{"id":3719,"date":"2022-03-03T11:58:21","date_gmt":"2022-03-03T11:58:21","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3719"},"modified":"2022-03-03T11:58:24","modified_gmt":"2022-03-03T11:58:24","slug":"har-porsche-en-elektrisk-suv","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-porsche-en-elektrisk-suv\/","title":{"rendered":"Har Porsche en elektrisk SUV?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche erbjuder ingen elektrisk SUV \u00e5r 2022 och har aldrig gjort det. Men att d\u00f6ma av n\u00e5gra ganska mystiska spionbilder kommer en elektrisk Porsche troligen att se dagens ljus snart. Mer specifikt siktar Porsche p\u00e5 att helt elektrifiera n\u00e4sta generations Porsche Macan.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte mycket som \u00e4r k\u00e4nt om den elektriska Macan i dagsl\u00e4get, men alla f\u00f6r n\u00e4rvarande tillg\u00e4ngliga uppgifter hittar du i den h\u00e4r artikeln. Om du \u00e4r ot\u00e5lig och vill v\u00e4nta p\u00e5 en elektrisk Porsche SUV kan du v\u00e4lja den befintliga Porsche EV, Taycan, eller plug-in hybridversionerna av befintliga Porsche-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att hela bilindustrin l\u00e5ngsamt r\u00f6r sig mot en elektrisk framtid var Porsche snabb med att f\u00f6lja efter med Taycan. Det \u00e4r s\u00e4kert att Porsche kommer att ut\u00f6ka sitt sortiment med en hel del elbilar snart, inklusive en genomg\u00e5ende elektrisk superbil.<\/p>\n\n\n\n

Tills dess kommer vi att diskutera den kommande Macan EV, den befintliga Taycan EV och det f\u00f6r n\u00e4rvarande tillg\u00e4ngliga utbudet av Porsche plug-in hybridmodeller.<\/p>\n\n\n\n

Elektrisk Porsche Macan – snart avsl\u00f6jad<\/h2>\n\n\n\n

Att d\u00f6ma av n\u00e5gra rimliga uppskattningar p\u00e5 n\u00e4tet b\u00f6r den elektriska Macan b\u00f6rja runt 60 000 dollar och priserna b\u00f6r l\u00e4tt g\u00e5 upp till 100 000 dollar f\u00f6r den snabbaste och mest imponerande Macan EV. Macan \u00e4r en crossover\/kompakt SUV som f\u00f6r n\u00e4rvarande \u00e4r den mest popul\u00e4ra biltypen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Macan kommer troligen att utformas p\u00e5 en helt ny plattform med till\u00e4gg av all den toppmoderna EV-teknik som introducerades med Taycan, s\u00e5som 800-voltsinfrastrukturen som ska garantera snabba laddningstider, stora accelerationstider och \u00f6verl\u00e4gsen v\u00e4rmeeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Vissa Porsche-insiders uppger att den elektriska Taycan ska erbjuda mer \u00e4n 230 EPA-ber\u00e4knade mils r\u00e4ckvidd och att vi ska f\u00f6rv\u00e4nta oss att den sl\u00e4pps 2023. Macan ska komma i tv\u00e5 olika batteristorlekar som maximerar antingen r\u00e4ckvidd eller prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Vi borde v\u00e4nta p\u00e5 att Porsche ska avsl\u00f6ja den elektriska Macan i slutet av \u00e5ret, och det verkar som om Macan EV h\u00e5ller p\u00e5 att bli ett bra alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Taycan – den f\u00f6rsta riktiga Porsche EV<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Taycan visade att elbilar inte \u00e4r tr\u00e5kiga och att de kan vara dynamiska och roliga att k\u00f6ra f\u00f6rutom att bara vara snabba i en rak linje. Taycan erbjuds i flera olika versioner som inkluderar instegsmodellen Taycan f\u00f6r 82 000 dollar i den nedre delen och den toppmodellen Taycan Turbo S f\u00f6r 185 000 dollar i den \u00f6vre delen av sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

