{"id":3602,"date":"2022-02-28T11:50:57","date_gmt":"2022-02-28T11:50:57","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3602"},"modified":"2022-02-28T11:51:00","modified_gmt":"2022-02-28T11:51:00","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-ml350","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-ml350\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes ML350"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes ML350 \u00e4r den gamla generationen av Mercedes mellanstora lyxiga familje-SUV som f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan ersattes av den nuvarande GLE. Den nya GLE \u00e4r mer eller mindre samma bil som ML, den enda skillnaden h\u00e4r \u00e4r namnet eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r utformade f\u00f6r att uppfylla samma marknadsutrymme.<\/p>\n\n\n\n

ML var den allra f\u00f6rsta riktiga lyxiga mellanstora SUV:n och just detta segment \u00e4r nu ett av de mest popul\u00e4ra och hetaste segmenten i hela bilindustrin. Den f\u00f6rsta generationen ML introducerades i slutet av 90-talet, den andra generationen introducerades 2006 och den tredje och sista generationen ML introducerades 2011.<\/p>\n\n\n\n

ML350 har alltid varit den mest popul\u00e4ra ML-modellen av alla eftersom den erbjuder tillr\u00e4ckligt med kraft utan att vara f\u00f6r dyr. ML350 \u00e4r inte utan sina brister eftersom den lider av en grov automatisk v\u00e4xell\u00e5da, problem med krockkuddar, en felaktig magnetventil f\u00f6r justering av kamaxeln, problem med servostyrningen och potentiella upph\u00e4ngningsproblem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r den senaste generationen av ML350 en relativt p\u00e5litlig bil, men den kostar ganska mycket pengar att underh\u00e5lla. Om du inte underh\u00e5ller den ordentligt kommer du sannolikt att f\u00e5 problem l\u00e4ngre fram eftersom dessa bilar \u00e4r b\u00e5de komplexa och ganska gamla nu.<\/p>\n\n\n\n

Grov automatisk v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

Den 7-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5dan som finns p\u00e5 senare ML350-modeller \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med att v\u00e4xla i de tre f\u00f6rsta v\u00e4xlarna. Dessa fel b\u00f6r repareras om du inte vill byta ut hela transmissionen l\u00e4ngre fram. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda det m\u00e5ste du demontera hela transmissionshuset och byta ut de felaktiga delarna.<\/p>\n\n\n\n

Problem som dessa drabbar b\u00e5de modeller med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka och modeller med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. \u00c4ldre ML350-modeller \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r lata och grova v\u00e4xell\u00e5dor som \u00e4r \u00e4nnu mer problematiska \u00e4n den som finns p\u00e5 den tredje generationens modell.<\/p>\n\n\n\n

Problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

2011 \u00e5rs ML350 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha alla m\u00f6jliga problem med krockkuddar och dessa problem \u00e4r de vanligaste ML350-problemen som finns, s\u00e4rskilt f\u00f6r de tidiga modellerna av tredje generationen. ML350 var till och med en del av en storskalig \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av krockkuddeproblemet och m\u00e5nga av dessa har aldrig blivit helt l\u00f6sta.
Det fanns n\u00e5gra fall d\u00e4r systemet inte kunde avg\u00f6ra ordentligt n\u00e4r det var dags att utl\u00f6sa krockkudden eller inte. Dessa problem \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nda som ”Takata Recall” och majoriteten av \u00e4garna rapporterade att Mercedes var alldeles f\u00f6r l\u00e5ngsam att reagera p\u00e5 att \u00e5tg\u00e4rda dessa. S\u00e5 mycket att m\u00e5nga ML350-modeller fortfarande k\u00f6rs med potentiellt defekta krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig kamaxeljusterarmatur<\/h2>\n\n\n\n

Om din ML350 pl\u00f6tsligt blinkar med en kontrollampa under k\u00f6rning \u00e4r det troligt att det \u00e4r kamaxeljusteraren som har skulden. Problem som dessa rapporteras f\u00f6r b\u00e5de exemplar med l\u00e5g och h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka, vilket inneb\u00e4r att dessa ofta kan f\u00f6rekomma \u00e4ven p\u00e5 bilar med mindre \u00e4n 10 000 mil p\u00e5 klockan.<\/p>\n\n\n\n

Delarna beh\u00f6ver toppbytas om du vill att din ML350 ska forts\u00e4tta att fungera smidigt. Problem som dessa \u00e4r vanliga f\u00f6r alla generationer av ML350, men modellerna fr\u00e5n 2011-2013 verkar vara mest drabbade av detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med servostyrning<\/h2>\n\n\n\n

