 996 911 var inte bara den allra f\u00f6rsta vattenkylda 911:an, utan ocks\u00e5 den allra f\u00f6rsta 911:an som tillverkades p\u00e5 ett l\u00f6pande band i st\u00e4llet f\u00f6r f\u00f6r hand. 996 introducerade utan tvekan det st\u00f6rsta designm\u00e4ssiga avsteget fr\u00e5n tidigare 911-modeller som nu fortfarande anses vara relativt konservativ.<\/p>\n\n\n\n

911 blev smidigare, bredare, l\u00e4gre och st\u00f6rre med 996. Upph\u00e4ngningen var ocks\u00e5 ett relativt stort avsteg fr\u00e5n tidigare modeller, men alla kan h\u00e5lla med om att 996 \u00e4r mycket mer dynamisk tack vare den. Chassit \u00e4r balanserat precis som med alla andra moderna 911-generationer.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de mest kontroversiella designbesluten som 996 introducerade \u00e4r de s\u00e5 kallade auberginestr\u00e5lkastarna som av m\u00e5nga anses vara den svagaste designl\u00e4nken i 996. Designf\u00f6rb\u00e4ttringarna fortsatte \u00e4ven i interi\u00f6ren eftersom 996 \u00e4ntligen fick ett ordentligt HVAC-system och till och med ett navigationssystem.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Porsche-modellerna fr\u00e5n slutet av 90-talet och b\u00f6rjan av 2000-talet \u00e4r inte de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna p\u00e5 marknaden, b\u00e5de f\u00f6r att de \u00e4r mer \u00e4n 20 \u00e5r gamla och f\u00f6r att Porsche befann sig i n\u00e5got av en ekonomisk kris vid den tiden. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r 996 inte den mest tillf\u00f6rlitliga 911:an, men med r\u00e4tt underh\u00e5ll b\u00f6r ett exemplar med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka klara sig i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med 996:an \u00e4r sprickor i IMS-lagren, spruckna cylinderfoder\/huvuden, oljel\u00e4ckage, problem med koppling och v\u00e4xell\u00e5da, problem med t\u00e4ndspolar och eventuella problem med kylare och kondensator.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 911 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 en hyfsad 996 911 f\u00f6r cirka 35 000-40 000 dollar, medan vissa \u00e4ldre exemplar med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka kan f\u00e5s f\u00f6r n\u00e4stan h\u00e4lften av det. Detta \u00e4r inte precis allt f\u00f6r billigt, men den f\u00f6reg\u00e5ende generationen 933 kostar 80 000 dollar f\u00f6r l\u00e4gre modeller.<\/p>\n\n\n\n

Chanserna f\u00f6r att 996:an ska stiga i v\u00e4rde \u00e4r inte lika \u00f6verdrivna som fallet \u00e4r med vissa mer popul\u00e4ra 911-modeller. V\u00e4lsk\u00f6tta exemplar kommer dock sannolikt att stiga kontinuerligt. Praktiskt sett \u00e4r det en klassisk modern 911, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder 2 anv\u00e4ndbara s\u00e4ten och en relativt liten baklucka framtill.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r en Porsche 996 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Alla Porschemodeller kostar ganska mycket pengar att underh\u00e5lla eftersom de verkligen \u00e4r Porschar. \u00c4ven om ing\u00e5ngspriset inte verkar s\u00e5 h\u00f6gt \u00e4r underh\u00e5llskostnaderna verkligen det, s\u00e5 se till att g\u00f6ra din heml\u00e4xa innan du \u00f6verv\u00e4ger att k\u00f6pa en 996 911.<\/p>\n\n\n\n

Du kanske kan serva 996:an hos en oberoende mekaniker, men bara om mekanikern har tillr\u00e4cklig erfarenhet av 996:or. Visserligen kommer detta inte att gynna bilens v\u00e4rde, men det kommer sannolikt att kosta mycket mindre j\u00e4mf\u00f6rt med en Porsche-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare eller en licensierad Porsche-specialist.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 996 s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

996 \u00e4r en prestandabil vilket inneb\u00e4r att du f\u00f6rmodligen inte k\u00f6per den f\u00f6r att k\u00f6ra den som en mormor. Som s\u00e5dan m\u00e5ste den vara en fullt fungerande bil eftersom den inte \u00e4r lika s\u00e4ker som en modern 911 \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Det betyder inte att 996 \u00e4r os\u00e4ker, utan snarare att den saknar n\u00e4r det g\u00e4ller n\u00e4stan alla nuvarande aktiva s\u00e4kerhetsprogramvarusystem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 996 911 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 911 996 \u00e4r v\u00e4rd det om du vill uppleva den ikoniska 911:an utan att betala orimliga summor. Du m\u00e5ste hitta ett anst\u00e4ndigt exemplar med inte alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan, annars kommer du att spendera alldeles f\u00f6r mycket pengar p\u00e5 att underh\u00e5lla den.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte en bil du b\u00f6r k\u00f6ra dagligen, och om du \u00e4r villig och kan ta hand om den ordentligt \u00e4r en 996 verkligen v\u00e4rd det.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 911 \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta sportbilen genom tiderna, och p\u00e5 grund av det anses m\u00e5nga generationer av 911 nu vara riktiga klassiker eller moderna klassiker. \u00c4ldre luftkylda 911:or<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3723"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3723"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3723\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3724,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3723\/revisions\/3724"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3723"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3723"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3723"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}