{"id":3608,"date":"2022-02-28T11:52:27","date_gmt":"2022-02-28T11:52:27","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3608"},"modified":"2022-02-28T11:52:29","modified_gmt":"2022-02-28T11:52:29","slug":"mercedes-e320-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-e320-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes E320 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes E320 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 90-talet f\u00f6r W210-generationen och den andra generationen 2003 W211 E350 var ocks\u00e5 den sista E320-modellen eftersom den upph\u00f6rde att tillverkas 2009 och senare ersattes med E350 f\u00f6r W212-generationen.<\/p>\n\n\n\n

W210 E320 \u00e4r nu en ganska gammal bil och de flesta som \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa dessa vill att de ska vara weekendcruisers och n\u00f6jesbilar. W211 \u00e4r faktiskt mycket vanligare som daglig f\u00f6rare och du kommer troligen att se n\u00e5gra av dessa under din dagliga pendling.<\/p>\n\n\n\n

Motorerna som finns i b\u00e5de W210- och W211-E320-modellerna \u00e4r 6-cylindriga motorer som var mellanklassens motorkonfigurationer f\u00f6r E-Klass vid den tiden. Dessa motorer \u00e4r gjorda f\u00f6r att vara kraftfulla, smidiga och var oftast alltid kopplade till en automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de W210- och W211 E320-modellerna \u00e4r lyxbilar och de kan k\u00f6ras smidigt \u00e4ven i dag. De \u00e4r dock ocks\u00e5 relativt problematiska och m\u00e5nga problem i samband med fj\u00e4dring, motor, krockkuddar och el \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka en hel del huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes E320 – Motorerna<\/h2>\n\n\n\n

Den sena W210 E320 fr\u00e5n 90-talet kommer med en 3,2L V6:a som ger 220 hk och 232lb-ft vridmoment. Dessa effektsiffror var ganska starka f\u00f6r 1990-talet och \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckliga f\u00f6r W210-chassit. W210 E320 kommer som en bakhjulsdriven bil kopplad till en 4-v\u00e4xlad automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

W211 E320 fr\u00e5n b\u00f6rjan av 2000-talet anv\u00e4nder ocks\u00e5 en 3,2L V6 med 225 hk och 232lb-ft vridmoment. Detta \u00e4r mer eller mindre samma motor som finns i W210 och den enda skillnaden \u00e4r ner till en n\u00e5got b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi med W211. W211 E320 finns ocks\u00e5 med bakhjulsdrift och \u00e4r kopplad till en mer sofistikerad 5-v\u00e4xlad automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de W210 och W211 \u00e4r tillr\u00e4ckligt kraftfulla \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. M\u00e5nga Mercedesentusiaster anser att 3,2 V6:an \u00e4r en hygglig motor, \u00e4ven om den \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med remmar och remskivor som kan pensionera hela bilen ganska tidigt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan dessa drivlinor st\u00e5 emot tidens tand, men bara om du underh\u00e5ller dem p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes E320 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W210 E320 utnyttjar en klassisk Mercedes landyachtdesign med tv\u00e5 avrundade str\u00e5lkastare framtill som numera \u00e4r ikoniska. Bilen \u00e4r l\u00e5ng, bred och l\u00e5g och den kan l\u00e4tt misstas f\u00f6r den f\u00f6rsta generationen av Mercedes CL som kom senare och som var coup\u00e9versionen av S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

