{"id":3567,"date":"2022-02-22T11:38:03","date_gmt":"2022-02-22T11:38:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3567"},"modified":"2022-02-22T11:38:06","modified_gmt":"2022-02-22T11:38:06","slug":"ar-audi-q5-eldriven","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-q5-eldriven\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi Q5 eldriven?"},"content":{"rendered":"\n

Audi erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande en plug-in hybridversion av Q5 kallad Q5 55 TFSI e och \u00e4ven en helelektrisk Audi e-Tron SUV som mer eller mindre \u00e4r en helelektrisk version av Q5 med tanke p\u00e5 dess storlek och marknadspositionering. B\u00e5da dessa \u00e4r utformade som effektivare och milj\u00f6v\u00e4nligare versioner av Q5.<\/p>\n\n\n\n

Q5 55 TFSI e lanserades 2020 och den erbjuder ett relativt litet elbatteri och den vanliga Audi 2,0L 4-cylindriga turbon f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 362 hk och 369 lb-ft vridmoment. Det fina \u00e4r att Q5 55 TFSI e inte offrar n\u00e5got lastutrymme f\u00f6r att f\u00e5 plats med elmotorn och batterierna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan finns Audi e-Tron SUV i tv\u00e5 liknande versioner beroende p\u00e5 batteriets storlek. Audi e-Tron var den allra f\u00f6rsta riktiga serietillverkade Audi SUV:n, vilket inneb\u00e4r att den konkurrerar direkt med Mercedes EQC, Tesla Model Y, Jaguar I-Pace och den elektriska BMW X3.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa tv\u00e5 \u00e4r \u00e4kta Audi SUV:er vilket inneb\u00e4r att de erbjuder en snyggt utformad exteri\u00f6r och interi\u00f6r, mycket utrymme, mycket teknik och ett ganska h\u00f6gt instegspris.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 55 TFSI e – Den plug-in Q5<\/h2>\n\n\n\n

Med en startpris p\u00e5 52 995 dollar placerar sig den plug-in Audi Q5 55 TFSI e mellan instegsmodellen Q5 45 TFSI och toppmodellen Audi SQ5. Den nyligen genomf\u00f6rda ansiktslyftningen av Q5 fick Q5 att se mer i linje med alla andra befintliga Audi-modeller eftersom den nu har en st\u00f6rre grill och ett par mer aggressiva str\u00e5lkastare.<\/p>\n\n\n\n

55 TFSI e kombinerar en 2,0 l fyrcylindrig turbo med en elmotor f\u00f6r en sammanlagd effekt p\u00e5 362 hk och 369 lb-ft vridmoment. Den levereras ocks\u00e5 med en standard 7-v\u00e4xlad S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da som sk\u00f6ter v\u00e4xlingarna utan att du ens m\u00e4rker det. Quattro AWD \u00e4r ocks\u00e5 standard vilket g\u00f6r att 55 TFSI e kan g\u00f6ra en 0-60mph-runda p\u00e5 5 sekunder vilket \u00e4r n\u00e4stan lika snabbt som SQ5.<\/p>\n\n\n\n

55 TFSI e \u00e4r 550 pund tyngre j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga 2,0L Q5, men den extra massan g\u00f6r inte avkall p\u00e5 k\u00f6rupplevelsen. 55 TFSI e levereras med ett blygsamt 14,1 kWh-batteri som ger en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 20 mil helt elektrisk.<\/p>\n\n\n\n

De totala MPG-resultaten ligger p\u00e5 cirka 27 MPGe, men med hj\u00e4lp av batteriet kan 55 TFSI e faktiskt g\u00f6ra cirka 50 MPGe. F\u00f6rutom detta \u00e4r Q5 identisk med en Q5 utan laddning, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r bekv\u00e4m, lyxig och tyst att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Audi e-Tron SUV – Audis f\u00f6rsta elektriska SUV<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en elektrisk motsvarighet till Q5 m\u00e5ste du g\u00e5 Audi e-Tron-v\u00e4gen, eftersom den visserligen dyrare e-Tron SUV:n mer eller mindre \u00e4r en elektrisk Audi Q5. e-Tron b\u00f6rjar p\u00e5 67 095 dollar vilket g\u00f6r den ganska mycket dyrare \u00e4n Q5.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det priset f\u00e5r du dock en mer speciell behandling eftersom Audi har sett till att e-Tron och e-Tron Sportback ser ut som de ska. Audi s\u00e4ger att e-Tron ska kunna klara en adekvat 218-222 mil mellan laddningarna, men det positiva \u00e4r att laddningstiderna \u00e4r snabba \u00f6ver hela linjen.<\/p>\n\n\n\n

