{"id":3571,"date":"2022-02-22T11:39:22","date_gmt":"2022-02-22T11:39:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3571"},"modified":"2022-02-22T11:39:24","modified_gmt":"2022-02-22T11:39:24","slug":"vilken-ar-den-basta-gamla-volvo-att-kopa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-ar-den-basta-gamla-volvo-att-kopa\/","title":{"rendered":"Vilken \u00e4r den b\u00e4sta gamla Volvo att k\u00f6pa?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo har producerat ett brett utbud av s\u00e4kra och p\u00e5litliga bilar genom \u00e5ren, och de sl\u00e4pper \u00e4nnu mer sofistikerade modeller numera. Det \u00e4r dock n\u00e5got med en solidt byggd gammal Volvo som inte g\u00e5r att sl\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vilken gammal Volvo som \u00e4r b\u00e4st att k\u00f6pa beror p\u00e5 k\u00f6parens behov och hur v\u00e4l bilen underh\u00e5lls. Det finns m\u00e5nga bra gamla Volvo d\u00e4r ute, men alla kommer inte att matcha det du beh\u00f6ver den till. H\u00e4r \u00e4r en lista \u00f6ver bra gamla Volvo att k\u00f6pa baserat p\u00e5 prestanda, pris och tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rdelen med att k\u00f6pa en \u00e4ldre Volvomodell \u00e4r att de \u00e4r mycket billigare \u00e4n nya modeller, men de g\u00f6r fortfarande utm\u00e4rkta \u00e5kattraktioner och du kan lita p\u00e5 att de flesta av dem inte kommer att svika dig. Innan du k\u00f6per b\u00f6r du dock \u00f6verv\u00e4ga varf\u00f6r du beh\u00f6ver den, dess prestanda, tillf\u00f6rlitlighetsbetyg och framf\u00f6r allt din budget.
H\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra bra \u00e4ldre modeller att v\u00e4lja mellan.<\/p>\n\n\n\n

Volvo 700\/900 turboserie (1985-1995 \u00e5rs version)<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r man talar om exceptionella prestanda kan man inte l\u00e5ta bli att n\u00e4mna 700- och 900-serien. Deras prestanda var utm\u00e4rkt tack vare den fyrcylindriga turboladdade intercooled-motorn som de anv\u00e4nde och som levererade upp till 162 hk och ett vridmoment p\u00e5 195 ft-lb.<\/p>\n\n\n\n

Tidiga modeller hade 9 mm stavar, biologiskt nedbrytbara tr\u00e5dband tillsammans med LH2.2-br\u00e4nsleinsprutning. \u00c5r 1989 uppgraderade dock Volvo dessa modeller till att anv\u00e4nda 13 mm stavar, en b\u00e4ttre tr\u00e5d som inte f\u00f6rst\u00f6rs i bilar och LH2.4-br\u00e4nsleinsprutning.<\/p>\n\n\n\n

700\/900-serien g\u00e5r p\u00e5 7 Psi, men kan ta upp till 15 Psi om den boostas manuellt. De manuella v\u00e4xell\u00e5dorna och M46-\u00f6verv\u00e4xlarna med 4-elektronisk drivning p\u00e5 vissa modeller var svaga, s\u00e5 de kunde inte hantera mycket tryck. Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan AW71 \u00e4r d\u00e4remot stark och kan ta emot allt v\u00e4gtryck eller extra kraft.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att f\u00e5 AW71 att prestera b\u00e4ttre kan du bara l\u00e4gga till en ackumulatormod. Detta kommer att g\u00f6ra v\u00e4xell\u00e5dan stadigare och mer l\u00e4tt att v\u00e4xla. N\u00e4r det g\u00e4ller fj\u00e4dring kanske du inte ser delar p\u00e5 marknaden som st\u00f6der dessa bilar, men du kan \u00e4nd\u00e5 uppn\u00e5 en tight hantering med en upps\u00e4ttning st\u00f6td\u00e4mpare och stora sv\u00e4ngb\u00e4nkar.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r exteri\u00f6ren inte alltf\u00f6r tilltalande, och du f\u00e5r inte alla de moderna interi\u00f6rfunktioner som finns i nyare bilar. Men om du bryr dig om prestanda och pris kan det vara bra att skaffa en Volvo 700\/900-serien, eftersom priset str\u00e4cker sig fr\u00e5n s\u00e5 lite som 500 dollar upp till 4 500 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Volvo 850 T5 (1994-1998 \u00e5rs version)<\/h2>\n\n\n\n