ML350:s servostyrning \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av pl\u00f6tsliga l\u00e4ckor som kan p\u00e5verka servostyrningssystemets effektivitet. Dessa problem tenderar att b\u00f6rja l\u00e5ngsamt med mindre l\u00e4ckor och senare b\u00f6rjar problemen orsaka alla m\u00f6jliga konstiga ljud. Om du vill \u00e5tg\u00e4rda detta kan ett tidigt ingripande kanske l\u00f6sa problemet billigt.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt snabb kan dessa problem kvarst\u00e5 och du m\u00e5ste byta ut hela styrst\u00e5ngen f\u00f6r att f\u00f6rneka detta.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes ML350 finns med luftfj\u00e4dringssystemet Mercedes AIRMATIC som \u00e4r det allra b\u00e4sta luftfj\u00e4dringssystemet f\u00f6r Mercedes. Systemet \u00e4r dock k\u00e4nt f\u00f6r att orsaka alla m\u00f6jliga problem som fr\u00e4mst beror p\u00e5 d\u00e5ligt underh\u00e5ll. Systemet \u00e4r inte s\u00e5 felaktigt som de flesta tror, s\u00e4rskilt inte p\u00e5 \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

Det kostar dock ganska mycket pengar att reparera det. Problem som dessa kan l\u00e4ttast uppt\u00e4ckas om din ML blir of\u00f6rm\u00f6gen att \u00f6ka k\u00f6rh\u00f6jden och om du h\u00f6r luftkompressorn g\u00e5 utan n\u00e5gon uppenbar anledning. ML \u00e4r ocks\u00e5 en ganska tung bil, vilket inneb\u00e4r att luftfj\u00e4dringen m\u00e5ste fj\u00e4dra en hel del vikt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken generation av ML350 \u00e4r den b\u00e4sta att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

De sista \u00e5rsmodellerna av ML350 \u00e4r de b\u00e4sta att k\u00f6pa eftersom de inte \u00e4r lika problematiska som de tidigare modellerna. ML350 fr\u00e5n 2011 \u00e4r en av de v\u00e4rsta, men Mercedes har lyckats stryka de flesta problemen till de senare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Den tredje generationen ML350 \u00e4r fortfarande en ganska konkurrenskraftig SUV eftersom den erbjuder mycket utrymme, en bekv\u00e4m och v\u00e4lutrustad kup\u00e9 och en plyschig k\u00f6rning. GLE-faceliftet gjorde inte mycket f\u00f6r ML350 f\u00f6rutom att byta ut str\u00e5lkastare, bakljus och n\u00e5gra bitar i interi\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes ML350 bra f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta SUV-tillverkare tenderar att marknadsf\u00f6ra sina SUV:er som terr\u00e4ngv\u00e4nliga SUV:er, men verkligheten \u00e4r att knappast n\u00e5gon kommer att anv\u00e4nda en ML350 f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning. ML350 har visserligen m\u00e5nga terr\u00e4ngv\u00e4nliga funktioner och en ganska hygglig markfrig\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5gv\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och hill descent assist finns b\u00e5da tillg\u00e4ngliga, men de flesta ML350-modeller spenderar sin tid p\u00e5 asfalten. Om du dock st\u00f6ter p\u00e5 en upptrampad v\u00e4g \u00e4r det bra att veta att ML350 klarar av det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r ML350 dyr att underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

En genomsnittlig servicekostnad f\u00f6r ML350 kostar mellan 500 och 1 000 dollar och den totala \u00e5rliga underh\u00e5llskostnaden ligger n\u00e5gonstans runt 1 000 dollar, vilket \u00e4r vanligt f\u00f6r en mellanstor lyxig familje-SUV. Beroende p\u00e5 hur ofta du k\u00f6r den och hur m\u00e5nga mil du k\u00f6r kan ML350 dock kosta mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en SUV som \u00e4r billig att k\u00f6ra b\u00f6r du inte fokusera p\u00e5 10 \u00e5r gamla lyxiga SUV:er eftersom dessa inte omfattas av n\u00e5gon form av garanti och vanligtvis \u00e4r dyra att k\u00f6ra. Om du d\u00e4remot st\u00f6ter p\u00e5 en begagnad certifierad ML350 med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka och n\u00e5gon form av garantiskydd kan det faktiskt vara ett bra k\u00f6p.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes ML350 \u00e4r den gamla generationen av Mercedes mellanstora lyxiga familje-SUV som f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan ersattes av den nuvarande GLE. Den nya GLE \u00e4r mer eller mindre samma bil<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3602"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3602"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3602\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3603,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3602\/revisions\/3603"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3602"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3602"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3602"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}