Taycan finns ocks\u00e5 tillg\u00e4nglig antingen som en 4-d\u00f6rrars sedan eller som en Gran Turismo kombi-liknande bil som erbjuder mer lastutrymme. Taycan anv\u00e4nder den tidigare n\u00e4mnda 800-volts elarkitekturen som garanterar snabba laddningstider, snabba accelerationstider och branschledande v\u00e4rmeeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Den r\u00e4ckviddstunga Taycan Turbo kan g\u00f6ra 0-60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 2,5 sekunder och klarar 220 mil p\u00e5 en enda laddning. Den r\u00e4ckviddstoppade Turbo S ska klara ungef\u00e4r 200 medan Taycan 4S ska klara n\u00e4rmare 300 mil mellan laddningarna vilket \u00e4r den b\u00e4st r\u00e4ckviddsorienterade Taycan-versionen av alla.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Taycan en enormt imponerande EV som \u00f6ppnar d\u00f6rren f\u00f6r alla andra kommande Porsche EV:s, inklusive Macan.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Hybrider – Cayenne och Panamera E-Hybrid<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill njuta av b\u00e5de en ICE-motor och en elmotor i ett bekv\u00e4mt Porsche-chassi \u00e4r Cayenne eller Panamera de r\u00e4tta. Cayenne E-Hybrid har en V6 p\u00e5 3,0 liter med en elmotor som b\u00e5da ger en sammanlagd effekt p\u00e5 455 hk, medan Cayenne Turbo E-Hybrid, som ligger i toppskiktet, har 670 hk fr\u00e5n sin V8 p\u00e5 4,0 liter och en elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 samma drivlina till Panamera ocks\u00e5 med identisk effekt. Modellerna 911, Macan och Boxster\/Cayman finns \u00e4nnu inte tillg\u00e4ngliga med en hybriddriftstr\u00e4cka, men de kommer troligen att f\u00f6lja efter i sinom tid.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa e-Hybrid Turbo-modeller \u00e4r ocks\u00e5 de kraftfullaste ICE Porsche-modellerna som finns. 670 h\u00e4stkrafter \u00e4r en 4-d\u00f6rrars sedan och en stor SUV \u00e4r ett recept som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att upphetsa alla prestandafreaks \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r faktiskt lite vansinnigt att vi kan k\u00f6pa bilar som dessa eftersom hybriddriften inte inf\u00f6rdes f\u00f6r att g\u00f6ra bilar snabbare och mer aggressiva, utan snarare f\u00f6r bilar som Prius som prioriterar effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Macan v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Den nuvarande Porsche Macan \u00e4r verkligen v\u00e4rd det eftersom det \u00e4r en enormt kapabel SUV som balanserar \u00f6verl\u00e4gsen komfort med den legendariska Porsches tillf\u00f6rlitlighet och \u00f6nskv\u00e4rdhet. Det \u00e4r den b\u00e4sta kompakta SUV:n n\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rdebevarande och m\u00e5nga anser att det \u00e4r den mest dynamiska lilla SUV:n p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Alla versioner av Macan n\u00e5gra med potenta motorer, f\u00f6rutom instegsversionen 2,0L 4-cylindrig som \u00e4r lite sl\u00e4tstruken. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Macan verkligen v\u00e4rd det eftersom det \u00e4r en trevlig bil som erbjuder klassledande v\u00e4rdebevarande, prestanda och attraktionskraft.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en hybrid-Porsche?<\/h4>\n\n\n\n

E-Hybrid-modellserien erbjuder antingen en mer f\u00f6rnuftig k\u00f6rstr\u00e4cka-orienterad setup som finns med 3,0L V6:an i b\u00e5de Cayenne och Panamera, eller den l\u00f6jliga 670 hk starka kombinationen av V8 och elmotor. B\u00e5da dessa motorkonfigurationer \u00e4r mycket f\u00f6rnuftiga nuf\u00f6rtiden eftersom hybrider och elbilar har n\u00e5gra f\u00f6rdelar.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa en hybrid-Porsche. De toppmodellerna av Turbo E-Hybrid \u00e4r de snabbaste och mest kraftfulla Porsche-bilarna du kan k\u00f6pa nuf\u00f6rtiden, medan 3,0L V6-versionerna \u00e4r de mest ekonomiska.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Taycan v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en elbil som balanserar prestanda, stil, komfort och teknik b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar som finns d\u00e4r ute, \u00e4r Taycan den du ska k\u00f6pa. Taycan konkurrerar med Tesla Model, Audi e-Tron GT, Lucid Air och Mercedes EQS om att vara den b\u00e4sta lyxiga elektriska sedanen.<\/p>\n\n\n\n

Enligt min \u00e5sikt tar Taycan hem priset som den b\u00e4sta prestandabilda elbilen av dem alla med klassledande kvalitet och designval medan Model S \u00e4r den mest bekv\u00e4ma att anv\u00e4nda och EQS \u00e4r den mest lyxiga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche erbjuder ingen elektrisk SUV \u00e5r 2022 och har aldrig gjort det. Men att d\u00f6ma av n\u00e5gra ganska mystiska spionbilder kommer en elektrisk Porsche troligen att se dagens ljus snart.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[23],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3719"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3719"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3719\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3720,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3719\/revisions\/3720"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3719"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3719"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3719"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}