{"id":3584,"date":"2022-02-28T11:46:25","date_gmt":"2022-02-28T11:46:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3584"},"modified":"2022-02-28T11:46:28","modified_gmt":"2022-02-28T11:46:28","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-s550","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-s550\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes S550"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes S-klass \u00e4r ett flaggskepp fr\u00e5n Mercedes som syftar till att tillfredsst\u00e4lla dem som vill ha den lyxigaste limousinen som \u00e4r lika imponerande att k\u00f6ra som att bli k\u00f6rd i. S-klassen b\u00f6rjade f\u00f6rst 1972 med W116-generationen och den senaste \u00e4r W223 som kom ut f\u00f6rra \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n

S-klassvarianten S550 \u00e4r en modell med h\u00f6gre specifikationer som kommer med en 8-cylindrig motor och den f\u00f6rsta S550 introducerades f\u00f6r modell\u00e5ret 2007, W221. Den andra generationen av S550 introducerades 2014 med modellbeteckningen W222. Den nuvarande W223 erbjuds inte i en S550-variant.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av 2007 \u00e5rs S550 erbjuder en 4,7L V8 som \u00e4r relativt p\u00e5litlig, men W221 S550 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med hj\u00e4lpbatterier, luftfj\u00e4dring och elektronikproblem i v\u00e4xell\u00e5dan. Andra generationens W222 S550 \u00e4r mest k\u00e4nd f\u00f6r potentiella elektriska problem och problem med styrsystemet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r S550 en relativt p\u00e5litlig S-klassvariant, men den kostar en hel del pengar att underh\u00e5lla eftersom den \u00e4r utrustad med alla m\u00f6jliga komplexa tekniker och funktioner. Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en S550 \u00e4r b\u00e5de den f\u00f6rsta och den andra generationen anst\u00e4ndiga i sin faceliftade form.<\/p>\n\n\n\n

Problem med extrabatteriet – W221<\/h2>\n\n\n\n

S-klass W221 levereras med tv\u00e5 batterier. Det f\u00f6rsta anv\u00e4nds f\u00f6r att driva motorn medan det andra anv\u00e4nds f\u00f6r att driva all inredningselektronik inklusive v\u00e4xell\u00e5dan. Mercedes best\u00e4mde sig f\u00f6r att g\u00f6ra detta s\u00e5 att du kan parkera bilen \u00e4ven om huvudbatteriet d\u00f6r, men problemet uppst\u00e5r om ditt extrabatteri d\u00f6r f\u00f6rst.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett ganska vanligt problem f\u00f6r W221, men det kan l\u00e4tt l\u00f6sas genom att helt enkelt byta ut batteriet i sinom tid. De flesta mekaniker f\u00f6resl\u00e5r att du ska byta batteriet var 100 000 miles eller vart sjunde \u00e5r, vilket inneb\u00e4r att detta mer eller mindre \u00e4r en uppgift som man bara beh\u00f6ver g\u00f6ra en g\u00e5ng i livet. Att byta batteriet \u00e4r ocks\u00e5 relativt enkelt eftersom det ligger bakom baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med luftfj\u00e4dring – W221<\/h2>\n\n\n\n

W221 S550s \u00e4r utrustad med en smart Mercedes AIRMATIC-luftfj\u00e4dring som ger en otroligt bekv\u00e4m k\u00f6rning, men den \u00e4r ibland ben\u00e4gen att orsaka problem, s\u00e4rskilt om den inte underh\u00e5lls korrekt. Luftkompressorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder efter ett tag vilket resulterar i att fj\u00e4dringen inte genererar tillr\u00e4ckligt tryck f\u00f6r att lyfta upp bilen.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat potentiellt problem med luftfj\u00e4dringen som finns p\u00e5 W221 \u00e4r luftfj\u00e4dringens krockkudde som ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder efter ungef\u00e4r 100 000 mil. AIRMATIC som finns p\u00e5 W221 \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n det system som finns p\u00e5 W220, men du m\u00e5ste underh\u00e5lla det om du vill att det ska fungera tillfredsst\u00e4llande hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Problem med elektronik i v\u00e4xell\u00e5dan – W221<\/h2>\n\n\n\n

W221 f\u00f6re facelift \u00e4r generellt sett inte lika tillf\u00f6rlitlig som versionen efter facelift och den 722.9 7-v\u00e4xlade automatl\u00e5dan \u00e4r ett perfekt exempel p\u00e5 detta. W221 f\u00f6re facelift anv\u00e4nde sig av en felaktig v\u00e4xelstyrningsenhet som var k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder och det gjorde \u00e4ven ledarplattan och styrenheten.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem resulterar vanligtvis i att bilen s\u00e4tts i ett halt l\u00e4ge vilket inneb\u00e4r att bilen kan k\u00f6ra upp till hastigheter p\u00e5 n\u00e5gra kilometer i timmen.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem – W222<\/h2>\n\n\n\n

