{"id":3596,"date":"2022-02-28T11:49:21","date_gmt":"2022-02-28T11:49:21","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3596"},"modified":"2022-02-28T11:49:24","modified_gmt":"2022-02-28T11:49:24","slug":"2022-mercedes-c300-vs-bmw-330i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/2022-mercedes-c300-vs-bmw-330i\/","title":{"rendered":"2022 Mercedes C300 vs BMW 330i"},"content":{"rendered":"\n

Rivaliteten mellan BMW 3-serien, Audi A4 och Mercedes Benz C-klass \u00e4r en av de mest n\u00e4rliggande rivaliteterna i hela den tyska bilindustrin. Den nuvarande generationen av Audi A4 b\u00f6rjar dock bli lite \u00e4ldre vilket g\u00f6r att den f\u00f6r tillf\u00e4llet saknar b\u00e5de bakom den nya 3-serien och den helt nya Mercedes C-klass.<\/p>\n\n\n\n

Nya BMW 3-serien introducerades f\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan och k\u00e4nns fortfarande lika fr\u00e4sch som n\u00e5gonsin. 3-serien \u00e4r nu b\u00e5de st\u00f6rre och l\u00e4ngre \u00e4n den tidigare F30 BMW 3-serien samtidigt som den fortfarande uppr\u00e4tth\u00e5ller den legendariska BMW-k\u00f6rk\u00e4nslan. Det \u00e4r en h\u00e4rlig bil med de b\u00e4sta dynamiska egenskaperna i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 andra sidan av spektrumet st\u00e5r den helt nya Mercedes C-klass. 2022 \u00e5rs C-klass fick en rej\u00e4l uppgradering och \u00e4r nu mer i linje med den h\u00f6gsta S-klassen. P\u00e5 samma s\u00e4tt som 3-serien leder v\u00e4gen n\u00e4r det g\u00e4ller dynamik g\u00f6r C-klassen det n\u00e4r det g\u00e4ller komfort, teknik och lyx.<\/p>\n\n\n\n

Fram till dess att den nya C-klassen kom var BMW 3-serien det sj\u00e4lvklara valet i sortimentet, men i och med att den nya C-klassen b\u00f6rjar s\u00e4ljas har det definitivt v\u00e4nt p\u00e5 steken och den nya C-klassen \u00e4r nu riktm\u00e4rket i segmentet.<\/p>\n\n\n\n

2022 Mercedes C-klass – den mest tekniskt avancerade och lyxigaste C-klassen hittills<\/h2>\n\n\n\n

Den treuddiga stj\u00e4rnans huvaemblem \u00e4r en synonym f\u00f6r lyx, komfort och klass, men den nyaste generationen Mercedes-bilar l\u00e4gger ocks\u00e5 till teknik som en nyckelfaktor n\u00e4r det g\u00e4ller produktplacering. C300 ska b\u00f6rja p\u00e5 cirka 45 000 dollar och f\u00f6r det priset f\u00e5r du mycket.<\/p>\n\n\n\n

En 2.0L fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar som g\u00f6r 255 hk packad med Mercedes-m\u00e4rkt EQ Boost-teknik som tillf\u00e4lligt ska l\u00e4gga till 20 hk. 4MATIC AWD finns tillg\u00e4nglig f\u00f6r cirka 2 000 dollar och alla C300-modeller har en 9-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som ger s\u00f6ml\u00f6sa v\u00e4xlingar och bra ekonomi.<\/p>\n\n\n\n

Den nya C-klassen ser lika dj\u00e4rv ut som n\u00e5gonsin d\u00e5 den anv\u00e4nder en mer futuristisk och kantig design j\u00e4mf\u00f6rt med sin f\u00f6reg\u00e5ngare. Interi\u00f6ren \u00e4r klassledande med r\u00e5ge tack vare det klassledande infotainmentsystemet MB UX, vackra designdetaljer och en betoning p\u00e5 funktionell minimalism.<\/p>\n\n\n\n

C-klassen \u00e4r en lyxbil med ett tydligt fokus p\u00e5 komfort. Det inneb\u00e4r att den inte k\u00f6r lika bra som 3-serien, men de flesta som k\u00f6per C-Klass \u00e4r inte intresserade av det. P\u00e5 det hela taget \u00e4r den nya C-klassen det nya riktm\u00e4rket f\u00f6r kompakta lyxsedanar.<\/p>\n\n\n\n

2022 BMW 330i – F\u00f6rarens val<\/h2>\n\n\n\n

BMW 330i kostar cirka 42 445 dollar och f\u00f6r de pengarna f\u00e5r du en 2,0 liters fyrcylindrig turbomotor med 4 cylindrar som ger 255 h\u00e4stkrafter. 330i levereras ocks\u00e5 exklusivt med en 8-v\u00e4xlad DCT-v\u00e4xell\u00e5da som m\u00f6jligg\u00f6r blixtsnabba v\u00e4xlingar och en j\u00e4mn och f\u00f6ruts\u00e4gbar kraft\u00f6verf\u00f6ring. xDrive finns som tillval f\u00f6r 2 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