850 T5 har klass, presterar otroligt bra och \u00e4r dessutom ganska bekv\u00e4m. Den anv\u00e4nde sig av en femcylindrig, 2,3-liters turbomotor. Med en uppgraderad 19T-turbokompressor, en d088-intercooler, f\u00f6rfinade intercoolerr\u00f6r och eftermarknadsavgaser med en tuning kan du f\u00f6rvandla den h\u00e4r bilen till en h\u00f6gre presterande maskin.<\/p>\n\n\n\n

Volvo 850 T5 hade en speciell bakre fj\u00e4dring som kallas delta-l\u00e4nk och som ger bra bakre kurvtagning. Denna fj\u00e4dring kan dock ibland visa sig vara sv\u00e5r vid kurvtagning bakifr\u00e5n p\u00e5 grund av slitage. Om du upplever detta ska du f\u00e5 den h\u00e4r delen utbytt.<\/p>\n\n\n\n

850 T5 \u00e4r inte alltf\u00f6r sv\u00e5r att hitta och den \u00e4r budgetv\u00e4nlig. Den senaste modellen du kan hitta kommer dock att vara 1998 \u00e5rs version eftersom S70 och V70 senare ersatte 850:an 1998. De flesta komponenterna var desamma, med undantag f\u00f6r n\u00e5gra justeringar som gjordes p\u00e5 exteri\u00f6ren och den nya interi\u00f6ren. Du kan hitta dessa modeller runt 1200 till 4500 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 T5 (version 2006-2009)<\/h2>\n\n\n\n

Med en snygg exteri\u00f6r och sofistikerad interi\u00f6r erbjuder Volvo S60 T5 otroliga prestanda. Den utnyttjar den mest eftertraktade vitblocksmotorn med 81 mm borrning. Detta g\u00f6r att motorn s\u00e4llan drabbas av blocksprickor – ett anm\u00e4rkningsv\u00e4rt problem som \u00e4r bekant med S60 med R-design.
T5-motorn utnyttjar inte n\u00e5gon AWD-mekanism eller 4C-upph\u00e4ngning, vilket g\u00f6r den l\u00e4tt, mindre komplex, p\u00e5litlig och billig. Delar f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra prestandan finns tillg\u00e4ngliga p\u00e5 marknaden, s\u00e5 du kan f\u00f6rnya bilen efter din smak. Du kommer att kunna hitta dessa modeller inom prisklassen 3000-6000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Volvo C30 T5 (version 2008-2013)<\/h2>\n\n\n\n

Helt annorlunda \u00e4n andra Volvo-modeller \u00e4r C30 T5. Den h\u00e4mtar sin designinspiration fr\u00e5n den tidiga Volvo P1800ES. Den byggdes med Ford P1-komponenter – samma komponenter som Ford Focus och Mazda Speed 3 anv\u00e4nde. Detta g\u00f6r att eftermarknadsdelar \u00e4r l\u00e4ttillg\u00e4ngliga. Tillg\u00e5ngen till dessa komponenter g\u00f6r det l\u00e4ttare att modifiera denna bil.
C30 T5 har en femcylindrig turbomotor, FWD och M66 6-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da. M\u00e5nga \u00e4ndringar gjordes inte p\u00e5 C30 och den kom i tv\u00e5 versioner -1 och 2. Det som skiljer 1 och 2 \u00e5t \u00e4r att version 2 ser sportigare ut. Priserna varierar mellan 3500 och 7500 dollar.<\/p>\n\n\n\n