e-Tron har 355 hk och 414 lb-ft vridmoment i vanligt k\u00f6rl\u00e4ge, men om du st\u00e4ller om den till sport \u00f6kar e-Tron effekten tillf\u00e4lligt till 402 hk och 490 lb-ft vridmoment. Alla versioner av e-Tron kan laddas med en snabbladdning p\u00e5 150 kW, vilket inneb\u00e4r att e-Tron kan laddas fullt ut p\u00e5 cirka 40 minuter.<\/p>\n\n\n\n

e-Tron har en kapacitet p\u00e5 78 MPGe medan Sportback-versionen har en kapacitet p\u00e5 75MPGe. F\u00f6rutom kraftverket \u00e4r e-Tron mer eller mindre likadan som Q5.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 55 TFSI e vs Audi e-Tron SUV?<\/h2>\n\n\n\n

Q5 kostar mycket mindre \u00e4n e-Tron, vilket inneb\u00e4r att du kan spendera en hel del pengar p\u00e5 extrautrustning och \u00e4nd\u00e5 ligga l\u00e5ngt ifr\u00e5n e-Trons prisbasbelopp. Med det sagt b\u00f6r du l\u00e4gga pengar p\u00e5 tillvalsutrustning om du vill att din Q5 ska se ut och k\u00e4nnas s\u00e5 premium som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Mellan de tv\u00e5 \u00e4r e-Tron lite snyggare, s\u00e4rskilt i Sportback-form eftersom den har ett mer sj\u00e4lvs\u00e4kert formspr\u00e5k. Om du \u00f6verg\u00e5r fr\u00e5n en ICE-bil b\u00f6r du f\u00f6rst prova Q5 eftersom den ger dig m\u00f6jlighet att driva dig med b\u00e5de en ICE- och en elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill njuta av en helt elektrisk bil \u00e4r e-Tron en av de b\u00e4sta elektriska SUV:erna du kan k\u00f6pa just nu. P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da dessa bilar fantastiska, men dina preferenser f\u00f6r en plug-in hybrid eller en elbil kommer sannolikt att avg\u00f6ra det slutliga resultatet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Kommer Audi att sl\u00e4ppa en elektrisk Q5?<\/h4>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r e-Tron mer eller mindre en elektrisk version av Q5, s\u00e5 det \u00e4r inte troligt att Audi kommer att sl\u00e4ppa en elektrisk Q5 i sig. Kanske kommer Audi l\u00e4ngre fram att separera e-Tron-grenen fr\u00e5n vanliga Audis eftersom det verkar som om elektriska Audis inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis anv\u00e4nder sig av samma formspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst finns det helt enkelt inget behov f\u00f6r Audi att sl\u00e4ppa en elektrisk Q5 s\u00e5 l\u00e4nge SUV:n e-Tron finns till salu. Audi kommer troligen att komma ut med en elektrisk sedan snart som kommer att konkurrera med Mercedes EQS och Lucid Air.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r plug-in hybrider b\u00e4ttre \u00e4n elbilar?<\/h4>\n\n\n\n

En plug-in-hybrid \u00e4r ett mellanting mellan en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och en helt eldriven bil, vilket inneb\u00e4r att den anv\u00e4nder b\u00e5de en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och en elmotor. En laddhybriddrivlina \u00e4r den mer flexibla drivlinan, vilket inneb\u00e4r att du inte alltid beh\u00f6ver k\u00f6ra i rent elbilsl\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

En elbil \u00e4r dock det naturliga n\u00e4sta steg efter en plug-in hybrid och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de flesta \u00e4r s\u00e5 intresserade av dem. Som s\u00e5dan \u00e4r EV b\u00e4ttre, men bara om du kan utnyttja dem fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta elbilen fr\u00e5n Audi?<\/h4>\n\n\n\n

Audi e-Tron \u00e4r verkligen en riktigt fin bil, men den b\u00e4sta Audi-elbilen \u00e4r utan tvekan e-Tron GT eftersom den enligt min mening \u00e4r den snyggaste elbilen p\u00e5 marknaden. e-Tron GT \u00e4r baserad p\u00e5 samma plattform som Porsche Taycan, vilket inneb\u00e4r att den i sig \u00e4r sportig och dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga biljournalister anser dock att e-Tron RS GT \u00e4r en mer dynamisk version av Porsche Taycan, vilket \u00e4r en \u00f6verraskning f\u00f6r m\u00e5nga. P\u00e5 det hela taget \u00e4r e-Tron GT den klara vinnaren n\u00e4r det g\u00e4ller en \u00f6verl\u00e4gsen Audi EV.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande en plug-in hybridversion av Q5 kallad Q5 55 TFSI e och \u00e4ven en helelektrisk Audi e-Tron SUV som mer eller mindre \u00e4r en helelektrisk version av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3567"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3567"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3567\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3568,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3567\/revisions\/3568"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3567"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3567"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3567"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}