{"id":371,"date":"2021-04-14T10:40:51","date_gmt":"2021-04-14T10:40:51","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=371"},"modified":"2021-04-14T10:40:51","modified_gmt":"2021-04-14T10:40:51","slug":"vilka-mercedes-har-turboladdning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-turboladdning\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har turboladdning?"},"content":{"rendered":"\n

I takt med att bilindustrin utvecklas hittar biltillverkarna olika s\u00e4tt att f\u00e5 ut mycket kraft ur mindre motorer genom tv\u00e5ngsinduktion och elektrifiering. Dessa framdrivningsmetoder \u00e4r ocks\u00e5 gynnsamma f\u00f6r milj\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Med en s\u00e5dan filosofi i \u00e5tanke, plus utsl\u00e4ppsbest\u00e4mmelserna, har Mercedes ocks\u00e5 f\u00f6ljt med i downsizing- och turboladdningstrenden. P\u00e5 grund av detta har de flesta moderna Mercedes-erbjudanden turboladdare som standard.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes gasmotorer med turboladdning<\/h2>\n\n\n\n

Dagens Mercedes-modeller erbjuder ett par turboladdade 4-, 6- och 8-cylindriga motorer. En Mercedes-gasmotor i instegsutf\u00f6rande som den 2,0-liters 4-cylindriga turbo som finns i C220 kan producera hela 203 hk. Tillsammans med en 9-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da kan den h\u00e4r motorn ge 25MPG US.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha en 6-cylindrig turboladdad gasmotor kan den motor som finns i 2021 E450 passa dig b\u00e4ttre. Den h\u00e4r 6-cylindriga motorn finns i m\u00e5nga olika Mercedes-modeller, inklusive SUV:erna, och den ger en kraftfull effekt p\u00e5 362 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn erbjuds ocks\u00e5 med en 9-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och kan ge s\u00e5 mycket som 23MPG US. Om du vill ha den st\u00f6rsta turboladdade Mercedes-gasmotorn m\u00e5ste du dock g\u00e5 via AMG-divisionen och v\u00e4lja den 4,0-liters BiTurbo V8 som erbjuds i m\u00e5nga AMG-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn producerar upp\u00e5t 600 hk i m\u00e5nga modeller och anses vara den h\u00f6gst rankade motorn i hela Mercedes sortiment. Den 4,0-liters BiTurbo V8-motorn kan hittas i en C63 AMG f\u00f6r 78 000 dollar och en superbil AMG GTR Black Series f\u00f6r \u00f6ver 300 000 dollar. Men f\u00f6rv\u00e4nta dig inte att den h\u00e4r motorn ska ge gynnsamma MPG-resultat, eftersom den anv\u00e4nds i de mest kraftfulla AMG:erna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes turboladdade dieselmotorer<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder ocks\u00e5 ett par turboladdade dieselmotorer i m\u00e5nga modeller. Den f\u00f6rsta 2,0-liters 4-cylindriga turbodieselmotorn med turbo finns i den senaste E220d. Den h\u00e4r motorn erbjuder en acceptabel 192 hk, men en ganska lovv\u00e4rd 40-ish MPG US.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en 6-cylindrig turboladdad dieselmotor erbjuder Mercedes ocks\u00e5 en 3-liters 6-cylindrig turbo i linje i E400d och m\u00e5nga andra modeller. Denna motor kan producera 330 hk och MPG-resultaten ligger i 30-35 MPG US-regionen.<\/p>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla Mercedes-dieseln finns i den nyligen lanserade Mercedes S400. Detta \u00e4r bara en annan variant av den tidigare n\u00e4mnda motorn som finns i E400, men i det h\u00e4r fallet producerar motorn 340 hk och ett imponerande vridmoment p\u00e5 700 Nm.<\/p>\n\n\n\n

Denna 6-cylindriga dieselmotor som finns i S400 \u00e4r den mest kraftfulla Mercedes-dieselmotorn genom tiderna, och den \u00e4r ocks\u00e5 ganska sparsam med ett br\u00e4nsleeffektivitetsresultat p\u00e5 30-35MPG US. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mercedes inte erbjuder n\u00e5gon 8-cylindrig dieselmotor alls.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r alla Mercedes-modeller turboladdade?<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska uppenbart att alla nyare Mercedes-modeller erbjuds med en turboladdad motor, och det har inte kommit n\u00e5gra nya naturligt utbl\u00e5sta Mercedes-motorer p\u00e5 n\u00e5gra \u00e5r nu. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att Mercedes kan producera en mindre och l\u00e4ttare motor som \u00e4r lika kraftfull som en tung naturligt sugstyrd V8-motor.<\/p>\n\n\n\n

