{"id":3606,"date":"2022-02-28T11:52:00","date_gmt":"2022-02-28T11:52:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3606"},"modified":"2022-02-28T11:52:03","modified_gmt":"2022-02-28T11:52:03","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-e320","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-e320\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes E320"},"content":{"rendered":"\n

W210 Mercedes E320 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1996 och Mercedes kom med en ny W211 E320-modell som tillverkades mellan 2003 och 2009. Efter detta ersattes E320-m\u00e4rket med E350 f\u00f6r W212-modellen och den sk\u00f6ts in i en dyrare kategori.<\/p>\n\n\n\n

W210 E320 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att lida av upph\u00e4ngningsproblem, problem med motorkylning och elektriska problem. Alla dessa \u00e4r vanliga nuf\u00f6rtiden eftersom W210 E320 \u00e4r en ganska gammal bil. M\u00e5nga tror att E320 kan h\u00e5lla i hundratusentals mil, men bara om du underh\u00e5ller den outtr\u00f6ttligt eftersom den inte \u00e4r lika p\u00e5litlig som Mercedes 1980-talsbilar.<\/p>\n\n\n\n

W211 E320 verkar vara lite mindre problematisk och folk tror ocks\u00e5 att den ocks\u00e5 l\u00e4tt kan h\u00e5lla i hundratusentals mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner. Det verkar dock som om W211 E320 faktiskt \u00e4r mycket mer problematisk.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med W211 E320 \u00e4r bland annat problem med br\u00e4nslesystemet, elektriska problem och problem med krockkuddar. Allt som allt kan dessa faktiskt h\u00e5lla l\u00e4nge, men de \u00e4r inte de mest p\u00e5litliga Mercedes E-Klass-modellerna genom tiderna, tv\u00e4rtom.<\/p>\n\n\n\n

W210 E320 problem med upph\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

Det vanligaste problemet med W210 E320 beror p\u00e5 problem med de fr\u00e4mre spiralfj\u00e4drarna. M\u00e5nga \u00e4gare rapporterade att de fr\u00e4mre spiralfj\u00e4drarna faktiskt var ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder vilket resulterade i att bilen pl\u00f6tsligt tappade i h\u00f6jd, \u00e4ven vid k\u00f6rning i relativt h\u00f6ga hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem kan l\u00e4tt identifieras om bilen b\u00f6rjar glida \u00e5t det ena eller andra h\u00e5llet. Det \u00e4r ett riktigt allvarligt problem som kan leda till katastrofala konsekvenser. Problem som dessa kan g\u00f6ra bilen orolig, vilket i slut\u00e4ndan kan leda till att bilen helt f\u00f6rlorar kontrollen. Sammantaget b\u00f6r du se till att inspektera spolarna p\u00e5 alla W210-modeller, oavsett modellbeteckning.<\/p>\n\n\n\n

W210 E320 motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Vattenpumpsproblem, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, problem med motorremmar och remskivor \u00e4r vanliga f\u00f6r W210 E320-modeller. Alla dessa problem m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 fort som m\u00f6jligt eftersom de kan leda till dyra reparationer eller till och med till en komplett ombyggnad eller byte av motorn.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en stor utgift och m\u00e5nga W210 E320-modeller har dragits tillbaka p\u00e5 grund av dem. Harmoniska balanseringen \u00e4r ocks\u00e5 ett relativt vanligt problem med W210 och det kan l\u00e4tt m\u00e4rkas om du pl\u00f6tsligt b\u00f6rjar f\u00f6rlora kraft. Reparationer som dessa kan l\u00e4tt kosta upp\u00e5t 2 000 dollar vilket \u00e4r otroligt stressigt att uppleva.<\/p>\n\n\n\n

W210 E320 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

W210 E320 \u00e4r en ganska gammal bil nu vilket inneb\u00e4r att E320 lider av klassisk gammal biltr\u00f6tthet. Detta leder ocks\u00e5 ofta till en myriad av elektriska problem som inkluderar att elektriska f\u00f6nsterrutor g\u00e5r s\u00f6nder, l\u00e5ngsamma eller icke-responsiva soltaksmekanismer eller felaktig yttre belysning.<\/p>\n\n\n\n

El-l\u00e5sen \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att drabbas av liknande problem och det g\u00e4ller \u00e4ven m\u00e5nga av bilens tillbeh\u00f6r, t.ex. kup\u00e9lampor och A\/C-omkopplare.<\/p>\n\n\n\n

