{"id":3577,"date":"2022-02-22T11:42:22","date_gmt":"2022-02-22T11:42:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3577"},"modified":"2022-02-22T11:45:29","modified_gmt":"2022-02-22T11:45:29","slug":"vanliga-problem-med-bmw-z4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-z4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW Z4"},"content":{"rendered":"\n

BMW Z4 \u00e4r en av marknadens b\u00e4sta roadsters. Den h\u00e4r bilen presterar inte bara enast\u00e5ende, utan har ocks\u00e5 en bekv\u00e4m och stilfull interi\u00f6r. Men vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen som BMW Z4-\u00e4gare b\u00f6r k\u00e4nna till?<\/p>\n\n\n\n

BMW Z4 2-d\u00f6rrars cabriolet kommer med flera vanliga problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till innan de investerar i denna utm\u00e4rkta bil. N\u00e5gra av dem \u00e4r elektriska problem, motorfel, oljel\u00e4ckage, felaktig kylv\u00e4tska, klunkande ratt, defekt cabriolettak och defekta d\u00f6rrhandtag.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW Z4?<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

Trots att BMW Z4<\/a> \u00e4r vacker och kraftfull har den en hel del elektriska gremlins som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r vara medvetna om. Detta \u00e4r synonymt med de flesta BMW:er. P\u00e5 BMW Z4 misslyckas torkarmekanismen fr\u00e5n tid till annan. Andra elektriska delar som har problem \u00e4r kylfl\u00e4kten och blinkers.<\/p>\n\n\n\n

Observera att elektriska problem \u00e4r vanligare p\u00e5 \u00e4ldre BMW Z4-modeller och inte p\u00e5 de senaste.<\/p>\n\n\n\n

Motorn har fel t\u00e4ndning.<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med BMW Z4 \u00e4r motorfel. N\u00e4r detta intr\u00e4ffar g\u00e5r bilen in i halt l\u00e4ge f\u00f6r att f\u00f6rhindra skador p\u00e5 katalysatorn eftersom br\u00e4nsletillst\u00e5ndet antingen \u00e4r f\u00f6r fett eller f\u00f6r magert. Det g\u00f6r den genom att st\u00e4nga av elektroniken till v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Bortsett fr\u00e5n att br\u00e4nslef\u00f6rh\u00e5llandet \u00e4r f\u00f6r fett eller f\u00f6r magert kan motorn sl\u00e5 fel p\u00e5 grund av en trasig DISA-ventil. Om s\u00e5 \u00e4r fallet m\u00e5ste denna ventil bytas ut. Om det dessutom \u00e4r DISA-ventilen som orsakar motorens felant\u00e4ndning h\u00f6r du vanligtvis ett rasslande ljud fr\u00e5n motorn.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt kylsystem<\/h4>\n\n\n\n

Ett flertal personer har rapporterat att vissa BMW Z4-bilar fr\u00e5n 2003 till 2005 och 2008 har problem med l\u00e4ckande kylv\u00e4tska. Detta leder till att motorerna \u00f6verhettas. Kylv\u00e4tskan \u00e4r mycket viktig i en bil eftersom den skyddar motorn fr\u00e5n \u00f6verhettning. Om kylv\u00e4tskan l\u00e4cker ut g\u00f6r detta allts\u00e5 att motorn blir varm.<\/p>\n\n\n\n

Klonkande ratt<\/h4>\n\n\n\n

Den klunkande ratten \u00e4r ett problem i vissa BMW Z4-modeller. En handfull BMW Z4-\u00e4gare fr\u00e5n 2003 till 2008 har klagat p\u00e5 detta problem. De rapporterade att de kunde k\u00e4nna ett klonk fr\u00e5n ratten n\u00e4r de bromsade.<\/p>\n\n\n\n

I andra situationer kunde de h\u00f6ra ett knackande ljud n\u00e4r de f\u00f6rs\u00f6kte k\u00f6ra bakl\u00e4nges p\u00e5 grund av en felaktig bussning i den fr\u00e4mre styrarmsf\u00e4stet. Om din BMW Z4 har samma problem kan du byta ut den felaktiga delen och undvika problemet.<\/p>\n\n\n\n

Rost och korrosion p\u00e5 bromsledningar<\/h4>\n\n\n\n

Rost \u00e4r ett vanligt problem i de flesta lyxbilar. BMW Z4 har ocks\u00e5 detta problem, och det \u00e4r vanligt p\u00e5 bromsledningar. Om din BMW Z4 har g\u00e5tt \u00f6ver 40 000 mil b\u00f6r du kontrollera bromslinjerna eftersom det finns en stor chans att de har b\u00f6rjat rosta och korrodera.<\/p>\n\n\n\n

Att byta eller reparera bromsledningar i BMW Z4 \u00e4r n\u00e5got kostsamt eftersom det \u00e4r besv\u00e4rligt att ta bort ledningarna.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r ett vanligt problem i n\u00e4stan alla BMW:er. Men n\u00e4r det g\u00e4ller BMW Z4 var detta problem vanligt i BMW Z4-modellerna 2003 till 2006. Anv\u00e4ndare rapporterade att deras motorrum gav upphov till en lukt av br\u00e4nd olja. Andra har rapporterat att de s\u00e5g oljel\u00e4ckage fr\u00e5n passagerarsidan.<\/p>\n\n\n\n

