{"id":3604,"date":"2022-02-28T11:51:29","date_gmt":"2022-02-28T11:51:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3604"},"modified":"2022-02-28T11:51:31","modified_gmt":"2022-02-28T11:51:31","slug":"mercedes-ml350-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-ml350-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes ML350 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Den f\u00f6rsta generationen av ML introducerades i slutet av 90-talet och m\u00e5nga anser att den f\u00f6rsta generationen av Mercedes ML var den allra f\u00f6rsta riktiga lyxiga 4×4:an. W163 ML var en enorm framg\u00e5ng f\u00f6r Mercedes och de beslutade sig f\u00f6r att erbjuda en helt ny modell 2006 som kallades W164.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 2011 introducerade Mercedes den sista generationen av ML kallad W166 som senare ersattes av den nuvarande GLE. Den f\u00f6rsta generationen av GLE var inte en helt ny modell eftersom den snarare var en ansiktslyftning av W166 ML. ML350 \u00e4r mellanspecifikationen och \u00e4r den mest popul\u00e4ra ML-modellen av dem alla eftersom den erbjuder en potent motor som inte \u00e4r s\u00e5 t\u00f6rstig p\u00e5 br\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

Alla generationer av ML350 ser och k\u00e4nns st\u00e5tliga, lyxiga och rej\u00e4la. De erbjuder 6-cylindriga motorer med tillr\u00e4ckligt med h\u00e4stkrafter och vridmoment f\u00f6r alla dina behov. Utrymmet som erbjuds \u00e4r enormt och ML kan l\u00e4tt packa 5 vuxna utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r de icke-faceliftade versionerna av ML350 lite s\u00e4mre och de vanligaste problemen med ML350 \u00e4r f\u00f6rknippade med krockkuddar, potentiella upph\u00e4ngningsproblem, l\u00e4ckor och grova v\u00e4xlingar i v\u00e4xell\u00e5dan. P\u00e5 det hela taget erbjuder ML350 ett ganska bra v\u00e4rde, s\u00e4rskilt f\u00f6r den faceliftade W166-generationen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML350 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta ML350 var W163-varianten som kommer med en 3,8 liters V6 med 235 hk och 255 lb-ft vridmoment. W163 ML350 kommer ocks\u00e5 med ett permanent fyrhjulsdriftssystem med l\u00e5gt l\u00e4ge och en 5-v\u00e4xlad automat fr\u00e5n fabriken. W163 ML \u00e4r inte riktigt en toppmodern bil l\u00e4ngre \u00e4ven om den fortfarande erbjuder en f\u00f6ljsam och behaglig k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen W164 ML350 \u00e4r fortfarande ganska vanlig runt om i v\u00e4rlden eftersom den \u00f6verbryggar klyftan mellan Mercedes gamla skola och den nya tids\u00e5ldern av teknik i bilen. W164 ML350 levereras med en nedbantad 3,5L V6 med 272 hk och 258 lb-ft vridmoment. 4MATIC kommer som standard och det g\u00f6r \u00e4ven en mer raffinerad 7-stegs automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Den senaste generationen av W166 ML350 har en \u00e4nnu mindre, men kraftfullare 3,0L V6 med 260 hk och ett rej\u00e4lt vridmoment p\u00e5 457 lb-ft. 4MATIC kommer som standard och det g\u00f6r \u00e4ven en \u00e4nnu b\u00e4ttre 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da. Den senaste generationen ML \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n de tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna, vilket \u00e4r ganska uppenbart med tanke p\u00e5 \u00e5ldersskillnaden.
Den senaste generationen ML350 \u00e4r ocks\u00e5 mycket effektivare eftersom den kan ge b\u00e4ttre bensinprestanda \u00e4n de tv\u00e5 f\u00f6rsta modellerna. Den \u00e4r ocks\u00e5 mycket tystare och snabbare av linjen tack vare en betydande \u00f6kning av vridmomentet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML350 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

W163 ML \u00e4r nu n\u00e4stan 25 \u00e5r gammal vilket g\u00f6r den till en klassiker och de som \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa W163 \u00e4r oftast inte villiga att anv\u00e4nda den som daglig f\u00f6rare. Trots detta ser W163 inte ut att vara 25 \u00e5r gammal eftersom den har \u00e5ldrats relativt v\u00e4l. Chassit erbjuder en uppenbar SUV-truckliknande k\u00f6rupplevelse vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r fl\u00f6dig och rullar ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

