{"id":3610,"date":"2022-02-28T11:52:55","date_gmt":"2022-02-28T11:52:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3610"},"modified":"2022-02-28T11:52:58","modified_gmt":"2022-02-28T11:52:58","slug":"2022-mercedes-gt-vs-porsche-911","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/2022-mercedes-gt-vs-porsche-911\/","title":{"rendered":"2022 Mercedes GT vs Porsche 911"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes AMG GT n\u00e4rmar sig slutet av sin livstid eftersom den snart kommer att ers\u00e4ttas av den helt nya Mercedes SL. Detta betyder dock inte att AMG GT inte \u00e4r en toppmodern superbil som inte kan st\u00e5 sig mot Porsche 911, tv\u00e4rtom eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r huvudkonkurrenter n\u00e4r det g\u00e4ller tyska sportbilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de f\u00f6rs\u00f6ker tillfredsst\u00e4lla samma kundkrets g\u00f6r de det p\u00e5 mycket olika s\u00e4tt. AMG GT \u00e4r en fram-mellanmotor monterad BiTurbo V8 som kommer som bakhjulsdriven bil exklusivt. 911 \u00e5 andra sidan \u00e4r en bakmonterad turboladdad flat 6-sportsbil som finns b\u00e5de med AWD och bakhjulsdrift och som \u00e4ven finns med manuell v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r det en riktigt j\u00e4mn match eftersom b\u00e5da ser fantastiska ut. 911 \u00e4r en del av ett 70-\u00e5rigt arv som bibeh\u00e5ller en klassisk 911-silhuett medan AMG GT har en tydlig doft av gamla tiders hot rod-sportbilar blandat med den omissk\u00e4nnliga essensen av Mercedes 300SL.<\/p>\n\n\n\n

911 kommer med en upps\u00e4ttning baks\u00e4ten som \u00e4r mer eller mindre v\u00e4rdel\u00f6sa f\u00f6r alla med ett par ben. V\u00e4rdem\u00e4ssigt beh\u00e5ller b\u00e5da dessa bilarna sitt v\u00e4rde v\u00e4l. Prestandam\u00e4ssigt \u00e4r 911 Turbo S den snabbaste p\u00e5 en rakstr\u00e4cka medan den h\u00e5rda AMG GT Black Series och 911 GT2 RS MR \u00e4r de tv\u00e5 snabbaste bilarna p\u00e5 Tysklands legendariska N\u00fcrburgring-bana.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT – en heta racerbil<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT finns i n\u00e5gra olika varianter. Den kommer antingen som en 4-d\u00f6rrars lyxig sportcoup\u00e9 eller en 2-d\u00f6rrars superbil. Den tv\u00e5d\u00f6rrars GT kan ocks\u00e5 f\u00e5s som en AMG GT p\u00e5 ”instegsniv\u00e5”, men du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja en kraftfullare AMG GT S, AMG GT R, AMG GT R PRO eller den toppmodellerade AMG GT Black Series.<\/p>\n\n\n\n

En cabrioletversion finns ocks\u00e5 tillg\u00e4nglig f\u00f6r de flesta 2-d\u00f6rrars AMG GT-varianter. Alla dessa kommer med en variant av AMG 4.0L BiTurbo V8 med upp till 730 hk i Black Series. En snabbv\u00e4xlande automat med dubbelkoppling \u00e4r ett enda alternativ f\u00f6r alla AMG GT-versioner, inklusive coup\u00e9- och cabrioletvarianterna.<\/p>\n\n\n\n

Black Series \u00e4r den snabbaste och dyraste av alla eftersom den b\u00f6rjar p\u00e5 l\u00f6jliga 325 000 dollar. Den 4-d\u00f6rrars lyxkup\u00e9n erbjuder en perfekt blandning av AMG-huliganism och tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r upp till 4 passagerare.<\/p>\n\n\n\n

Lyxm\u00e4ssigt \u00e4r AMG GT en b\u00e4ttre bil \u00e4n 911 eftersom den erbjuder mer utrymme, en bekv\u00e4mare k\u00f6rning och \u00e4ven mer lastutrymme. AMG GT l\u00e5ter ocks\u00e5 utan tvekan b\u00e4ttre \u00e4n de flesta 911-modeller, med undantag f\u00f6r 911 GT-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 – en ikon f\u00f6r sportbilar<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 911 \u00e4r en sportbilsikon och den senaste 992 911-generationen beh\u00e5ller samma essens. Den finns antingen som coup\u00e9, cabriolet, speedster eller som Targa. Alla 911-modeller har den legendariska 911 flat-six-motorn medan GT3, GT3 RS och Speedster har en h\u00e4rlig N\/A-motor som \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n alla motorer som erbjuds i AMG GT.<\/p>\n\n\n\n

En stor f\u00f6rdel som 911:an har j\u00e4mf\u00f6rt med AMG GT \u00e4r tillg\u00e5ngen till en manuell v\u00e4xell\u00e5da och de flesta som tenderar att k\u00f6pa 911 GT-produkter \u00e4r mer intresserade av racing \u00e4n bara stil och dramatik. Som n\u00e4mnts kommer 911 med ett par baks\u00e4ten men dessa kan endast anv\u00e4ndas f\u00f6r shoppingkassar eller liknande.<\/p>\n\n\n\n

