{"id":3721,"date":"2022-03-03T12:01:16","date_gmt":"2022-03-03T12:01:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3721"},"modified":"2022-03-03T12:01:19","modified_gmt":"2022-03-03T12:01:19","slug":"har-porsche-manga-problem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-porsche-manga-problem\/","title":{"rendered":"Har Porsche m\u00e5nga problem?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche \u00e4r en tysk tillverkare av lyxbilar som fokuserar p\u00e5 att tillverka v\u00e4lutvecklade, p\u00e5litliga och eftertraktade sportbilar och premiumbilar f\u00f6r f\u00f6retagsledare. Porsche startade f\u00f6rst som ett sportbilsm\u00e4rke, men har senare \u00e4ven inkluderat lyxmodeller som SUV:erna Cayenne och Macan samt sedanen Porsche Panamera.<\/p>\n\n\n\n

Porsche \u00e4r fr\u00e4mst k\u00e4nt f\u00f6r 911 som utan tvekan \u00e4r en av de b\u00e4sta sportbilarna genom tiderna. I ett 70-\u00e5rigt arv har 911 beh\u00e5llit ett klassiskt bakmotormonterat sportbilsrecept som inte har f\u00f6r\u00e4ndrats s\u00e4rskilt mycket genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r Porsche det ledande lyxbilsm\u00e4rket, vilket inneb\u00e4r att Porsche tenderar att h\u00e5lla l\u00e4nge, \u00e4ven om de kostar mycket pengar att underh\u00e5lla. Som s\u00e5dana upplever de inte s\u00e5 m\u00e5nga problem, men bara om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre Porsche Cayenne- och Panamera-modeller \u00e4r inte lika robusta som dagens Cayenne- och Panamera-modeller. 911 \u00e4r p\u00e5litlig, p\u00e5litlig och upplever s\u00e4llan problem medan Cayman\/Boxster \u00e4r mer eller mindre samma sak. Slutligen verkar \u00e4ven den helelektriska Taycan vara en ganska p\u00e5litlig bil ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Porsches tillf\u00f6rlitlighet – Klassledande<\/h2>\n\n\n\n

Enligt flera tillf\u00f6rlitlighetstabeller och unders\u00f6kningar p\u00e5 n\u00e4tet anses Porsche vara ett av de mest tillf\u00f6rlitliga m\u00e4rkena \u00f6verlag. Detta beror p\u00e5 att Porsche tillverkar v\u00e4lkonstruerade bilar som inte f\u00f6r\u00e4ndras s\u00e5 mycket genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Detta har dock inte alltid varit fallet eftersom Porsche inte var lika p\u00e5litlig f\u00f6r 20-30 \u00e5r sedan. Tv\u00e4rtom var Porsche tidigare ett relativt op\u00e5litligt bilm\u00e4rke, men de lyckades f\u00f6rb\u00e4ttra sig och \u00e4r nu ett m\u00e4rke som de flesta andra m\u00e4rken vill konkurrera med n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

J.D. Power \u00e4r en av de mest k\u00e4nda organisationerna f\u00f6r bed\u00f6mning av tillf\u00f6rlitlighet som finns d\u00e4r ute och de gav Porsche ett str\u00e5lande betyg p\u00e5 5 av 5 stj\u00e4rnor. 911 verkar vara den mest tillf\u00f6rlitliga Porsche-modellen \u00f6verlag, medan \u00e4ldre Cayenne- och Panamera-modeller verkar vara de minst tillf\u00f6rlitliga av alla.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan man lugnt s\u00e4ga att Porsche inte upplever problem s\u00e5 ofta och att de verkligen \u00e4r p\u00e5litliga. Vissa modeller \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n andra, men alla tenderar att tillfredsst\u00e4lla de flesta kunderna d\u00e4r ute. Allt detta \u00e4r dock bara m\u00f6jligt om du underh\u00e5ller din Porsche p\u00e5 ett adekvat s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Porsche underh\u00e5ll – dyrt<\/h2>\n\n\n\n

De flesta Porsche-modeller beh\u00f6ver regelbunden service ungef\u00e4r var 10 000:e mil, mellanliggande service var 20 000:e mil och st\u00f6rre service var 40 000:e mil. I det regelbundna underh\u00e5llsschemat p\u00e5 10 000 mil ing\u00e5r oljebyte och byte av oljefilter, och vid 20 000 mils underh\u00e5ll ing\u00e5r \u00e4ven byte av luftfilter i kup\u00e9n och en grundligare inspektion av fordonet.<\/p>\n\n\n\n

Vid en st\u00f6rre service p\u00e5 40 000 mil ing\u00e5r vanligtvis \u00e4ven byte av andra viktiga komponenter i bilen, t.ex. t\u00e4ndstift eller remmar. Alla dessa brukar ocks\u00e5 inkludera d\u00e4ckinspektion, inspektion av batteriets skick, inspektion av kylsystemet, byte av bromsv\u00e4tska, inspektion och byte av bromsbel\u00e4gg\/bromsskaliper, inspektion av styrsystemet och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i b\u00f6rjan kostar Porsche mycket pengar att underh\u00e5lla. Under de f\u00f6rsta 10 \u00e5ren brukar Porsche kosta mer \u00e4n 20 000 dollar att underh\u00e5lla. Ett branschgenomsnitt f\u00f6r de flesta lyxm\u00e4rken ligger runt 10 000 dollar, vilket inneb\u00e4r att det verkligen \u00e4r dyrt att underh\u00e5lla en Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Detta inkluderar naturligtvis avancerade superbilar som Carrera GT och 918 Spyder som tenderar att h\u00f6ja genomsnittskostnaden ganska mycket. Mer vanliga Porsche-modeller som Panamera, Cayenne, 911 och Boxster\/Cayman \u00e4r inte alls lika dyra.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Porsche-problemen<\/h2>\n\n\n\n