S-klass W222 anses vara en av de b\u00e4sta S-klassmodellerna genom tiderna och den ser fortfarande ut och k\u00e4nns helt ny, s\u00e4rskilt modellen efter faceliftet. Ingen bil \u00e4r dock utan fel och det \u00e4r precis samma historia f\u00f6r W222.<\/p>\n\n\n\n

W222 S550 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att blinka olika varningslampor p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan p\u00e5 grund av slitna sensorer som s\u00e4llan beror p\u00e5 ett legitimt problem. W222 \u00e4r en extremt komplex bil och problem som dessa \u00e4r relativt vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrsystemet – W222<\/h2>\n\n\n\n

Styrsystemet p\u00e5 W222 \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att vara p\u00e5litligt f\u00f6r det mesta, men n\u00e4r det b\u00f6rjar orsaka problem kan dessa problem bli ganska problematiska. N\u00e5gra \u00e4gare klagade p\u00e5 att deras W222 S550 g\u00f6r slipande ljud n\u00e4r de styr och problemen pekades senare ut till styrkopplingen och gummib\u00e4lgen.<\/p>\n\n\n\n

Servostyrning \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att ibland orsaka problem och bilen kommer troligen att blinka med en varningslampa p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan om det verkligen \u00e4r fallet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r W222 S-klass b\u00e4ttre \u00e4n W221 S-klass?<\/h3>\n\n\n\n

W222 S-klass \u00e4r verkligen b\u00e4ttre \u00e4n W221 eftersom den introducerade S-klassen i framtiden genom att inf\u00f6rliva en instrumentpanel med dubbla bredsk\u00e4rmar som nu \u00e4r vanlig \u00e4ven p\u00e5 Mercedes modeller i instegsniv\u00e5. W222 S-klass satte verkligen standarden f\u00f6r alla andra Mercedes-modeller i n\u00e4ringskedjan.<\/p>\n\n\n\n

W221 \u00e4r ocks\u00e5 en fantastisk bil, s\u00e4rskilt versionen efter faceliftet, men den kan helt enkelt inte m\u00e4ta sig med W222 n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, komfort, teknik eller \u00f6vergripande design och \u00f6nskv\u00e4rdhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r S550 den b\u00e4sta varianten av Mercedes S-klass?<\/h4>\n\n\n\n

S550 klassas som en S-klassmodell p\u00e5 h\u00f6gre mellanniv\u00e5 som balanserar prestanda, komfort och underh\u00e5llskostnader perfekt. S600 V12-modellen \u00e4r f\u00f6rvisso smidigare och mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd, men den kostar mycket mer pengar att k\u00f6ra och underh\u00e5lla. Den f\u00f6rbrukar mer br\u00e4nsle och \u00e4r dyrare.<\/p>\n\n\n\n

S500-modellen och l\u00e4gre \u00e4r verkligen riktiga S-klassmodeller, men de erbjuder mindre motorer som inte \u00e4r lika kraftfulla som den motor som finns i S550. Som s\u00e5dan kan S550 lika g\u00e4rna vara den b\u00e4sta S-klassmodellen du kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r S-klassen en referensmodell f\u00f6r en fullstor lyxsedan?<\/h4>\n\n\n\n

Den tyska lyxtrion Mercedes, BMW och Audi forts\u00e4tter att konkurrera om den b\u00e4sta produkten i varje segment d\u00e4r ute. Segmentet f\u00f6r fullstora sedaner k\u00e4nnetecknas av S-klassen, men Audi tillverkar den underbara A8 och BMW tillverkar den lika underbara BMW 7-serien.<\/p>\n\n\n\n

Dessa kan byta slag i flera dagar, men W223 S-klass \u00e4r den nyaste bilen i g\u00e4nget och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande den b\u00e4sta av trion. S-klassen tenderar verkligen att s\u00e4tta standarden f\u00f6r segmentet fullstora lyxsedaner och det \u00e4r ganska uppenbart eftersom Audi och BMW alltid f\u00f6rs\u00f6ker komma ikapp n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4ljning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes S-klass \u00e4r ett flaggskepp fr\u00e5n Mercedes som syftar till att tillfredsst\u00e4lla dem som vill ha den lyxigaste limousinen som \u00e4r lika imponerande att k\u00f6ra som att bli k\u00f6rd i.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3584"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3584"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3584\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3585,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3584\/revisions\/3585"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3584"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3584"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3584"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}