W164 \u00e4r mycket mer balanserad och det \u00e4r utan tvekan en helt annan typ av bil att k\u00f6ra. Vid det h\u00e4r laget har Mercedes lyckats f\u00e5 en mellanstor lyx-SUV att k\u00e4nnas mer som en lyxbil \u00e4n som en 4×4. Designm\u00e4ssigt anser m\u00e5nga att det \u00e4r den snyggaste ML-generationen genom tiderna eftersom den \u00e4r mycket biffigare och f\u00f6rtroendeingivande \u00e4n b\u00e5de sin f\u00f6reg\u00e5ngare och efterf\u00f6ljare.<\/p>\n\n\n\n

W166 \u00e4r den mest avancerade och modernaste ML350-modellen av dem alla, vilket \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i W166. Det \u00e4r en sann modern SUV och den k\u00f6rs och k\u00e4nns mycket b\u00e4ttre \u00e4n de tv\u00e5 tidigare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML350 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Alla tre generationerna av ML350 \u00e4r inte de mest p\u00e5litliga SUV:erna p\u00e5 marknaden men de \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge om du tar v\u00e4l hand om dem. Potentiella problem \u00e4r bland annat en grov automatisk v\u00e4xell\u00e5da, s\u00e4rskilt f\u00f6r de \u00e4ldre modellerna och modellerna f\u00f6re 2012.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r ocks\u00e5 ett vanligt problem och 2011 \u00e5rs ML350 var en del av ett stort \u00e5terkallande av krockkuddar, kallat Tacata-\u00e5terkallandet. De flesta ML350-kunder klagade p\u00e5 att Mercedes var alldeles f\u00f6r l\u00e5ngsam att reagera i det h\u00e4r fallet och d\u00e4rf\u00f6r finns det ganska m\u00e5nga 350-modeller d\u00e4r ute med defekta krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes ML350 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 f\u00f6rsta ML350-modellerna \u00e4r alldeles f\u00f6r gamla f\u00f6r att n\u00e5gon ska kunna anv\u00e4nda dem som dagliga f\u00f6rare, men den tredje generationen ML erbjuder ett hyfsat v\u00e4rde eftersom det trots allt \u00e4r en modern bil. Det \u00e4r fortfarande en bra familjebil eftersom den finns med majoriteten av de s\u00e4kerhetsutrustningar som finns p\u00e5 de nyaste bilarna.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett erbjuder ML350 mycket utrymme b\u00e5de f\u00f6r passagerare och last. Visserligen \u00e4r W166 inte helt tillm\u00f6tesg\u00e5ende n\u00e4r det g\u00e4ller huvudutrymmet f\u00f6r de bakre passagerarna, men om du inte planerar att transportera l\u00e5nga personer ofta \u00e4r det faktiskt en riktigt bra bil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r ML350 en bra terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

Alla ML350-modeller har terr\u00e4ngv\u00e4nliga funktioner som en l\u00e5gt v\u00e4xell\u00e4ge och hill descent control. Med luftfj\u00e4dring kan du \u00f6ka markfrig\u00e5ngen vilket g\u00f6r det l\u00e4ttare att ta sig \u00f6ver m\u00e5nga hinder.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r ML350 en hygglig terr\u00e4ngbil, men de flesta ML350 kommer aldrig att se n\u00e5got annat \u00e4n asfalt eftersom de \u00e4r lyxbilar genom och genom.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r ML350 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Alla generationer av ML350 \u00e4r s\u00e4kra, men den s\u00e4kraste \u00e4r den senaste W166. Den erbjuder de flesta av de aktuella s\u00e4kerhetsfunktionerna i mjukvaran, vilket inneb\u00e4r att du kommer att vara s\u00e4ker i de flesta fall. \u00c4ldre ML350-modeller \u00e4r v\u00e4l skyddade, men de kommer inte med det senaste s\u00e4kerhetspaketet.<\/p>\n\n\n\n

Du kan alltid r\u00e4kna med allroundparkeringssensorer och bra sikt, men de \u00e4ldre modellerna har inte ens en backkamera.<\/p>\n\n\n\n

Vilken generation av ML350 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

W164-facelift \u00e4r fortfarande en fantastisk bil men den b\u00e4sta av dem alla \u00e4r uppenbarligen W166 eftersom den \u00e4r en riktigt modern bil. W166 ersattes med GLE 2016, men 2016 \u00e5rs GLE och W166 \u00e4r i princip samma bilar underifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga W166 om du vill ha en p\u00e5litlig familje-SUV som kan g\u00f6ra b\u00e5de cruising och mild till m\u00e5ttlig terr\u00e4ngk\u00f6rning genom att bara trycka p\u00e5 n\u00e5gra knappar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den f\u00f6rsta generationen av ML introducerades i slutet av 90-talet och m\u00e5nga anser att den f\u00f6rsta generationen av Mercedes ML var den allra f\u00f6rsta riktiga lyxiga 4×4:an. W163 ML var<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3604"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3604"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3604\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3605,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3604\/revisions\/3605"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3604"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3604"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3604"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}