Den 2,0-liters fyrcylindriga turboladdade gasmotor med 4 cylindrar som finns i nya CLA 45 AMG producerar till exempel hela 412 hk. Det var inte l\u00e4nge sedan Mercedes anv\u00e4nde sig av en naturligt insugande 6,2-liters V8 som kunde producera samma siffror. Samtidigt var V8:an tyngre, mycket mindre effektiv och mer skadlig f\u00f6r milj\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r i princip d\u00e4rf\u00f6r alla nyare Mercedes-modeller \u00e4r turboladdade. Dagens utsl\u00e4ppsbest\u00e4mmelser, s\u00e4rskilt de i Europa, till\u00e5ter inte naturdrivna motorer med stora block eftersom de inte kan uppfylla utsl\u00e4ppsnormerna.<\/p>\n\n\n\n

Saker att veta om turboladdade motorer<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest kraftfulla turboladdade Mercedes-motorn genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla turboladdade Mercedes-motorn \u00e4r den som finns i den helt nya superbilen Mercedes AMG GT Black Series. GT BS drivs av en 4,0-liters V8 BiTurbo-motor med flatplane-kurvel som kan leverera h\u00e4pnadsv\u00e4ckande 720 h\u00e4stkrafter eller 800 Nm vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn g\u00f6r att AMG GT BS kan sprinta 0-60 p\u00e5 mindre \u00e4n 3 sekunder, och toppfarten f\u00f6r den h\u00e4r supersportbilen \u00e4r ber\u00e4knad till 200mph+. Den 4-litersmotor som finns i BS \u00e4r en liknande motor som de som finns i m\u00e5nga andra AMG-modeller, f\u00f6rutom att den h\u00e4r motorn erbjuds som en konstruktion med flatplan vevhus.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r egenskaperna hos en turboladdad motor?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga olika attribut som en turboladdad motor erbjuder. F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r en turboladdad motor mycket kraftfullare \u00e4n en st\u00f6rre motor med naturlig f\u00f6rbr\u00e4nning. Turboladdade motorer kan ocks\u00e5 vara mindre och l\u00e4ttare j\u00e4mf\u00f6rt med en lika kraftfull V8-motor med naturlig f\u00f6rbr\u00e4nning.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r en turboladdad motor ocks\u00e5 mycket mer br\u00e4nsleeffektiv och mycket mindre skadlig f\u00f6r milj\u00f6n. Tyv\u00e4rr l\u00e5ter turboladdade motorer s\u00e4mre, och de erbjuder inte ett linj\u00e4rt effektband n\u00e4r du accelererar. Ett linj\u00e4rt effektband g\u00f6r bilen mycket mjukare, vilket \u00e4r f\u00f6rdelaktigt f\u00f6r b\u00e5de sportbilar och andra bilar.<\/p>\n\n\n\n

Turboladdade motorer \u00e4r mycket mer komplexa, men den moderna bilindustrin har kommit l\u00e5ngt och att g\u00f6ra s\u00e5dana motorer tillf\u00f6rlitliga som en NA-motor \u00e4r inte en sv\u00e5r uppgift som det en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra motorer med naturlig insugning (utan turboladdning) som fortfarande s\u00e4ljs i dag?<\/h4>\n\n\n\n

De europeiska och japanska biltillverkarna h\u00e5ller p\u00e5 att g\u00e5 bort fr\u00e5n motorer med naturlig insugning, och den amerikanska bilindustrin f\u00f6rs\u00f6ker fortfarande h\u00e5lla fast vid V8-motorer med naturlig insugning. I Europa har vissa tillverkare som Porsche, Lamborghini och Ferrari fortfarande NA-motorer eftersom s\u00e5dana motorer \u00e4r ett k\u00e4nnetecken f\u00f6r dessa m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Inom den japanska bilindustrin \u00e4r det osannolikt att du kommer att st\u00f6ta p\u00e5 en motor utan turboladdning, eftersom japanerna var f\u00f6rst med att \u00f6verg\u00e5 till turboladdade motorer. I USA finns det fortfarande n\u00e5gra f\u00e5 NA-motorer till salu, och troligen kommer det att finnas kvar i framtiden eftersom de amerikanska br\u00e4nslebest\u00e4mmelserna \u00e4nnu inte \u00e4r lika str\u00e4nga som de europeiska.<\/p>\n\n\n\n

Anv\u00e4ndningen av de naturligt sugande motorerna h\u00e5ller p\u00e5 att upph\u00f6ra till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r kraftig turboladdning, liksom downsizing, elektrifiering och hybridisering.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I takt med att bilindustrin utvecklas hittar biltillverkarna olika s\u00e4tt att f\u00e5 ut mycket kraft ur mindre motorer genom tv\u00e5ngsinduktion och elektrifiering. Dessa framdrivningsmetoder \u00e4r ocks\u00e5 gynnsamma f\u00f6r milj\u00f6n. Med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":372,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/371"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=371"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/371\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/372"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=371"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=371"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=371"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}