330i k\u00e4nns mer ungdomlig och dj\u00e4rv b\u00e5de f\u00f6r att den inte \u00e4r lika v\u00e4lisolerad som C300 och f\u00f6r att den h\u00e5ller sig mycket b\u00e4ttre p\u00e5 v\u00e4gen. D\u00e4r C300 k\u00e4nns fl\u00f6dig och mjuk, k\u00e4nns 330i lite mer planterad och mer angel\u00e4gen om att byta riktning.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r 330i inte lika attraktiv som den nya C-klassen, men de avancerade M Sport-modellerna \u00e4r verkligen mycket mer aggressiva. Interi\u00f6rt k\u00e4nns BMW mer ordin\u00e4r \u00e4n C-Klass, men den erbjuder \u00e4nd\u00e5 h\u00f6gre kvalitet p\u00e5 de byggda materialen.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n erbjuder ocks\u00e5 mer utrymme, men att k\u00f6ra i 3-serien \u00e4r inte alls lika sp\u00e4nnande som att k\u00f6ra i C-Klass. 3-serien \u00e4r fortfarande en fantastisk lyxig kompakt sedan, men C-Klass k\u00e4nns helt enkelt en hel generation nyare.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Mercedes C-Klass \u00e4r det nya riktm\u00e4rket f\u00f6r lyxiga kompaktsedanar.<\/h2>\n\n\n\n

C300 \u00e4r helt enkelt en b\u00e4ttre men efter och mer sp\u00e4nnande bil. \u00c4ven om 3-serien fortfarande k\u00e4nns mer engagerande att k\u00f6ra och \u00e4r rymligare \u00e4r C300 lyxigare, bekv\u00e4mare, mer tekniskt avancerad och mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte konstigt att C-klassen alltid varit den mest s\u00e5lda Mercedes-sedanen eftersom den erbjuder r\u00e4tt storlek f\u00f6r majoriteten av m\u00e4nniskorna d\u00e4r ute. Verkligheten \u00e4r att de flesta som k\u00f6per en kompakt lyxsedan vill ha komfort, teknik och lyx framf\u00f6r allt, och det \u00e4r d\u00e4r som den nya C-klassen utm\u00e4rker sig.<\/p>\n\n\n\n

BMW 3-serien har fortfarande \u00f6vertaget n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rgl\u00e4dje, och om det \u00e4r din mojo, se till att v\u00e4lja 3-serien.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C300 2022 mer effektiv \u00e4n BMW 330i?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 330i har en kapacitet p\u00e5 26MPG i staden och 36MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen, vilket \u00e4r ett ganska milj\u00f6v\u00e4nligt resultat, medan C300 har en kapacitet p\u00e5 23MPG i staden och 33MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen. Verkligheten \u00e4r att b\u00e5da dessa borde vara lika effektiva, med den st\u00f6rsta skillnaden i dina allm\u00e4nna k\u00f6rvanor.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att C-Klass k\u00e4nner sig mer hemma n\u00e4r man bara \u00e5ker bekv\u00e4mt, eftersom sportl\u00e4get inte \u00e4r s\u00e5 engagerande. \u00c5 andra sidan k\u00e4nner sig 330i mer hemma i l\u00e4gre v\u00e4xlar, vilket inneb\u00e4r att de flesta f\u00f6rare sannolikt kommer att pressa 330i h\u00e5rdare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C300 2022 s\u00e4krare \u00e4n BMW 330i?<\/h4>\n\n\n\n

S\u00e4kerhetsm\u00e4ssigt \u00e4r b\u00e5da dessa tv\u00e5 5-stj\u00e4rniga bilar med branschledande s\u00e4kerhetsassistanssystem, men det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att C-klassen erbjuder mer n\u00e4r den \u00e4r fullt utvald. Det finns praktiskt taget ingen skillnad mellan dessa tv\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet eftersom de b\u00e5da \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4kra.<\/p>\n\n\n\n

330i f\u00e5r dock endast varning f\u00f6r fram\u00e5triktad kollision och automatisk bromsning som standard, medan C300 \u00e4ven har k\u00f6rf\u00e4ltsassistans, fotg\u00e4ngardetektering och farth\u00e5llare som standard.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes C300 fr\u00e5n 2022 en b\u00e4ttre familjebil \u00e4n BMW 330i?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa tv\u00e5 tyska lyxkompaktsedaner i premiumklass \u00e4r bra familjebilar och du b\u00f6r vara n\u00f6jd med n\u00e5gon av dem. BMW:n erbjuder visserligen lite mer utrymme och \u00e4r \u00f6verlag lite mer praktisk, men C300 \u00e4r b\u00e4ttre isolerad och erbjuder en mjukare k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da dessa tv\u00e5 bra f\u00f6r familjen eftersom de balanserar komfort, utrymme och pris b\u00e4ttre \u00e4n BMW 5-serien och Mercedes Benz E-Klass. Det \u00e4r inte konstigt att b\u00e5da dessa \u00e4r de mest s\u00e5lda sedanmodellerna fr\u00e5n b\u00e5da tillverkarna eftersom de verkligen erbjuder allt du kan \u00f6nska dig av en kompakt sedan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rivaliteten mellan BMW 3-serien, Audi A4 och Mercedes Benz C-klass \u00e4r en av de mest n\u00e4rliggande rivaliteterna i hela den tyska bilindustrin. Den nuvarande generationen av Audi A4 b\u00f6rjar dock<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3596"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3596"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3596\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3597,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3596\/revisions\/3597"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3596"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3596"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3596"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}