Porsches, precis som alla andra europeiska m\u00e4rken \u00e4r ben\u00e4gna att l\u00e4cka ganska mycket. Det vanligaste l\u00e4ckageproblemet hos Porsche \u00e4r ner till de bakre t\u00e4tningarna som ibland kan vara sv\u00e5ra att \u00e5tg\u00e4rda. Eftersom de flesta Porsche-modeller inte k\u00f6rs dagligen tenderar de att st\u00e5 stilla under l\u00e5ng tid vilket skadar batteriet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre manuella Porsche-modeller tenderar att f\u00e5 problem med kopplingspedalen p\u00e5 grund av tryckackumulatorn som g\u00f6r kopplingspedalen tung. \u00c4ldre automatiska Tiptronic-transmissioner \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, s\u00e4rskilt p\u00e5 f\u00f6rsta generationens Cayenne- och Panamera-modeller.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget beh\u00f6ver Porsches ett ordentligt underh\u00e5ll f\u00f6r att inte drabbas av dessa problem. F\u00f6r att en bil ska vara tillf\u00f6rlitlig beh\u00f6ver den r\u00e4tt underh\u00e5ll. Detta g\u00e4ller s\u00e4rskilt komplexa lyxbilar som Porsche.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche v\u00e4rda det?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar, men det \u00e4r ganska allm\u00e4nt k\u00e4nt att Porsche-bilar ligger en niv\u00e5 \u00f6ver de flesta andra bilar p\u00e5 v\u00e4gen av flera olika sk\u00e4l. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r Porsches prestandabilar tillverkade av ett m\u00e4rke med ett tydligt fokus p\u00e5 motorsport och racing. Detta DNA \u00e4r uppenbart \u00e4ven i de mest lyxiga och icke-raciga Porsche-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra \u00e4r Porschemodellerna kvalitetstillverkade produkter med h\u00f6gklassiga material och alla typer av 2000-talets lyxtekniker. F\u00f6r det tredje \u00e4r de p\u00e5litliga och tenderar att h\u00e5lla sitt v\u00e4rde mycket v\u00e4l. P\u00e5 det hela taget kan man lugnt s\u00e4ga att Porsche verkligen \u00e4r v\u00e4rt det.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Porsche \u00e4r den b\u00e4sta att skaffa?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du vill ha av en bil. Om du vill ha en bekv\u00e4m lyxkryssare \u00e4r Panamera den r\u00e4tta att skaffa. Om du \u00e4lskar SUV:er, utrymme och anv\u00e4ndbarhet utan att offra lyx \u00e4r Cayenne den r\u00e4tta f\u00f6r dig. Naturligtvis kan du ocks\u00e5 \u00f6verv\u00e4ga Macan om du vill ha en mindre \u00e4kta Porsche SUV.<\/p>\n\n\n\n

911 \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta Porsche-modellen genom tiderna eftersom den \u00e4r den viktigaste Porsche-modellen. Den kombinerar prestanda och lyx b\u00e4ttre \u00e4n n\u00e5gon annan Porsche-modell samtidigt som den ser bra ut. Slutligen, om du \u00e4r milj\u00f6v\u00e4nlig och vill ha en EV b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga Taycan eller v\u00e4nta ett \u00e5r eller tv\u00e5 tills Porsche sl\u00e4pper Macan EV.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Porsche \u00e4r den s\u00e4msta att skaffa?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens Porsche Cayenne \u00e4r utan tvekan den s\u00e4msta Porsche du kan k\u00f6pa just nu eftersom den \u00e4r billig att k\u00f6pa men riktigt dyr att \u00e4ga. Dessutom \u00e4r f\u00f6rsta generationens Cayenne inte den snyggaste Porsche genom tiderna och det \u00e4r n\u00e5got som de flesta Porscheentusiaster brukar h\u00e5lla med om.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r f\u00f6lja ditt hj\u00e4rta och om du vill ha en modell som de flesta anser vara tr\u00e5kig, l\u00e5ngsam eller ful s\u00e5 \u00e4r det i slut\u00e4ndan upp till dig. Det \u00e4r dina pengar och dina preferenser, men se till att vara noga med underh\u00e5lls- och tillf\u00f6rlitlighetsaspekterna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche \u00e4r en tysk tillverkare av lyxbilar som fokuserar p\u00e5 att tillverka v\u00e4lutvecklade, p\u00e5litliga och eftertraktade sportbilar och premiumbilar f\u00f6r f\u00f6retagsledare. Porsche startade f\u00f6rst som ett sportbilsm\u00e4rke, men har senare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3721"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3721"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3721\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3722,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3721\/revisions\/3722"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3721"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3721"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3721"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}