S80 och XC90 V8 (version 2005-2013)<\/h2>\n\n\n\n

S80 sedan och XC90 SUV \u00e4r sportiga Volvos som utnyttjar en kraftfull V8-motor, vilket nyare Volvos inte har. Det kraftfulla motorljudet g\u00f6r dessa bilar till ett utm\u00e4rkt val. Den varvar s\u00f6tt och g\u00f6r k\u00f6rningen rolig; se bara till att avgaserna inte \u00e4r igensatta.
V8-motorn kan h\u00e5lla l\u00e4nge om den underh\u00e5lls ordentligt. Det enda problemet som \u00e4r f\u00f6rknippat med den \u00e4r axelbrott, och det beror p\u00e5 att folk fyller motorn med vatten. Motorreparationer \u00e4r kostsamma, s\u00e5 de m\u00e5ste sk\u00f6tas ordentligt.
F\u00f6r l\u00e5nga str\u00e4ckor kan du lita p\u00e5 b\u00e5da eftersom de har bekv\u00e4ma och rymliga s\u00e4ten. Men om du \u00e4r noga med stil och prestanda \u00e4r S80 ett bra val. Om du beh\u00f6ver en vacker, rymlig bil f\u00f6r en familjeutflykt \u00e4r XC90 din f\u00e4lla. De h\u00e4r bilarna s\u00e4ljs runt 3 000 – 7 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Saker att notera<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att v\u00e4lja den ”b\u00e4sta” Volvo eftersom det som verkar b\u00e4st f\u00f6r dig kan verka hemskt f\u00f6r en annan person. Allt kokar ner till vad du letar efter i en bil. Du kan inte hitta allt i en och samma bil.
Om du beh\u00f6ver en bil med sk\u00f6nhet, utrymme och prestanda ska du kolla in Volvo XC90. \u00c4r du bara intresserad av prestanda? Titta p\u00e5 700\/900-serien. Vad s\u00e4gs om bilar som du kan f\u00f6rnya? Kolla in C30-serien.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h4>\n\n\n\n

Vad ska man leta efter n\u00e4r man k\u00f6per gamla Volvos?
En del gamla bilar kom ut ljudm\u00e4ssigt fr\u00e5n fabriken. Men om de tidigare \u00e4garna inte har underh\u00e5llit fordonet tillr\u00e4ckligt kan det verka som om problemet kommer fr\u00e5n den modellen. Underh\u00e5ll \u00e4r viktigt. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det klokt att k\u00f6pa en gammal Volvo som bara har haft en tidigare \u00e4gare som tog v\u00e4l hand om den.
Kontrollera hur m\u00e5nga kilometer den har k\u00f6rt. Om tidigare \u00e4gare har underh\u00e5llit bilen, hur l\u00e4nge kommer delar att h\u00e5lla innan de beh\u00f6ver servas? Tillg\u00e4nglighet till reservdelar och reparat\u00f6rer \u00e4r ocks\u00e5 viktigt. Framf\u00f6r allt ska du skaffa alla registeruppgifter om bilen. Du vill aldrig k\u00f6pa en stulen bil.<\/p>\n\n\n\n

Vilka gamla Volvos b\u00f6r jag undvika?<\/h4>\n\n\n\n

Medan XC60 \u00e4r en fantastisk bil \u00e4r vissa versioner fruktansv\u00e4rda. Undvik XC60 fr\u00e5n 2010, 2015 och 2019. Version 2010 \u00e4r f\u00f6rknippad med problem med motor och br\u00e4nslepump, 2015 \u00e5rs modell \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r motorl\u00e4ckage och 2019 \u00e5rs modell har haft hjulproblem. XC90 fr\u00e5n 2002 och 2008 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r transmissionsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra problemfria gamla Volvo-modeller?<\/h4>\n\n\n\n

Alla Volvos, liksom alla bilar som finns, har problem. Ingen bil tillverkas n\u00e5gonsin perfekt. Men vissa modeller har fler r\u00e5dande problem \u00e4n andra. S\u00e5 innan du ens pratar om underh\u00e5ll b\u00f6r du kontrollera vilka problem som \u00e4r vanliga f\u00f6r den modellen. V\u00e4lj modeller som ligger n\u00e4ra dina bilbehov med mindre tillverkningsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Vem s\u00e4ljer gamla Volvos?<\/h4>\n\n\n\n

Du kan k\u00f6pa gamla Volvos fr\u00e5n Volvo\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och tier-two-s\u00e4ljare. De flesta \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare gillar dock att g\u00e5 efter de stora vinsterna de kan f\u00e5 genom att s\u00e4lja nya bilar snarare \u00e4n gamla. D\u00e4rf\u00f6r flyttar de gamla bilar till andraklassf\u00f6rs\u00e4ljare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volvo har producerat ett brett utbud av s\u00e4kra och p\u00e5litliga bilar genom \u00e5ren, och de sl\u00e4pper \u00e4nnu mer sofistikerade modeller numera. Det \u00e4r dock n\u00e5got med en solidt byggd gammal<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3571"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3571"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3571\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3572,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3571\/revisions\/3572"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3571"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3571"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3571"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}