Porsche PDK-v\u00e4xell\u00e5dan med dubbelkoppling \u00e4r branschstandard eftersom den erbjuder de snabbaste v\u00e4xlingstiderna utan att vara ryckig b\u00e5de i stan och p\u00e5 banan. N\u00e4r det g\u00e4ller byggmaterial \u00e4r 911 kungen eftersom ingen annan tysk tillverkare d\u00e4r ute erbjuder j\u00e4mf\u00f6rbart h\u00f6gkvalitativa byggmaterial.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 911 mer av en prestandabil eftersom alla 911-varianter delar 911:s racingessens som inte kan ses med n\u00e5gon annan sportbil p\u00e5 planeten, s\u00e4rskilt den l\u00f6jliga GT2 RS MR f\u00f6r 645 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Det \u00e4r helt oavgjort<\/h2>\n\n\n\n

911 och AMG GT kan utbyta slag i n\u00e4stan alla kategorier. AMG GT \u00e4r b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller anv\u00e4ndbarhet i vardagen eftersom den finns som en 4-d\u00f6rrars lyxsedan. Den ser ocks\u00e5 utan tvekan lite mer sp\u00e4nnande ut, s\u00e4rskilt den mattgr\u00f6na AMG GT R.<\/p>\n\n\n\n

911 \u00e4r en av de mest ikoniska sportbilarna som finns och 911 finns med en sugmotor, manuell v\u00e4xell\u00e5da och fyrhjulsdrift. Som s\u00e5dan kan 911 kanske erbjuda dig mer n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda eftersom 911 \u00e4r den fr\u00e4msta prestandabilen i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT R \u00e4r den direkta konkurrenten till GT3, men GT3 tar \u00f6verhanden tack vare en flat 6-motor med naturlig insugning och ett manuellt v\u00e4xell\u00e5dsalternativ.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Erbjuder Mercedes AMG GT b\u00e4ttre v\u00e4rde \u00e4n Porsche 911?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter prestanda men inte vill spendera orimliga summor pengar \u00e4r 911:an p\u00e5 100 000 dollar i ”instegsniv\u00e5” den r\u00e4tta, eftersom den \u00e4r perfekt balanserad och erbjuder fantastiska prestanda med tanke p\u00e5 effekten.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT b\u00f6rjar p\u00e5 154 550 dollar, och \u00e4ven om den erbjuder mer kraft k\u00e4nns den inte alls lika balanserad eller s\u00e4ker p\u00e5 f\u00f6tterna som 911:an. H\u00f6gre AMG GT-modeller \u00e4r verkligen b\u00e4ttre \u00e4n de flesta icke-GT 911:or, men de tenderar alla att kosta mycket mer ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller Porsche 911 sitt v\u00e4rde b\u00e4ttre \u00e4n AMG GT?<\/h3>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att alla dessa bilar som n\u00e4mns i den h\u00e4r artikeln kostar \u00f6ver 100 000 dollar \u00e4r det viktigt att k\u00f6pa en bil som inte f\u00f6rlorar pengar. Ing\u00e5ngsmodellerna 911 och AMG GT har redan skrivits ned en hel del och det \u00e4r inte dem du ska k\u00f6pa om du k\u00f6per fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 GT3 och 911 Speedster \u00e4r de tv\u00e5 b\u00e4sta 911-modellerna att k\u00f6pa om du vill anv\u00e4nda dem i n\u00e5gra \u00e5r och sedan s\u00e4lja dem, eftersom de h\u00e5ller sitt v\u00e4rde b\u00e4ttre \u00e4n alla andra AMG GT-modeller f\u00f6rutom det toppmodellerade odjuret fr\u00e5n Black Series.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 911 GT2 RS MR snabbare \u00e4n AMG GT Black Series?<\/h4>\n\n\n\n

H\u00f6gst upp p\u00e5 listan \u00f6ver b\u00e4sta banbilar ligger AMG GT Black Series och 911 GT2 RS. B\u00e5da dessa kostar l\u00f6jliga summor och \u00e4r utformade och byggda f\u00f6r att tillbringa st\u00f6rre delen av sin livstid p\u00e5 den ber\u00f6mda tyska N\u00fcrburgring-banan.<\/p>\n\n\n\n

Mellan de tv\u00e5 \u00e4r GT2 RS MR den snabbare bilen, men AMG GT BS ligger inte l\u00e5ngt efter. 911:an har helt enkelt mer grunt b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller rakstr\u00e4cka, toppfart och flest varvrekord.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes AMG GT n\u00e4rmar sig slutet av sin livstid eftersom den snart kommer att ers\u00e4ttas av den helt nya Mercedes SL. Detta betyder dock inte att AMG GT inte \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3610"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3610"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3610\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3611,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3610\/revisions\/3611"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3610"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3610"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3610"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}