W211 E320 erbjuder ocks\u00e5 ett ikoniskt Mercedes-designspr\u00e5k, men den \u00f6verbryggar klyftan mellan \u00e4ldre boxiga Mercedes-sedaner och ett mer str\u00f6mlinjeformat designspr\u00e5k f\u00f6r de nyare modellerna. B\u00e5da dessa finns \u00e4ven i kombiform, men sedanversionerna har alltid varit och \u00e4r fortfarande mycket mer popul\u00e4ra.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa \u00e4r positionerade som lyxiga sedans, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r utformade f\u00f6r l\u00e5nga motorv\u00e4gsl\u00f6pningar i yttersta komfort. De \u00e4r inte s\u00e5 dynamiska, och om du f\u00f6rs\u00f6ker ta dem genom n\u00e5gra kurvor i snabb takt kommer du troligen att sakta ner efter f\u00f6rsta kurvan eftersom b\u00e5da dessa upplever mycket karosserirullning.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes E320 – Tillf\u00f6rlitlighet och potentiella problem<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r den del d\u00e4r attraktionskraften hos b\u00e5de W210 och W211 b\u00f6rjar f\u00f6rsvinna eftersom dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha allvarliga problem med m\u00e5nga vitala bilkomponenter. W210 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r explosioner i den fr\u00e4mre spiralfj\u00e4dern som till och med kan leda till en fullst\u00e4ndig kontrollf\u00f6rlust.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa bilar lider ocks\u00e5 av elektriska problem av alla slag och W211 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av br\u00e4nslel\u00e4ckage som till och med kan resultera i en brand. Men om du underh\u00e5ller dem och alltid h\u00e5ller ett k\u00e4nsligt \u00f6ga p\u00e5 dina servicejournaler kommer du att kunna anv\u00e4nda b\u00e5de W210 och W211 under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes E320 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W210 var otroligt popul\u00e4r och W211 \u00e4r faktiskt en av de mest s\u00e5lda Mercedes-bilarna genom tiderna vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga av dessa som ligger och stampar och kan f\u00e5s till ett \u00f6verkomligt pris. Men eftersom det finns s\u00e5 m\u00e5nga av dem och eftersom de \u00e4r s\u00e5 billiga \u00e4r det mycket sv\u00e5rare att hitta en i hyggligt skick.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r b\u00e5da dessa rymliga, men de erbjuder inte lika mycket utrymme som de nuvarande E-Klass-modellerna g\u00f6r. Trots detta b\u00f6r b\u00e5de W210 och W211 inte g\u00f6ra dig besviken p\u00e5 den praktiska avdelningen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa W210 eller W211 E320?<\/h4>\n\n\n\n

W211 \u00e4r en b\u00e4ttre bil, den erbjuder en b\u00e4ttre v\u00e4xell\u00e5da, en bekv\u00e4mare k\u00f6rning och den \u00e4r mycket mer kompatibel med nyare \u00f6vergripande teknik. Allt beror dock p\u00e5 de tv\u00e5 modellerna du tittar p\u00e5 eftersom antalet mil och det \u00f6vergripande tillst\u00e5ndet \u00e4r de viktigaste faktorerna du m\u00e5ste ta h\u00e4nsyn till om du \u00e4r intresserad av en ny E320.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om b\u00e5da dessa kan vara hyfsade \u00e4r det b\u00e4ttre att titta p\u00e5 W212 E-Klass eftersom den \u00e4r mycket b\u00e4ttre i n\u00e4stan alla l\u00e4gen utan att kosta s\u00e5 mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedesbilarna W210 och W211 s\u00e4kra?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de W210 och W211 \u00e4r nu ganska gamla vilket inneb\u00e4r att de inte drar nytta av all modern s\u00e4kerhetsteknik. De har inte ens n\u00e5gon backkamera och den enda s\u00e4kerhetsteknik de erbjuder \u00e4r krockkuddar som ofta \u00e4r k\u00e4nsliga f\u00f6r problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan man inte f\u00f6rv\u00e4nta sig att en 25-\u00e5ring ska vara s\u00e4ker enligt dagens standard. Det betyder inte att dessa \u00e4r os\u00e4kra, men de ligger l\u00e5ngt efter W212 E-Klass n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r W211 en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W210 \u00e4r alldeles f\u00f6r gammal f\u00f6r att vara en familjebil, men W211 \u00e4r faktiskt hygglig om du lyckas hitta en utan s\u00e5 m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan och om all elektronik, krockkuddar och mekanik fungerar som det \u00e4r sagt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5terigen, om du vill transportera din familj b\u00f6r du spara n\u00e5gra tusen dollar mer och skaffa dig W212 E-Klass.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes E320 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 90-talet f\u00f6r W210-generationen och den andra generationen 2003 W211 E350 var ocks\u00e5 den sista E320-modellen eftersom den upph\u00f6rde att tillverkas 2009 och senare<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3608"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3608"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3608\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3609,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3608\/revisions\/3609"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3608"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3608"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3608"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}