{"id":3699,"date":"2022-03-03T11:51:04","date_gmt":"2022-03-03T11:51:04","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3699"},"modified":"2022-03-03T11:54:42","modified_gmt":"2022-03-03T11:54:42","slug":"audi-vs-bmw-palitlighet-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/audi-vs-bmw-palitlighet-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Audi vs BMW p\u00e5litlighet – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Alla vet att den tyska lyxtrion Mercedes, Audi och BMW inte \u00e4r de mest p\u00e5litliga m\u00e4rkena p\u00e5 marknaden, men det finns n\u00e5gra f\u00f6rst\u00e5eliga sk\u00e4l till varf\u00f6r det \u00e4r s\u00e5 och n\u00e5gra ganska tveksamma.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att tillverkningen av en lyxbil kr\u00e4ver mycket mer forsknings- och utvecklingspengar som spenderas p\u00e5 all slags teknik som inkluderar s\u00e4kerhetskit, o\u00e4ndliga bekv\u00e4mlighets- och lyxprylar, avancerad luftkonditionering, en myriad av s\u00e4tesfunktioner och justeringar, dyra infotainmentsystem, sofistikerade fj\u00e4dringskomponenter och s\u00e5 vidare.<\/p>\n\n\n\n

Audi och BMW \u00e4r inriktade p\u00e5 att tillverka innovativa, teknikdrivna lyxbilar, vilket inneb\u00e4r att de ofta erbjuder funktioner som aldrig tidigare har setts. Detta g\u00f6r dem i sig otroligt komplexa, vilket ocks\u00e5 g\u00f6r dem mer ben\u00e4gna att drabbas av problem, s\u00e4rskilt om de inte underh\u00e5lls p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r Lexus ocks\u00e5 ett \u00e4kta lyxm\u00e4rke s\u00e5 det \u00e4r ganska uppenbart att en lyxbil ocks\u00e5 kan vara tillf\u00f6rlitlig. Hur som helst \u00e4r Audi och BMW otroligt lika varandra n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, skillnaderna \u00e4r s\u00e5 marginella att det \u00e4r sv\u00e5rt att utse en vinnare.<\/p>\n\n\n\n

Audi tillf\u00f6rlitlighet – I b\u00e4sta fall genomsnittlig, men mycket beroende av r\u00e4tt underh\u00e5ll.<\/h2>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra trov\u00e4rdiga onlinek\u00e4llor som Consumer Reports, J.D. Power och What Car \u00e4r Audi ett m\u00e4rke med genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet vid de flesta tillf\u00e4llen. Consumer reports placerade Audi p\u00e5 14:e plats av 30 m\u00e4rken, J.D. och WhatCar anser ocks\u00e5 att Audi i b\u00e4sta fall \u00e4r ett mediokert m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

De mest tillf\u00f6rlitliga Audi-modellerna \u00e4r Audi A3, Audi A4 och Audi A5. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 att alla dessa tre var relativt gamla modeller n\u00e4r dessa unders\u00f6kningar genomf\u00f6rdes, eftersom de flesta generationer av lyxbilsmodeller tenderar att bli successivt b\u00e4ttre n\u00e4r de n\u00e4rmar sig slutet av produktionen.<\/p>\n\n\n\n

Den minst tillf\u00f6rlitliga Audi-modellen \u00e4r Audi Q7 eftersom den \u00e4r mest utsatt f\u00f6r problem. Det hj\u00e4lper inte heller att det kostar ganska mycket pengar att laga Q7:an. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Audi inte det mest p\u00e5litliga m\u00e4rket p\u00e5 planeten eftersom endast ett f\u00e5tal Audi-modeller kan erbjuda tillf\u00f6rlitlighetsresultat \u00f6ver genomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Men om du underh\u00e5ller din Audi enligt tillverkarens rekommendationer och tar v\u00e4l hand om den dagligen b\u00f6r du kunna anv\u00e4nda och k\u00f6ra en Audi i hundratusentals mil.<\/p>\n\n\n\n

BMW:s tillf\u00f6rlitlighet – I b\u00e4sta fall genomsnittlig, men ocks\u00e5 mycket beroende av r\u00e4tt underh\u00e5ll.<\/h2>\n\n\n\n

BMW \u00e4r mer eller mindre identiskt med Audi eftersom dessa tv\u00e5 m\u00e4rken tenderar att sl\u00e5ss mot varandra inom m\u00e5nga segment som ocks\u00e5 inkluderar underh\u00e5ll och tillf\u00f6rlitlighet. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att de flesta unders\u00f6kningar tenderar att gynna BMW-modeller framf\u00f6r Audi-modeller, men n\u00e4r BMW-modeller g\u00e5r fel kostar det oftast mer pengar att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dana \u00e4r dessa tv\u00e5 verkligen lika varandra. BMW X1 \u00e4r den h\u00f6gst rankade BMW-modellen n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet av mer eller mindre samma sk\u00e4l. BMW X1 \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den mest tillf\u00f6rlitliga Audi-modellen, Audi A4.<\/p>\n\n\n\n

BMW 7-serien \u00e4r dock den mest op\u00e5litliga BMW-modellen med r\u00e5ge, och ingen annan BMW eller Audi kan ens komma i n\u00e4rheten, inte ens Q7. Det kan aldrig nog betonas att underh\u00e5ll av lyxbilar som dessa inte \u00e4r n\u00e5got du vill ignorera eftersom de beh\u00f6ver mycket mer underh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga bilar.<\/p>\n\n\n\n