W211 E320 problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

W211 E320 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha m\u00e5nga br\u00e4nslesystemrelaterade problem som till exempel en stark bensinlukt som tr\u00e4nger in i bilen. Dessa orsakas vanligen av m\u00e5nga br\u00e4nslel\u00e4ckor som i vissa fall kan sluta katastrofalt. M\u00e5nga E320-\u00e4gare klagade p\u00e5 att br\u00e4nsletanken i W211 E320 l\u00e4ckte br\u00e4nsle under baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes utf\u00e4rdade till och med en landsomfattande \u00e5terkallelse 2005 p\u00e5 grund av alla dessa br\u00e4nslel\u00e4ckage och m\u00e5nga E320-modeller ute i v\u00e4rlden drabbas fortfarande av dessa.<\/p>\n\n\n\n

W211 E320 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

W211 E320 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av m\u00e5nga elektriska problem som batteri- och generatorproblem, problem med instrumentpanelen, problem med kablar i bagageutrymmet och problem med krockkuddsensorerna, s\u00e4rskilt f\u00f6r det fr\u00e4mre passagerars\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Problem som dessa kan vanligtvis l\u00f6sas ganska enkelt, men m\u00e5nga potentiella elektriska problem tenderar att pl\u00e5ga dessa modeller.<\/p>\n\n\n\n

W211 E320 problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

Airbag-sensorerna som finns i W211 E320 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka problem fr\u00e5n tid till annan. Men \u00e4ven airbaggens p\u00e5- och avbrytare \u00e4r problematisk och W211:s airbagutl\u00f6sarsensorer \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att ibland utl\u00f6sa airbagen utan n\u00e5gon rimlig orsak.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare klagade \u00f6ver att passagerarens krockkudde utl\u00f6stes n\u00e4r man k\u00f6rde \u00f6ver ett aggressivt potth\u00e5l. Detta \u00e4r uppenbarligen en stor s\u00e4kerhetsrisk vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r inspektera dina krockkuddar n\u00e4r du tar bilen p\u00e5 service.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes E320 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes E320 \u00e4r inte v\u00e4rldens s\u00e4kraste bil, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r gammal och f\u00f6r att den har m\u00e5nga potentiellt katastrofala konstruktionsfel, t.ex. frontspiraler, krockkuddar och br\u00e4nslel\u00e4ckage. Alla dessa kan leda till d\u00f6dliga konsekvenser, och det \u00e4r b\u00e4ttre att undvika E320 om alla dessa system inte \u00e5tg\u00e4rdas p\u00e5 ett adekvat s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de W210 och W211 \u00e4r relativt gamla, vilket inneb\u00e4r att de inte drar nytta av de senaste aktiva mjukvarus\u00e4kerhetsfunktionerna. De kommer inte ens med en backkamera eftersom dessa f\u00f6rst introducerades n\u00e5gra \u00e5r efter att W211 upph\u00f6rde att tillverkas.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r W211 b\u00e4ttre \u00e4n W210?<\/h3>\n\n\n\n

I en perfekt v\u00e4rld \u00e4r W211 en b\u00e4ttre bil, men b\u00e5da \u00e4r ben\u00e4gna att ha problem s\u00e5 det beror alltid p\u00e5 de tv\u00e5 specifika bilarna du tittar p\u00e5. Antalet mil p\u00e5 v\u00e4gm\u00e4taren spelar en stor roll, men m\u00e5nga av de problem som tas upp i den h\u00e4r artikeln \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att intr\u00e4ffa med b\u00e5de exemplar med l\u00e5g och h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W211 verkligen en mer avancerad bil, men du b\u00f6r fokusera p\u00e5 W212 eftersom det \u00e4r en modernare och s\u00e4krare bil \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r gamla Mercedesbilar tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

1980-talets Mercedesbilar \u00e4r ofta k\u00e4nda f\u00f6r att vara de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna som n\u00e5gonsin byggts, och det \u00e4r ett faktum. Tidiga 1990-talets Mercedes-modeller \u00e4r ocks\u00e5 \u00f6verl\u00e4gset p\u00e5litliga, men senare 1990-talsmodeller \u00e4r n\u00e5gra av de s\u00e4msta Mercedes-modellerna som n\u00e5gonsin tillverkats. Fram till denna tidpunkt var Mercedes inriktad p\u00e5 att tillverka de b\u00e4sta bilarna p\u00e5 planeten, oavsett kostnad.<\/p>\n\n\n\n

Efter 1990-talet b\u00f6rjade Mercedes fokusera p\u00e5 andra prioriteringar, och detta \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort man tar en titt p\u00e5 W220 S-klass som var d\u00e5tidens flaggskepp Mercedes men som nu anses vara en av de s\u00e4msta Mercedesbilarna genom tiderna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W210 Mercedes E320 introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1996 och Mercedes kom med en ny W211 E320-modell som tillverkades mellan 2003 och 2009. Efter detta ersattes E320-m\u00e4rket med E350 f\u00f6r W212-modellen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3606"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3606"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3606\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3607,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3606\/revisions\/3607"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3606"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3606"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3606"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}