Defekt cabriolettak<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de st\u00f6rsta problemen med BMW Z4. Det \u00e4r inte bara gamla BMW Z4-modeller som har detta problem, utan \u00e4ven n\u00e5gra av de senaste modellerna. M\u00e4nniskor har rapporterat att de har problem med att st\u00e4nga cabrioletf\u00f6rt\u00e4ltet. Vissa har till och med f\u00f6rs\u00f6kt byta motor och hydraulsystem, men problemet \u00e4r fortfarande m\u00e4rkbart.<\/p>\n\n\n\n

Styrning som driver<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt med 2007 \u00e5rs BMW Z4-modell. Flera anv\u00e4ndare har rapporterat att ratten rycker \u00e5t ena sidan. Som ett resultat av detta blir det ganska sv\u00e5rt att kontrollera cabrioleten. Dessutom har vissa anv\u00e4ndare rapporterat att ratten k\u00e4nns som om den tar tag i en del av ratten n\u00e4r man sv\u00e4nger.<\/p>\n\n\n\n

Defekta d\u00f6rrl\u00e5s och d\u00f6rrhandtag<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ett problem att l\u00e5sa och l\u00e5sa upp vissa BMW Z4-modeller. I vissa fall v\u00e4grade de yttre handtagen att \u00f6ppnas, men i vissa fall blev b\u00e5de inre och yttre d\u00f6rrhandtag defekta och besv\u00e4rliga att \u00f6ppna. Detta sker vanligtvis p\u00e5 grund av ett defekt d\u00f6rrl\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW Z4 en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5. Om du vill ha en praktisk bil kommer BMW Z4 inte att vara en trevlig bil f\u00f6r dig. Men om du vill ha en lyxig och h\u00f6gpresterande roadster kommer BMW Z4 att vara en trevlig bil f\u00f6r dig. Dessutom \u00e4r den rymligare och bekv\u00e4mare \u00e4n de flesta bilar i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka f\u00f6r BMW Z4?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6pa en begagnad BMW Z4 av h\u00f6g kvalitet \u00e4r antalet mil som bilen har avg\u00f6rande. S\u00e5 om BMW Z4 har k\u00f6rt \u00f6ver 250 000 mil betyder det att det \u00e4r mer sannolikt att den utvecklar allvarliga problem och du b\u00f6r h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n den. Naturligtvis om du inte vill ha en klassisk bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW Z4 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW Z4 \u00e4r mycket dyr att underh\u00e5lla. Detta beror p\u00e5 att den inte \u00e4r tillf\u00f6rlitlig och att kostnaderna f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll \u00e4r ganska h\u00f6ga. I genomsnitt ska du betala minst 900 dollar f\u00f6r att reparera och underh\u00e5lla en BMW Z4. Detta \u00e4r mer \u00e4n den genomsnittliga reparationskostnaden f\u00f6r lyxbilar, som ligger p\u00e5 cirka 800 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom rapporterar BMW Z4 fler problem \u00e4n de flesta av sina konkurrenter, till exempel Porsche Boxster, Porsche Cayman, Audi TT, Toyota Supra och Chevrolet Corvette. Dessutom \u00e4r den till och med betydligt dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n en vanlig bil, som vanligtvis har en genomsnittlig \u00e5rlig reparationskostnad p\u00e5 cirka 650 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e4r det b\u00e4sta \u00e5ret f\u00f6r BMW Z4?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta BMW Z4-modellen \u00e4r 2011 \u00e5rs BMW Z4 Roadster, Generellt sett \u00e4r BMW X4-modeller tillverkade mellan 2009 och 2017 n\u00e5gra av de b\u00e4sta och mest tillf\u00f6rlitliga. Tv\u00e4rtom b\u00f6r du h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n BMW Z4:or tillverkade mellan 2003 och 2007, d\u00e4r den s\u00e4msta \u00e4r BMW Z4 Roadster fr\u00e5n 2005.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

Innan du investerar i denna kraftfulla och lyxiga roadster \u00e4r det viktigt att k\u00e4nna till n\u00e5gra av de problem som du kommer att m\u00f6ta under \u00e4gandet av bilen. N\u00e5gra av de vanligaste BMW Z4-problemen \u00e4r oljel\u00e4ckage, klunkande ratt, defekta d\u00f6rrhandtag, styrdrift, motorfel, felaktigt kylsystem och elektriska problem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW Z4 \u00e4r en av marknadens b\u00e4sta roadsters. Den h\u00e4r bilen presterar inte bara enast\u00e5ende, utan har ocks\u00e5 en bekv\u00e4m och stilfull interi\u00f6r. Men vad \u00e4r n\u00e5gra av de vanligaste<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3577"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3577"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3577\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3581,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3577\/revisions\/3581"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3577"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3577"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3577"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}