I grund och botten \u00e4r b\u00e5da dessa bilar s\u00e5 n\u00e4ra varandra att det inte \u00e4r m\u00f6jligt att v\u00e4lja en tydlig vinnare. I vissa segment \u00e4r Audis b\u00e4ttre medan BMW i andra \u00e4r b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r lyxbilar s\u00e5 op\u00e5litliga och hur lyckas Lexus erbjuda p\u00e5litliga lyxbilar?<\/h2>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en fr\u00e5ga som brukar v\u00e4cka stort intresse i huvudet p\u00e5 de flesta lyxbilsentusiaster eftersom Lexus verkar dominera lyxbilsv\u00e4rlden n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Anledningen till att lyxbilar tenderar att vara op\u00e5litliga \u00e4r att de \u00e4r komplexa, att de erbjuder m\u00e5nga innovationer och att d\u00e5liga tillf\u00f6rlitlighetsresultat inte h\u00e4mmar nybilsf\u00f6rs\u00e4ljningen s\u00e5 mycket.<\/p>\n\n\n\n

Komplexitet g\u00f6r allting mer k\u00e4nsligt f\u00f6r problem och bilar \u00e4r inte annorlunda. Ju fler delar du s\u00e4tter ihop, desto fler saker kan potentiellt g\u00e5 fel. F\u00f6r det andra vill dessa m\u00e4rken att deras bilar ska vara fyllda med innovativ teknik, vilket ocks\u00e5 h\u00e4mmar tillf\u00f6rlitligheten.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det tredje bryr sig nya bil\u00e4gare helt enkelt inte s\u00e5 mycket om tillf\u00f6rlitlighet eftersom alla nya bilar levereras med 3-5 \u00e5r l\u00e5nga garantier. \u00c4ven om Audis och BMW inte \u00e4r lika tillf\u00f6rlitliga som Lexus-bilar f\u00f6redrar de flesta m\u00e4nniskor Audi och BMW framf\u00f6r Lexus.<\/p>\n\n\n\n

Anledningarna till att Lexus tillverkar tillf\u00f6rlitliga lyxbilar \u00e4r att de inte \u00e4r lika innovativa, inte lika teknikdrivna, inte lika komplexa och att de tenderar att full\u00e4nda vissa aspekter innan de g\u00f6r dem allm\u00e4nt tillg\u00e4ngliga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Lexus motorer och Audi- och BMW-motorer?<\/h3>\n\n\n\n

Lexus \u00e4gs av Toyota och Toyota fokuserar p\u00e5 att s\u00e4lja p\u00e5litliga bilar. Tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r mycket viktigare n\u00e4r det g\u00e4ller bilar f\u00f6r massanv\u00e4ndning som Toyotas, Hondas eller Jeeps. Lexus anv\u00e4nder motorer som tenderar att vara \u00e4ldre och mycket mindre komplexa.<\/p>\n\n\n\n

Medan vissa m\u00e4rken erbjuder mild-hybridteknik, turboladdning, kompressorer och alla m\u00f6jliga tekniska trollkonster f\u00f6rs\u00f6ker Lexus g\u00f6ra enkla motorer som i sig \u00e4r mer h\u00e5llbara.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r bryr sig inte lyxbilskunderna om tillf\u00f6rlitlighet?<\/h3>\n\n\n\n

Lyxbilskunderna bryr sig om tillf\u00f6rlitlighet, men inte alls lika mycket som kunderna f\u00f6r ekonomibilar. H\u00f6gklassiga bilar k\u00f6ps fr\u00e5n b\u00f6rjan och de flesta \u00e4gare tenderar att beh\u00e5lla dem i n\u00e5gra \u00e5r. Detta inneb\u00e4r att de tenderar att vara de mest tillf\u00f6rlitliga medan de k\u00f6rs av sina ursprungliga \u00e4gare.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har de flesta bilar omfattande garantier, vilket inneb\u00e4r att om n\u00e5got g\u00e5r fel \u00e4r det inte troligt att det \u00e4r du som f\u00e5r betala r\u00e4kningen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW dyrare att underh\u00e5lla och reparera \u00e4n Audi?<\/h3>\n\n\n\n

BMW \u00e4r faktiskt lite dyrare att underh\u00e5lla och reparera j\u00e4mf\u00f6rt med Audi eftersom BMW anv\u00e4nder BMW-specifika delar och BMW-specifika motorer. Audi-motorerna anv\u00e4nds ocks\u00e5 i hela Volkswagenkoncernen vilket inneb\u00e4r att det finns fler delar.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5llsm\u00e4ssigt \u00e4r de otroligt lika, s\u00e5 mycket att det inte \u00e4r meningsfullt att j\u00e4mf\u00f6ra dem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alla vet att den tyska lyxtrion Mercedes, Audi och BMW inte \u00e4r de mest p\u00e5litliga m\u00e4rkena p\u00e5 marknaden, men det finns n\u00e5gra f\u00f6rst\u00e5eliga sk\u00e4l till varf\u00f6r det \u00e4r s\u00e5 och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4,6],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3699"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3699"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3699\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3700,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3699\/revisions\/3700"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3699"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3699"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3699"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}